Yıl: 2019 Cilt: 11 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 2084 - 2093 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 15-11-2019

Konum Tabanlı Mobil İletişimlerin Benimsenmesini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma

Öz:
Amaç – Günümüzde artan teknolojik gelişmelere bağlı olarak mobil iletişim araçlarının kullanımı yaygınlaşmaktadır. İşletmeler, müşterilerine ulaşmak için konum tabanlı mobil iletişimlerden yararlanmaktadır. Ancak, konum tabanlı teknolojilerden yeterince yararlanılması, tüketicilerin konum tabanlı iletişimleri benimsemesine bağlıdır. Bu noktada, tüketicilerin konum tabanlı iletişimleri kullanması ve mobil uygulamaların konum tabanlı özelliklerini benimsemesini engelleyen faktörlerin bilinmesi gerekmektedir. Bu araştırma, tüketicilerin konum tabanlı mobil iletişimleri benimsemesini etkileyen faktörlerin anlaşılması amacıyla yapılmıştır.Yöntem – Araştırma kapsamında Kırıkkale Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencilerinden kolayda örnekleme yöntemi ile birincil veriler toplanmış, elde edilen veriler istatistiksel paket programı ile analiz edilmiş ve araştırma bulguları yorumlanmıştır.Bulgular – Araştırma sonuçlarına göre; olumlu tutum, algılanan rasyonel fayda ve algılanan kolaylık faydasının konum tabanlı mobil iletişimleri benimsemeyi pozitif yönde etkilediği tespit edilmiştir. Ayrıca gizlilik endişesinin, konum tabanlı mobil iletişimleri benimsemeyi olumsuz etkilediği anlaşılmıştır. Diğer taraftan farkındalığın, konum tabanlı mobil iletişimleri benimsemede önemli değişken olmadığı görülmüştür.Tartışma – İşletme ve mobil uygulama geliştiricilerinin konum tabanlı mobil uygulama özelliklerinden amaçladığı sonuçlara ulaşmasında ve özellikle genç tüketicilerin konum tabanlı mobil iletişimleri benimsemesini sağlamada; konum tabanlı hizmetlere yönelik olumlu tutum oluşturma, konum tabanlı iletişimlerin rasyonel ve kolaylık faydalarını vurgulama ve akıllı telefon kullanıcılarının gizlilik endişelerini giderici önlemler almanın yararlı olacağını araştırma bulguları göstermektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: İşletme İktisat

A Research on the Factors Affecting Adaption of Location Based Mobile Communications

Öz:
Purpose - Nowadays, the use of mobile communication tools has become widespread due to increasing technological developments. Firms benefit from location based mobile communications to reach their customers. However, the sufficient utilization of location based technologies, depends on the adoption of location based communications by consumers. At this point, the factors should be known that prevent consumer from adoption of location based features of mobile applications and using location based communications. This research was conducted to understand the factors affecting the adoption of location based mobile communication. Design/methodology/approach – Within the scope of the research, primary data were collected from the undergraduate students of Faculty of Economics and Administrative Sciences of Kırıkkale University, by convenience sampling method, the obtained data were analyzed by statistical package program and the research findings were interpreted. Findings – According to research results; it has been determined that positive attitude, perceived rational value and perceived convenience value affects the adoption of location based mobile communications positively. Moreover, it has been seen that privacy anxiety negatively affect the adoption of location based mobile communications. On the other hand, it is seen that awareness is not an important variable in the adoption of location based mobile communications. Discussion – To enable business and mobile application developers to achieve their intended results from location-based mobile application features, and in particular to enable young consumers to adopt location-based mobile communications; research findings suggest that it would be beneficial to create positive attitudes towards location-based services, to emphasize the rational and convenience values of location-based communication, and to take measures to alleviate privacy concerns of smartphone users.
Anahtar Kelime:

Konular: İşletme İktisat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ajzen, I. ve Fishbein, M. (1977). Attitude-behavior relations: A theoretical analysis and review of empirical research. Psychological Bulletin, 84(5): 888-918.
  • Ajzen, I. ve Madden, T. J. (1986). Prediction of goal-directed behavior: Attitudes, intentions, and perceived behavioral control. Journal of Experimental Social Psychology, 22(5): 453-474.
