SÜRDÜRÜLEBİLİRLİKLE İLGİLİ PAZARLAMA İLETİŞİM ARACI OLARAK INSTAGRAM: EN DEĞERLİ 25 MARKA ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl: 2019 Cilt: 28 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 91 - 108 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 20-03-2020

SÜRDÜRÜLEBİLİRLİKLE İLGİLİ PAZARLAMA İLETİŞİM ARACI OLARAK INSTAGRAM: EN DEĞERLİ 25 MARKA ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Öz:
Sürdürülebilirlik mevcut kaynakların gelecek nesiller düşünülerek verimli kullanımıdır. İşletmeler pazarlamailetişimlerinin bir parçası olarak sürdürülebilirlikle ilgili hassasiyetlerine ve çabalarına ilişkin konuları ilgili kitlelerlepaylaşmaktadır. Bu çalışmanın amacı işletmelerin sürdürülebilirlik ile ilgili iletişim çabalarını resmi Instagram sayfalarıüzerinden araştırmaktır. Bu amaçla, sürdürülebilirlik açısından Instagram’ın potansiyelini ortaya koymak üzere Statistatarafından Türkiye’de 2019 yılının en değerli 25 markasının resmi Instagram hesaplarındaki paylaşımlar içerik analizinetabi tutulmuştur. Araştırma bulgularına göre dahil edilen markaların sürdürülebilirlikle ilgili iletişimleri içindesürdürülebilirlik ile ilgili konuların oransal olarak oldukça düşük düzeyde olduğu söylenebilmektedir. Sonuçlar teori,tüketiciler ve işletmeler açısından tartışılmıştır. Çalışma, sürdürülebilirlik gibi yüksek hassasiyet gerektiren bir konuda,Instagram gibi yaygın etkiye sahip bir pazarlama iletişimi aracını incelendiğinden orijinallik değeri taşımaktadır.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Halkla İlişkiler

INSTAGRAM AS A MARKETING COMMUNICATION TOOL FOR SUSTAINABILITY: A RESEARCH ON 25 MOST VALUABLE BRANDS

Öz:
Sustainability is consuming today’s resources efficiently, considering next generations. Organizations are sharing their interest and efforts about sustainability issues as a part of their marketing communication, with masses.the purpose of this study is to investigate organizational communication efforts about susutainability through their offical Instagram accounts. With this purpose, in order to establish the potential of Instagramfor Sustainability, the posts from official Instagram accounts of first 25 valuable brands were included a content analysis. According to the findings of the research, it can be said that the sustainability issues are relatively low in the sustainability communication of the brands included. Results, then discussed through theory, consumer and managerial perspectives. This study has an originality value by being one of the few frontier effort examining sustainability and Instagram together.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Halkla İlişkiler
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alikılıç, İ. & Özkan, B. (2018). Bir sosyal medya pazarlama trendi, hatırlı pazarlama ve etkileyiciler: Instagram fenomenleri üzerine bir araştırma. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 1(2): 43-57
  • Balcı, Ş. ve Bekiroğlu, O. (2012). İçerikten anlama giden bir tünel olarak içerik çözümlemesi: 2011 genel seçimlerinde ak parti tv reklamları üzerine bir araştırma, Özlem Güllüoğlu (ed), İletişim Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri Görsel Metin Çözümleme, Ütopya Yayınevi, Ankara.
  • Basri, W. S. M. & Siam, M. R. A. (2019). Social media and corporate communication antecedents of SME sustainability performance, Journal of Economic and Administrative Sciences, 35(3), 172-182.
  • Bayrak, H. (2019), Türkiye’nin Dijital Haritası (2019) http://www.blogteb.com/turkiyenindijital-haritasi-2019/, Erişim Tarihi: 20 February 2019.
  • Berelson, B. (1952). Content analysis in communication research. Free Press, New York, US.
