Mekân Tasarlama Eylemi ve Eğitimine Karmaşıklık Teorisi Üzerinden Çağdaş Bir Yaklaşım

Yıl: 2019 Cilt: 20 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 37 - 60 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17494/ogusbd.595106 İndeks Tarihi: 02-03-2020

Mekân Tasarlama Eylemi ve Eğitimine Karmaşıklık Teorisi Üzerinden Çağdaş Bir Yaklaşım

Öz:
Bilinmelidir ki karmaşık, öngörülemeyen ve değerleri çoğulcuolan konularla uğraşan tasarımcılar, günümüzde rasyoneltasarım metotları yaratma ya da kullanma çabasından uzaklaşarak yeni sorgulama ortamları-araçları yakalama arayışı göstermektedir. Bu çerçevede çalışmanın amacı; genelde tasarlama,özelde ise mekân tasarlama eyleminin yükümlülüklerininsorgulanarak mekân tasarımı eğitimine yönelik yeni-yenidenönem kazanan temel değerlerin ortaya konulmasıdır. Bu yöndeKarmaşıklık Teorisi, mekân tasarımı eğitimi için “çağdaş biryaklaşım” geliştirilmesinde önemli bulunarak değerlendirilecektir. Mekân tasarlama eyleminin özünün ya da altında yatanbilincin ilişkiler ağına dayalı olduğu görülmektedir. Bu öz isegörünmez ilişkilere olanak tanıyacak ve bu ilişkileri anlayacak birsistem teorisi içermekte olup, tasarım eğitiminin, daha önceolduğundan farklı olarak daha karmaşık ve anti-rasyonel halegetirecek bir yaklaşım gerektirmektedir. Bu yaklaşım biçimini isebütünleşik tasarım yaklaşımının karşılayabileceği görülmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Arkeoloji Tarih İşletme Kamu Yönetimi Coğrafya Halkla İlişkiler İktisat Psikoloji Uluslararası İlişkiler

Acontemporary Approach to Spatial Design and its Education Through Complexity Theory

Öz:
It should be known that today the designers, which have to deal with the issues that are complex, non-predictable and pluralistic in values, seek to new inquiry environments and tools by getting away from the effort to create or use rational design methods. In this context, the aim of this study is to reveal re-emerging values of spatial design education by means of questioning the responsibility of the act of design in general and the spatial design in particular. In this respect, the Theory of Complexity is seen important to develop a contemporary approach for spatial design education. It is seen that the essence of the spatial design or its consciousness based on the network of relationships. This essence includes a systems theory which allows and understands invisible relations. This theory offers an approach which would make design education be more complex and antirational unlike before. It is seen that the integrated design approach can meet this approach.
Anahtar Kelime:

Konular: Arkeoloji Tarih İşletme Kamu Yönetimi Coğrafya Halkla İlişkiler İktisat Psikoloji Uluslararası İlişkiler
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arıdağ L. Koş, F. C. (2016). Current Approaches in Structural Design In Case Of Architectural Education. International Refereed Journal of Design and Architecture.7 (7): 73-84.
  • Aydınlı, S., (2004). Mimarlık ve felsefe. İçinde Şentürer, Ş. Ünal, A.Atasoy (Ed.), Epistemolojik Açıdan Mekân Yorumu, İstanbul, Türkiye: Yem Yayınları, ss. 40-48
  • Bayazıt, N., (2004). Endüstriyel Tasarımcılar İçin Tasarlama Kuramları ve Metotları, İstanbul, Türkite: Birsen Yayınevi.
  • Beabout, B.R., (2010). Urban School Reform and the Strange Attractor of Low-Risk Relationships. School Community Journal, 20(1):9-30
  • Bekdaş, H. D., Yıldız, S. (2018). Tasarım ve Sanat Arakesitinde Kavramsal Düşünme: Enformel Eğitim Çalışmaları (2009–2015) MEGARON, 13(2):324-333.
  • Benzel, C., (1998). The Room in Context: Design Beyond Boundaries. New York, USA: Mcgraw-Hill. Buchanan, R., (1992). Wicked Problems in Design Thinking. Design Issues, 8(2):5-21
  • Colebrook, C., (1998).Gilles Deleuze. Çev: Cem Soydemir. Ankara, Türkiye: Bagimsis Kitaplar. Crawford, R. (2016). What can complexity theory tell us about urban planning? New Zealand Productivity Commission. Research Note 2016/2 ISBN: 978-0-478-44032-4
  • Crilly, N. (2010). The structure of design revolutions: Kuhnian paradigm shifts in creative problem solving. Design Issues: 26(1). 54-66.
  • David Ng, F. S.(2014). Complexity-based learning—An alternative learning design for the twentyfirst century. Cogent Education 1: 970325
  • Fındeli, A. (2001). Rethinking Design Education for the 21st Century: Theoretical, Methodological, and Ethical Discussion. Design Issues, 17(1)5-17
  • Garmston R., Wellman, B., (1995). Adaptive Schools: In a Quantum Universe. Educational Leadership, 52(7): 6-12
  • Harvey, D., (1997). Postmodernligin durumu. İstanbul, Türkiye: Metis Yayinlari. Heskett, J. (2002). Toothpicks and Logos Design in Everyday Life. New York, USA: Oxford U. Press.
  • Irbıte, A., (2014). The Importance Of The Paradigm Shift In The Development Of Design Industry And Design Education. Proceeding of the International Scientifical Conference May 23th – 24th, 2014 Volume II.
  • Jokılehto, J. (2002). A history of architectural conservation. Oxford, USA: Butterworth-Heinemann Publishing.
  • Jonas, W., (1996). System Thinking in Industrial Design. Proceeding of System Dynamics, Cambridge, Massachusetts 22-26:241-244.
  • Kant, E., Newell, A., (1984). Problem Solving Techniques for the Design of Algorithms. Information Processing and Management. 20(1–2):97-118
  • Kıel, D., (1997). Embedding Chaotic Logic into Public Administration Thought: Requisites for the New Paradigm. Public Administartion and Management: An Interactive Journal. 2(4):26-39.
  • Kolarevıc, B., (2016). Simplexity and Complicity in Architecture.Keynotes-Volume1-eCAADe 34|25.
  • Kuhn, L., (2008). Complexity and Educational Research: A Critical Reflection. Complexity Theory and The Philosophy of Education. Ed. Mark Mason. Wiley-Blackwell .pp. 169-180.
  • Kwınter, S., (2001). Architectures of time: toward a theory of the event in modernist culture. Cambridge, England: MIT Press.
  • Kwınter, S. (2013). Neuroecology: Notes Toward a Synthesis. Ed. Warren Neidich. The Psychopathologies of Cognitive Capitalism: Part Two. Berlin, Germany: Archive Books, 313- 334.
  • Lefebvre H., (1991). The Production of Space. Translated by . Donald Nicholson-Smith. Cambridge, England: Blackwell Publishing.
  • Lefebvre, H., (2014). Mekanın Üretimi. Çev. Işık Ergüden. İstanbul, Türkiye: Sel Yayıncılık.
  • Luhmann, N., (1985). A Sociological Theory of Law, London, England: Routledge and Kegan Paul.
  • Margolın, V., (1998). Design for a Sustainable World. Design Issues, 14(2):83-92
  • Mitcham, C., (1995). Ethics into Design, Discovering Design, Explorations in Design Studies. Ed. Richard Buchanan, Victor Margolin., London, England: Thu University of Chicago Press. 73- 189.
  • Mikulecky, D.,C.,(2001). The emergence of complexity: science coming of age or science growing old? Computers & Chemistry. 25(4):341–348.
  • Niederhelman, M. (2001). Education through design. Review of the Re-inventing design education in the university’ conference, Design Issues, 17(3): 83-87.
  • Papanek, V., (1973). Design for the Real World, Human Ecology and Social Change, London, England: Bantam Books.
  • Papanek, V., (2004). Design for the Real World, Human Ecology and Social Change, New York, USA: Thames & Hudson Ltd.
  • Randall, J. H., Buchler, J.,(1982). Felsefeye Griş. Çeviren: Ahmet Arslan. İzmir, Türkiye: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Fakültesi Yayınları
  • Rittel, H., W., Webber, M., M, (1973). Dilemmas in a General Theory of Planing. Policiy Sciences. 4: 155-169.
  • Rodriguez L., Peralta, C., (2014). From Product to Service Design: A Thinking Paradigm Shift. FORMakademisk. 7(3):1-27