  • Ashton, A. S., Scott, N., Solnet, D. ve Breakey, N. (2010). Hotel restaurant dining: The relationship between perceived value and intention to purchase. Tourism and Hospitality Research, 10(3): 206-218.
  • Bagozzi, R. P. (1981). Attitudes, intentions, and behavior: A test of some key hypotheses. Journal of Personality and Social Psychology, 41(4): 607-627.
  • Barnes, S.J. (2003). Location-based services. e-Service Journal, 2(3): 59-70.
  • Basheer, A. A. A. ve Ibrahim, A. A. (2010). Mobile marketing: Examining the impact of trust, privacy concern and consumers' attitudes on intention to purchase. International Journal of Business and Management, 5(3): 28-41.
  • Beldona, S., Lin, K. ve Yoo, J. (2012). The roles of personal innovativeness and push vs pull delivery methods in travel oriented location based marketing services. Journal of Hospitality and Tourism Technology, 3: 86-95.
  • Bozacı, İ. (2015). Müşterinin Gizlilik Davranışları ile İlişkili Faktörlerin Belirlenmesi. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 4(3): 612-633.
  • Cottrill, C. D. (2015). Location privacy preferences: A survey-based analysis of consumer awareness, trade-off and decision-making. Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 56: 132-148.
  • Dabholkar, P. A. ve Bagozzi, R. P. (2002). An attitudinal model of technology-based self-service: Moderating effects of consumer traits and situational factors. Journal of the Academy of Marketing Science, 30: 184–201.
  • Dhar, S. ve Varshney, U. (2011). Challenges and business models for mobile location-based services and advertising. Communications of the ACM, 54(5): 121-128. 124.
  • Eskiler, E., ve Altunışık, R. (2015). Algılanan değer ve müşteri memnuniyetinin satın alma eğilimleri üzerine etkisi. III. Rekreasyon, 483-493.
  • Gao, T., Sultan, F. ve Rohm, A. J. (2010). Factors influencing Cinese youth consumers' acceptance of mobile marketing. Journal of Consumer Marketing, 27(7): 574-583.
  • Groß, M. (2015). Exploring the acceptance of technology for mobile shopping: an empirical investigation among Smartphone users. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 25(3): 215-235.
  • Hartmann, P. ve Apaolaza-Ibáñez, V. (2012). Consumer attitude and purchase intention toward green energy brands: The roles of psychological benefits and environmental concern. Journal of Business Research, 65(9): 1254-1263.
  • Hsu, C. L. ve Lin, J. C. C. (2015). What drives purchase intention for paid mobile apps?–An expectation confirmation model with perceived value. Electronic Commerce Research and Applications, 14(1): 46-57.
  • Hubert, M., Blut, M., Brock, C., Backhaus, C. ve Eberhardt, T. (2017). Acceptance of Smartphone Based Mobile Shopping: Mobile Benefits, Customer Characteristics, Perceived Risks, and the Impact of Application Context. Psychology & Marketing, 34(2): 175-194.
  • Junglas, I. A., Johnson, N. A. ve Spitzmüller, C. (2008). Personality traits and concern for privacy: an empirical study in the context of location-based services. European Journal of Information Systems, 17(4): 387-402.
  • Junglas, I.A. ve Watson, R.T. (2008). Location-based services. Communications of the ACM, 51(3), 65-69.
  • Kang, J. Y. M., Mun, J. M ve Johnson, K. K. (2015). In-store mobile usage: Downloading and usage intention toward mobile location-based retail apps. Computers in Human Behavior, 46: 210-217.
  • Ki, E. J. ve Hon, L. C. (2007). Testing the linkages among the organization–public relationship and attitude and behavioral intentions. Journal of Public Relations Research, 19(1): 1-23.
  • Kim, J., Y. L. Ma, ve J. Park. (2009). Are US Consumers Ready to Adopt Mobile Technology for Fashion Goods?: An Integrated Theoretical Approach. Journal of Fashion Marketing and Management. 13(2): 215-230.