  • Bergström, T., & Bäckman, L. (2013). Marketing and PR in Social Media: How the utilization of Instagram builds and maintains customer relationships.
  • Bern, J. & Niman, N.V. (2014). A user study of hashtags as a marketing tool on Instagram. KTH Royal Institute of Technology, Stockholm, Sweden.
  • Biaudet, S. (2017). Influencer marketing as a marketing tool: The process of creating an Influencer Marketing Campaign on Instagram, Degree Thesis, Yrkeshögskolan Arcada, Finlandiya.
  • Blaschke, S. & Veh, A. (2015). Strategies for the use of social media in stakeholder conversations, Strategien für den Einsatz sozialer Medien in Stakeholderkonversationen, 75 (6), 401–412.
  • Borsa İstanbul, Şirketler için sürdürülebilirlik rehberi, Ekim 2014, https://www.borsaistanbul.com/data/kilavuzlar/surdurulebilirlik-rehberi.pdf, Erişim Tarihi: 01.11.2019.
  • Brown, A. D. & Starkey, K. (1994). The effect of organizational culture on communication and information. Journal of Management Studies, 31 (6), 807-828.
  • Bughin, J. and Chui, M. (2010), ‘The rise of the networked enterprise: Web 2.0 finds its payday’. McKinsey & Company [online] December. https://www.mckinsey.com/industries/technology-media-and-telecommunications/ourinsights/the-rise-of-the-networked-enterprise-web-20-finds-its-payday, Erişim Tarihi: 20.1.0.2019.
  • Carrigan, M. & Szmigin, I. (1998). The usage and portrayal of older models in contemporary consumer advertising. Journal of Marketing Practice: Applied Marketing Science 4(8): 231-248. doi: 10.1108/EUM0000000004544.
  • Che, J. Cheung, C. & Thadani, D. (2017). Consumer purchase decision in Instagram stores: the role of consumer trust. Proceedings of the 50th Hawaii International Conference on System Sciences, Hawaii, USA, pp 24-33.
  • Cılızoğlu, G.Y. & Çetinkaya, A. (2019). Selfie’den reklama: Instagram’da e-kaynakların paylaşımları üzerine bir inceleme. Arel İletişim Çalışmaları Dergisi, 12: 71-106.
  • Corporate Finance Institute. [online] https://corporatefinanceinstitute.com/resources/knowledge/ecommerce-aas/engagementrate/, erişim Tarihi: 10.10.2019.
  • Çabuk, S., Südaş, H. D., & Zeren, D. (2015). Sahip olmak yerine paylaşmak: tüketicilerin paylaşma davranışlarının unsurlarını belirlemeye yönelik bir çalışma. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 151-168.
  • De Veirmann, M., Cauberghe, V. & Hudders, L. (2017). Marketing through Instagram influencers: the impact of number of followers and product divergence on brand attitude. International Journal of Advertising 36 (5): 798-828.
  • Diaconu, M., Oancea, O. & Brinzea, M. (2016). Integrated marketing communication, instrument of modern organizations development in terms of sustainability, 5(2), 270- 277.
  • Dovleac, L. (2015). the Role of new communication technologies in companies’ sustainability, Bulletin of the Transilvania University of Braşov Series V: Economic Sciences, 8 (57), 33-40
  • Engagementdb. (2009), ‘The world’s most valuable brands. Who’s most engaged?’. [online] http://www.engagementdb.com/downloads/ ENGAGEMENTdb_Report_2009.pdf; Erişim Tarihi: 24.11.2013.
  • Etter, M. (2014). Broadcasting, reacting, engaging: three strategies for csr communication in Twitter. Journal of Communication Management, 18 (4), 322-342. https://doi.org/10.1108/JCOM-01-2013-0007
  • Frommer, D. (2010). Here’s how to use Instagram. Business Insider. https://www.businessinsider.com/Instagram-2010-11?op=1.
  • Gong, X, (2014). Strategic customer engagement on Instagram. Master thesis, KTH Royal Institute of Technology, Stockholm, Sweden.
