Exploring Primary School Students’ Perceptions of English through Their Drawings

Yıl: 2018 Cilt: 8 Sayı: 14 Sayfa Aralığı: 411 - 431 Metin Dili: İngilizce İndeks Tarihi: 03-03-2020

Exploring Primary School Students’ Perceptions of English through Their Drawings

Öz:
English holds a lingua franca status all around the world today and foreign language education in most countries is primarily based on English. As a result of this high popularity of English lan-guage, primary school students now take English course as of Grade 2 in state schools in Turkey. Furthermore, private schools mostly offer English course as of Grade 1 or even kindergarten. This recent policy of low-age exposure to English has its roots in the ‘critical age’ principle. This qualita-tive study aims to explore the perceptions of primary school students ranging from Grade 2 to Grade 4 as to English through students-generated drawings. 268 students from three different primary schools (state) in Samsun, Turkey participated in the study and were asked to simply draw about English. Drawings here constitute the major data collection tool for the study and are intend-ed to uncover the feelings or opinions of this low-age group of students about English. The collected drawings were handled through content analysis; and then the gathered data were coded and cate-gorized as different images for the notion ‘English’. Objects, interaction, English class, English course book, English teacher, etc. are among the most frequently depicted images. The qualitative findings of this study may be quite important considering the need to see the reflections of the recently-offered early English courses on young English language learners.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih

İlkokul Öğrencilerinin İngilizceye Yönelik Algılarının Çizimler Aracılığıyla İncelenmesi

