Yerli Turistlerin Satın Alma Davranışlarının Beş Faktör Kişilik Özelliklerine Göre Karşılaştırılması

Yıl: 2018 Cilt: 5 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 177 - 188 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 10-02-2020

Yerli Turistlerin Satın Alma Davranışlarının Beş Faktör Kişilik Özelliklerine Göre Karşılaştırılması

Öz:
Bu araştırmanın amacı, yerli turistlerin satın alma davranışlarının beş faktör kişilik özelliklerine göre farklılık gösteripgöstermediğinin belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda, Türkiye’de bulunan otel işletmelerinde en az bir gece konaklama yapmış,18 yaş ve üstü yerli turistler üzerinde anket uygulaması gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında katılımcılar kartopu örneklemeyöntemi ile belirlenmiştir. Araştırma uygulaması sonucunda 402 adet değerlendirilebilir anket formuna ulaşılmıştır. Elde edilenverilere SPSS programı ile tek yönlü varyans (ANOVA) analizi yapılarak, bulgular yorumlanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre,katılımcıların kişilik özellikleri satın alma davranışlarının ilk dört boyutu olan, ihtiyacın ortaya çıkması, bilgi arama, alternatiflerideğerlendirme ve satın alma boyutlarında herhangi bir farklılığa neden olmamaktadır. Fakat katılımcıların kişilik özelliklerininsatın alma davranışlarının son boyutu olan satın alma sonrası deneyim boyutunda farklılığa yol açtığı tespit edilmiştir. Bu farklılığınkişiliğin dışadönüklük ve nevrotiklik özelliklerinden kaynaklandığı belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm

-

Öz:
The purpose of this research is to determine whether buying behaviors of domestic tourists differ according to the five factor personality traits. For this purpose, a survey was conducted on domestic tourists who were over 18 years old who stayed at least one night in hotel in Turkey. Participants were determined by snowball sampling method. As a result of the research application, 402 evaluable questionnaire forms were reached. Variance (ANOVA) analysis was performed on the obtained data with SPSS program and the findings were interpreted. According to the results of the analysis, it was determined that the personality traits of the participants did not cause any difference in the first four dimensions of purchasing behavior, need recognition, information search, evaluation of alternatives and purchase decisions. However, it has been found that the personality traits of the participants lead to a difference in the post-purchase experience dimension, which is the final dimension of the purchasing behavior. It has been determined that this difference is due to extraversion and neuroticisim properties of personality.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Allen, B. P. (2003). Personality Theories:Development, Growth and Diversity. New Jersey: Allyn&Bacon, Pearson.
  • Arslan, M. (2014). Tüketici davranışları. Basılmamış ders notları, Harran Üniversitesi Bireci Meslek Yüksekokulu, Şanlıurfa.
  • Armstrong, G., & Kotler, P. (2003). Marketing An Introduction. (6th ed.). Prentice Hall Pearson Education International.
  • Azzadina, I., Huda, A. N., & Sianipar, C.P.M. (2012). Understanding relationship between personality types, marketing mix factors and purchasing decisions. Procedia Social and Behavioral Sciences, 65, 352-357.
  • Basım, N. H., Çetin, F., & Tabak, A. (2009). Beş faktör kişilik özelliklerinin kişilerarası çatışma çözme yaklaşımlarıyla ilişkisi. Türk Psikoloji Dergisi, 24 (63), 20-34.
  • Bratko, D., Butkovic, A. & Bosnjak, M. (2013). Twin study of impulsive buying and its overlap with personality. Journal of Individual Differences. 34. 8-14.
  • Burger, J.M. (2006). Kişilik. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Dal, V. (2009). Farklı kişilik özelliklerine sahip bireylerin risk algılarının tüketici davranışı açısından incelenmesi: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta
  • Demir, Ş. Ş. (2010). Çekici faktörlerin destinasyon seçimine etkisi: Dalyan örneği. Ege Akademik Bakış, 10 (3), 1041-1054.
  • Demir, Ş. Ş. (2010). Turizmde tüketici davranışları modelini oluşturan aşamalar arasındaki ilişki: turistler üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Doğan, T. (2013). Beş faktör kişilik özellikleri ve öznel iyi oluş. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 14(1), 56-64.
  • Erdem, K. (2016). Tüketicilerin demografik özellikleri ile satın alma tarzları arasındaki ilişki: aydın ilindeki tüketiciler üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Erdoğan, Z.(2014). Pazarlama. Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • Eroğlu, F. (2000). Davranış Bilimleri. İstanbul: Beta.
  • Eser, Z., Korkmaz, S., & Öztürk, S. A. (2011). Pazarlama kavramlar, ilkeler, kararlar. (2. Baskı). Ankara: Siyasal kitabevi.
  • Gerrig, R. J.& Zimbardo, P. G. (2013). Psychology and Life. (G. Sert, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Hennig-Thurau, T. & Klee, A. (1997). The impact of customer satisfaction and relationship quality on customer retention: a critical reassessment and model development. Psychology Of Marketing, Vol.14, pp.737-764.
  • Hyde, K. F. (2007). Contemporary information search strategies of destination-naïve international vacationers. Journal of Travel & Tourism Marketing, 21(2-3), 6376. http://dx.doi.or10.1300/J073v21n02_05
  • Ilgaz Yıldırım, B. (2014). Çalışanların beş faktör kişilik özellikleri ile iş tatminleri arasındaki ilişki: Alanya’daki beş yıldızlı oteller üzerine bir uygulama. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • İslamoğlu, A. H. (2012). Pazarlama İlkeleri. İstanbul: Beta Basım A.Ş.
  • John, O. P., Donahue, E. M., & Kentle, R. L. (1991). The big five inventory, versions 4a and 54. Berkeley, CA: University of California, Berkeley, Institute of Personality and Social Research.
  • John, O. P., & Srivastava, S. (1999). The big-five trait taxonomy: history, measurement, and theoretical perspectives. University of California, Berkeley.
  • John, O. P., Naumann, L. P., & Soto, C. J. (2008). Paradigm shift to the integrative big five trait taxonomy: history, measurement, and conceptual issues, In O. P. John, R. W. Robins, & L. A. Pervin (Eds.), Handbook of personality: Theory and research (114-158). New York, NY: Guilford Press.
  • Kağnıcıoğlu, H. (2002). Günümüz işletmelerinin yaşam anahtarı: müşteri odaklılık. Ege Akademik Bakış Dergisi. 1(2), 78-90.
  • Karaman, N. G., Doğan, T. & Çoban, A. E. (2010). A study to adapt the big five inventory to Turkish. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 2357-2359.
  • Kassean, H., & Gassita, R. (2013). Exploring tourists push and pull motivations to visit mauritius as a tourist destination. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 2 (3), 1-13.
