Yıl: 2018 Cilt: 7 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 25 - 46 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 21-02-2020

ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL MEDYA KULLANIMINA İLİŞKİN TUTUMLARI: MALATYA İL ÖRNEĞ

Öz:
Her geçen gün internetin hayatımızda daha çok yer almasıyla sosyal medya, vazgeçilemez biriletişim ortamı olmuştur. İnternet aracılığıyla kullanılabilen sosyal iletişim araçları,kullanıcılarının sosyal yetkinliklerini, mesleğe yönelik algılarını ve iletişim tercihlerinietkilemektedir. Kullanıcıların zamanlarının çoğunu geçirdikleri sosyal medyanın ne düzeyde vehangi amaçlarla kullanıldığını belirlemek için kullanıcıların algılarının (tutumlarının) bilinmesigerekmektedir. Bu çalışmanın temel amacı öğretmen adaylarının sosyal medya kullanımınailişkin tutumlarını ortaya koymaktır. Tarama modeline göre desenlenen araştırmada Otrar veArgın (2015) tarafından geliştirilen Sosyal Medya Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanınörneklemini, 2016-2017 eğitim öğretim yılında İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesinin sonsınıfında öğrenim gören 285 öğretmen adayı oluşturmaktadır. İstatistik programıyla yapılananaliz sonucunda öğretmen adaylarının sosyal medyaya yönelik tutumlarına öğrenim görülenbölüm, internet bağlantısı olma durumu, bilgisayar sahibi olma durumu, internet bağlantısı olmazamanı değişkenlerinin etki etmediği; cinsiyet, internete bağlanmak için kullanılan cihaz türü,herhangi bir sosyal ağ üyeliği olma durumu, interneti kullanma amacı ve günlük internetkullanma süresi değişkenlerinin etki ettiği bulunmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Sosyoloji İktisat Davranış Bilimleri

THE ATTİTUDE OF TEACHER CANDİDATES CONCERNİNG SOCİAL MEDİA USAGE: MALATYA CİTY SAMPLE

Öz:
Social media became an indispensable communication environment as internet’s playing a wider part in our lives with every passing day. Social media tools which are being operated via internet effects social competence, the occupation perception and the communication choices of the users. The perception (attitude) of the users has to be recognized in order to define the level of usage and usage purpose of social media which the users spent most of their time. The main aim of this research is to present the attitude of the teacher candidates with regards to the usage of social media. In the research which was designed in accordance with the survey model that was developed by Otrar and Argın (2015), social Media Attitude Scale has been used. The population consists of 285 teacher candidates which are studying within the senior class of İnönü University Faculty of Education during 2016-2017 academic year. As a result of the analysis which was performed with the statistics software, it has been discovered that the department which is being studied, the condition whether there is an internet connection or not, whether owning a computer or not, whether there is a limitation with regards to internet connection or not variables don’t effect; gender, the type of device which is being used to be able to connect to the internet, whether the person has a social media account or not, the purpose of using the internet and internet usage duration variables do effect the attitude of social media.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları Sosyoloji İktisat Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Acar, S. ve Yenmiş, A. (2014). Eğitimde Sosyal Ağların Kullanımına İlişkin Öğrenci Görüşlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma: Facebook Örneği, Electronic Journal of Vocational Colleges, Bürokon Özel Sayısı, ss. 55-66.
  • Alav, O. (2014). Sosyal Medya’nın Birey ve Toplumsal Yapıya Etkileri (Sosyal Medya Kullanıcı Araştırması), Elektronik Sosyal Bilgiler Eğitimi Dergisi, (10.07.2017 tarihinde http://esosbil.aksaray.edu.tr/index.php/esosbil/article/view/1/1 adresinden alınmıştır.).
