BİTİŞİK EĞİK YAZIDAN DİK TEMEL YAZIYA GEÇİŞ SÜRECİNDE SINIF ÖĞRETMENLERİNİN DİK TEMEL YAZI ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ
Yıl: 2018 Cilt: 0 Sayı: 73 Sayfa Aralığı: 395 - 413 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 20-02-2020
BİTİŞİK EĞİK YAZIDAN DİK TEMEL YAZIYA GEÇİŞ SÜRECİNDE SINIF ÖĞRETMENLERİNİN DİK TEMEL YAZI ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ
Öz: Dil bir iletişim aracıdır. Ana dili eğitimi ve öğretiminde temel amaç dil becerilerinigeliştirmektir. Dil becerileri anlama ve anlatma olmak üzere iki alt beceriden oluşmaktadır.Anlatma becerileri arasında yazma oldukça önemlidir. Yazma bilgi üretimi, sanatsalduyarlık oluşumu, eleştirel aklın gelişimi, bireysel-toplumsal sorunların çözümü açısındanişlevsel bir beceri olarak görülmektedir. Millî Eğitim Bakanlığı, 2017-2018 eğitimöğretimyılından itibaren ilk okuma yazma öğretimine dik temel harflerle başlanacağınıifade etmiştir. Bitişik eğik yazıdan dik temel yazıya geçiş sürecinde dik temel yazınınuygulayıcıları olan sınıf öğretmenlerinin konu hakkındaki düşünceleri, görüşleri, farkındalıklarıve gözlemleri büyük önem taşımaktadır. Bu çalışma sınıf öğretmenlerinin diktemel yazı tekniği ile ilgili görüşlerini ortaya koymak, okuma ve yazma sürecinde karşılaştıklarıproblemleri belirlemek ve bu problemlerle ilgili çözüm önerileri geliştirmekamacıyla yürütülmüştür. Nitel araştırma geleneğine dayalı olarak yapılan araştırmadaveri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmadaçalışma grubu, 2017–2018 öğretim yılında Tokat il merkezinde görevli ve gönüllüolarak çalışmaya katılan 15 sınıf öğretmeninden oluşmaktadır. Çalışmada nitel veri analiziyaklaşımlarından içerik analizi kullanılmıştır. Çalışmada ulaşılan veriler sıklık veyüzde hesabı yapılıp çözümlenerek tablo halinde sunulmuştur. Çalışma sonucunda sınıföğretmenlerinin % 93,34’ünün dik temel yazıyla okuma yazma öğretimine başlanılmasınıuygun bulduğu görülmüştür. Bununla birlikte katılımcılar dik temel yazı öğretiminde bazıproblemlerle karşı karşıya kaldıklarını da belirtmişlerdir. Çalışma sonucunda elde edilenbulgular ışığında bir dizi öneri sunulmuştur.
Anahtar Kelime: Konular:
The Opinions of the Primary School Teachers About the Manuscript Handwriting ın the Process of Transition from the Joined Cursive Handwriting to the Manuscript Handwriting
Öz: Language is a communication tool. The main purpose is to improve the language skills in the mother tongue education and teaching. Language skills are consist of two subskills as comprehension and narration. Writing among narration skills is very important. Writing is seen as a functional skill in terms of knowledge production, artistic sensitivity formation, critical thinking development, solution of individual-social problems. The Ministry of National Education stated that starting from 2017-2018 academic year, the literacy teaching will be started with the print letters. In the process of transition from the joined cursive to the manuscript handwriting; the views, opinions, awareness and observations of the primary school teachers who are practitioners of the manuscript handwriting are of great importance.This study was done to find out the views of the primary school teachers on the manuscript handwriting, to identify the problems they encounter during the reading and writing process and to find solutions for these problems. Based on the qualitative research tradition, a semi-structured interview form was used as the data collection tool. The study group consists of 15 class teachers working in Tokat city center during 2017-2018 school year and participating voluntarily. Content analysis was used in qualitative data analysis approaches. The data acquired in the research were presented in the charts and analyzed by frequency and percentage calculations. As a result of there search, it is seen that 93.34% of the primary school teachers find it appropriate to start the literacy teaching with the manuscript handwriting. Furthermore, participants also noted that they faced some problems in the teaching of upright text writing. A number of suggestions were made based on the findings of the study.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Adalı, O. (2016). Anlamak ve anlatmak (5.Baskı). İstanbul: Pan Yayıncılık.
