Investigating Faculty Members’ Perceived Usability of Edmodo Learning Management System

Yıl: 2019 Cilt: 9 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 158 - 175 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 18-12-2019

Investigating Faculty Members’ Perceived Usability of Edmodo Learning Management System

Öz:
New developments in the field of computer science have allowed thedevelopment and dissemination of the systems that universities use tosupport their educational processes. Among these systems, learningmanagement systems are at the top of the tools faculty members use tocarry out online learning processes. Today, with the increase in learningmanagement systems, meeting the need for usability testing is becomingmore important both for ensuring user satisfaction and for revealingappropriate software solutions. This study seeks to understand how facultymembers perceive the usability of a cloud-based learning managementsystem that is widely used in many universities. The study adopted theconvenience sampling method of purposeful sampling strategies. In thequantitative part of the study, the perceived usability was examined withthe System Usability Scale by 12 faculty members. In the qualitative partof the study, the data about the usability issues that faculty members facein the software were collected by semi-structured interviews andinvestigated using content analysis method. Findings have shown that theweb application side of the learning management system got an aboveaverage perceived usability. Besides, some issues that affect perceivedusability were found regarding to system loading speed, site structure,assignment management and grading mechanism, Turkish languagesupport, content filtering and labeling, and finally the badge system. Thefindings of this study are intended to provide guidance to softwaredevelopers and decision makers to better understand the perceivedusability of faculty members and to identify the need for improvement of thesoftware usability.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Psikoloji

Edmodo Öğrenme Yönetim Sisteminin Öğretim Elemanları Tarafından Algılanan Kullanılabilirliğinin İncelenmesi

