Yıl: 2016 Cilt: 18 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 139 - 160 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.4026/2148-9874.2016.0312.X İndeks Tarihi: 17-01-2020

Sosyal Sorumluluk Projelerinin Uygulanmasında Toplumsal DuyarlIlIk Projesi Dersinin Önemi: Gaziantep Üniversitesi Örne

Öz:
Sosyal sorumluluk kavramı günümüzde işletmeler açısından önemi artan ve kuruluşlarınvarlıklarını devam ettirmelerini sağlayan bir değer olarak karşımıza çıkmaktadır. Toplumu oluşturan kişi veya gruplara ürün ya da hizmet sağlayarak yaşamını devam ettirenişletmelerin, kurumsal açıdan değerlendirildiğinde içinde doğup geliştikleri topluma karşı önemli görevve yükümlülükleri bulunmaktadır. Kuruluşların özellikle toplumun yaşadığı kriz zamanları başta olmaküzere üyesi oldukları ve içinde faaliyet yürüttükleri çevrelerin istek ve ihtiyaçlarına duyarsız kalmalarımümkün değildir. İşletmelerin iç hedef kitlesi olan çalışanlar başta olmak kaydıyla faaliyetlerinden etkilenen herkes aynı zamanda toplumu oluşturan bir üyedir. Bundan dolayı işletmelerin toplumun sorunlarını,ihtiyaç ve isteklerini yok sayma, onlara çözüm üretmede isteksiz ve yetersiz kalma gibi bir lüksleriolamaz.Çünkü hedef kitleler başta olmak üzere kurumun varlığından haberdar olan ve faaliyetlerini takip edenherkes kurumların duyarlılığı ve sosyal sorumluluk faaliyetlerini yerine getirip getirmedikleri ile dahaönce olmadıkları kadar ilgilidir. Dolayısıyla toplumu ilgilendiren sorunlara karşı duyarlı, yürüttüğü tümfaaliyetlerde toplumu odak noktaya yerleştiren ve sosyal sorumluluğunu yerine getiren kurumlar toplumnezdinde olumlu karşılanacak ve bu olumlu bakış kurumların kârlılıklarına da yansıyacaktır. Toplumungelişimine ve değişimine her anlamda katkı sağlaması beklenen üniversiteler ise topluma karşı sosyal sorumluluklarını farklı etkinliklerle yerine getirmektedir. Bir yandan okutulan sosyal sorumluluk dersleri ilesorumluluk bilinci yüksek bireyler yetiştiren üniversiteler diğer yandan sosyal sorumluluk projelerini hayatageçirerek toplumsal sorunların çözümüne doğrudan destek sağlanmaktadırlar.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Sosyal Çalışma Sosyoloji

Importance of Social Awareness Project Course in Implementation of Social Responsibility Projects: The Case of Gaziantep University

Öz:
The term “social responsibility” became nowadays a value, which has an increasing importance for the organizations and allows them to survive. From the institutional aspect, the organizations maintaining their lives by selling the services or goods to the individuals of groups constituting the society have important responsibilities and liabilities to the society, in which they were born and keep living. It is not possible for the organizations to remain insensitive to society’s requests and needs, especially the society’s problems. The whole of the individuals being affected from the activities of the organization, firstly the personnel of organization that is the internal target group, constitutes the society. Thus, the organizations do not have the luxury to ignore the problems, requests and needs of the society or remain unwilling or insufficient in solving the problems because everybody, especially ones that are aware of the presence and follow the activities of organization, are interested more than ever in organizations’ social awareness and whether the organization fulfills its social responsibilities. Hence, the organizations, which are responsive to the problems regarding the society and placing the society in the focus point in all of their activities and fulfilling their social responsibility, will be responded positively by the society, and this positive approach will reflect to the profitability of organizations. Also the universities, which are expected to contribute to the development and change of society in every domain, fulfill their social responsibility towards the society via many activities. One of them is to provide the solution of social problems with support, besides educating individuals having high sense of responsibility through the social responsibility courses.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Sosyal Çalışma Sosyoloji
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Bakan, Ö. (2005). Kurumsal İmaj, Tablet Kitabevi, 1. Baskı, Konya.
  • Bakan, Ö. ve KALENDER, A. (2007). ‘Halkla İlişkiler Bağlamında Kurumsal İtibar ve Kurumsal Sosyal Sorumluluk’, Ed: Bilal ARIK ve Mustafa ŞEKER, Tablet Kitabevi, Konya.
  • Banerjee, S. B. (2008). Corporate Social Responsibility: The Good, the Bad and the Ugly, Critical Sociology, 34(1), 51-79.
  • Canöz, K. (2010). Sağlık Kuruluşlarında Halkla İlişkiler Uygulamaları, Palet Yayınları, 1. Baskı, Konya.
  • Ewing, A. P. (2004). Corporate responsibility, J Doorley ve H F Garcia (eds), Reputation Management The Key to Successful Public Relations and Corporate Communication, Routledge, New York, 353-382.