  • Ruelle, D., (2014). Raslantı ve Kaos. Çev: Deniz Yurtören. İstanbul, Türkiye: Say Yayınları.
  • Sala, N. (2004). Complexity in architecture:A small scale analysis. Design and Nature II, M. W. Collins & C. A. Brebbia (Editors) WIT Press
  • Salingaros, N., A., (2014). Complexity in Architecture and Design. Oz Journal, 36:18-25.
  • Sayın, T., Gorbon, F. (2009). Mimari Tasarım/Söylem Bütünün Hermenötikselliği. Tasarım+Kuram, 7: 69-81
  • Schrag, C., O., (2006). Heidegger Felsefesinde Fenomonoloji Varlık Bilim ve Tarih. Çev. Serdar Şen. ÇTTAD. 13: 205-215.
  • Simon, H., (1962). The Architecture of Complexity. Proceedings of the American Philosophical Society, 106(6):467-482.
  • Simon, H., (1996). The Sciences of the Artificial - 3rd Edition, MIT Press
  • Tetenbaum, T., J., (1998). Shifting Paradigms: From Newton to Chaos. Organizational Dynamics, Spring:21-32
  • Turan, A .Z., Bayazıt, N. (2010). Tasarımda ilk kavramlar üzerine bütünsel bir model. itüdergisi/a mimarlık, planlama, tasarım 9(1), 3-14.
  • Uden, J., V., Richardson, K., A., Cilliers, P., (2001). Postmodernism revisited? Complexity science and the study of organisations. Tamara : Journal of Critical Postmodern Organization Science. Las Cruces: 1(3):53-67
  • Venturi, R., (1991). Mimarlıkta Karmaşıklık ve Çelişki. Çev. Serpil Merzi-Özaloğlu. İstanbul, Türkiye: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı.
  • Wang, T., (2010). A New Paradigm for Design Studio Education. JADE:173-183
  • Williams, W., A., Rieger, J., A., (2015). Design History of Design: Complexity, Criticality, and Cultural Competence. racar 40 (2): 15–21
  • Yurtsever, B. (2017). Mimari Tasarım Eğitiminde Eleştirel Düşünme Becerisinin Tasarım Eğitiminde Rolüne İlişkin Sorgulama. MEGARON, 12(3):385-394
  • Yücel, S. Aydınlı, S. (2015). Mimarın eğitimi’ üzerine spekülatif bir deneme. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 31(1):17-23
  • Yürekli, İ., Yürekli, F., (2004). Mimari Tasarım Eğitiminde Enformellik. İTÜ Dergisi/a Mimarlık, Planlama, Tasarım, 3(1):53-62.
  • Zamenopoulos, T., Alexıou, K. (2005). Linking design and complexity: a review. Proceedings of the ECCS 2005 Satellite workshop: Embracing complexity in design. 91-102.
  • İnternet Kaynakları
  • Fuard- Luke, A., (2002). A. ‘Slow Design’-a paradigm shift in design philosophy?
  • https://carlosfiorentino.files.wordpress.com/2010/03/slow-des.pdf(E.T. 21.04.2018)
  • https://www.researchgate.net/publication/307545155_Citizen_Science_and_Environmental_Edu cation_in_Italy_Possible_Developments_and_the_Role_of_Universities
APA kandemir o (2019). Mekân Tasarlama Eylemi ve Eğitimine Karmaşıklık Teorisi Üzerinden Çağdaş Bir Yaklaşım. , 37 - 60. 10.17494/ogusbd.595106
Chicago kandemir ozge Mekân Tasarlama Eylemi ve Eğitimine Karmaşıklık Teorisi Üzerinden Çağdaş Bir Yaklaşım. (2019): 37 - 60. 10.17494/ogusbd.595106
MLA kandemir ozge Mekân Tasarlama Eylemi ve Eğitimine Karmaşıklık Teorisi Üzerinden Çağdaş Bir Yaklaşım. , 2019, ss.37 - 60. 10.17494/ogusbd.595106
AMA kandemir o Mekân Tasarlama Eylemi ve Eğitimine Karmaşıklık Teorisi Üzerinden Çağdaş Bir Yaklaşım. . 2019; 37 - 60. 10.17494/ogusbd.595106
Vancouver kandemir o Mekân Tasarlama Eylemi ve Eğitimine Karmaşıklık Teorisi Üzerinden Çağdaş Bir Yaklaşım. . 2019; 37 - 60. 10.17494/ogusbd.595106
IEEE kandemir o "Mekân Tasarlama Eylemi ve Eğitimine Karmaşıklık Teorisi Üzerinden Çağdaş Bir Yaklaşım." , ss.37 - 60, 2019. 10.17494/ogusbd.595106
ISNAD kandemir, ozge. "Mekân Tasarlama Eylemi ve Eğitimine Karmaşıklık Teorisi Üzerinden Çağdaş Bir Yaklaşım". (2019), 37-60. https://doi.org/10.17494/ogusbd.595106
APA kandemir o (2019). Mekân Tasarlama Eylemi ve Eğitimine Karmaşıklık Teorisi Üzerinden Çağdaş Bir Yaklaşım. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(1), 37 - 60. 10.17494/ogusbd.595106
Chicago kandemir ozge Mekân Tasarlama Eylemi ve Eğitimine Karmaşıklık Teorisi Üzerinden Çağdaş Bir Yaklaşım. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20, no.1 (2019): 37 - 60. 10.17494/ogusbd.595106
MLA kandemir ozge Mekân Tasarlama Eylemi ve Eğitimine Karmaşıklık Teorisi Üzerinden Çağdaş Bir Yaklaşım. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.20, no.1, 2019, ss.37 - 60. 10.17494/ogusbd.595106
AMA kandemir o Mekân Tasarlama Eylemi ve Eğitimine Karmaşıklık Teorisi Üzerinden Çağdaş Bir Yaklaşım. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019; 20(1): 37 - 60. 10.17494/ogusbd.595106
Vancouver kandemir o Mekân Tasarlama Eylemi ve Eğitimine Karmaşıklık Teorisi Üzerinden Çağdaş Bir Yaklaşım. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019; 20(1): 37 - 60. 10.17494/ogusbd.595106
IEEE kandemir o "Mekân Tasarlama Eylemi ve Eğitimine Karmaşıklık Teorisi Üzerinden Çağdaş Bir Yaklaşım." Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, ss.37 - 60, 2019. 10.17494/ogusbd.595106
ISNAD kandemir, ozge. "Mekân Tasarlama Eylemi ve Eğitimine Karmaşıklık Teorisi Üzerinden Çağdaş Bir Yaklaşım". Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20/1 (2019), 37-60. https://doi.org/10.17494/ogusbd.595106