  • Kim, M. S. ve Hunter, J. E. (1993). Relationships among attitudes, behavioral intentions, and behavior: A meta-analysis of past research, Communication Research, 20(3): 331-364.
  • Kini, R. B. ve Suomi, R. (2018). Changing Attitudes toward Location-Based Advertising in the USA and Finland. Journal of Computer Information Systems, 58(1): 66-78.
  • Kuo, Y. F., Wu, C. M. ve Deng, W. J. (2009). The relationships among service quality, perceived value, customer satisfaction, and post-purchase intention in mobile value-added services. Computers in Human Behavior, 25(4): 887-896.
  • Lee, K. H. ve Shin, D. (2010). Consumers’ responses to CSR activities: The linkage between increased awareness and purchase intention. Public Relations Review, 36(2): 193-195.
  • Lee, T. (2005). The impact of perceptions of interactivity on customer trust and transaction intentions in mobile commerce. Journal of Electronic Commerce Research, 6(3): 165-80.
  • Liu, C., Marchewka, J. T., Lu, J. ve Yu, C. S. (2004). Beyond concern: a privacy–trust–behavioral intention model of electronic commerce. Information & Management, 42(1): 127-142.
  • Muk, A. (2007). Consumers’ intentions to opt in to SMS advertising: a cross-national study of young Americans and Koreans. International Journal of Advertising, 26(2): 177-198.
  • Oh, L. B. ve Xu, H. (2003). Effects of multimedia on mobile consumer behavior: An empirical study of location-aware advertising. 24. Uluslar arası Bilgi Sistemleri Konferansı, ICiS 2003, 679-691.
  • Ponte, E. B., Carvajal-Trujillo, E. ve Escobar-Rodríguez, T. (2015). Influence of trust and perceived value on the intention to purchase travel online: Integrating the effects of assurance on trust antecedents. Tourism Management, 47: 286-302.
  • Pura, M. (2005). Linking perceived value and loyalty in location-based mobile services. Managing Service Quality: An International Journal, 15(6): 509-538.
  • Raza, M. A., Siddiquei, A. N., Awan, H. M. ve Bukhari, K. (2012). Relationship between service quality, perceived value, satisfaction and revisit intention in hotel industry. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 4(8): 788-805.
  • Rezai, G., Teng, P. K., Mohamed, Z. ve Shamsudin, M. N. (2012). Consumers awareness and consumption intention towards green foods. African Journal of Business Management, 6(12): 4496-4503.
  • Richard, J. E. ve Meuli, P. G. (2013). Exploring and modelling digital natives' intention to use permission-based location-aware mobile advertising. Journal of Marketing Management, 29(5-6): 698-719.
  • Shaharudin, M. R., Pani, J. J., Mansor, S. W. ve Elias, S. J. (2010). Purchase Intention of Organic Food; Perceived Value Overview. Canadian Social Science, 6(1): 70-79.
  • Shieh, C. H. ve Hsieh, I. H. (2016). The effects of Location-Based Mobile Marketing between push and on usage intentions. Journal of Advances in Information Technology, 7(2): 134-140.
  • Stewart, K.A. ve Segars, A.H. (2002). An empirical examination of the concern for information privacy instrument. Information Systems Research, 13: 36-49.
  • Şahoğlu, C.T. (2018). Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Çerçevesinde Konum Paylaşım Motivasyonları: Foursquare ve Swarm Üzerine Nitel Bir Araştırma. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 29: 257-278.
  • Tezcan, E. T. ve Yengin, D. (2018). Halkla İlişkilerin Dijitalleşmesi Bağlamında Konum Tabanlı Pazarlama. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 113-123.
  • Tsang, M. M., Ho, S. C. ve Liang, T. P. (2004). Consumer attitudes toward mobile advertising: An empirical study. International Journal of Electronic Commerce, 8(3): 65-78.
  • Vermeir, I. ve Verbeke, W. (2006). Sustainable food consumption: Exploring the consumer attitude-behavioral intention gap. Journal of Agricultural and Environmental Ethics, 19(2): 169-194.
  • Ververidis, C. ve Polyzos, G. (2002). Mobile marketing using a location based service. First International Conference on Mobile Business, Athens, Greece, 1-12.
