Üniversite Öğrencilerinin Yaşlı Ayrımcılığıyla İlgili Tutumları: Keskin MYO Örneği

Yıl: 2020 Cilt: 9 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 423 - 434 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 03-02-2020

Üniversite Öğrencilerinin Yaşlı Ayrımcılığıyla İlgili Tutumları: Keskin MYO Örneği

Öz:
İnsanlar bir araya geldiklerinde yaş, cinsiyet, ırk, din gibi faktörler bu birlikteliğin kalitesine ve sürekliliğine önemliderecede etki eder. Kadın ve erkeğin bir arada olduğu bir ortamda iletişimin boyutu, yaşlı ve genç bireylerin bir aradaolduğu mekânlarla aynı değildir. Erkeklerin kadınlara, gençlerin yaşlılara, aynı din mensuplarının diğer dini gruplarakarşı ayrımcılık gösterme durumu her zaman mevcuttur. Bu durum, cinsiyet, ırk, yaş vb. faktörlerin bireysel tutumlarıönemli derecede etkilediğinin bir göstergesidir. Buradan hareketle, bu araştırmada yüksekokul öğrencilerinin yaşlıayrımcılığıyla ilgili tutumları incelenmektedir. Veri toplama aracı olarak 10 sorudan oluşan “Kişisel Bilgi Formu” ile23 sorudan oluşan “Yaşlı Ayrımcılığı Tutum Ölçeği (YATÖ)” kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda yaşlıayrımcılığı tutum ölçeğinden öğrencilerin aldığı puanların cinsiyet ve öğrenim görülen program gibi değişkenlere göreanlamlı farklılık gösterdiği (p<0.05) belirlenmiştir. Sonuç olarak bireylerle kurulan ilişki ve iletişimin temelindetutumlar yer almaktadır. Olumlu tutumlara sahip olmak ve yaşlılara yönelik olumlu bir bakış açısına sahip olmak dabu nedenle önemlidir. Buradan hareketle, yaşlıya yönelik yapılacak planlamalarda üniversite öğrencisi genç bireylerinyaşlılara ilişkin tutumlarının araştırılması, toplumsal temelde kuşaklar arası farklılıkların ortadan kaldırılmasıbağlamında geleceğe ışık tutacak bilgiler elde edilmesi açısından önemli bir gerekliliktir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Psikoloji Davranış Bilimleri

Attitudes of University Students on Elderly Discrimination: The Case of Keskin Vocational School