Öz:
Bilgisayar bilimleri alanındaki yeni gelişmeler, üniversitelerin eğitim süreçlerini desteklemek için kullandığı sistemlerin gelişmesini ve yaygınlaşmasını sağlamıştır. Bu sistemlerin arasında, öğretim elemanlarının çevrimiçi öğrenme süreçlerini yürütmek için kullandıkları araçların başında, öğrenme yönetim sistemleri yer almaktadır. Bugün, öğrenme yönetim sistemlerindeki artışla birlikte kullanılabilirlik testi ihtiyacının karşılanması hem kullanıcı memnuniyetini sağlamaya yönelik hem de uygun yazılım çözümlerinin ortaya çıkarılması için daha da önemli olmaktadır. Bu çalışma, birçok üniversitede yaygın olarak kullanılan bulut tabanlı bir öğrenme yönetim sisteminin (Edmodo) kullanılabilirliğinin öğretim elemanları açısından nasıl algılandığını anlamaya çalışmaktadır. Araştırmada, amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın nicel kısmında, 12 öğretim elemanının kullanılabilirlik algıları Sistem Kullanılabilirlik Ölçeği ile incelenmiştir. Çalışmanın nitel kısmında ise, öğretim elemanlarınca yazılımda karşılaşılan kullanılabilirlikle ilgili durumlara yönelik veriler, yarı yapılandırılmış görüşmelerle toplanmış, içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Bulgular, öğrenme yönetim sisteminin web uygulama tarafının öğretim elemanlarında ortanın üzerinde kullanılabilirlik algısı oluşturduğunu göstermiştir. Bunun yanında, sistem yüklenme hızına, site yapısına, ödev yönetimi ve notlandırmaya, Türkçe dil desteğine, içerik filtreleme ve etiketleme konularına ve son olarak da rozet sistemine yönelik kullanılabilirliği etkileyen bazı durumların olduğu ortaya çıkmıştır. Araştırma bulgularının, yazılım geliştiriciler ve karar verici kurumlar için öğretim elemanlarının kullanılabilirlik algılarını daha iyi anlamada ve yazılımdaki kullanılabilirliği ilgilendiren iyileştirme ihtiyaçlarının saptanmasında rehber olması beklenmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Psikoloji
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alemdağ, E. (2013). Edmodo: Eğitsel bir çevrimiçi sosyal öğrenme ortamı. İnet-Tr’13, XVIII. Türkiye’de İnternet Konferansı (C. 18, ss. 71–77). İstanbul, Türkiye, 9-11 Aralık 2013: İstanbul Üniversitesi.
  • Amasya Üniversitesi. (2018). 2018 Yılı Birim Faaliyet Raporu (ss. 22-25). Amasya Üniversitesi. Erişim adresi: https://stratejidb.amasya.edu.tr/2018-yili-birimfaaliyet-raporu.aspx, Erişim Tarihi: 10.01.2019.
  • Ayad, K., & Rigas, D. (2010). Comparing virtual classroom, game-based learning and storytelling teachings in e-learning. International Journal of Education and Information Technologies, 4(1), 15–23.
  • Beyatlı, Ö., Altinay, F., & Altinay, Z. (2018). Evaluation of the users of Edmodo content management system in secondary education. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(7), 3191–3195.
  • Brooke, J. (1996). SUS-A quick and dirty usability scale. Usability evaluation in industry, 189(194), 4–7.
  • Calisir, F., & Calisir, F. (2004). The relation of interface usability characteristics, perceived usefulness, and perceived ease of use to end-user satisfaction with enterprise resource planning (ERP) systems. Computers in Human Behavior, 20(4), 505–515.
  • Casaló, L., Flavián, C., & Guinalíu, M. (2008). The role of perceived usability, reputation, satisfaction and consumer familiarity on the website loyalty formation process. Computers in Human Behavior, 24(2), 325–345.
  • Craig, S. (2019). 10 Interesting Edmodo Facts and Statistics (2019) | By the Numbers. Erişim adresi: https://expandedramblings.com/index.php/edmodo-factsstatistics, Erişim Tarihi: 28.01.2019.
  • Creswell, J. W. (1998). Qualitative research and research design: Choosing among five traditions. London: Thousand Oaks.
  • Çağıltay, K. (2011). İnsan bilgisayar etkileşimi ve kullanılabilirlik mühendisliği: Teoriden pratiğe. ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık.
  • Docebo. (2018). eLearning Market Trends and Forecast 2017-2021. Erişim adresi: https://www.docebo.com/resource/elearning-market-trends-and-forecast-2017- 2021, Erişim Tarihi: 13.09.2018.
  • Durak, G. (2017). Using Social Learning Networks (SLNs) in higher education: Edmodo through the lenses of academics. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 18(1).
  • Edmodo. (2018). About – Edmodo. Erişim adresi: https://go.edmodo.com/about, Erişim Tarihi: 15.10.2018.
  • Edmodo. (2019a). What’s New on Edmodo (Feature Release Notes) – Edmodo Help Center. Erişim adresi: https://support.edmodo.com/hc/enus/articles/205004984-What-s-New-on-Edmodo-Feature-Release-Notes-, Erişim Tarihi: 05.02.2019.
  • Edmodo. (2019b). Amasya Üniversitesi - School and District Insights. Erişim adresi: https://amasya.edmodo.com, Erişim Tarihi: 26.01.2019.
  • Edmodo. (2019c). How Can I Change My Language Settings? Erişim adresi: http://support.edmodo.com/hc/en-us/articles/205006774-How-Can-I-ChangeMy-Language-Settings-, Erişim Tarihi: 26.01.2019.
  • Edmodo. (2019d). Edmodo Developers & Publishers. Erişim adresi: https://partnerships.edmodo.com, Erişim Tarihi: 28.01.2019.
  • Ekici, D. I. (2017). The use of Edmodo in creating an online learning community of practice for learning to teach science. Malaysian Online Journal of Educational Sciences, 5(2), 91–106.
  • Ekmekçi, E. (2016). Integrating Edmodo into foreign language classes as an assessment tool. Participatory Educational Research (PER), 1(1), 1–11.
  • Ellis, R. K. (2009). Field guide to learning management systems. ASTD learning circuits, 1–8.
  • FinancesOnline. (2018). 20 Best LMS Software Solutions of 2019 - Financesonline.com. Erişim adresi: https://financesonline.com/top-20-lmssoftware-solutions, Erişim Tarihi: 14.09.2018.