  • Wu, J.H. ve Wang, S.C. (2005). What Drives Mobile Commerce? An Empirical Evaluation of the Revised Technology Acceptance Model. Information&Management, 42: 719-729.
  • Wu, L. Y., Chen, K. Y., Chen, P. Y. ve Cheng, S. L. (2014). Perceived value, transaction cost, and repurchase-intention in online shopping: A relational exchange perspective. Journal of Business Research, 67(1): 2768-2776.
  • Xu H, Oh L, ve Teo H. (2009). Perceived effectiveness of text vs. multimedia location-based advertising messaging. International Journal of Mobile Communication, 7(2):154–177.
  • Xu, H., Luo, X. R., Carroll, J. M. ve Rosson, M. B. (2011). The personalization privacy paradox: An exploratory study of decision making process for location-aware marketing. Decision Support Systems, 51(1): 42-52.
  • Yu, J., Zo, H., Kee Choi, M. ve P. Ciganek, A. (2013). User acceptance of location-based social networking services: an extended perspective of perceived value. Online Information Review, 37(5): 711-730.
  • Zhou, T. (2011). The impact of privacy concern on user adoption of location-based services. Industrial Management & Data Systems, 111(2): 212-226.
  • Zhou, T. (2012). Examining location-based services usage from the perspectives of unified theory of acceptance and use of technology and privacy risk. Journal of Electronic Commerce Research, 13(2): 135.
APA Bozacı İ, BEĞDEŞ R (2019). Konum Tabanlı Mobil İletişimlerin Benimsenmesini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma. , 2084 - 2093.
Chicago Bozacı İbrahim,BEĞDEŞ Rukiye Nur Konum Tabanlı Mobil İletişimlerin Benimsenmesini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma. (2019): 2084 - 2093.
MLA Bozacı İbrahim,BEĞDEŞ Rukiye Nur Konum Tabanlı Mobil İletişimlerin Benimsenmesini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma. , 2019, ss.2084 - 2093.
AMA Bozacı İ,BEĞDEŞ R Konum Tabanlı Mobil İletişimlerin Benimsenmesini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma. . 2019; 2084 - 2093.
Vancouver Bozacı İ,BEĞDEŞ R Konum Tabanlı Mobil İletişimlerin Benimsenmesini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma. . 2019; 2084 - 2093.
IEEE Bozacı İ,BEĞDEŞ R "Konum Tabanlı Mobil İletişimlerin Benimsenmesini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma." , ss.2084 - 2093, 2019.
ISNAD Bozacı, İbrahim - BEĞDEŞ, Rukiye Nur. "Konum Tabanlı Mobil İletişimlerin Benimsenmesini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma". (2019), 2084-2093.
APA Bozacı İ, BEĞDEŞ R (2019). Konum Tabanlı Mobil İletişimlerin Benimsenmesini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 11(3), 2084 - 2093.
Chicago Bozacı İbrahim,BEĞDEŞ Rukiye Nur Konum Tabanlı Mobil İletişimlerin Benimsenmesini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi 11, no.3 (2019): 2084 - 2093.
MLA Bozacı İbrahim,BEĞDEŞ Rukiye Nur Konum Tabanlı Mobil İletişimlerin Benimsenmesini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, vol.11, no.3, 2019, ss.2084 - 2093.
AMA Bozacı İ,BEĞDEŞ R Konum Tabanlı Mobil İletişimlerin Benimsenmesini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi. 2019; 11(3): 2084 - 2093.
Vancouver Bozacı İ,BEĞDEŞ R Konum Tabanlı Mobil İletişimlerin Benimsenmesini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi. 2019; 11(3): 2084 - 2093.
IEEE Bozacı İ,BEĞDEŞ R "Konum Tabanlı Mobil İletişimlerin Benimsenmesini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma." İşletme Araştırmaları Dergisi, 11, ss.2084 - 2093, 2019.
ISNAD Bozacı, İbrahim - BEĞDEŞ, Rukiye Nur. "Konum Tabanlı Mobil İletişimlerin Benimsenmesini Etkileyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma". İşletme Araştırmaları Dergisi 11/3 (2019), 2084-2093.