Sınıf Öğretmenlerinin Disiplin Suçlarına ve Disiplin Cezalarına İlişkin Bilgi Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl: 2018 Cilt: 14 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1120 - 1137 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17860/mersinefd.409812 İndeks Tarihi: 05-03-2020

Sınıf Öğretmenlerinin Disiplin Suçlarına ve Disiplin Cezalarına İlişkin Bilgi Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Öz:
Araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin disiplin suçlarına ve disiplin cezalarına ilişkin bilgidüzeylerini belirlemek ve bu bilgi düzeyinin cinsiyetlerine, mezun oldukları okul türüne ve meslekikıdemlerine göre farklılık gösterip göstermediğini ortaya koymaktır. Tarama modeli niteliğinde olanaraştırmanın evrenini, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında, Ordu ilindeki ilkokullarda görev yapan 844 sınıföğretmeni, örneklemini ise oranlı tabakalı örnekleme yöntemiyle seçilen 300 sınıf öğretmenioluşturmaktadır. Araştırmada, verilerin toplanmasında nicel ve nitel araştırma teknikleri kullanılmış; nicelveri toplama aracı olarak Disiplin Suçlarına ve Diplin Cezalarına İlişkin Bilgi Düzeyini Ölçme Testi, nitelveri toplama aracı olarak ise görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizindefrekans, t-testi, tek yönlü varyans analizi ve Scheffe çoklu karşılaştırma testi kullanılmıştır. Görüşmeyoluyla elde edilen veriler ise kategorilerine göre sayısallaştırılarak (nicelleştirilerek) nitel verilerinsayısal analizi yapılmıştır. Araştırma sonuçları, sınıf öğretmenlerinin disiplin suçlarına ve disiplincezalarına ilişkin bilgi düzeylerinin düşük düzeyde olduğunu, bilgi düzeylerinin cinsiyetlerine ve meslekikıdemlerine göre farklılıklar gösterdiğini, mezun oldukları okul türüne göre ise farklılık göstermediğiniortaya koymuştur. Yapılan görüşmelerde, öğretmenlerin büyük bir kısmının disiplin suçlarına ve disiplincezalarına ilişkin bilgileri soruşturma geçirince öğrendikleri ve öğretmenlerin disiplin suçlarına vedisiplin cezalarına ilişkin bilgi düzeylerinin yükseltilmesi için üniversitelerde dersler konması gerektiğiniönerdikleri görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

The Study of Primary School Teachers’ Knowledge Level About Disciplinary Crimes and Disciplinary Punishments Regarding Various Factors

Öz:
The purpose of this study was to determine primary school teachers’ knowledge level about disciplinary crimes and punishments and to state whether that knowledge level differ from regarding teachers’ gender, the kind of school they graduated and their professional seniority. The population of this screening research consists of 844 primary school teachers working at formal schools of Altınordu of Ordu province, Ünye and Fatsa in 2016-2017 academic year and the sample of this study consists of 300 form teachers chosen by the method of proportionally layered sampling. The objective and subjective data collection technique was used; as objective data collection technique The Test of Measuring Knowledge Level about Disciplinary Crimes and Punishments was used and as subjective data collection technique, interview form was used. To analyze data obtained from the study; the frequency test, t-test, One-Way Anova, Scheffe Multiple Comparison Test were used. The data obtained by interview was numbered regarding its category and analyzed. The result of the study, indicated that primary school teachers’ knowledge level about disciplinary crimes and punishments, is at low level and that knowledge level differs from regarding teachers’ gender and their professional seniority, but not the kind of school they graduated. In the interviews it was stated that the majority of primary school teachers were informed about disciplinary crimes and punishments after the investigation and offered to increase the knowledge level about disciplinary crimes and punishments the lectures should be given at universities.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akdemir, A. S. (2013). Türkiye’de öğretmen yetiştirme programlarının tarihçesi ve sorunları. Turkish Studies, 8(12), 15-28.
  • Alver, C. (1997). Memur suçları ve memur soruşturması. Ankara: Feryal Matbaası.
  • Arıca, M. N. (2000). Memur suçları ve soruşturma. Ankara: İlksan Matbaası.
  • Bakeman, R. ve Gottman, J. M. (1997). Observing interaction: Introduction to sequential analysis. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Balcı, A. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Başaran, İ. E. (2000). Eğitim yönetimi ve nitelikli okul. Ankara: Feryal Matbaası.
  • Beşirli, K. (1997). İlköğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin işledikleri disiplin suçları ve aldıkları cezalar (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bryman, A. (2015). Social reseach method. London: Oxford Press.