- Akkaya, A. ve Kara, Ö. T. (2012). 6. sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazıda yaşadıkları sorunların nedenleri üzerine görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 14 (2), 313-336.
- Arıcı, B. (2012). İlköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin, Türkçe ve sınıf öğretmenlerinin bitişik eğik yazı hakkındaki görüşleri. Gazi Üniversitesi Türkçe Araştırmaları Akademik Öğrenci Dergisi. 2(3). 1-15.
- Armitage, D., & Ratzlaff, H. (1985). The non-correlation of printing and writing skills. The Journal of Educational Research, 78(3), 174-177.
- Arslan, D. (2012). İlköğretim birinci sınıf öğretmenlerinin yazı öğretimlerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(4), 2829-2846.
- Arslan, D. ve Ilgın, H. (2010). Öğretmen ve öğrencilerin bitişik eğik yazı ile ilgili görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (2), 69-92.
- Arslan, D., Aytaç, A. ve Ilgın, H. (2011). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin yazı biçimlerine (dik temel yazı ve bitişik eğik yazı) göre okuma düzeyleri. E-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 6 (2), 1422-1434.
- Artut, K. (2005). İlköğretim I kademe birinci sınıf yazı öğretiminde temel ilkeler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 69-74.
- Asher, A. (2006). Handwriting instruction in elementary schools. American Journal of Occupational Therapy, 60(4), 461-471.
- Bağcı Ayrancı, B. ve Karahan, L. (2017). Çağrışım tekniğinin yazma becerisinin geliştirilmesine katkısı: Ölçek geliştirme ve etkinlik oluşturma çalışması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 6(2), 1148-1177.
- Barın, E. (2004). Yabancılara Türkçe öğretiminde ilkeler. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 1, 19-30.
- Başaran, M. ve Karatay, H. (2005). Eğik el yazısı öğretimi. Milli Eğitim Dergisi, 168.
- Bay, Y. (2010). İlk okuma yazmayı öğrendiği yönteme göre ilköğretim ikinci sınıf öğrencilerinin okuma yazma hatalarının karşılaştırılması. Milli Eğitim Dergisi, 187, 23-38.
- Belet, Ş. D. ve Yaşar, Ş. (2007). Öğrenme stratejilerinin okuduğunu anlama ve yazma becerileri ile Türkçe dersine ilişkin tutumlara etkisi. Eğitimde Kavram ve Uygulama, 3(1), 69-86.
- Beyreli, R., Çetindağ, Z. ve Celepoğlu, A. (2017). Yazılı ve sözlü anlatım. Ankara: Pegem Akademi.
- Coşkun, E. ve Coşkun, H. (2012). İlköğretim öğrencileri ile sınıf ve Türkçe öğretmenlerinin bitişik eğik yazı başarı düzeylerinin değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(3), 761-776.
- Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (Çev. Edt. D. M. Bütün ve S. B. Demir) Ankara: Siyasal Kitapevi. (Eserin orijinali 1997’de yayımlandı).
- Deniz, K. (2003). Yazılı anlatım becerileri bakımından köy ve kent beşinci sınıf öğrencilerinin durumu. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, 13, 233-245.
- Duran, E. (2011). Bitişik eğik yazı harflerinin yazım şekillerine ilişkin öğretmen görüşleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30 (2), 55-69.
- Duran, E. ve Akyol, H. (2010). Bitişik eğik yazı öğretimi çalışmalarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(4), 817-838.
- Durmuşçelebi̇, M. ve Avcı, Ö. Y. (2014). İlköğretim öğrencilerinin bitişik eğik yazıyı kullanma düzeyleri. Turkish Studies, 9(3), 601-618.
- Durukan, E. ve Alver, M. (2008). Ses temelli cümle yönteminin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(5), 274- 289.
- Ekmekçi, V. (2012). Belçika’da Türkçe öğretimi sorunları ve öğretmen görüşleri. Gazi Üniversitesi Türkçe Araştırmaları Akademik Öğrenci Dergisi, 2(3), 1-13.
- Erdem, İ., Yılmaz, F. ve Bozkurt, E. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının bitişik eğik yazıya ilişkin tutumları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,15(1), 1-26.
- Erdoğan, T. (2012). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazı yazma gelişimlerinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 37(165), 93-105.
- Göçer, A. (2010). Türkçe öğretiminde yazma eğitimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(12), 178-195.
- Güneş, F. (2006a). Niçin bitişik el yazısı. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 71, 17-19.
