Türkçe Eğitiminde Karikatür Kullanımı ve Eğitsel Değeri
Yıl: 2018 Cilt: 4 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 86 - 100 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.31464/jlere.389852 İndeks Tarihi: 17-10-2019
Türkçe Eğitiminde Karikatür Kullanımı ve Eğitsel Değeri
Öz: Dil eğitiminde verimliliği belirleyen önemli unsurlardan biri de eğitim ortamı tasarımı ve bu çerçevedemateryal kullanımıdır. Bu çalışmada Türkçe öğretiminde işlevsel değere sahip olan ancak gerektiği kadaryararlanılmayan “karikatür” ele alınmaktadır. Çalışmada ilk olarak eğitim ortamlarında pedagojik birmateryal olarak karikatürün özellikleri, türleri ve eğitimde kullanılmasının önemi üzerinde durulmakta vealanyazında karikatürle ilgili ulaşılabilen çalışmalara değinilmektedir. Ayrıca 2005 ve sonraki yıllardayayımlanan Türkçe öğretimi programlarında karikatüre yer verilme durumu üzerinde de durulmaktadır.Çalışma sonunda ise karikatürün Türkçe eğitimi metin işleme sürecini çeşitlendirmede eğitim materyaliolarak kullanılabilirliğini örneklemek amacıyla karikatür çalışmalarını içeren ders işleyiş etkinliğine yerverilmiştir.
Anahtar Kelime: Konular:
Usage and Educational Value of Cartoons in Turkish Education
Öz: One of the important factors determining the efficiency in language education is the design of the educational environment and the use of materials in this frame. In this study, 'cartoons' which have functional values in Turkish teaching but not utilized as much as necessary are considered. The study first deals with the characteristics of the cartoon as a pedagogical material in educational settings, its types and the importance of using it in education and the literary works on cartoon are mentioned. In addition is emphasized the status of the cartoon placement in Turkish Teaching Programme published in 2005 and following years. At the end of the study, given place course activity including cartoon studies to illustrate its usefulness as a pedagogical material enriching Turkish education text processing process of cartoon.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akkaya, A. (2011). Karikatürlerle dil bilgisi öğretimi. Yayımlanmamış doktora tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
- Çer, E. (2017). Karikatürlerle Türkçe öğretimi, Ankara: Eğiten Kitap Yayınları.
- Demirel, Ö. (1999). İlköğretim okullarında Türkçe öğretimi. İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
- Demirci, G. (2013). Eğitimde mizah ve karikatür kullanımın öğrenci başarısı ve motivasyonuna etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Demirci, H. (2017). Çizginin çizgisi: Karikatürün serüveni. Ankara: Desen Yayınları.
- Doğan, Y. (2011). Dinleme eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Dönmez, F. A. (2013). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin Türkçe öğretiminde okuduğunu anlama ve yazma becerilerinin gelişmesinde karikatürün etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
- Efe, H. (2005). Karikatür ve eğitim. İzmir: Etki Yayıncılık.
- Göçer, A. (2017). Türkçe özel öğretim yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Göçer, A. (2018). Yazma eğitimi (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Güneş, F. (2017). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Koç, K., Yıldız, S. & Coşkun, R. (2015). Çocuklar resimli çocuk kitaplarındaki resimleri nasıl yorumluyor? Behiç Ak’ın “Uyurgezer Fil” kitabı ile yapılan görsel okuma üzerine bir araştırma. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(4), 687-706.
- MEB (2006). İlköğretim Türkçe dersi (6,7,8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Yayınevi.
- MEB (2015). İlköğretim Türkçe dersi (1 - 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Yayınevi.
- MEB (2018). Türkçe dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1 - 8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Yayınevi.
- Melanlıoğlu, D., Tayşi Karakuş E. & Özdemir, B. (2012). Yabancılara Türkçe öğretiminde karikatür kullanımı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19), 241-256.
- Mürsel, G. C. (2009). Deyim ve atasözlerinin öğretiminde karikatürün etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
- Örs, F. (2007). Eğitim ve karikatür. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 84, 26-28.
- Özer, A. (2007). Karikatür ve eğitim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 84, 19-25.
- Özer, A. (1998). Kuramsal ve uygulamalı karikatür. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
- Şenyapılı, Ö. (2003). Neyi, neden, nasıl anlatıyor karikatür? kim, niye çiziyor?. Ankara: ODTÜ Yayıncılık.
