Yıl: 2018 Cilt: 7 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 261 - 278 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 09-02-2020

TÜRKİYE ve BATI ÜLKELERİNDE YÜKSEK DİN ÖĞRETİMİ: NİTELİKSEL BİR KARŞILAŞTIRMA

Öz:
Cumhuriyet tarihi boyunca Türkiye’de en çok tartışılan konuların başında din-devlet ilişkileri ve dineğitimi konusu gelmektedir. Bunun da temel nedeni, ülke nüfusunun büyük çoğunluğununMüslüman olmasına rağmen, devlet yapısının laik olmasıdır. Durum böyle olunca, din eğitimikonusu hep tartışma konusu olmuştur. Türkiye’de yüksek din öğretimi ilk olarak 1949 yılındaAnkara’da açılan İlahiyat Fakültesi ile başlamış ve bunu ülkenin çeşitli illerinde açılan Yüksek İslamEnstitüleri takip etmiştir. 1982 yılında, tüm yüksek din öğretimi kurumları İlahiyat Fakültelerinedönüştürülmüş ve bu kurumlar 1997 yılına kadar devam etmiştir. Ancak 28 Şubat süreci olarak daanılan 1997 yılından sonra, din eğitiminin diğer alanlarında olduğu gibi, yüksek din öğretimikonusunda da çok ciddi sorunlar yaşanmıştır. Öğrenci sayısı açısından 2004-2005 öğretim yılında endüşük seviyede eğitim öğretim veren ilahiyat fakülteleri, ondan sonra hem fakülte hem de öğrencisayısı açısından hızlı bir yükselişe geçmiştir. Şu an itibariyle ülkede 100’den fazla ilahiyat fakültesiolup, bunlar yıllık ortalama 17 bin civarında öğrenci almaktadır.Her ne kadar fakülte ve öğrenci sayısında ciddi anlamda artışlar yaşanmasına rağmen, yüksekdin öğretimine ilişkin birtakım sorunlar hala varlığını devam ettirmektedir. İşte bu makalede de,bu sorunlara değinilip, batı ülkelerinden bazı örnekler verilerek, nicelikten ziyade niteliğinönemine değinilecektir. Makale birtakım önerilerle son bulacaktır
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Sanat

