Ürün Tercihlerini Etkileyen Ambalaj Tasarım Faktörlerinin Kısmi Yarar Konjoint Analizi İle Belirlenmesi: Organik Sabun Ürünü Üzerine Bir Çalışma
Yıl: 2019 Cilt: 10 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 259 - 276 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.20409/berj.2019.167 İndeks Tarihi: 20-01-2020
Ürün Tercihlerini Etkileyen Ambalaj Tasarım Faktörlerinin Kısmi Yarar Konjoint Analizi İle Belirlenmesi: Organik Sabun Ürünü Üzerine Bir Çalışma
Öz: Bu çalışmanın amacı farklı ambalaj tasarımlarının tüketici satın alma niyetine olan etkileriniortaya koymak ve bu etkinin hangi ambalaj tasarımı için en fazla olduğunu belirlemektir. Buamaçla ambalaj tasarımında bulunan farklı faktörler belirlenmiş ve her faktörün tüketicinin satınalma niyetine olan etkisi incelenmiştir. Bu çalışmada ambalaj tasarımının faktörleri ambalajın şekli,rengi ve üzerindeki yazılar için kullanılan yazı stilidir. Tüketicinin satın alma niyetini en çok etkileyenambalaj tasarım faktörünü belirlemek için bu araştırmada çevrimiçi anket yöntemi uygulanmış veveriler toplanmıştır. Farklı ambalaj tasarımları görsel olarak tasarlanmış ve anket katılımcılarındanfarklı kombinasyonlardaki tasarımları satın alma niyetlerine göre derecelendirmeleri istenmiştir.Veriler kısmi yarar konjoint analiz yöntemi uygulanarak analiz edilmiştir. Sonuç olarak organiksabun ürünü için tüketici satın alma niyetine etki eden ve en yüksek önem değerine sahip ambalajtasarımı belirlenmiştir. Analizle elde edilen fayda faktörünün katılımcıların demografik özelliklerinegöre farklılık gösterip göstermediği incelenmiş, pazar bölümlendirme yöntemlerinden biri olanfayda temelli bölümlendirme ile elde edilen pazar bölümleri de bu çalışmada araştırılmıştır.
Anahtar Kelime: Konular:
Determination of Packaging Design Factors Affecting Product Preferences by Part-Worth Conjoint Analysis: A Study on Organic Soap Products
Öz: The purpose of this study is to determine the effects of different packaging designs on consumer purchase intention and to determine the most effective packaging design. For this purpose, different factors in the packaging design are determined and the effect of each factor on the consumers’ purchase intentions is investigated. In this study, the factors of the packaging design are the shape, color of the packaging and the writing style on it. In order to determine the most important factor of the packaging design, which affects the consumers’ purchase intentions, online survey method is applied and data are collected. Different packaging designs are generated and the respondents are asked to rate the different design combinations according to their purchase intention. Data are analyzed by part-worth conjoint analysis method. As a result, the packaging design, which has an effect on consumers’ preferences and purchase intentions and has the highest importance rate, has been determined for the organic soap product. It has been analyzed whether the benefit factor differs according to the demographic characteristics of the participants. Additionally, the market segments obtained by benefit-based segmentation, one of the market segmentation methods, are also investigated in this study.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akpınar, M. G., Mevlüt, G. Ü. L., Oral, M. A., Akay, A. Ş., & Gülcan, S. (2015). Meyve suyu ürünleri satın alma tercihinde ambalaj faktörünün değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 44, 58-67.
- Aydın, N., & Yalçın, E. (2016). Seçime dayalı konjoint analizi ve bir uygulama. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 50, 26-48.
- Benlioğlu, N. (2007). Sabun ambalajlarında tasarım sorunları ve dalan sabunları için bir uygulama. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
- Cengiz, E. (2009). Tüketicilerin ürün tercihinde rol oynayan ürün menşeinin, marka, fiyat ve kalite değişkenleri açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 23(2), 155-174.
