Ölümcül “Mavi Balina” Oyununun Basında Temsiline Dair Eleştirel Bir Değerlendirme

Yıl: 2018 Cilt: 5 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 557 - 570 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 05-02-2020

Ölümcül “Mavi Balina” Oyununun Basında Temsiline Dair Eleştirel Bir Değerlendirme

Öz:
Günümüzde iletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmeler, bireyleri dijital medyaiçeriklerine yoğun biçimde maruz bırakırken, farkında olmadan sanal dünyanıntehditlerine de açık hale getirmektedir. Eğitim, eğlence, oyalanma, boş zamanlarıdeğerlendirme ve iletişim kurma amaçlı olarak özellikle çocuklar ve gençlertarafından çokça kullanılan dijital iletişim teknolojileri, bir takım tehditlerbarındırmaktadır. İnternet ortamında siber suç, siber zorbalık, trolleme, hackleme,gibi olumsuz eylemler giderek artarken, sağlığa zarar verici meydan okumavideoları ve dijital oyunların çocuklar ve gençler üzerindeki etkisi endişe vericibir düzeye ulaşmıştır. Özellikle dijital oyunlar çocuklarda bağımlılık yaratmasınındışında gerçeklik algılarını bozmakta, yaşamlarını tehlikeye sokacak davranışlarayönlendirmektedir. Bu çalışmanın konusunu çocuk ve genç yaştaki bireylerinkendi bedenlerine zarar vermelerine hatta intihar etmelerine neden olan “mavibalina” adlı çevrimiçi oyun oluşturmaktadır. “Meydan okuma” ya da “intihar oyunu”olarak da bilinen bu oyunla ilgili içerikler, Rusya, Hindistan, Almanya gibi ülkelerinardından Türkiye’de de art arda gelen intihar vakalarıyla medyada yer bulmuştur.Nicel içerik analizi yöntemiyle gerçekleştirilen çalışmada, mavi balina oyununa dairiçeriklerin gazetelerde nasıl çerçevelendiği ve gerçekliğin inşa edilme biçimininortaya konulması amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında, 1 Eylül 2017-31 Mart2018 tarihleri arasında ulusal gazetelerde yayımlanan 82 adet haber ve 8 adet köşeyazısı, dilsel ve içerik çerçeveleri açısından analiz edilerek konunun basında nasıltemsil edildiği belirlenmeye çalışılmıştır. Konuyla ilgili içeriklerde %72.2 oranındaahlaki panik dilsel çerçeve kullanıldığı ve içeriklerin % 60 oranında epizodik (olayadayalı) olarak kurulduğu saptanmıştır. Çalışmanın çocuk ve gençlerin dijital oyunpratiklerine ilişkin, alanda gerçekleştirilecek diğer çalışmalara önemli bir kaynakteşkil edeceği değerlendirilmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Film, Radyo, Televizyon

A Critical Evaluation of the Fatal “Blue Whale” Game’s Representation in the News

Öz:
The developments of communicational technology, nowadays, subject individuals excessively to digital media content all the while unconsciously exposing them to the threats of the virtual world. Digital communication technologies, which are used especially by children and adolescents for education, fun, passing time, and communicating, contain a number of threats. While negative behavior on the Internet environment such cybercrime, cyber bullying, trolling, hacking are increasing, the effect of hazardous challenge videos and digital games on children and teenagers has reached a concerning degree. Especially digital games not only addict kids but also distort their perception of reality and even lead them to life-threatening behavior. The subject of this study is an online game, called ‘blue whale’, which makes children and teenagers harm their bodies and even commit suicide. The content about this game, also known as challenge or death game, takes place in the Turkish media containing suicide news, after in the media of Russia, India, Germany etc. In this study, which is analyzed with quantitative content analyze, it is aimed to find out how the media frame the news about blue whale and how the media reconstruct the truth. In the scope of the study, while 82 news and 8 article of national newspapers published between 1st of September 2017 and 31st of March 2018 are analyzed with linguistic frame and content frame, it is set forth how the subject is the represented in the media. While the linguistic frame of 72,2% of the content used moral panic, it is found that the 60 % of the content is constructed by episodic frame This report is assessed to be an important source for research areas on children and teenagers’ actions with digital games
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Film, Radyo, Televizyon
Belge Türü: Makale Makale Türü: Konferans Bildirisi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Yıldız F (2018). Ölümcül “Mavi Balina” Oyununun Basında Temsiline Dair Eleştirel Bir Değerlendirme. , 557 - 570.
Chicago Yıldız Filiz Ölümcül “Mavi Balina” Oyununun Basında Temsiline Dair Eleştirel Bir Değerlendirme. (2018): 557 - 570.
MLA Yıldız Filiz Ölümcül “Mavi Balina” Oyununun Basında Temsiline Dair Eleştirel Bir Değerlendirme. , 2018, ss.557 - 570.
AMA Yıldız F Ölümcül “Mavi Balina” Oyununun Basında Temsiline Dair Eleştirel Bir Değerlendirme. . 2018; 557 - 570.
Vancouver Yıldız F Ölümcül “Mavi Balina” Oyununun Basında Temsiline Dair Eleştirel Bir Değerlendirme. . 2018; 557 - 570.
IEEE Yıldız F "Ölümcül “Mavi Balina” Oyununun Basında Temsiline Dair Eleştirel Bir Değerlendirme." , ss.557 - 570, 2018.
ISNAD Yıldız, Filiz. "Ölümcül “Mavi Balina” Oyununun Basında Temsiline Dair Eleştirel Bir Değerlendirme". (2018), 557-570.
APA Yıldız F (2018). Ölümcül “Mavi Balina” Oyununun Basında Temsiline Dair Eleştirel Bir Değerlendirme. Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 557 - 570.
Chicago Yıldız Filiz Ölümcül “Mavi Balina” Oyununun Basında Temsiline Dair Eleştirel Bir Değerlendirme. Erciyes İletişim Dergisi 5, no.4 (2018): 557 - 570.
MLA Yıldız Filiz Ölümcül “Mavi Balina” Oyununun Basında Temsiline Dair Eleştirel Bir Değerlendirme. Erciyes İletişim Dergisi, vol.5, no.4, 2018, ss.557 - 570.
AMA Yıldız F Ölümcül “Mavi Balina” Oyununun Basında Temsiline Dair Eleştirel Bir Değerlendirme. Erciyes İletişim Dergisi. 2018; 5(4): 557 - 570.
Vancouver Yıldız F Ölümcül “Mavi Balina” Oyununun Basında Temsiline Dair Eleştirel Bir Değerlendirme. Erciyes İletişim Dergisi. 2018; 5(4): 557 - 570.
IEEE Yıldız F "Ölümcül “Mavi Balina” Oyununun Basında Temsiline Dair Eleştirel Bir Değerlendirme." Erciyes İletişim Dergisi, 5, ss.557 - 570, 2018.
ISNAD Yıldız, Filiz. "Ölümcül “Mavi Balina” Oyununun Basında Temsiline Dair Eleştirel Bir Değerlendirme". Erciyes İletişim Dergisi 5/4 (2018), 557-570.