Öz:
When people come together, factors like age, gender, race, religion significantly affect the quality and continuity of this association. In an environment where women and men are together, the dimension of communication is not the same as places where old and young individuals are together. There is always a situation where men discriminate against women, young people against the elderly, and members of the same religion against other religious groups. This includes gender, race, age, etc. It is a sign that factors significantly affect individual attitudes. From this point of view, this study examines attitudes of college students about elderly discrimination. As the data collection tool “Personal Information Form” consisting of 10 questions and “Elderly Discrimination Attitude Scale (YATÖ)” consisting of 23 questions were used. As a result of the analyses, it was determined that the scores received by the students from the age discrimination attitude scale differ significantly according to the variables such as gender and the program in which they are studying (p <0.05). As a result, attitudes are at the core of the relationship and communication with individuals. It is therefore important to have positive attitudes and to have a positive outlook for the elderly. From this point of view, it is an important requirement to investigate the attitudes of young university students towards the elderly in planning for the elderly and to provide information that will shed light on the future in the context of eliminating the differences between generations on a social basis.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Psikoloji Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Allan, L. J. ve Johnson, J. A. (2009). Undergraduate attitudes toward the elderly: The role of knowledge, contact and aging anxiety. Educational Gerontology, 35, 1-14.
  • Altay, B. ve Aydın, T. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumlarının değerlendirilmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 12(1), 11-18.
  • Butler, R. N. (1969). Age-ism: Another form of bigotry. The Gerontologist, 9(4), 243-246. https://doi.org/10.1093/geront/9.4_Part_1.243.
  • Buz, S. (2015). Yaşlı Bireylere Yönelik Yaş Ayrımcılığı. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (53), 268-278.
  • Ceylan, H. ve Öksüz, M. (2015). Sosyal hizmet lisans öğrencilerinin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumlarının incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(39), 459-466.
  • Cheong, S. K., Wong, T. Y. ve Koh, G. C. (2009). Attitudes towards the elderly among singapore medical students. Annals Academy of Medicine Singapore, 38(10), 857.
  • Çakır, Y. ve Palabıyıkoğlu, R. (1997). 12-22 yaş grubundaki gençlerde çok yönlü algılanan sosyal destek ölçeğinin güvenirlik ve geçerlik araştırması. Kriz Dergisi, 5(1),15-25.
  • Diego, A., Zambrini, B., Moraru, M., Hanna, M., Kalache, A. ve Nunez, J. F. M. (2008). Attitudes toward the elderly among students of health care related studies at the university of salamanca, Spain. Journal of Continuing Education in the Health Professions, 28(2), 86-90.
  • Dünya Sağlık Örgütü (2015). Yaşlanma Raporu, 2015.
  • Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü. http://eyh.aile.gov.tr/mevzuat. (21.07.2018).
  • Gallagher, S., Bennett, K. M. ve Halford, J. C. (2006). A comparison of acute and long-term health-care personnel’s attitudes towards older adults. International Journal of Nursing Practice, 12(5), 273-279.
  • Gökçe-Kutsal Y. (2007). Yaşlanan dünyanın yaşlanan insanları (The aging world’s aging people). Geriatri Türk Tabipler Birliği Yayınları, Ankara. 13-19.
  • Michele J. H. (1996). College students’ attıitudes toward elderly persons. Educational Gerontology, 22(3), 271-279. doi: 10.1080/0360127960220305
  • Hweidi, I. M. ve Al-Obeisat, S. M. (2006). Jordanian nursing students’ attitudes towards the elderly. Nurse Education Today, 26(1), 23-30.
  • Köse, G., Ayhan, H., Taştan, S., İyigün, E., Hatipoğlu, S. ve Açıkel, C. H. (2015). Sağlık alanında farklı bölümlerde öğrenim gören öğrencilerin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 57, 145-151.