  • Gjølberg, M. (2010). Varieties of Corporate Social Responsibility (CSR): CSR Meetsthe ‘Nordic Model’, Regulation&Governance, 4(2), 203–229.
  • Hasrouni, Layal (2012). Cultivating ValuesHow Business Schools Can Plant The Seeds of ChangeResponsible Business| July - September 2012, ss. 56-65.
  • Klein, M. ve Harford, T. (2004). Corporate Responsibility, Public Policy for the Private Sector, No: 271. http://siteresources.worldbank. org/EXTFINANCIAL SECTOR/Resources/282884-1303327122200/271-klein-harford. pdf, Erişim Tarihi: 01.01.2016.
  • Lane, Savannah (2007). “Benefits of service learning,” Reason and Respect: Vol. 3: Iss. 2, Article 3.
  • Matten, D. ve Moon, J. (2005). A Conceptual Framework for Understanding CSR, Corporate Social Responsibility across Europe, A Habisch, J Jonker, M Wegner, R Schmidpeter (eds), Springer, Berlin, 335-356.
  • Mehta, S. R. (2011). “Corporate Social Responsibility (CSR) and Universities: Towards an Integrative Approach”, International Journal of Social Science and Humanity, Vol. 1, No. 4, November 2011, ss. 300-304.
  • Moir, Lance (2000). The Measurement of Corporate Social Behaivour. 6th Young Scholars Colloquium Interdisciplinary Perspectives on Accounting Conference, Manchester, http://les.man.ac.uk/ ıpa/ysc/moire.pdf, Erişim Tarihi: 03.01.2016.
  • Özdemir, M. (2010). ‘Nitel veri analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma’, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), ss.323 – 343.
  • Özgen, E. (2006). Kurumsal Sosyal Sorumluluk Projeleri, Maviağaç Kültür ve Sanat Yayıncılık Aş., 1. Baskı, İstanbul.
  • Özüpek, N. (2005). Kurum İmajı ve Sosyal Sorumluluk, Tablet Kitabevi, 1. Basım, Konya.
  • Saran, M., Coşkun, G., Zorel, İ., Fulden Aksoy, Z. (2011). ‘Üniversitelerde Sosyal Sorumluluk Bilincinin Geliştirilmesi: Ege Üniversitesi Topluma Hizmet Uygulamaları Dersi Üzerine Bir Araştırma’, Journal of Yaşar Üniversity, 22 (6) ss.3732-3747, Erişim Tarihi: 12.01.2016, http:// dergipark.ulakbim.gov.tr/jyasar/article/viewFile/5000066143/5000061649.
  • Schneller, C. and Thöni, E. (2011). “The Role of Universities in ASEM Societies”, Editors: Chripa Schneller and Erich Thöni, 2nd Asia-Europe Education Workshop 5 - 7 June 2011, Innsbruck, Austria, ss.27-28.
  • Shawyun, Teay (2011). “From Corporate SocialResponsibility (CSR) to University Social Responsibility (USR)Knowledge Societies: Universities and Their Social Responsibilities”, Editors: Chripa Schneller and Erich Thöni, 2nd Asia-Europe Education Workshop 5 - 7 June 2011, Innsbruck, Austria, ss.14-17.
  • Sliwka, Anne (2004). “Service Learning: Verantwortung lernen in Schule und Gemeinde”, Beiträge zur Demokratiepädagogik, - URN: Nbn:- de:0111-opus-2585, ss.1-36.
  • Solmaz, B. (2007). Kurumsal İletişim Yönetimi, Tablet Kitabevi, 1. Basım, Konya.
  • Tekin, H. H. (2006). ‘Nitel Araştırma Yönteminin Bir Veri Toplama Tekniği Olarak Derinlemesine Görüşme’, Sosyoloji Dergisi, Sayı:13, 101-116, Erişim Tarihi: 02.01.2016), (http:// www.journals.istanbul.edu.tr/tr/index.php/sosyoloji/issue/ view/1152).
  • Turkish Student Yurtdışı Eğitim Dergisi (2010). “ Service Learning Nedir? Neden Eğitimimizin Bir Parçasıdır”, Sayı:8, s.22.
  • Türk, S. ve Güven, A. (2007). Yeni Başlayanlar İçin Halkla İlişkiler, Başkent Klişe Matbaacılık, 1. Baskı, Ankara.
  • Yıldırım, G. (2015) ‘Girift Bir İlişki: Kurumsal Sosyal Sorumluluk Bağlamında Kurumsal İtibar’ Ed. Mine DEMİRTAŞ, Derin Yayınları, İstanbul.