- Güneş, F. (2014b). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller (3. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
- İşeri, K. ve Ünal, E. (2010). Yazma eğilimi ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Eğitim ve Bilim, 35(155), 104-117.
- Karakaş, H. ve Dilci, T. (2015). İsteğe bağlı olarak ilkokula kaydedilen öğrencilerin bitişik eğik yazı çalışmalarında karşılaştıkları problemler. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 6 (12), 101-122.
- Karlsdottir, R. & Stefansson, T. (2002) Problems in developing functional handwriting. Perceptual and Motor Skills, 94 (2), 623–662.
- Karlsdottir, R. (1996). Print-script as initial handwriting style: I. Effects on the development of handwriting. Scandinavian Journal of Educational Research, 40(2), 161–174.
- Kırmızı, F. S. ve Kasap, D. (2013). İlk okuma yazma öğretimi sürecinde bitişik eğik yazı ve dik temel harflerle yapılan eğitimin öğretmen görüşlerine göre karşılaştırılması. Turkish Studies, 8, 1167-1186.
- Lally, M. (1982). Computer-assisted handwriting instruction and visual/kinaesthetic feedback processes. Applied Research in Mental Retardation, 3, 397-405.
- MEB. (2017a). Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (1-8. Sınıflar). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
- MEB. (Mayıs 2017b). İlk okuma ve yazma öğretimi bilgilendirme toplantısı.Web:http:// ttkb.meb.gov.tr adresinden 22 Kasım 2017’de alınmıştır.
- Memiş, A. D. ve Harmankaya T. (2012). İlköğretim okulu 1.sınıf öğrencilerinin bitişik eğik el yazısı hataları ile görsel algı düzeylerinin incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 136-150.
- Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3.Basım). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Miles, M. B.& Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded source book. (2nd Edition). Calif.: SAGE Publications. (Eserin orijinali 1984’te yayımlandı).
- Özdemir, E. (1987). İlkokul öğretmenleri için Türkçe öğretimi kılavuzu. İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
- Özenç, M. ve Özenç, E. G. (2016). Bitişik eğik yazı ile ilgili olarak yapılan araştırmalara tümdengelimci bir bakış. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 84-97.
- Rosenblum, S., Weiss, P. & Parush, S. (2004) Handwriting evaluation for developmental dysgraphia: Process or product? Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal 17, 433–458.
- Schwellnus, H., Cameron, D., Carnahan, H. (2012) Which to choose: manuscript or cursive handwriting? A Review of the Literature. Journal of Occupational Therapy, Schools, & Early Intervention 5(3–4), 248–258.
- Şahin, A. (2012). Bitişik eğik yazı öğretiminde karşılaşılan problemler. Eğitim ve Bilim, 37(165), 168-179.
- Şara Hürsoy, P. (2017). Bitişik eğik yazıdan dik temel yazı kullanımına geçiş ile ilgili öğretmen, veli, öğrenci görüşleri. International Journal of Human Sciences, 14(4), 4809-4825.
- Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon.
- Tosunoğlu, M. (2010). Farklı yazı stillerinin okuduğunu anlama sürecine etkisi. Türklük Bilimi Araştırmaları, 27(27), 679-690.
- Turan, M. (2010). Birinci sınıf öğretmenlerinin ses temelli cümle yöntemi ve yazı türlerine ilişkin görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 187, 8-22.
- Turan, M. ve Akpınar, B. (2008) . İlköğretim Türkçe dersi ilk okuma yazma öğretiminde kullanılan ses temelli cümle ve bitişik eğik yazı yöntemlerinin değerlendirilmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 121-138.
- Türnüklü, A. (2000). Eğitim bilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 6(24), 543- 559.
- Yalçın, S. K. ve Şengül, M. (2007). Dilin iletişim süreci içerisindeki rolü ve işlevleri. Türkoloji Araştırmaları, 2, 749-769.
- Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8. Basım). Ankara: Seçkin Yayınları.
- Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. İlköğretim Online, 9 (1), 79- 92.
- Yıldırım, K. ve Ateş, S. (2010). Sınıf öğretmenlerinin bitişik eğik yazı uygulamalarına ilişkin görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5, 57-71.
- Yılmaz, F. ve Cımbız, A. T. (2016). Sınıf öğretmenlerinin bitişik eğik yazı hakkındaki görüşleri. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 567-592.
