DÜŞÜNCE İNŞASINDA KAVRAMSALLAŞTIRMANIN ÖNEMİ: PAUL TİLLİCH’İN KULLANDIĞI TEMEL KAVRAMLARIN FELSEFÎ ANALİZİ

Yıl: 2018 Cilt: 0 Sayı: 29 Sayfa Aralığı: 670 - 702 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 02-03-2020

DÜŞÜNCE İNŞASINDA KAVRAMSALLAŞTIRMANIN ÖNEMİ: PAUL TİLLİCH’İN KULLANDIĞI TEMEL KAVRAMLARIN FELSEFÎ ANALİZİ

Öz:
Her düşünce, ait olduğu zihnin anlam dünyasında inşa edilirken hemvarlık/olgu hem zihin hem dil alanında varolmaktadır. Bütün buvaroluşsallığı yaşayan düşünce, kavramsallaştırılmış demektir. Batıdillerinde “conception” biçiminde kullanılan kavramsallaştırma sözcüğü,Latincedeki kavram anlamına gelen “conceptio” kelimesinden türemiştir.Kavramlar olmadan yeni bir düşüncenin inşa edilmesi imkânsızdır.Kavramlar, düşünme eyleminin vazgeçilmez unsurlarıdır. Düşünmeeylemi, onlar olmaksızın ne harekete geçebilir ne de düşünmeye konuolan herhangi bir şeyi kavrayıp anlayabilir. Kavramlar, onu üreten zihnin,medeniyetin ve dilin özgün niteliklerinin taşıyan, onları diğerlerindenayıran temel entelektüel unsurlardır. Kavram üretemeyen zihinler, diller,medeniyetler düşünce sahibi de olamayacakları için süreç içerisindekaybolmaya mahkûm olurlar. Bu makale, Paul Tillich’in, düşünceleriniüzerine inşa ettiği kavramları analiz etmek suretiyle kavramsallaştırmanındüşünce inşası açısından önemini felsefî bir örnek üzerinden ortayakoymayı hedeflemektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Din Bilimi

THE IMPORTANCE OF CONCEPTUALIZING IN THE CONSTRUCTION OF THOUGHT: PHILOSOPHICAL ANALYSIS OF PAUL TILLICH'S BASIC CONCEPTS

Öz:
While every thought is constructed in the meaning world of the mind to which it belongs, it also have both existence / phenomena in the field of mind and language. Thought, which goes through all of this existence, means conceptualized. The conceptualization word used in the form of "conception" in Western languages derives from the word "conceptio" which means the concept in Latin. It is impossible to build a new mind without concepts. Concepts are indispensable elements of thinking. Without them, the act of thinking neither can be mobilized nor the subject of thinking can be grasped. Concepts are the basic intellectual elements that bear the unique qualities of the mind, civilization and language they are emdedded, and distinguish them from others Minds, tongues, civilizations that can not produce concepts are destined to disappear in the process because they can not have thought. This paper aims to reveal the importance of Paul Tillich's philosophical significance in terms of constructing the conceptualization by analyzing the concepts he has built upon his ideas.
Anahtar Kelime:

Konular: Din Bilimi
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alıcı, M. (2005). “Kutsala Giden Yol.” Din Bilimleri Dergisi, 5 (3): 73-120.
  • Bayer, Oswald (2009). “Tillich as a Systematic Theologian.” The Cambridge Companion to Paul Tillich. (Der.) Russell Re Manning. New York: Cambridge University Press. 18-35.
  • Buber, M. (2000). Tanrı tutulması. Ankara: Lotus Yayınları.
  • Bümin, T. (1987). Hegel bilinç problemi, köle-efendi diyalektiği praksis felsefesi. İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • Cevizci, A. (2005). Paradigma felsefe sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Cüceloğlu, D. (1991). İnsan ve davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Dağ, İ. (1999). “Psikolojinin Işığında Kaygı.” Doğu Batı Düşünce Dergisi, (6): 167- 174.
  • Durak, N., İrğat, M. (2016). “Değersizleşme ve Yabancılaşma Bağlamında Tüketim Ahlâkı ve İnsan.” İlahiyat Akademi Dergisi, 2: 75-88.
  • Ersevim, İ. (2005). Freud ve Psikanaliz’in temel ilkeleri. İstanbul: Assos Yayınları.
  • Eyüboğlu, İ. Z. (1995). Türk dilinin etimolojik sözlüğü. İstanbul: Sosyal Yayınları.
  • Foucault, M. (1972). Archaeology of knowledge and the discourse on language. London: Tavistock Publications.
  • Foulquie, P. (1998). Varoluşçunun varoluşu. İstanbul: Toplumsal Dönüşüm Yayınları.
  • Geçtan, E. (2005). Psikanaliz ve sonrası. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Gökberk, M. (1990). Felsefe tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Hanefi, H. (2003). “Kelam İlminin Tarihselliği.” Çev., İbrahim Aslan. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1 (2): 155-174.
  • Hegel, G. W. F. (1986). Tinin görüngübilimi. Çev., Aziz Yardımlı. İstanbul: İdea Yayınları.
  • Heidegger, M. (1996). Being and time. Albany: State University of New York Press.
  • Heidegger, M. (1998). Metafizik nedir. İstanbul: Kaknüs Yayıncılık.
  • İmamoğlu, T. (2005). “Paul Tillich Felsefesinde Ölüm ve Ötesi.” Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 23: 261-290.
  • Johnstone, R. L. (1992). Religion in society. New Jersey: Prentice Hall.
  • Kierkegaard, S. (1957). The concept of dread. Princeton: Princeton University Press.
  • Kierkegaard, S. (2004). Kaygı kavramı. Ankara: Hece Yayınları.
  • Kula, N. (2000). “Kur’an Işığında İnsan-Çevre İlişkisinin Ruh Sağlığı Açısından Önemi.” Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 9 (9): 370-380.
  • Kuşçu, E. (2011). Din Fenomenolojisi. Ankara: Sarkaç Yayınları.
  • Lincoln, B. (1999). Theorizing myth: Narrative, ıdeology and scholarship. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Loomer, B. M. (1956). “Tillich’s Theology of Correlation.” The Journal of Religion, 36 (3): 150-156.
  • Macquarrie, J. (1965). An existentialist theology a comparison of Heidegger and Bultmann. New York: Harper Torchbooks.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • May, R. (2015). Yaratma cesareti. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Özlem, D. (2010). Tarih felsefesi. İstanbul: Say Yayınları.
  • Platon, (2014). Theaitetos. İstanbul: Say Yayınları.
  • Reçber, M. S. (2004). “Plantinga ve Tanrı İnancının Temelselliği.” Felsefe Dünyası Dergisi, 1 (39): 20-41.
  • Reçber, M. S. (2009). “Ethics and Politics.” İslam Araştırmaları Merkezi Dergisi, (21): 138-143.
  • Tezcan, M. (1985). “Gençlik ve Yabancılaşma.” Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 18 (1): 121-127.
  • Tillich, P. (1948). The shaking of the foundations. New York: Charles Scribner’s Sons.
  • Tillich, P. (1951). Systematic theology I. Chicago: University of Chicago Press.
  • Tillich, P. (1957). Systematic theology II. Chicago: University of Chicago Press.
  • Tillich, P. (1963). The Protestan Era. Chicago: Chicago University Press.
  • Tillich, P. (1969). The courage to be. New Haven: Yale University Press.