  • www.bilgi.edu.tr
  • www.bilkent.edu.tr
  • www.brownschool.wustl.edu
  • www.cip.sabanciuniv.edu
  • www.doğus.edu.tr
  • www.egebook.ege.edu.tr
  • www.gantep.edu.tr
  • www.washington.edu
  • www.yeditepe.edu.tr
  • www.yok.gov.tr
APA SELVİ Ö, ACAR ŞENTÜRK Z (2016). Sosyal Sorumluluk Projelerinin Uygulanmasında Toplumsal DuyarlIlIk Projesi Dersinin Önemi: Gaziantep Üniversitesi Örne. , 139 - 160. 10.4026/2148-9874.2016.0312.X
Chicago SELVİ Özgür,ACAR ŞENTÜRK ZÜLFİYE Sosyal Sorumluluk Projelerinin Uygulanmasında Toplumsal DuyarlIlIk Projesi Dersinin Önemi: Gaziantep Üniversitesi Örne. (2016): 139 - 160. 10.4026/2148-9874.2016.0312.X
MLA SELVİ Özgür,ACAR ŞENTÜRK ZÜLFİYE Sosyal Sorumluluk Projelerinin Uygulanmasında Toplumsal DuyarlIlIk Projesi Dersinin Önemi: Gaziantep Üniversitesi Örne. , 2016, ss.139 - 160. 10.4026/2148-9874.2016.0312.X
AMA SELVİ Ö,ACAR ŞENTÜRK Z Sosyal Sorumluluk Projelerinin Uygulanmasında Toplumsal DuyarlIlIk Projesi Dersinin Önemi: Gaziantep Üniversitesi Örne. . 2016; 139 - 160. 10.4026/2148-9874.2016.0312.X
Vancouver SELVİ Ö,ACAR ŞENTÜRK Z Sosyal Sorumluluk Projelerinin Uygulanmasında Toplumsal DuyarlIlIk Projesi Dersinin Önemi: Gaziantep Üniversitesi Örne. . 2016; 139 - 160. 10.4026/2148-9874.2016.0312.X
IEEE SELVİ Ö,ACAR ŞENTÜRK Z "Sosyal Sorumluluk Projelerinin Uygulanmasında Toplumsal DuyarlIlIk Projesi Dersinin Önemi: Gaziantep Üniversitesi Örne." , ss.139 - 160, 2016. 10.4026/2148-9874.2016.0312.X
ISNAD SELVİ, Özgür - ACAR ŞENTÜRK, ZÜLFİYE. "Sosyal Sorumluluk Projelerinin Uygulanmasında Toplumsal DuyarlIlIk Projesi Dersinin Önemi: Gaziantep Üniversitesi Örne". (2016), 139-160. https://doi.org/10.4026/2148-9874.2016.0312.X
APA SELVİ Ö, ACAR ŞENTÜRK Z (2016). Sosyal Sorumluluk Projelerinin Uygulanmasında Toplumsal DuyarlIlIk Projesi Dersinin Önemi: Gaziantep Üniversitesi Örne. İş Güç, Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 18(1), 139 - 160. 10.4026/2148-9874.2016.0312.X
Chicago SELVİ Özgür,ACAR ŞENTÜRK ZÜLFİYE Sosyal Sorumluluk Projelerinin Uygulanmasında Toplumsal DuyarlIlIk Projesi Dersinin Önemi: Gaziantep Üniversitesi Örne. İş Güç, Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi 18, no.1 (2016): 139 - 160. 10.4026/2148-9874.2016.0312.X
MLA SELVİ Özgür,ACAR ŞENTÜRK ZÜLFİYE Sosyal Sorumluluk Projelerinin Uygulanmasında Toplumsal DuyarlIlIk Projesi Dersinin Önemi: Gaziantep Üniversitesi Örne. İş Güç, Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, vol.18, no.1, 2016, ss.139 - 160. 10.4026/2148-9874.2016.0312.X
AMA SELVİ Ö,ACAR ŞENTÜRK Z Sosyal Sorumluluk Projelerinin Uygulanmasında Toplumsal DuyarlIlIk Projesi Dersinin Önemi: Gaziantep Üniversitesi Örne. İş Güç, Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi. 2016; 18(1): 139 - 160. 10.4026/2148-9874.2016.0312.X
Vancouver SELVİ Ö,ACAR ŞENTÜRK Z Sosyal Sorumluluk Projelerinin Uygulanmasında Toplumsal DuyarlIlIk Projesi Dersinin Önemi: Gaziantep Üniversitesi Örne. İş Güç, Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi. 2016; 18(1): 139 - 160. 10.4026/2148-9874.2016.0312.X
IEEE SELVİ Ö,ACAR ŞENTÜRK Z "Sosyal Sorumluluk Projelerinin Uygulanmasında Toplumsal DuyarlIlIk Projesi Dersinin Önemi: Gaziantep Üniversitesi Örne." İş Güç, Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 18, ss.139 - 160, 2016. 10.4026/2148-9874.2016.0312.X
ISNAD SELVİ, Özgür - ACAR ŞENTÜRK, ZÜLFİYE. "Sosyal Sorumluluk Projelerinin Uygulanmasında Toplumsal DuyarlIlIk Projesi Dersinin Önemi: Gaziantep Üniversitesi Örne". İş Güç, Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi 18/1 (2016), 139-160. https://doi.org/10.4026/2148-9874.2016.0312.X