  • Goor, M. (2012). Instagram: a content analysis into marketing on Instagram. Master thesis, University of Amsterdam, Amsterdam, Netherlands.
  • Hassan, A. (2014). Do brands targeting woman use instamarketing differently: a content analysis. In: Marketing Management Association Annual Conference Proceedings Spring 2014, Chicago, IL, pp 62-65
  • Holt, D. B. (2012). Constructing sustainable consumption: From ethical values to the cultural transformation of unsustainable markets. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 644(1), 236-255.
  • https://www.smallbizgenius.net/by-the-numbers/social-media-marketing-statistics/, Erişim Tarihi: 25.10.2019.
  • Hu, Y., Manikonda, L., & Kambhampati, S. (2014). What we Instagram: A first analysis of Instagram photo content and user types. In Eighth International AAAI conference on weblogs and social media.
  • Jaakonmäki, R., Oliver, M. & Jan, B. (2017). The impact of content, context, and creator on user engagement in social media marketing. Proceedings of the 50th Hawaii International Conference on System Sciences, http://hdl.handle.net/10125/41289.
  • Kamara, M., Coff, C. & Wynne, B. (2006). “GMO‟s and Sustainability”, http://itsma.blogs.com/verge/corporate_responsibility/index.html
  • Kaplan, A. M. & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53(1), 59-68.
  • Kassarjian, H.H. (1977). Content analysis in consumer research. Journal of Consumer Research 4(1): 8-18 doi: 10.1086/208674.
  • Kayikçi, P., Armağan, K. & Dal, N. E. (2019). Sürdürülebilir pazarlama: kavramsal bir çalışma. Bucak İşletme Fakültesi Dergisi, 2 (1), 77-93.
  • Kolbe, R.H., Burnett, M.S. (1991). Content-analysis research: an examination of applications with directives for improving research reliability and objectivity. Journal of Consumer Research 18(2): 243-250.
  • Krippendorff, K. (1980). Validity in content analysis. In E. Mochmann (Eds), Computerstrategien für die kommunikationsanalyse, pp.69-112, Campus, Frankfurt, Germany.
  • Lee, J. & Hong, I.B. (2016). Predicting positive user responses to social media advertising: the roles of emotional appeal, informativeness and creativity. International Journal of Information Management 36(3):360-373. doi: 10.1016/j.ijinfomgt.2016.01.001.
  • Lyon, T.P. & Montgomery, A.W.J. (2013) Bus Ethics 118:747. https://doi.org/10.1007/s10551- 013-1958-x
  • Nagle T. and Pope A. (2014) ‘Understanding social media business value, a prerequisite for social media selection’, Journal of Decision Systems, (22) 283–297.
  • Nandagiri, V. & Philip, L. (2018). Impact of influencers from Instagram and youtube on their followers. International Journal of Multidisciplinary Research and Modern Education 4(1): 61-65.
  • Nwagbara, U. & Reid, P. (2013). Corporate social responsibility communication in the age of new media: towards the logic of sustainability communication, Review of International Comparative Management, 14 (3), 400-414.
  • Önce, A. G. & Marangoz, M. (2012). Pazarlamanın sürdürülebilir gelişmedeki rolü. In International Conference on Eurasian Economies, 389-397.
  • Perreault, M.C. and Mosconi, E. (2018), Social media engagement: content strategy and metrics research opportunities’ in Proceedings of the 51st Hawaii International Conference on System Sciences, Hawaii International Conference on System Sciences, 3568-3577.
  • Petkoski, D. & Twose, N. (2003), (Eds.) Public Policy for corporate social responsibility.http://info.worldbank.org/etools/docs/library/57434/publicpolicy_econfer ence.pdf
  • Reilly, A. H. & Hynan, K.A. (2014), Corporate communication, sustainability, and social media: I’s not easy (really) being green, Business Horizons, 57, 747-758.