- Ceylan, H. H. (2013). Perakende sektöründe konjoint ve kümeleme analizi ile fayda temelli pazar bölümlendirme. Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 20(1), 143-154.
- Cosmeticosbr, (2015). L’Occitane en provence launces solidarity soap in Brazil. http://www.cosmeticosbr.com.br/conteudo/en/loccitane-en-provence-lanca-sabonete-solidario-no-brasil/ (Erişim tarihi, 22 Ekim 2018).
- Çağlın, C. (2015). Raf yönetiminin satın alma niyetine etkisi: İndirim marketlerinde bir araştırma. Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Niğde.
- Çakıcı, L. (1987). İşletmelerde ambalaj sorunları ve ambalajlama alanındaki gelişmeler (2.Baskı). Ankara: A.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları No. 559.
- Çelen-Özcan, S. (2014). Ürün ambalajının tüketicinin satın alma kararına etkisi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Karabük.
- Çemrek, F. (2001). Tüketici tercihlerinin belirlenmesinde kullanılan konjoint analizi ve kredi kartı tipi tercihlerine ilişkin bir uygulama. Osmangazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir.
- Gavcar, E., & Didin, S. (2012). Tüketicilerin “perakendeci markalı” ürünleri satın alma kararlarını etkileyen faktörler: Muğla il merkezi’nde bir araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 3(6), 21-32.
- Gofman, A., Moskowitz H. R., Fyrbjork, J., Moskowitz, D., & Mets, T. (2009). Extending rule developing experimentation to perception of food packages with eye tracking. The Open Food Science Journal, 3, 66-78.
- Gök, B., Salkın, M., Kenanoğlu Bektaş, Z., & Kınıklı, F. (2017). Tüketicilerin süt ve süt ürünleri satın alma tercihinde ambalajın etkisi: İzmir ili örneği. Turkish Journal of Agricultural Economics, 23(2), 241-253.
- Green, P. E., & Srinavasan, V. (1978). Conjoint analysis in consumer research: Issues and Outlook. Journal of Consumer Research, 5, 103-123.
- Göbel, Ü. (2008). Tüketicilerin satın alma kararında ambalajın etkisi ve bir uygulama. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Bolu.
- Jones, E. (2014). L’occitane’s solidarity soap launches in support of world sight day. https://www.getthegloss.com/news/l-occitane-s-solidarity-soap-goes-on-sale-in-support-of-world-sightday?eu_cookie_banner_read=1 (Erişim tarihi, 22 Ekim 2018).
- Karaduman, İ., & Yılmaz, N. K. (2015). Rezidans dairesi satışında müşteri tercihlerini etkileyen faktörler ve pazar payı analizinde konjoint yönteminin kullanımı. Giresun Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2, 65-82.
- Kocamanlar, E. (2009). Ambalaj ve fonksiyonları. Ambalaj Bülteni, Eylül-Ekim , 34-38.
- Kotler, P., & Keller, K. L. (2012). Marketing management (14. Baskı). Pearson Education Limited.
- Koyuncu, K. (2007). Marka ve ambalajın tüketici satın alma davranışları üzerine etkisi. Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Niğde.
- Köklü, N. (1995). Tutumların ölçülmesi ve Likert tipi ölçeklerde kullanılan seçenekler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 28(2), 81-93.
- Odabaşı, Y., & Barış, G. (2003). Tüketici davranışı (2.Baskı). stanbul: MediaCat Akademi.
- Örücü, E., & Tavşancı, S. (2011). Gıda ürünlerinde tüketicinin satın alma eğilimini etkileyen faktörler ve ambalajlama. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1(3), 109-122.
- Özçiçek-Dölekoğlu, C. (2002). Tüketicilerin işlenmiş gıda ürünlerinde kalite tercihleri, sağlık riskine karşı tutumları ve besin bileşimi konusunda bilgi düzeyleri (Adana örneği). Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Adana.