  • Tillich, P. (2000). Din Felsefesi. Çev., Zeki Özcan. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Tillich, P. (2002). “Din Dilinin Doğası.” Çev., Aliye Çınar. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 11 (2): 227-236.
  • Tillich, P. (2003). “İki Tip Din Felsefesi.” Çev., Aliye Çınar. Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 12 (1): 331-344.
  • Tillich, P. (2004). Aşk, güç ve adalet. İstanbul: Yeni Zamanlar Yayınları.
  • Tillich, P. (2014a). Ahlak ve Ötesi. Çev., Aliye Çınar. Ankara: Elis Yayınları.
  • Tillich, P. (2014b). Olmak Cesareti. Çev., F. Cihan Dansuk. İstanbul: Okuyan us Yayınları.
  • Verneaux, R. (1994). Egzistansiyalizm Üzerine Dersler. Çev., Murtaza Korlaelçi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi Yayınları.
  • Weischedel, W. (2004). Felsefenin arka merdiveni. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Wuthnow, R. (2003). Study Religion, Making it Sociological. Handbook of the Sociology of Religion. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Şener, H. (2018). “Paul Tillich’in Vahiy anlayışı.” Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimleri Dergisi, 16 (1): 261-290.
APA Ilgaroğlu M, Turan M (2018). DÜŞÜNCE İNŞASINDA KAVRAMSALLAŞTIRMANIN ÖNEMİ: PAUL TİLLİCH’İN KULLANDIĞI TEMEL KAVRAMLARIN FELSEFÎ ANALİZİ. , 670 - 702.
Chicago Ilgaroğlu Muhammet Caner,Turan Mustafa DÜŞÜNCE İNŞASINDA KAVRAMSALLAŞTIRMANIN ÖNEMİ: PAUL TİLLİCH’İN KULLANDIĞI TEMEL KAVRAMLARIN FELSEFÎ ANALİZİ. (2018): 670 - 702.
MLA Ilgaroğlu Muhammet Caner,Turan Mustafa DÜŞÜNCE İNŞASINDA KAVRAMSALLAŞTIRMANIN ÖNEMİ: PAUL TİLLİCH’İN KULLANDIĞI TEMEL KAVRAMLARIN FELSEFÎ ANALİZİ. , 2018, ss.670 - 702.
AMA Ilgaroğlu M,Turan M DÜŞÜNCE İNŞASINDA KAVRAMSALLAŞTIRMANIN ÖNEMİ: PAUL TİLLİCH’İN KULLANDIĞI TEMEL KAVRAMLARIN FELSEFÎ ANALİZİ. . 2018; 670 - 702.
Vancouver Ilgaroğlu M,Turan M DÜŞÜNCE İNŞASINDA KAVRAMSALLAŞTIRMANIN ÖNEMİ: PAUL TİLLİCH’İN KULLANDIĞI TEMEL KAVRAMLARIN FELSEFÎ ANALİZİ. . 2018; 670 - 702.
IEEE Ilgaroğlu M,Turan M "DÜŞÜNCE İNŞASINDA KAVRAMSALLAŞTIRMANIN ÖNEMİ: PAUL TİLLİCH’İN KULLANDIĞI TEMEL KAVRAMLARIN FELSEFÎ ANALİZİ." , ss.670 - 702, 2018.
ISNAD Ilgaroğlu, Muhammet Caner - Turan, Mustafa. "DÜŞÜNCE İNŞASINDA KAVRAMSALLAŞTIRMANIN ÖNEMİ: PAUL TİLLİCH’İN KULLANDIĞI TEMEL KAVRAMLARIN FELSEFÎ ANALİZİ". (2018), 670-702.
APA Ilgaroğlu M, Turan M (2018). DÜŞÜNCE İNŞASINDA KAVRAMSALLAŞTIRMANIN ÖNEMİ: PAUL TİLLİCH’İN KULLANDIĞI TEMEL KAVRAMLARIN FELSEFÎ ANALİZİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 0(29), 670 - 702.
Chicago Ilgaroğlu Muhammet Caner,Turan Mustafa DÜŞÜNCE İNŞASINDA KAVRAMSALLAŞTIRMANIN ÖNEMİ: PAUL TİLLİCH’İN KULLANDIĞI TEMEL KAVRAMLARIN FELSEFÎ ANALİZİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi 0, no.29 (2018): 670 - 702.
MLA Ilgaroğlu Muhammet Caner,Turan Mustafa DÜŞÜNCE İNŞASINDA KAVRAMSALLAŞTIRMANIN ÖNEMİ: PAUL TİLLİCH’İN KULLANDIĞI TEMEL KAVRAMLARIN FELSEFÎ ANALİZİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, vol.0, no.29, 2018, ss.670 - 702.
AMA Ilgaroğlu M,Turan M DÜŞÜNCE İNŞASINDA KAVRAMSALLAŞTIRMANIN ÖNEMİ: PAUL TİLLİCH’İN KULLANDIĞI TEMEL KAVRAMLARIN FELSEFÎ ANALİZİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi. 2018; 0(29): 670 - 702.
Vancouver Ilgaroğlu M,Turan M DÜŞÜNCE İNŞASINDA KAVRAMSALLAŞTIRMANIN ÖNEMİ: PAUL TİLLİCH’İN KULLANDIĞI TEMEL KAVRAMLARIN FELSEFÎ ANALİZİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi. 2018; 0(29): 670 - 702.
IEEE Ilgaroğlu M,Turan M "DÜŞÜNCE İNŞASINDA KAVRAMSALLAŞTIRMANIN ÖNEMİ: PAUL TİLLİCH’İN KULLANDIĞI TEMEL KAVRAMLARIN FELSEFÎ ANALİZİ." Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 0, ss.670 - 702, 2018.
ISNAD Ilgaroğlu, Muhammet Caner - Turan, Mustafa. "DÜŞÜNCE İNŞASINDA KAVRAMSALLAŞTIRMANIN ÖNEMİ: PAUL TİLLİCH’İN KULLANDIĞI TEMEL KAVRAMLARIN FELSEFÎ ANALİZİ". Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi 29 (2018), 670-702.