  • Argın, F. S. (2013). Ortaokul ve Lise Öğrencilerinin Sosyal Medyaya İlişkin Tutumlarının İncelenmesi (Çekmeköy Örneği), Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Başer, A. (2014). Sosyal Medya Kullanıcılarının Kişilik Özellikleri, Kullanım ve Motivasyonlarının Sosyal Medya Reklamlarına Yönelik Genel Tutumları Üzerindeki Rolü: Facebook Üzerine Bir Uygulama, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Boyd, D. M. & Ellıson, N. B. (2008). Social Network Sites: Definition, History and Scholarship, Journal Of Computer-Mediated Communication, 7(2), ss. 210-230. http://doi:10.1111/j.1083-6101.2007.00393
  • Büyükaslan, A. ve Kırık, A. M. (Eds.). (2015). Sosyal medya araştırmaları 2, Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Çakmak, V. (2014). İletişim Kaygısının Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Olan Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Örnek Olay İncelemesi, Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Dikme, G. (2013). Üniversite Öğrencilerinin İletişimde ve Günlük Hayatta Sosyal Medya Kullanım Alışkanlıkları: Kadir Has Üniversitesi Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Doğruluk, S. (2017). Öğretmen Adaylarının Sosyal Medya Kullanım Alışkanlıkları İle İnternet Bağımlılıkları Arasındaki İlişki, Yüksek Lisans Tezi, Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Ebizmba. (2017). Top 15 Most Popular Social Networking Sities, (13.07.2017 tarihinde http://www.ebizmba.com/articles /social- networking- websites adresinden alınmıştır.).
  • Eraslan, L. ve Çakıcı-Eser, D. (2015). Sosyal medya toplum araştırma, İstanbul: Beya Yayıncılık.
  • Erdem-Aydın, İ. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımları Üzerine Bir Araştırma: Anadolu Üniversitesi Örneği, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi-35, ss. 373-386.
  • İli, K. (2013). Sosyal Medya Ortam ve Araçlarının Öğrenci Davranışlarına Etkisi (Gaziçiftliği Anadolu Lisesi Örneği) Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kamiloğlu, F. ve Yuttaş, Ö. U. (2014). Sosyal Medyanın Bilgi Edinme ve Kişisel Gelişim Sürecine Katkısı ve Lise Öğrencileri Üzerine Bir Alan Çalışması, İletişim 21, ss. 129-150.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Koç, M. ve Karabatak, M. (2011). Sosyal Ağların Öğrenciler Üzerindeki Etkisinin Veri Madenciliği Kullanılarak İncelenmesi, 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, Fırat Universitesi, Elazığ.
  • Köroğlu, İ. Ş. (2014). Üstün Yetenekli Çocukların Sosyal Medya Kullanım Motivasyonları, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Küçükali, A. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanımı: Atatürk Üniversitesi Örneği, Bartın Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 7(13), ss. 531-546.
  • McAndrew, F. T. & Jeong, H. S. (2012). (Abstract) Who does what on Facebook? Age, sex, and relationship status as predictors of Facebook use, Computers in Human Behavior 28( 6), ss 2359-2365.
  • Menteşe, M. (2013). Sosyal Medya Ortam ve Araçlarının Eğitimde Kullanımına İlişkin Okul Yöneticilerinin ve Öğretmenlerin Görüşleri, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Otrar, M. ve Argın F. S. (2015). Öğrencilerin Sosyal Medyaya İlişkin Tutumlarını Belirlemeye Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Çalışması, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(1), ss. 391-403.
  • Otrar, M. ve Argın F. S. (2014). Ergenlerin Sosyal Medyaya İlişkin Tutumlarının Çok Boyutlu İncelenmesi, Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 5(10), ss. 3-22.
  • Toğay, A., Aktur, T. E., Yetişken, İ. C. ve Bilici, A. (2013). Eğitim Süreçlerinde Sosyal Ağların Kullanımı: Bir MYO Deneyimi, Akademik Bilişim Konferansı, Antalya: Akdeniz Üniversitesi. (13.07.2017 tarihinde ab.org.tr/ab13/bildiri/302.pdf adresinden alınmıştır)
  • Tuğlu, B. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Medyayı Kullanım Amaçları ve Sosyal Medya Kullanımlarına İlişkin Tutumları, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Peker, A ve Çukadar, F. (2016). Bilişsel Esneklik İle Sosyal Medyayı Kullanmaya Yönelik Tutum Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Sakarya University Journal of Education, 6(2), ss. 66-79.
  • Sakallıoğlu, E. (2015). 2015'in Güncel Sosyal Medya ve İnternet İstatistikleri, (13.07.2017 tarihinde http://www.teleperformance.com.tr/2015-guncel-sosyal-medyaistatistikleri-Blog-72 adresinden alınmıştır.)