- Özdemir, A. (2010). Yönetim biliminde ileri araştırma yöntemleri ve uygulamalar (2. Baskı). İstanbul: Beta Yayınevi.
- Özdemir, T. (2005). Tasarımda renk seçimini etkileyen faktörler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 391-402.
- Penpece, D. (2006). Tüketici davranışlarını belirleyen etmenler: Kültürün tüketici davranışları üzerindeki etkisi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş.
- Pivato, S., Misani, N., & Tencati, A. (2008). The impact of corporate social responsibility on consumer trust: The case of organic food. Business Ethics: A European Review, 17(1), 3-12.
- Rundh, B. (2005). The multi‐faceted dimension of packaging: Marketing logistic or marketing tool? British Food Journal, 107(9), 670-684.
- Saraçlı, S., & Şıklar, E. (2005). Bireysel emeklilik şirketlerinin tercihinde etkili olan faktörlerin konjoint analizi ile incelenmesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 1-12.
- Sönmez, H. (2006). Müşteri tercihleri için konjoint analizi uygulaması: Ev bilgisayarı nasıl seçilir. Sosyal Bilimler Dergisi, 2, 185-196.
- Sünnetçioğlu, İ. (2006). Kozmetik sektöründe ambalajlamanın rolü ve önemi: parfüm üzerine geliştirilmiş bir örnek uygulama. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
- Sütütemiz, N., Çiftyıldız, S. S., & Konuk, F. A. (2009). Paketlenmiş süt için ambalaj özelliklerinin algılanan önemi ve satın alma davranışına etkisi: İstanbul ili örneği. Akademik Gıda, 7(6), 18-28.
- Şen, H., & Çemrek, F. (2004). Konjoint analizi ve özel dersane tercihine yönelik bir uygulama. Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 105-120.
- Tuncalı, T. (2007). Seçime dayalı konjoint analizi yöntemi ile GSM servis sağlayıcı seçiminde etkili olan faktörlerin araştırılması ve uygulama. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
- Turanlı, M., Cengiz, D. T., & Işık, M. (2013). Konjoint analizi ile gazete tercihlerini etkileyen faktörlerin belirlenmesi. İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Ekonometri ve İstatistik Dergisi, 19, 1-26.
APA | KİYGİ CALLİ M, KİLİC S (2019). Ürün Tercihlerini Etkileyen Ambalaj Tasarım Faktörlerinin Kısmi Yarar Konjoint Analizi İle Belirlenmesi: Organik Sabun Ürünü Üzerine Bir Çalışma. , 259 - 276. 10.20409/berj.2019.167 |
Chicago | KİYGİ CALLİ Meltem,KİLİC Semih Ürün Tercihlerini Etkileyen Ambalaj Tasarım Faktörlerinin Kısmi Yarar Konjoint Analizi İle Belirlenmesi: Organik Sabun Ürünü Üzerine Bir Çalışma. (2019): 259 - 276. 10.20409/berj.2019.167 |
MLA | KİYGİ CALLİ Meltem,KİLİC Semih Ürün Tercihlerini Etkileyen Ambalaj Tasarım Faktörlerinin Kısmi Yarar Konjoint Analizi İle Belirlenmesi: Organik Sabun Ürünü Üzerine Bir Çalışma. , 2019, ss.259 - 276. 10.20409/berj.2019.167 |