  • Reilly, A. H. & Larya, N. (2018), External communication about sustainability: corporate social responsibility reports and social media activity, Environmental Communication, 12 (5), 621-637.
  • Reilly, A. H. & Weirup, A. R. (2010). Sustainability initiatives, social media activity, and organizational culture: An exploratory study. Journal of sustainability and Green Business, November 28, 2012, http://www.Aabri.com/manuscripts/10621.pdf
  • Sabuncuoğlu İnanç, A. & Yağlıcı, M. (2018). Mahrem mekanlarını reklam alanına dönüştüren kadınlar: Instagram’ın yemek fenomenleri üzerine bir araştırma. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi 1(2): 166-180.
  • Sheldon, P. & Bryant, K. (2016). Instagram: Motives for its use and relationship to narcissism and contextual age, Computers in Human Behavior, 58, 89-97.
  • Siano, A., Piciocchi, P., Vollero, A., Della Volpe, M., Palazzo, M., Conte, F., ... & Amabile, S. (2015). Developing a framework for measuring effectiveness of sustainability communications through corporate websites. Procedia Manufacturing, 3, 3615-3620.
  • Statista (2019), statista.com/statistics/270735/most-valuable-turkish-brands/, Erişim Tarihi: 22.10.2019.
  • Stevens, T. M., Aarts, N., Termeer, C. J. A. M., & Dewulf, A. (2016). Social media as a new playing field for the governance of agro-food sustainability. Current Opinion in Environmental Sustainability, 18, 99-106.
  • Taneja, S., & Toombs, L. (2014). Putting a face on small businesses: Visibility, viability, and sustainability the impact of social media on small business marketing. Academy of marketing studies journal, 18(1), 249.
  • Teb (2019), Türkiye’nin Dijital Haritası (2019) http://www.blogteb.com/turkiyenin-dijitalharitasi-2019/, Erişim Tarihi: 20 February 2019.
  • Tench, R. & Jones, B. (2015). Social media: the Wild West of CSR communications. Social Responsibility Journal, 11 (2), 290-305.
  • Wallsbeck, F.E. & Johansson, U. (2014) Instagram marketing: when brands want to reach Generation Y with their communication. Bachelor thesis, Halmstad University, Sweden
  • WCED, United Nations. (1987). Report of the World Commission on Environment and Development: Our common future. http://www.un-documents.net/our-commonfuture.pdf
  • Whitelock, J. & Rey, J. (1989). Cross-cultural advertising in Europe. International Marketing Review 15: 257-76. doi: 10.1080/02650487.1989.11107112.
  • Yeniçikti, N. T. (2016). Halkla ilişkiler araci olarak Instagram: sosyal medya kullanan 50 şirket üzerine bir araştirma. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 9 (2), 92- 115.
  • Zeren, D. & Nakıboğlu, G. (2009). Sürdürülebilir ürün tasarımında tanım ve yöntemler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18 (2), 458-480.
  • Zeren, D. & Gökdağlı, N. (2019). Influencer vs Celebrity Endorser Performance on In-stagram: A Content Analysis. International Conference on Strategic Innovation Marketing and Tourism (ICSIMAT), 17-21 Temmuz 2019, Sakız Adası, Yunanistan.
  • Zeren, D. & Keşlikli, İ. (2019). Programatik reklamcılık: kavram, işleyiş ve potansiyeli açısından değerlendirmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28 (2) , 312- 326 Doi: 10.35379/cusosbil.628647
APA Zeren D, GÖKDAĞLI N (2019). SÜRDÜRÜLEBİLİRLİKLE İLGİLİ PAZARLAMA İLETİŞİM ARACI OLARAK INSTAGRAM: EN DEĞERLİ 25 MARKA ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. , 91 - 108.