  • Flavián, C., Guinalíu, M., & Gurrea, R. (2006). The role played by perceived usability, satisfaction and consumer trust on website loyalty. Information & management, 43(1), 1–14.
  • Hamutoğlu, N. B., & Kıyıcı, M. (2017). Bir eğitsel sosyal ağ olarak Edmodo’nun yükseköğretimde kullanımına yönelik öğrenci görüşlerinin incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 2, 322–343.
  • Holden, H., & Rada, R. (2011). Understanding the influence of perceived usability and technology self-efficacy on teachers’ technology acceptance. Journal of Research on Technology in Education, 43(4), 343–367.
  • Holzinger, A. (2005). Usability engineering methods for software developers. Communications of the ACM, 48(1), 71–74.
  • ISO. (2018). Ergonomics of human-system interaction — Part 11: Usability: Definitions and concepts. Erişim adresi: https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:9241:- 11:ed-2:v1:en, Erişim Tarihi: 01.10.2018.
  • Kadirhan, Z., Gül, A., & Battal, A. (2015). Sistem kullanılabilirlik ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Educational Sciences & Practices, 14(28), 149- 167.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar-ilkeler-teknikler. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kazez, A. G. H., & Bahçeci, F. (2016). BÖTE bölümü öğretmen adaylarının Edmodo kullanımına dair görüşlerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 9-20.
  • Kongchan, C. (2008). How a non-digital native teacher makes use of Edmodo. 5th Intenational Conference ICT for language learning. Erişim adresi: https://conference.pixelonline.net/conferences/ICT4LL2012/common/download/Paper_pdf/90-IBT18- FP-Kongchan-ICT2012.pdf, Erişim Tarihi: 21.11.2018.
  • Kongchan, C. (2013). How Edmodo and Google Docs can change traditional classrooms. The European Conference on Language Learning 2013.
  • Kuzgun, H., & Özdinç, F. (2017). Investigating usability of Edmodo as an educational social network environment. Journal of Theoretical Educational Science, 10(2), 274–297.
  • Lewis, J. J. R., & Sauro, J. (2017). Revisiting the factor structure of the System Usability Scale. Journal of Usability Studies, 12(4), 183–192.
  • Lewis, J. R. (2012). Usability Testing. Handbook of Human Factors and Ergonomics, 1267–1312.
  • Merriam, S. B., & Bierema, L. L. (2013). Adult learning: Linking theory and practice. John Wiley & Sons.
  • Nielsen, J. (1995). 10 usability heuristics for user interface design. Nielsen Norman Group, 1(1).
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods. SAGE.
  • Sauro, J. (2011). Does Prior Experience Affect Perceptions of Usability? Erişim adresi: https://measuringu.com/prior-exposure, Erişim Tarihi: 21.11.2018.
  • Statistica. (2016). E-learning LMS worldwide market size by region 2013-2016. Erişim adresi: https://www.statista.com/statistics/501118/worldwide-learningmanagement-systems-market-size-by-region, Erişim Tarihi: 18.11.2018.
  • Techonline. (2018). Online Learning Companies from Around the World. Erişim adresi: https://teachonline.ca/tools-trends/searchable-directory-vendors-onlinelearning-products-and-services, Erişim Tarihi: 18.11.2018.
  • Tullis, T. S., & Stetson, J. N. (2004). A comparison of questionnaires for assessing website usability. Usability professional association conference (C. 1). Minneapolis, USA.
  • U.S. Department of Health & Human Services. (2019). System Usability Scale. Erişim adresi: https://www.usability.gov/how-to-and-tools/methods/system-usabilityscale.html, Erişim Tarihi: 21.01.2019.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA EMIROGLU B (2019). Investigating Faculty Members’ Perceived Usability of Edmodo Learning Management System. , 158 - 175.
Chicago EMIROGLU BULENT GURSEL Investigating Faculty Members’ Perceived Usability of Edmodo Learning Management System. (2019): 158 - 175.
MLA EMIROGLU BULENT GURSEL Investigating Faculty Members’ Perceived Usability of Edmodo Learning Management System. , 2019, ss.158 - 175.
AMA EMIROGLU B Investigating Faculty Members’ Perceived Usability of Edmodo Learning Management System. . 2019; 158 - 175.
Vancouver EMIROGLU B Investigating Faculty Members’ Perceived Usability of Edmodo Learning Management System. . 2019; 158 - 175.
IEEE EMIROGLU B "Investigating Faculty Members’ Perceived Usability of Edmodo Learning Management System." , ss.158 - 175, 2019.
ISNAD EMIROGLU, BULENT GURSEL. "Investigating Faculty Members’ Perceived Usability of Edmodo Learning Management System". (2019), 158-175.
APA EMIROGLU B (2019). Investigating Faculty Members’ Perceived Usability of Edmodo Learning Management System. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(1), 158 - 175.
Chicago EMIROGLU BULENT GURSEL Investigating Faculty Members’ Perceived Usability of Edmodo Learning Management System. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi 9, no.1 (2019): 158 - 175.
MLA EMIROGLU BULENT GURSEL Investigating Faculty Members’ Perceived Usability of Edmodo Learning Management System. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, vol.9, no.1, 2019, ss.158 - 175.
AMA EMIROGLU B Investigating Faculty Members’ Perceived Usability of Edmodo Learning Management System. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 2019; 9(1): 158 - 175.
Vancouver EMIROGLU B Investigating Faculty Members’ Perceived Usability of Edmodo Learning Management System. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 2019; 9(1): 158 - 175.
IEEE EMIROGLU B "Investigating Faculty Members’ Perceived Usability of Edmodo Learning Management System." Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9, ss.158 - 175, 2019.
ISNAD EMIROGLU, BULENT GURSEL. "Investigating Faculty Members’ Perceived Usability of Edmodo Learning Management System". Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi 9/1 (2019), 158-175.