Öz:
İngilizce bugün dünyanın her yerinde bir ortak iletişim dili statüsüne sahiptir ve çoğu ülkede yabancı dil eğitimi birincil olarak İngilizce üstüne kuruludur. İngilizcenin bu şekilde yüksek bir statüye sahip olması sonucu bugün Türkiye’de ilkokul öğrencileri artık devlet okullarında 2. sınıf-tan itibaren İngilizce dersi almaya başlıyor. Ayrıca, özel okullar çoğunlukla 1. sınıf ve hatta anao-kulu seviyesinde İngilizce dersleri sunmaktadır. Bu erken yaşta İngilizceye maruz kalma politikası-nın kökleri ‘edinim eşiği’ ilkesine dayanmaktadır. Bu nitel çalışma, 2. ve 4. sınıf arası ilkokul öğ-rencilerinin İngilizceye yönelik algılarını öğrencilerin yaptıkları çizimler üzerinden incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmaya Samsun'da bulunan üç farklı ilkokuldan (devlet) toplam 268 öğrenci katıldı ve katılımcılardan sadece İngilizce denince akıllarına ilk gelen şey(ler)i çizmeleri istendi. Bu bağlamda çizimler, çalışma için temel veri toplama aracını oluşturmaktadır ve bu sayede erken yaş grubundaki öğrencilerin İngilizce hakkındaki duygularının ya da fikirlerinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Toplanan çizimler içerik analizine tabi tutulmuş ve daha sonra elde edilen veriler kodlanıp ‘İngilizce’ kavramı için farklı imgeler olarak sınıflandırılmıştır. Nesneler, karşılıklı etkile-şim, İngilizce dersi, ders kitabı, İngilizce öğretmeni vb. en sık çizilen imgeler arasındadır. Bu nitel çalışmanın bulguları, erken yaşta sunulan İngilizce derslerinin İngilizce öğrenen çocuklar üstün-deki yansımalarını görme bağlamında oldukça önemli sonuçlar ortaya koymaktadır.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arda, S. & Doyran, F. (2017). Analysis of young learners' and teenagers' attitudes to english language learning. International Journal of Cur-riculum and Instruction, 9(2), 179-197.
  • Bayyurt, Y. (2014). 4+ 4+ 4 Eğitim sisteminde erken yaşta yabancı dil eğiti-mi. Yabancı Dil Eğitimi Çalıştayı Bildirileri (12-13 Kasım 2012), Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları, s. 117-127.
  • British Council and TEPAV (2013). Türkiye’deki devlet okullarında ingilizce dilinin öğretimine ilişkin ulusal ihtiyaç analizi. Ankara: Yorum Yayın.
  • Cameron, L. (2001). Teaching languages to young learners. Cambridge, Eng-land: Cambridge University Press.
  • Chambers, D. W. (1983). Stereotypic images of the scientist: The draw-a-scientist test. Science Education, 67(2), 255-265.
  • Council of Europe (CoE). (2001). Common european framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment. Cambridge: Cam-bridge University Press.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: choosing among five traditions. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Çakır, A. (2017). Türkiye’de YÖK Öncesi ve Sonrası Yabancı Dil Eğitimi. Journal of Language Research (JLR), 1(1), 1-18.
  • Demirpolat, B. C. (2015). Türkiye’nin yabancı dil öğretimiyle imtihanı: Sorunlar ve çözüm önerileri. SETA. http://file.setav.org/Files/Pdf/20150707131308_131_yabancidil_we b.pdf Accessed on 27.03.2018.
  • Einarsdottir, J., Dockett, S., & Perry, B. (2009). Making meaning: Chil-dren’s perspectives expressed through drawings. Early Child De-velopment and Care, 179(2), 217-232.
  • Haznedar, B. (2004). Türkiye’de yabancı dil öğretimi: İlköğretim yabanci dil programi. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 21(2).
  • Haznedar, B. (2010, November). Türkiye’de yabancı dil eğitimi: Reform-lar, yönelimler ve öğretmenlerimiz. In International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya, Turkey. Retrieved February 3, 2018 from http://www. iconte. org/FileUpload/ks59689/File/166. pdf.
  • Hurlock, E. B., & Thomson, J. L. (1934). Children's drawings: An experi-mental study of perception. Child Development, 5(2), 127-138.
  • Hymes, D. H. (1972). On communicative competence. In J. B. Pride & J. Holmes (Eds.), Sociolinguistics: Selected Readings (Part 2, pp. 269-293). Harmondsworth, England: Penguin.
  • Kachru, B. B. (1985). Standards, codification and sociolinguistic realism: The English language in the outer circle. In R. Quirk, & H. Widdowson (Eds.), English in the World: Teaching and Learning the Language and Literatures (pp. 11-36). Cambridge: Cambridge Uni-versity Press.
  • Kızıltan, N. & Atlı, I. (2013). Turkish young language learners' attitudes towards english. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergi-si, 28(2), 266-278.
  • Krashen, S. (1982). Principles and practice in second language learning and acquisition. Oxford: Pergamon.
  • Lenneberg, E. (1967). Biological foundations of language. New York: Wiley-Blackwell.
  • McKay, P. (2006) Assessing young language learners. Cambridge: Cam-bridge University Press.
  • MoNE. (2013). İngilizce dersi öğretim programi (İlkokul ve Ortaokul 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MoNE. (2018). İngilizce dersi öğretim programi (İlkokul ve Ortaokul 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Moon, J. (2000). Children learning English. Oxford: Macmillan Heinemann.
  • Widdowson, H. G. (1978). Teaching language as communication. Oxford, England: Oxford University Press.
  • https://www.ef.com.tr/epi/regions/europe/turkey/ Accessed on 30.03.2018
APA YAMAN İ (2018). Exploring Primary School Students’ Perceptions of English through Their Drawings. , 411 - 431.
Chicago YAMAN İSMAİL Exploring Primary School Students’ Perceptions of English through Their Drawings. (2018): 411 - 431.
MLA YAMAN İSMAİL Exploring Primary School Students’ Perceptions of English through Their Drawings. , 2018, ss.411 - 431.
AMA YAMAN İ Exploring Primary School Students’ Perceptions of English through Their Drawings. . 2018; 411 - 431.
Vancouver YAMAN İ Exploring Primary School Students’ Perceptions of English through Their Drawings. . 2018; 411 - 431.
IEEE YAMAN İ "Exploring Primary School Students’ Perceptions of English through Their Drawings." , ss.411 - 431, 2018.
ISNAD YAMAN, İSMAİL. "Exploring Primary School Students’ Perceptions of English through Their Drawings". (2018), 411-431.
APA YAMAN İ (2018). Exploring Primary School Students’ Perceptions of English through Their Drawings. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(14), 411 - 431.
Chicago YAMAN İSMAİL Exploring Primary School Students’ Perceptions of English through Their Drawings. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi 8, no.14 (2018): 411 - 431.
MLA YAMAN İSMAİL Exploring Primary School Students’ Perceptions of English through Their Drawings. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, vol.8, no.14, 2018, ss.411 - 431.
AMA YAMAN İ Exploring Primary School Students’ Perceptions of English through Their Drawings. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi. 2018; 8(14): 411 - 431.
Vancouver YAMAN İ Exploring Primary School Students’ Perceptions of English through Their Drawings. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi. 2018; 8(14): 411 - 431.
IEEE YAMAN İ "Exploring Primary School Students’ Perceptions of English through Their Drawings." OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8, ss.411 - 431, 2018.
ISNAD YAMAN, İSMAİL. "Exploring Primary School Students’ Perceptions of English through Their Drawings". OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi 8/14 (2018), 411-431.