ÖĞRETMEN SINIF LİDERLİĞİ ÖLÇEĞİ ÖĞRETMEN FORMU GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Yıl: 2018 Cilt: 47 Sayı: 220 Sayfa Aralığı: 5 - 18 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 17-03-2020

ÖĞRETMEN SINIF LİDERLİĞİ ÖLÇEĞİ ÖĞRETMEN FORMU GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Öz:
Bu çalışmanın amacı, Öğretmen Sınıf Liderliği Ölçeği’nin öğretmenler için uyarlamasını yapmak ve psikometrik özelliklerini test etmektir. Öğretmenlerle yapılan görüşmelere ve alanyazın incelemesine dayalı olarak öğretmenlerin öğrencilere liderlik etmekle ilgili rol ve sorumluluklarına yönelik ölçek maddeleri oluşturulmuştur. Araştırma kapsamında, pilot uygulama için 336 ve geçerlik çalışması için 396 ortaokul ve lise öğretmenine ulaşılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi, 23 maddeden oluşan ölçeğin, toplam varyansın %58’ini açıklayan üç faktörlü (etkileşim, sınıf içi süreçler ve okul dışı süreçler) bir yapı gösterdiğini ortaya çıkarmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonuçları kabul edilebilir uyum göstermiştir. Ölçek için güvenilirlik katsayıları da kabul edilebilir düzeydedir. Buna göre, Öğretmen Sınıf Liderliği Ölçeği Öğretmen Formu’nun öğretmen liderliğini değerlendirmeye yardım edecek geçerli ve güvenilir bir araç olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel

VALIDITY AND RELIABILITY STUDY FOR TEACHER FORM OF THE TEACHER CLASSROOM LEADERSHIP SCALE

Öz:
The purpose of the study was to adapt the Teacher Classroom Leadership Scale for Teachers (TCLSfT) and test its psychometric properties. Based on interviews with teachers and review of literature, scale items were created for the roles and responsibilities of teachers to lead students. Two independent samples participated in the study: 336 teachers in item generation and 396 teachers in validation phase. In order to search the construct validity of the scale both confirmatory and exploratory factor analyses were applied. 23 items of the scale contained three factors (interaction, in-class processes and out-of-school processes), which explained over 58% of the total variability. The results indicated acceptable fit for the three factor model. Reliability coefficients were also found acceptable. It is concluded that the TCLSfT is a promising instrument in assessing the teacher leadership for teachers in Turkey.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Barth, R. S. (2001). Teacher leader. The Phi Delta Kappan, 82(6), 443-449. Doi: 10.1177/003172170108200607
  • Bernstein, I. (2000). Some consequences of violating SEM’s assumptions. Annual Meeting of Southwestern Psychological Association, Dallas, TX.
  • Beycioğlu, K. ve Aslan, B. (2010). Öğretmen liderliği ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 9(2), 764-775.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem.
  • Cole, D. A. (1987). Utility of confirmatory factor analysis in test validation research. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55, 1019-1031.
  • Day, C. ve Harris, A. (2003). Teacher leadership, reflective practice and school improvement. K. Leithwood, P. Hallinger (Ed.), Second International Handbook of Educational Leadership and Administration (ss. 957-977). Dordrecht: Kluwer Academic.
  • Ertesvåg, S. K. (2009). Classroom leadership the effect of a school development programme. Educational Psychology, 29(5), 515–539.
  • Harris, A. (2005). Teacher leadership: More than just a feel-good factor? Leadership and Policy in Schools, 4, 201-219.
  • Harris, A. ve Muijs, D. (2003). Teacher leadership: Principles and practice. London, UK: NCSL.
  • Karabağ-Köse, E. (2018). Öğretmen sınıf liderliği ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. 13. Uluslararası Eğitim Yönetimi Kongresi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Katzenmeyer, M. ve Moller, G. (2013). Uyuyan devi uyandırmak. Ankara: Nobel.
  • Klem, L. (2000). Structural equation modeling. L. Grimm ve P. Yarnold (Ed.), Reading and understanding multivariate statistics. Washington, DC: American Psychological Association.
  • McDonald, R. P., & Ho, R. H. (2002). Principles and practice in reporting structural equation analyses. Psychological Methods, 7, 64-82.
  • MEB. (2005). Millî Eğitim Bakanlığı ilköğretim ve orta öğretim kurumları sosyal etkinlikler yönetmeliği. Millî Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi, 2569.
  • MEB. (2015). Millî Eğitim Bakanlığı bilim ve sanat merkezleri yönergesi, Millî Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi, 2698, 1274-1297.
  • Muijs, D. ve Harris, A. (2003). Teacher Leadership-Improvement through Empowerment?: An Overview of the Literature, Educational Management Administration & Leadership 31(4), 437–448.
  • Pounder, J. (2014). Quality teaching through transformational classroom leadership. Quality Assurance in Education, 22(3), 273-285. Doi: 10.1108/QAE-12-2013-0048
  • PCS. (2016). Lead teacher job description. http://www.pasco.k12.fl.us adresinden erişim sağlanmıştır.
  • Soffel, J. (2016). What are the 21st-century skills every student needs? https://www.weforum. org/agenda/2016/03/21st-century-skills-future-jobs-students adresinden ulaşılmıştır.
  • Şencan, H. (2005). Güvenirlik ve geçerlik. Ankara: Seçkin.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics. Boston: Pearson.
  • York-Barr, J. & Duke, K. (2004). What do we know about teacher leadership? Findings from two decades of scholarship. Review of Educational Research, 74(3). 255-316.
APA KARABAĞ KÖSE E (2018). ÖĞRETMEN SINIF LİDERLİĞİ ÖLÇEĞİ ÖĞRETMEN FORMU GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. , 5 - 18.
Chicago KARABAĞ KÖSE ESRA ÖĞRETMEN SINIF LİDERLİĞİ ÖLÇEĞİ ÖĞRETMEN FORMU GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. (2018): 5 - 18.
MLA KARABAĞ KÖSE ESRA ÖĞRETMEN SINIF LİDERLİĞİ ÖLÇEĞİ ÖĞRETMEN FORMU GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. , 2018, ss.5 - 18.
AMA KARABAĞ KÖSE E ÖĞRETMEN SINIF LİDERLİĞİ ÖLÇEĞİ ÖĞRETMEN FORMU GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. . 2018; 5 - 18.
Vancouver KARABAĞ KÖSE E ÖĞRETMEN SINIF LİDERLİĞİ ÖLÇEĞİ ÖĞRETMEN FORMU GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. . 2018; 5 - 18.
IEEE KARABAĞ KÖSE E "ÖĞRETMEN SINIF LİDERLİĞİ ÖLÇEĞİ ÖĞRETMEN FORMU GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI." , ss.5 - 18, 2018.
ISNAD KARABAĞ KÖSE, ESRA. "ÖĞRETMEN SINIF LİDERLİĞİ ÖLÇEĞİ ÖĞRETMEN FORMU GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI". (2018), 5-18.
APA KARABAĞ KÖSE E (2018). ÖĞRETMEN SINIF LİDERLİĞİ ÖLÇEĞİ ÖĞRETMEN FORMU GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Milli Eğitim, 47(220), 5 - 18.
Chicago KARABAĞ KÖSE ESRA ÖĞRETMEN SINIF LİDERLİĞİ ÖLÇEĞİ ÖĞRETMEN FORMU GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Milli Eğitim 47, no.220 (2018): 5 - 18.
MLA KARABAĞ KÖSE ESRA ÖĞRETMEN SINIF LİDERLİĞİ ÖLÇEĞİ ÖĞRETMEN FORMU GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Milli Eğitim, vol.47, no.220, 2018, ss.5 - 18.
AMA KARABAĞ KÖSE E ÖĞRETMEN SINIF LİDERLİĞİ ÖLÇEĞİ ÖĞRETMEN FORMU GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Milli Eğitim. 2018; 47(220): 5 - 18.
Vancouver KARABAĞ KÖSE E ÖĞRETMEN SINIF LİDERLİĞİ ÖLÇEĞİ ÖĞRETMEN FORMU GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Milli Eğitim. 2018; 47(220): 5 - 18.
IEEE KARABAĞ KÖSE E "ÖĞRETMEN SINIF LİDERLİĞİ ÖLÇEĞİ ÖĞRETMEN FORMU GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI." Milli Eğitim, 47, ss.5 - 18, 2018.
ISNAD KARABAĞ KÖSE, ESRA. "ÖĞRETMEN SINIF LİDERLİĞİ ÖLÇEĞİ ÖĞRETMEN FORMU GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI". Milli Eğitim 47/220 (2018), 5-18.