Chicago Zeren Deniz,GÖKDAĞLI NİLÜFER SÜRDÜRÜLEBİLİRLİKLE İLGİLİ PAZARLAMA İLETİŞİM ARACI OLARAK INSTAGRAM: EN DEĞERLİ 25 MARKA ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. (2019): 91 - 108.
MLA Zeren Deniz,GÖKDAĞLI NİLÜFER SÜRDÜRÜLEBİLİRLİKLE İLGİLİ PAZARLAMA İLETİŞİM ARACI OLARAK INSTAGRAM: EN DEĞERLİ 25 MARKA ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. , 2019, ss.91 - 108.
AMA Zeren D,GÖKDAĞLI N SÜRDÜRÜLEBİLİRLİKLE İLGİLİ PAZARLAMA İLETİŞİM ARACI OLARAK INSTAGRAM: EN DEĞERLİ 25 MARKA ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. . 2019; 91 - 108.
Vancouver Zeren D,GÖKDAĞLI N SÜRDÜRÜLEBİLİRLİKLE İLGİLİ PAZARLAMA İLETİŞİM ARACI OLARAK INSTAGRAM: EN DEĞERLİ 25 MARKA ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. . 2019; 91 - 108.
IEEE Zeren D,GÖKDAĞLI N "SÜRDÜRÜLEBİLİRLİKLE İLGİLİ PAZARLAMA İLETİŞİM ARACI OLARAK INSTAGRAM: EN DEĞERLİ 25 MARKA ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA." , ss.91 - 108, 2019.
ISNAD Zeren, Deniz - GÖKDAĞLI, NİLÜFER. "SÜRDÜRÜLEBİLİRLİKLE İLGİLİ PAZARLAMA İLETİŞİM ARACI OLARAK INSTAGRAM: EN DEĞERLİ 25 MARKA ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA". (2019), 91-108.
APA Zeren D, GÖKDAĞLI N (2019). SÜRDÜRÜLEBİLİRLİKLE İLGİLİ PAZARLAMA İLETİŞİM ARACI OLARAK INSTAGRAM: EN DEĞERLİ 25 MARKA ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28(3), 91 - 108.
Chicago Zeren Deniz,GÖKDAĞLI NİLÜFER SÜRDÜRÜLEBİLİRLİKLE İLGİLİ PAZARLAMA İLETİŞİM ARACI OLARAK INSTAGRAM: EN DEĞERLİ 25 MARKA ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 28, no.3 (2019): 91 - 108.
MLA Zeren Deniz,GÖKDAĞLI NİLÜFER SÜRDÜRÜLEBİLİRLİKLE İLGİLİ PAZARLAMA İLETİŞİM ARACI OLARAK INSTAGRAM: EN DEĞERLİ 25 MARKA ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.28, no.3, 2019, ss.91 - 108.
AMA Zeren D,GÖKDAĞLI N SÜRDÜRÜLEBİLİRLİKLE İLGİLİ PAZARLAMA İLETİŞİM ARACI OLARAK INSTAGRAM: EN DEĞERLİ 25 MARKA ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2019; 28(3): 91 - 108.
Vancouver Zeren D,GÖKDAĞLI N SÜRDÜRÜLEBİLİRLİKLE İLGİLİ PAZARLAMA İLETİŞİM ARACI OLARAK INSTAGRAM: EN DEĞERLİ 25 MARKA ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2019; 28(3): 91 - 108.
IEEE Zeren D,GÖKDAĞLI N "SÜRDÜRÜLEBİLİRLİKLE İLGİLİ PAZARLAMA İLETİŞİM ARACI OLARAK INSTAGRAM: EN DEĞERLİ 25 MARKA ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA." Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, ss.91 - 108, 2019.
ISNAD Zeren, Deniz - GÖKDAĞLI, NİLÜFER. "SÜRDÜRÜLEBİLİRLİKLE İLGİLİ PAZARLAMA İLETİŞİM ARACI OLARAK INSTAGRAM: EN DEĞERLİ 25 MARKA ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA". Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 28/3 (2019), 91-108.