APA | KARAGÖZ B (2018). BİTİŞİK EĞİK YAZIDAN DİK TEMEL YAZIYA GEÇİŞ SÜRECİNDE SINIF ÖĞRETMENLERİNİN DİK TEMEL YAZI ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. , 395 - 413. |
Chicago | KARAGÖZ Beytullah BİTİŞİK EĞİK YAZIDAN DİK TEMEL YAZIYA GEÇİŞ SÜRECİNDE SINIF ÖĞRETMENLERİNİN DİK TEMEL YAZI ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. (2018): 395 - 413. |
MLA | KARAGÖZ Beytullah BİTİŞİK EĞİK YAZIDAN DİK TEMEL YAZIYA GEÇİŞ SÜRECİNDE SINIF ÖĞRETMENLERİNİN DİK TEMEL YAZI ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. , 2018, ss.395 - 413. |
AMA | KARAGÖZ B BİTİŞİK EĞİK YAZIDAN DİK TEMEL YAZIYA GEÇİŞ SÜRECİNDE SINIF ÖĞRETMENLERİNİN DİK TEMEL YAZI ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. . 2018; 395 - 413. |
Vancouver | KARAGÖZ B BİTİŞİK EĞİK YAZIDAN DİK TEMEL YAZIYA GEÇİŞ SÜRECİNDE SINIF ÖĞRETMENLERİNİN DİK TEMEL YAZI ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. . 2018; 395 - 413. |
IEEE | KARAGÖZ B "BİTİŞİK EĞİK YAZIDAN DİK TEMEL YAZIYA GEÇİŞ SÜRECİNDE SINIF ÖĞRETMENLERİNİN DİK TEMEL YAZI ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ." , ss.395 - 413, 2018. |
ISNAD | KARAGÖZ, Beytullah. "BİTİŞİK EĞİK YAZIDAN DİK TEMEL YAZIYA GEÇİŞ SÜRECİNDE SINIF ÖĞRETMENLERİNİN DİK TEMEL YAZI ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ". (2018), 395-413. |
APA | KARAGÖZ B (2018). BİTİŞİK EĞİK YAZIDAN DİK TEMEL YAZIYA GEÇİŞ SÜRECİNDE SINIF ÖĞRETMENLERİNİN DİK TEMEL YAZI ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. EKEV AKADEMİ DERGİSİ, 0(73), 395 - 413. |
Chicago | KARAGÖZ Beytullah BİTİŞİK EĞİK YAZIDAN DİK TEMEL YAZIYA GEÇİŞ SÜRECİNDE SINIF ÖĞRETMENLERİNİN DİK TEMEL YAZI ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. EKEV AKADEMİ DERGİSİ 0, no.73 (2018): 395 - 413. |
MLA | KARAGÖZ Beytullah BİTİŞİK EĞİK YAZIDAN DİK TEMEL YAZIYA GEÇİŞ SÜRECİNDE SINIF ÖĞRETMENLERİNİN DİK TEMEL YAZI ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. EKEV AKADEMİ DERGİSİ, vol.0, no.73, 2018, ss.395 - 413. |
AMA | KARAGÖZ B BİTİŞİK EĞİK YAZIDAN DİK TEMEL YAZIYA GEÇİŞ SÜRECİNDE SINIF ÖĞRETMENLERİNİN DİK TEMEL YAZI ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. EKEV AKADEMİ DERGİSİ. 2018; 0(73): 395 - 413. |
Vancouver | KARAGÖZ B BİTİŞİK EĞİK YAZIDAN DİK TEMEL YAZIYA GEÇİŞ SÜRECİNDE SINIF ÖĞRETMENLERİNİN DİK TEMEL YAZI ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. EKEV AKADEMİ DERGİSİ. 2018; 0(73): 395 - 413. |
IEEE | KARAGÖZ B "BİTİŞİK EĞİK YAZIDAN DİK TEMEL YAZIYA GEÇİŞ SÜRECİNDE SINIF ÖĞRETMENLERİNİN DİK TEMEL YAZI ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ." EKEV AKADEMİ DERGİSİ, 0, ss.395 - 413, 2018. |
ISNAD | KARAGÖZ, Beytullah. "BİTİŞİK EĞİK YAZIDAN DİK TEMEL YAZIYA GEÇİŞ SÜRECİNDE SINIF ÖĞRETMENLERİNİN DİK TEMEL YAZI ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ". EKEV AKADEMİ DERGİSİ 73 (2018), 395-413. |