HIGHER RELIGIOUS INSTRUCTION IN TURKEY AND WESTERN COUNTRIES: A QUALITATIVE COMPARISON

Öz:
Thorough the history of Republic one of the most discussed topics in Turkey is the question of relationship between state and religion and religious education. The main reason of this is that while the great majority of population is Muslim the structure of the state is secular. For this reason, the issues of religious education have been discussed since the establishment of the Republic. The first higher religious education in Turkey began by opening of Faculty of Theology at Ankara in 1949 and then other higher religious education called “Higher Islamic Institutes” opened in various cities in Turkey followed. All higher religious institutions were transferred to faculties of theology in 1982 and these educational institutions continued in this way up to 1997. However, after 1997, called as 28 February Process, many serious problems were lived in higher religious education as lived other areas of religious education. While the number of students at faculties of theology decreased dramatically in 2004-2005 academic year, after that both the number of faculties of theology and their students’ number began to rise quickly. At the moment, there are more than 100 faculties of theology in the country and they register 17 thousands students at average annually. Although the numbers of faculties and students continue to increase, there are still some important problems concerning higher religious education. This article discusses these problems and gives some examples from the western countries and advocates the quality rather than quantitative. The article concludes some suggestions concerning faculties of theology in Turkey.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Sanat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akyürek, S. (2015) ed. Bugünün İlahiyatı Nasıl Olmalıdır? Sorunlar ve Çözümleri, İstanbul: Ensar Yayınları.
  • Arslan, Aç (2007). “Darulfünun İlahiyat Fakültesi, Fakülte Meclisi’nin Kurulması ve İlk Meclis Zabıtları (1911- 1912)”, Değerler Eğitimi Dergisi, 5 (13), 9-36.
  • Aydar, H. (2006). “Darulfünun İlahiyat Fakültesi ve Türk Kültür Tarihine Katkıları”, İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 13, 297-311.
  • Bahçekapılı, M. (2012). Türkiye’de Din Eğitiminin Dönüşümü (1997-2012), İstanbul: İlke Yayınları. Din Öğretiminde Kalite Çalıştayları 1, “Yüksek Din Öğretimi, Sorunları ve Çözüm Önerileri,” Çalıştay Raporu, 18-19 Haziran 2014, Konya.
  • Ev, H. (2012). “Yükseköğretimde Din Eğitimi”, Din Eğitimi, (250-287) Ed. Mustafa Köylü & Nurullah Altaş, Ankara: Gündüz Yayınları.
  • Freire, P. (1970). Pedagogy of the Oppressed, translated by Myra B. Ramos, New York: Herder and Herder.
  • Hacınebioğlu, İ. L. (2003). “Batıdaki İlahiyat ve Felsefe Eğitimindeki Bazı Yaklaşımların Türkiye’ye Dönük Uygulanabilirliliği İle İlgili Bir Değerlendirme (İngiltere Tecrübesi)”, Türkiye’de Yüksek Din Eğitiminin Sorunları, Yeniden Yapılanması ve Geleceği Sempozyumu, Isparta.
  • http://divinity.yale.edu/academics/courses (16.10.2017).
  • http://en.wikipedia.org. Conrad Grebel University College, PACS 326: Religion and Peacebuilding, instructor: Nathan C. Funk.
  • https://www.ed.ac.uk/divinity, (16.10.2017).
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Harvard_%C3%9Cniversitesi, (30.01.2018.
  • Johnson, T. M.(2004). “Demografic Futures for Christianity and the World”, Religions, Dialog: A Journal of Theology, vol. 43, no. 1, 10-19.
  • Köylü, M. (2008). “Din Hizmetlerinde Çağdaş Yönelimler ve Faaliyetler: ABD ve Kanada Örneği”, I. Din Hizmetleri Sempozyumu, DİB Yayınları, 2008, 524-541.
  • Küng, H. (1998). “What is True Religion? Toward an Ecumenical Criteriology”, L. Swidler (Ed.), Toward A Universal Ttheology of Religion, Maryknoll; NY.: Orbis Books, 1988.
APA KÖYLÜ M (2018). TÜRKİYE ve BATI ÜLKELERİNDE YÜKSEK DİN ÖĞRETİMİ: NİTELİKSEL BİR KARŞILAŞTIRMA. , 261 - 278.
Chicago KÖYLÜ Mustafa TÜRKİYE ve BATI ÜLKELERİNDE YÜKSEK DİN ÖĞRETİMİ: NİTELİKSEL BİR KARŞILAŞTIRMA. (2018): 261 - 278.
MLA KÖYLÜ Mustafa TÜRKİYE ve BATI ÜLKELERİNDE YÜKSEK DİN ÖĞRETİMİ: NİTELİKSEL BİR KARŞILAŞTIRMA. , 2018, ss.261 - 278.
AMA KÖYLÜ M TÜRKİYE ve BATI ÜLKELERİNDE YÜKSEK DİN ÖĞRETİMİ: NİTELİKSEL BİR KARŞILAŞTIRMA. . 2018; 261 - 278.
Vancouver KÖYLÜ M TÜRKİYE ve BATI ÜLKELERİNDE YÜKSEK DİN ÖĞRETİMİ: NİTELİKSEL BİR KARŞILAŞTIRMA. . 2018; 261 - 278.
IEEE KÖYLÜ M "TÜRKİYE ve BATI ÜLKELERİNDE YÜKSEK DİN ÖĞRETİMİ: NİTELİKSEL BİR KARŞILAŞTIRMA." , ss.261 - 278, 2018.
ISNAD KÖYLÜ, Mustafa. "TÜRKİYE ve BATI ÜLKELERİNDE YÜKSEK DİN ÖĞRETİMİ: NİTELİKSEL BİR KARŞILAŞTIRMA". (2018), 261-278.
APA KÖYLÜ M (2018). TÜRKİYE ve BATI ÜLKELERİNDE YÜKSEK DİN ÖĞRETİMİ: NİTELİKSEL BİR KARŞILAŞTIRMA. Manas Journal of Social Studies, 7(3), 261 - 278.
Chicago KÖYLÜ Mustafa TÜRKİYE ve BATI ÜLKELERİNDE YÜKSEK DİN ÖĞRETİMİ: NİTELİKSEL BİR KARŞILAŞTIRMA. Manas Journal of Social Studies 7, no.3 (2018): 261 - 278.
MLA KÖYLÜ Mustafa TÜRKİYE ve BATI ÜLKELERİNDE YÜKSEK DİN ÖĞRETİMİ: NİTELİKSEL BİR KARŞILAŞTIRMA. Manas Journal of Social Studies, vol.7, no.3, 2018, ss.261 - 278.
AMA KÖYLÜ M TÜRKİYE ve BATI ÜLKELERİNDE YÜKSEK DİN ÖĞRETİMİ: NİTELİKSEL BİR KARŞILAŞTIRMA. Manas Journal of Social Studies. 2018; 7(3): 261 - 278.
Vancouver KÖYLÜ M TÜRKİYE ve BATI ÜLKELERİNDE YÜKSEK DİN ÖĞRETİMİ: NİTELİKSEL BİR KARŞILAŞTIRMA. Manas Journal of Social Studies. 2018; 7(3): 261 - 278.
IEEE KÖYLÜ M "TÜRKİYE ve BATI ÜLKELERİNDE YÜKSEK DİN ÖĞRETİMİ: NİTELİKSEL BİR KARŞILAŞTIRMA." Manas Journal of Social Studies, 7, ss.261 - 278, 2018.
ISNAD KÖYLÜ, Mustafa. "TÜRKİYE ve BATI ÜLKELERİNDE YÜKSEK DİN ÖĞRETİMİ: NİTELİKSEL BİR KARŞILAŞTIRMA". Manas Journal of Social Studies 7/3 (2018), 261-278.