  • Liu, Y., Norman, I. J. ve While, A. E. (2013). Nurses’ Attitudes Towards Older People: A Systematic Review. International Journal of Nursing Studies. Doi:/10.1016/j.ıjnurstu.2012.11.021.
  • Livi-Bacci, M. (1982). Social and biological aging: Contradictions of development. Population and Development Review, 8(4), 771-781.
  • Öksüzokyar, M. M., Eryiğit, S. Ç., Öğüt-Düzen, K., Erdoğmuş-Mergen B., Sökmen Ü. N. ve Öğüt S. (2016). Biyolojik yaşlanma nedenleri ve etkileri. MAKÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(1), 34-41.
  • Önal-Dölek, B. (2011). Türkiye’de üniversite hastanelerindeki geriatri bilim dallarına bağlı geriatri ünitelerinde verilen hizmetin sosyal hizmet temelinde değerlendirilmesi (Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Özkan, Y. ve Bayoğlu, A. S. (2011). Ageism: College students’ perceptions about older people. e-Journal of New World Sciences Academy, 6(1), 107-115.
  • Şahin, H. ve Erdem, Y. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin yaşlılara yönelik tutumlarının belirlenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 219-232.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. www.tuik.gov.tr. (21.07.2018).
  • Türk Geriatri Kongresi. http://www.turkgeriatri.org/bildiri_uyh.php. (21.07.2018).
  • Ünalan, D., Soyuer, F. ve Elmalı, F., (2012). Geriatri merkezi çalışanlarında yaşlı tutumunun değerlendirilmesi. Kafkas Journal of Medical Science, 2, 115-120.
  • Vefikuluçay, D. (2008). Üniversitede öğrenim gören öğrencilerin yaşlı ayrımcılığına ilişkin tutumları (Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Vefikuluçay, D. ve Terzioğlu F. (2011). Development and psychometric evaluation of ageism attitude among the university students. Turkish Journal of Geriatrics, 14, 259-268.
  • Zastrow, C. (2013). Sosyal hizmete giriş (Çev. Edt: D. B. Çiftçi). İstanbul: Nika Yayın.
  • Zakowicz, I. (2011). The university of the third age and the social exclusion of the elderly. In A. Kobylarek (Edt.). Aging-Social, biological and psychological dimensions (pp. 41-48). Agencja Wydawnicza “Argi”, www.argi.pl.
APA ALTUN A, DEMİREL B (2020). Üniversite Öğrencilerinin Yaşlı Ayrımcılığıyla İlgili Tutumları: Keskin MYO Örneği. , 423 - 434.
Chicago ALTUN Atilla,DEMİREL BARIŞ Üniversite Öğrencilerinin Yaşlı Ayrımcılığıyla İlgili Tutumları: Keskin MYO Örneği. (2020): 423 - 434.
MLA ALTUN Atilla,DEMİREL BARIŞ Üniversite Öğrencilerinin Yaşlı Ayrımcılığıyla İlgili Tutumları: Keskin MYO Örneği. , 2020, ss.423 - 434.
AMA ALTUN A,DEMİREL B Üniversite Öğrencilerinin Yaşlı Ayrımcılığıyla İlgili Tutumları: Keskin MYO Örneği. . 2020; 423 - 434.
Vancouver ALTUN A,DEMİREL B Üniversite Öğrencilerinin Yaşlı Ayrımcılığıyla İlgili Tutumları: Keskin MYO Örneği. . 2020; 423 - 434.
IEEE ALTUN A,DEMİREL B "Üniversite Öğrencilerinin Yaşlı Ayrımcılığıyla İlgili Tutumları: Keskin MYO Örneği." , ss.423 - 434, 2020.
ISNAD ALTUN, Atilla - DEMİREL, BARIŞ. "Üniversite Öğrencilerinin Yaşlı Ayrımcılığıyla İlgili Tutumları: Keskin MYO Örneği". (2020), 423-434.
APA ALTUN A, DEMİREL B (2020). Üniversite Öğrencilerinin Yaşlı Ayrımcılığıyla İlgili Tutumları: Keskin MYO Örneği. Manas Journal of Social Studies, 9(1), 423 - 434.
Chicago ALTUN Atilla,DEMİREL BARIŞ Üniversite Öğrencilerinin Yaşlı Ayrımcılığıyla İlgili Tutumları: Keskin MYO Örneği. Manas Journal of Social Studies 9, no.1 (2020): 423 - 434.
MLA ALTUN Atilla,DEMİREL BARIŞ Üniversite Öğrencilerinin Yaşlı Ayrımcılığıyla İlgili Tutumları: Keskin MYO Örneği. Manas Journal of Social Studies, vol.9, no.1, 2020, ss.423 - 434.
AMA ALTUN A,DEMİREL B Üniversite Öğrencilerinin Yaşlı Ayrımcılığıyla İlgili Tutumları: Keskin MYO Örneği. Manas Journal of Social Studies. 2020; 9(1): 423 - 434.
Vancouver ALTUN A,DEMİREL B Üniversite Öğrencilerinin Yaşlı Ayrımcılığıyla İlgili Tutumları: Keskin MYO Örneği. Manas Journal of Social Studies. 2020; 9(1): 423 - 434.
IEEE ALTUN A,DEMİREL B "Üniversite Öğrencilerinin Yaşlı Ayrımcılığıyla İlgili Tutumları: Keskin MYO Örneği." Manas Journal of Social Studies, 9, ss.423 - 434, 2020.
ISNAD ALTUN, Atilla - DEMİREL, BARIŞ. "Üniversite Öğrencilerinin Yaşlı Ayrımcılığıyla İlgili Tutumları: Keskin MYO Örneği". Manas Journal of Social Studies 9/1 (2020), 423-434.