AMA | KİYGİ CALLİ M,KİLİC S Ürün Tercihlerini Etkileyen Ambalaj Tasarım Faktörlerinin Kısmi Yarar Konjoint Analizi İle Belirlenmesi: Organik Sabun Ürünü Üzerine Bir Çalışma. . 2019; 259 - 276. 10.20409/berj.2019.167 |
Vancouver | KİYGİ CALLİ M,KİLİC S Ürün Tercihlerini Etkileyen Ambalaj Tasarım Faktörlerinin Kısmi Yarar Konjoint Analizi İle Belirlenmesi: Organik Sabun Ürünü Üzerine Bir Çalışma. . 2019; 259 - 276. 10.20409/berj.2019.167 |
IEEE | KİYGİ CALLİ M,KİLİC S "Ürün Tercihlerini Etkileyen Ambalaj Tasarım Faktörlerinin Kısmi Yarar Konjoint Analizi İle Belirlenmesi: Organik Sabun Ürünü Üzerine Bir Çalışma." , ss.259 - 276, 2019. 10.20409/berj.2019.167 |
ISNAD | KİYGİ CALLİ, Meltem - KİLİC, Semih. "Ürün Tercihlerini Etkileyen Ambalaj Tasarım Faktörlerinin Kısmi Yarar Konjoint Analizi İle Belirlenmesi: Organik Sabun Ürünü Üzerine Bir Çalışma". (2019), 259-276. https://doi.org/10.20409/berj.2019.167 |
APA | KİYGİ CALLİ M, KİLİC S (2019). Ürün Tercihlerini Etkileyen Ambalaj Tasarım Faktörlerinin Kısmi Yarar Konjoint Analizi İle Belirlenmesi: Organik Sabun Ürünü Üzerine Bir Çalışma. Business and Economics Research Journal, 10(1), 259 - 276. 10.20409/berj.2019.167 |
Chicago | KİYGİ CALLİ Meltem,KİLİC Semih Ürün Tercihlerini Etkileyen Ambalaj Tasarım Faktörlerinin Kısmi Yarar Konjoint Analizi İle Belirlenmesi: Organik Sabun Ürünü Üzerine Bir Çalışma. Business and Economics Research Journal 10, no.1 (2019): 259 - 276. 10.20409/berj.2019.167 |
MLA | KİYGİ CALLİ Meltem,KİLİC Semih Ürün Tercihlerini Etkileyen Ambalaj Tasarım Faktörlerinin Kısmi Yarar Konjoint Analizi İle Belirlenmesi: Organik Sabun Ürünü Üzerine Bir Çalışma. Business and Economics Research Journal, vol.10, no.1, 2019, ss.259 - 276. 10.20409/berj.2019.167 |
AMA | KİYGİ CALLİ M,KİLİC S Ürün Tercihlerini Etkileyen Ambalaj Tasarım Faktörlerinin Kısmi Yarar Konjoint Analizi İle Belirlenmesi: Organik Sabun Ürünü Üzerine Bir Çalışma. Business and Economics Research Journal. 2019; 10(1): 259 - 276. 10.20409/berj.2019.167 |
Vancouver | KİYGİ CALLİ M,KİLİC S Ürün Tercihlerini Etkileyen Ambalaj Tasarım Faktörlerinin Kısmi Yarar Konjoint Analizi İle Belirlenmesi: Organik Sabun Ürünü Üzerine Bir Çalışma. Business and Economics Research Journal. 2019; 10(1): 259 - 276. 10.20409/berj.2019.167 |
IEEE | KİYGİ CALLİ M,KİLİC S "Ürün Tercihlerini Etkileyen Ambalaj Tasarım Faktörlerinin Kısmi Yarar Konjoint Analizi İle Belirlenmesi: Organik Sabun Ürünü Üzerine Bir Çalışma." Business and Economics Research Journal, 10, ss.259 - 276, 2019. 10.20409/berj.2019.167 |
ISNAD | KİYGİ CALLİ, Meltem - KİLİC, Semih. "Ürün Tercihlerini Etkileyen Ambalaj Tasarım Faktörlerinin Kısmi Yarar Konjoint Analizi İle Belirlenmesi: Organik Sabun Ürünü Üzerine Bir Çalışma". Business and Economics Research Journal 10/1 (2019), 259-276. https://doi.org/10.20409/berj.2019.167 |