  • Sarsar, F., Başbay, M. ve Başbay, A. (2015). Öğrenme-Öğretme Sürecinde Sosyal Medya Kullanımı, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), ss. 418-431. http:// doı: 10.17860/efd.98783
  • Uça-Güneş, P. (2016). Toplumsal Değişim, Teknoloji ve Eğitim İlişkisinde Sosyal Ağların Yeri, Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(2), ss.191‐206.
  • Ulusoy, A. ve Bostancı, M. (2014). Çocuklarda Sosyal Medya Kullanımı ve Ebeveyn Rolü, International Journal Of Social Science, 28, ss. 559-572.
  • Vural, Z. B. ve Bat, M. (2010). Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma, Journal of Yaşar University, 20(5), ss. 3348-3382.
  • Yengin, D. (Eds.). (2015). Sosyal medya araştırmaları, İstanbul: Paloma Yayıncılık.
APA KIRNIK D, PEPELER E, ÖZBEK R (2018). ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL MEDYA KULLANIMINA İLİŞKİN TUTUMLARI: MALATYA İL ÖRNEĞ. , 25 - 46.
Chicago KIRNIK Dilek,PEPELER Ezlam,ÖZBEK RAMAZAN ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL MEDYA KULLANIMINA İLİŞKİN TUTUMLARI: MALATYA İL ÖRNEĞ. (2018): 25 - 46.
MLA KIRNIK Dilek,PEPELER Ezlam,ÖZBEK RAMAZAN ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL MEDYA KULLANIMINA İLİŞKİN TUTUMLARI: MALATYA İL ÖRNEĞ. , 2018, ss.25 - 46.
AMA KIRNIK D,PEPELER E,ÖZBEK R ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL MEDYA KULLANIMINA İLİŞKİN TUTUMLARI: MALATYA İL ÖRNEĞ. . 2018; 25 - 46.
Vancouver KIRNIK D,PEPELER E,ÖZBEK R ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL MEDYA KULLANIMINA İLİŞKİN TUTUMLARI: MALATYA İL ÖRNEĞ. . 2018; 25 - 46.
IEEE KIRNIK D,PEPELER E,ÖZBEK R "ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL MEDYA KULLANIMINA İLİŞKİN TUTUMLARI: MALATYA İL ÖRNEĞ." , ss.25 - 46, 2018.
ISNAD KIRNIK, Dilek vd. "ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL MEDYA KULLANIMINA İLİŞKİN TUTUMLARI: MALATYA İL ÖRNEĞ". (2018), 25-46.
APA KIRNIK D, PEPELER E, ÖZBEK R (2018). ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL MEDYA KULLANIMINA İLİŞKİN TUTUMLARI: MALATYA İL ÖRNEĞ. Manas Journal of Social Studies, 7(1), 25 - 46.
Chicago KIRNIK Dilek,PEPELER Ezlam,ÖZBEK RAMAZAN ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL MEDYA KULLANIMINA İLİŞKİN TUTUMLARI: MALATYA İL ÖRNEĞ. Manas Journal of Social Studies 7, no.1 (2018): 25 - 46.
MLA KIRNIK Dilek,PEPELER Ezlam,ÖZBEK RAMAZAN ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL MEDYA KULLANIMINA İLİŞKİN TUTUMLARI: MALATYA İL ÖRNEĞ. Manas Journal of Social Studies, vol.7, no.1, 2018, ss.25 - 46.
AMA KIRNIK D,PEPELER E,ÖZBEK R ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL MEDYA KULLANIMINA İLİŞKİN TUTUMLARI: MALATYA İL ÖRNEĞ. Manas Journal of Social Studies. 2018; 7(1): 25 - 46.
Vancouver KIRNIK D,PEPELER E,ÖZBEK R ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL MEDYA KULLANIMINA İLİŞKİN TUTUMLARI: MALATYA İL ÖRNEĞ. Manas Journal of Social Studies. 2018; 7(1): 25 - 46.
IEEE KIRNIK D,PEPELER E,ÖZBEK R "ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL MEDYA KULLANIMINA İLİŞKİN TUTUMLARI: MALATYA İL ÖRNEĞ." Manas Journal of Social Studies, 7, ss.25 - 46, 2018.
ISNAD KIRNIK, Dilek vd. "ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL MEDYA KULLANIMINA İLİŞKİN TUTUMLARI: MALATYA İL ÖRNEĞ". Manas Journal of Social Studies 7/1 (2018), 25-46.