  • Bursalıoğlu, Z. (2015). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş (2016). Deneysel desenler. Öntest-sontest kontrol grubu desen ve veri analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Coşkun, H. (2009). 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’na göre disiplin suçları ve disiplin soruşturmaları, Danıştay kararları üzerine bir inceleme (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
  • Çağlar, S. (2006). İlköğretim okulu öğretmenlerinin işledikleri disiplin suçları ve aldıkları disiplin cezaları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Çelebi, N. (2009). Resmi ve özel ilköğretim kurumlarında çalışan öğretmen ve yöneticilerin disiplin sorunları ve ödüllendirme uygulamaları. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, (29), 75-100.
  • Çelik, Y. (1998). Ortaöğretimde görev yapan öğretmenlerin işledikleri disiplin suçları ve uygulanan cezalar (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çiçek, H. (2011). Devlet memurları hakkında disiplin soruşturması: Türkiye uygulaması (Yayımlanmamış doktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Eren, E. (2015) Örgütsel davranış ve yönetim psikolojisi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Ersöz, A. (2009). Resmi ilköğretim okullarında personel disiplini (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gezer, H. (2015). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerinin işledikleri disiplin suçları ile aldıkları disiplin cezalarının değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Gözcü, S. (2008). İstanbul ilinde görev yapan öğretmenlerin disiplin suçları ve cezalarını algılama düzeyleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Işık, A., Çiltaş, A. ve Baş, F. (2010). Öğretmen yetiştirme ve öğretmenlik mesleği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 53-62
  • İlgar, L. (2005). Eğitim yönetimi, okul yönetimi, sınıf yönetimi. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Karaman, Y. (1994). Eğitim işgörenlerinin disiplin sorunları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 27(2), 861-874.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
  • Karataş, Ş. (2000). İlköğretim kurumlarımda görev yapan öğretmenlerinin işledikleri disiplin suçları ve aldıkları disiplin cezaları ile bireysel değişkenleri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Kaşıkcıoğlu, F. Ç. (2014). Sağlık personelinin disiplin soruşturmalarının değerlendirilmesi ve soruşturmacıların bilgi, tutum ve davranışlarının tespiti (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Okan Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Keeves, J. P. ve Sowden, S. (1994). Descriptive data, analysis of. T. Husen ve N. Postlethwaite (Yay. haz.), The international encyclopaedia of education içinde (ss. 1464-1475). London: Pergamon.
  • Küçükahmet, L. (2007). 2006–2007 öğretim yılında uygulanmaya başlayan öğretmen yetiştirme lisans programlarının değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 203-218.
  • Lincoln, Y. S. ve Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Newbury Park, CA: Sage Publications.
  • Miles, M. B., Huberman, A. M. ve Saldana, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook. Thousands Oaks, CA: Sage Publications.
  • Orhan, G. (2003). Türkiye’de memur disiplin suç ve cezalarının uygulanması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Öter, Ö. M. (2002). İlköğretim okulu yöneticilerinin aldıkları disiplin cezaları (Diyarbakır örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Seçkin, N. (1998). Orta dereceli okul öğretmenlerinin aldıkları ödüller ve cezalar. (Yayımlanmamış araştırma raporu). Gazi Üniversitesi, Mesleki Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Seyhani, M., Özder, H. ve Konedralı, G. (2009). KKTC’nde ilkokul öğretmenlerine uygulanan ödül-ceza politikalarının değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 1(57), 109-131
  • Silverman, D. (2006). Interpreting qualitative data: Methods for analyzing talk, text and interaction. London: Sage Publications.
  • Sorguç, B. (1992a). Açıklamalı ve uygulamalı adli soruşturma. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Sorguç, B. (1992b). Disiplin ve idari soruşturma. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Şişman, G. T. (2017). Öğretmen yetiştirme lisans programları ders içeriklerinde “eğitim programı” kavramı. Elementary Education Online, 16(3), 1301-1315.
  • Tan, Ş. (2009). Misuses of KR-20 and cronbach’s alpha reliability coefficients. Education and Science, 34(152), 101-112.
  • Taş, H. ve Kıroğlu, K. (2017). The examination of disciplinary punishments given to and disciplinary offenses committed by teachers in elementary schools in terms of different variables. IX. International Congress of Educational Research, University of Ordu, Ordu.
  • Tavşancıl, E. (2014). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Akademi Yayınları.