- Şeref İ. & Yılmaz İ. (2015). Yemenli öğrencilerin Türkçe yazma ve konuşma becerilerinin geliştirilmesinde karikatür kullanımına yönelik bir uygulama. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(7), 835-860.
- TDK (2005). Türkçe sözlük. Ankara: TDK Yayınları.
- Temizyürek F., Erdem İ. & Temizkan M. (2017). Konuşma eğitimi: Sözlü anlatım. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Uslu, H. (2007). Eğitimde karikatür. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 84, 15-18.
- Uğurel, I. & Moralı, S. (2006). Karikatürler ve matematik öğretiminde kullanımı. Milli Eğitim Dergisi, 170, 32-46.
- Üstün, Ö. (2007). Ortaöğretim üçüncü sınıfta Türk Dili ve Edebiyatı dersinde karikatür kullanımın yazılı anlatım öğretimine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
- Varışoğlu, B., Şeref, İ., Gedik. M. & Yılmaz, İ. (2014). Deyim ve atasözlerinin öğretilmesinde görsel bir araç olarak karikatürlerin başarıya etkisi. Karadeniz Araştırmaları,41, 226-242.
APA | Göçer A, AKGÜL O (2018). Türkçe Eğitiminde Karikatür Kullanımı ve Eğitsel Değeri. , 86 - 100. 10.31464/jlere.389852 |
Chicago | Göçer Ali,AKGÜL Okan Türkçe Eğitiminde Karikatür Kullanımı ve Eğitsel Değeri. (2018): 86 - 100. 10.31464/jlere.389852 |
MLA | Göçer Ali,AKGÜL Okan Türkçe Eğitiminde Karikatür Kullanımı ve Eğitsel Değeri. , 2018, ss.86 - 100. 10.31464/jlere.389852 |
AMA | Göçer A,AKGÜL O Türkçe Eğitiminde Karikatür Kullanımı ve Eğitsel Değeri. . 2018; 86 - 100. 10.31464/jlere.389852 |
Vancouver | Göçer A,AKGÜL O Türkçe Eğitiminde Karikatür Kullanımı ve Eğitsel Değeri. . 2018; 86 - 100. 10.31464/jlere.389852 |
IEEE | Göçer A,AKGÜL O "Türkçe Eğitiminde Karikatür Kullanımı ve Eğitsel Değeri." , ss.86 - 100, 2018. 10.31464/jlere.389852 |
ISNAD | Göçer, Ali - AKGÜL, Okan. "Türkçe Eğitiminde Karikatür Kullanımı ve Eğitsel Değeri". (2018), 86-100. https://doi.org/10.31464/jlere.389852 |
APA | Göçer A, AKGÜL O (2018). Türkçe Eğitiminde Karikatür Kullanımı ve Eğitsel Değeri. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 4(2), 86 - 100. 10.31464/jlere.389852 |
Chicago | Göçer Ali,AKGÜL Okan Türkçe Eğitiminde Karikatür Kullanımı ve Eğitsel Değeri. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi 4, no.2 (2018): 86 - 100. 10.31464/jlere.389852 |
MLA | Göçer Ali,AKGÜL Okan Türkçe Eğitiminde Karikatür Kullanımı ve Eğitsel Değeri. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, vol.4, no.2, 2018, ss.86 - 100. 10.31464/jlere.389852 |
AMA | Göçer A,AKGÜL O Türkçe Eğitiminde Karikatür Kullanımı ve Eğitsel Değeri. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi. 2018; 4(2): 86 - 100. 10.31464/jlere.389852 |
Vancouver | Göçer A,AKGÜL O Türkçe Eğitiminde Karikatür Kullanımı ve Eğitsel Değeri. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi. 2018; 4(2): 86 - 100. 10.31464/jlere.389852 |
IEEE | Göçer A,AKGÜL O "Türkçe Eğitiminde Karikatür Kullanımı ve Eğitsel Değeri." Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 4, ss.86 - 100, 2018. 10.31464/jlere.389852 |
ISNAD | Göçer, Ali - AKGÜL, Okan. "Türkçe Eğitiminde Karikatür Kullanımı ve Eğitsel Değeri". Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi 4/2 (2018), 86-100. https://doi.org/10.31464/jlere.389852 |