  • Terzi, H. (1996). 1994–95 eğitim ve öğretim yılında İstanbul ili resmi ve özel ilköğretim kurumlarındaki yönetici ve öğretmenlerin aldıkları disiplin cezalarının analizi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Tezbaşaran, A. (2008). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayını.
  • Tolan, B. (1991). Aile, cinsiyet ve cinsel roller. Aile Ansiklopedisi, Ankara: T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Yayını
  • Turgut, M. F ve Baykul, Y. (2012). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Uğurlu, C. T. (2013). İlköğretim okulu öğretmenlerinin okul yönetimine ilişkin bilgi düzeyleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(2), 891-914.
  • Uygun, F. (2012). Memur disiplin suç ve cezaları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Vatandaş, D. (2011). Toplumsal cinsiyet ve cinsiyet rollerinin algılanışı. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Konferansları Dergisi, (35), 29-56.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
APA TAŞ H, KIROĞLU M (2018). Sınıf Öğretmenlerinin Disiplin Suçlarına ve Disiplin Cezalarına İlişkin Bilgi Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. , 1120 - 1137. 10.17860/mersinefd.409812
Chicago TAŞ Halil,KIROĞLU MUSTAFA KASIM Sınıf Öğretmenlerinin Disiplin Suçlarına ve Disiplin Cezalarına İlişkin Bilgi Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. (2018): 1120 - 1137. 10.17860/mersinefd.409812
MLA TAŞ Halil,KIROĞLU MUSTAFA KASIM Sınıf Öğretmenlerinin Disiplin Suçlarına ve Disiplin Cezalarına İlişkin Bilgi Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. , 2018, ss.1120 - 1137. 10.17860/mersinefd.409812
AMA TAŞ H,KIROĞLU M Sınıf Öğretmenlerinin Disiplin Suçlarına ve Disiplin Cezalarına İlişkin Bilgi Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. . 2018; 1120 - 1137. 10.17860/mersinefd.409812
Vancouver TAŞ H,KIROĞLU M Sınıf Öğretmenlerinin Disiplin Suçlarına ve Disiplin Cezalarına İlişkin Bilgi Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. . 2018; 1120 - 1137. 10.17860/mersinefd.409812
IEEE TAŞ H,KIROĞLU M "Sınıf Öğretmenlerinin Disiplin Suçlarına ve Disiplin Cezalarına İlişkin Bilgi Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi." , ss.1120 - 1137, 2018. 10.17860/mersinefd.409812
ISNAD TAŞ, Halil - KIROĞLU, MUSTAFA KASIM. "Sınıf Öğretmenlerinin Disiplin Suçlarına ve Disiplin Cezalarına İlişkin Bilgi Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi". (2018), 1120-1137. https://doi.org/10.17860/mersinefd.409812
APA TAŞ H, KIROĞLU M (2018). Sınıf Öğretmenlerinin Disiplin Suçlarına ve Disiplin Cezalarına İlişkin Bilgi Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 1120 - 1137. 10.17860/mersinefd.409812
Chicago TAŞ Halil,KIROĞLU MUSTAFA KASIM Sınıf Öğretmenlerinin Disiplin Suçlarına ve Disiplin Cezalarına İlişkin Bilgi Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14, no.3 (2018): 1120 - 1137. 10.17860/mersinefd.409812
MLA TAŞ Halil,KIROĞLU MUSTAFA KASIM Sınıf Öğretmenlerinin Disiplin Suçlarına ve Disiplin Cezalarına İlişkin Bilgi Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.14, no.3, 2018, ss.1120 - 1137. 10.17860/mersinefd.409812
AMA TAŞ H,KIROĞLU M Sınıf Öğretmenlerinin Disiplin Suçlarına ve Disiplin Cezalarına İlişkin Bilgi Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 14(3): 1120 - 1137. 10.17860/mersinefd.409812
Vancouver TAŞ H,KIROĞLU M Sınıf Öğretmenlerinin Disiplin Suçlarına ve Disiplin Cezalarına İlişkin Bilgi Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018; 14(3): 1120 - 1137. 10.17860/mersinefd.409812
IEEE TAŞ H,KIROĞLU M "Sınıf Öğretmenlerinin Disiplin Suçlarına ve Disiplin Cezalarına İlişkin Bilgi Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, ss.1120 - 1137, 2018. 10.17860/mersinefd.409812
ISNAD TAŞ, Halil - KIROĞLU, MUSTAFA KASIM. "Sınıf Öğretmenlerinin Disiplin Suçlarına ve Disiplin Cezalarına İlişkin Bilgi Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14/3 (2018), 1120-1137. https://doi.org/10.17860/mersinefd.409812