  • Kotler, P., Armstrong G., Saunders, J., & Wong, V. (1996). Principles of marketing. (The European Edition).Europe: Prentice.
  • Kotler, P. (2000). Marketing management. (Millenium Edition). New Jersey: Prentice.
  • Kozak, M. (2015). Bilimsel Araştırma Tasarım, Yazım ve Yayım Teknikleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Mohammad, B., & Mat Som, A. P. (2010). An analysis of push and pull travel motivations of foreign tourists to Jordan. International Journal of Business and Management, 5(12), 41-50.
  • Morgan, C., T. (2011). Psikolojiye Giriş. Sirel Karakaş & Rükzan Eski (Ed.). Konya: Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • Otero-López, J.M. & Villardefrancos, E. (2013). Five-factor model personality traits, materialism, and excessive buying: A mediational analysis. Personality and Individual Differences. 54. 767–772.
  • Örgün, E., Solunoğlu, A., & Yayla, Ö. (2013). Yiyecek içecek işletmelerinde ziyaretçilerin psikolojik fiyatlandırmaya ilişkin algıları: Ankara örneği. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 1(1), 29-35.
  • Özcan, S. O. (2010). İnternet pazarlama faaliyetlerinde tüketici satın alma karar süreci. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, 1(2), 29-39.
  • Rızaoğlu, B. (2012). Turizm davranışı. Ankara: Detay.
  • Schiffman, L. G., & Kanuk, L.,L. (1997). Consumer behavior. (6th ed.) U.S.A: Prentice.
  • Shahjehan, A., Qureshi, J.A., Zeb, F. & Saifullah, K. (2012). The effect of personality on impulsive and compulsive buying behaviors. African Journal of Business Management. 6(6). 2187-2194.
  • Stylos, N., Vassiliadis, C.A., Bellou, V. & Andronikidis, A. (2016). Destination images, holistic ımages and personal normative beliefs: predictors of intention to revisit a destination. Tourism Management, 53, 40-60.
  • Tabak, A., Basım, N. H., Tatar, İ., & Çetin, F. (2010). İzlenim yönetimi taktiklerinde beş faktör kişilik özelliklerinin rolü: savunma sanayiinde bir araştırma. Ege Akademik Bakış Dergisi, 10 (2), 539-557.
  • Temeloğlu, E. (2014). Tüketicilerin kişilik özellikleri, risk algıları ve yeniden satın alma davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi: Otel işletmelerinde bir araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 7, 157-179.
  • Thompson, E.R. & Prendergast, G. P. (2015). The influence of trait affect and the five factor personality model on impulse buying. Personality and Individual Differences. 76. 216–221.
  • Türkyılmaz, C.A. & Erdem, Ş. & Uslu, A. (2015). The effects of personality traits and website quality on online impulse buying. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 175. (98–105).
  • Wright, R. (2006). Consumer behaviour. London:Thomson.
  • Yazgan İnanç, B. & Yerlikaya, E. E. (2011). Kişilik kuramları. Ankara: Pegem.
  • Yükselen, C. (2013). Pazarlama ilkeler yönetim örnek olaylar. (10. Baskı). Ankara: Detay Yayıncılık.
APA NALÇACI İKİZ A, YEŞİLTAŞ M (2018). Yerli Turistlerin Satın Alma Davranışlarının Beş Faktör Kişilik Özelliklerine Göre Karşılaştırılması. , 177 - 188.
Chicago NALÇACI İKİZ AYLİN,YEŞİLTAŞ Mehmet Yerli Turistlerin Satın Alma Davranışlarının Beş Faktör Kişilik Özelliklerine Göre Karşılaştırılması. (2018): 177 - 188.
MLA NALÇACI İKİZ AYLİN,YEŞİLTAŞ Mehmet Yerli Turistlerin Satın Alma Davranışlarının Beş Faktör Kişilik Özelliklerine Göre Karşılaştırılması. , 2018, ss.177 - 188.
AMA NALÇACI İKİZ A,YEŞİLTAŞ M Yerli Turistlerin Satın Alma Davranışlarının Beş Faktör Kişilik Özelliklerine Göre Karşılaştırılması. . 2018; 177 - 188.
Vancouver NALÇACI İKİZ A,YEŞİLTAŞ M Yerli Turistlerin Satın Alma Davranışlarının Beş Faktör Kişilik Özelliklerine Göre Karşılaştırılması. . 2018; 177 - 188.
IEEE NALÇACI İKİZ A,YEŞİLTAŞ M "Yerli Turistlerin Satın Alma Davranışlarının Beş Faktör Kişilik Özelliklerine Göre Karşılaştırılması." , ss.177 - 188, 2018.
ISNAD NALÇACI İKİZ, AYLİN - YEŞİLTAŞ, Mehmet. "Yerli Turistlerin Satın Alma Davranışlarının Beş Faktör Kişilik Özelliklerine Göre Karşılaştırılması". (2018), 177-188.
APA NALÇACI İKİZ A, YEŞİLTAŞ M (2018). Yerli Turistlerin Satın Alma Davranışlarının Beş Faktör Kişilik Özelliklerine Göre Karşılaştırılması. Turizm Akademik Dergisi, 5(1), 177 - 188.
Chicago NALÇACI İKİZ AYLİN,YEŞİLTAŞ Mehmet Yerli Turistlerin Satın Alma Davranışlarının Beş Faktör Kişilik Özelliklerine Göre Karşılaştırılması. Turizm Akademik Dergisi 5, no.1 (2018): 177 - 188.
MLA NALÇACI İKİZ AYLİN,YEŞİLTAŞ Mehmet Yerli Turistlerin Satın Alma Davranışlarının Beş Faktör Kişilik Özelliklerine Göre Karşılaştırılması. Turizm Akademik Dergisi, vol.5, no.1, 2018, ss.177 - 188.
AMA NALÇACI İKİZ A,YEŞİLTAŞ M Yerli Turistlerin Satın Alma Davranışlarının Beş Faktör Kişilik Özelliklerine Göre Karşılaştırılması. Turizm Akademik Dergisi. 2018; 5(1): 177 - 188.
Vancouver NALÇACI İKİZ A,YEŞİLTAŞ M Yerli Turistlerin Satın Alma Davranışlarının Beş Faktör Kişilik Özelliklerine Göre Karşılaştırılması. Turizm Akademik Dergisi. 2018; 5(1): 177 - 188.
IEEE NALÇACI İKİZ A,YEŞİLTAŞ M "Yerli Turistlerin Satın Alma Davranışlarının Beş Faktör Kişilik Özelliklerine Göre Karşılaştırılması." Turizm Akademik Dergisi, 5, ss.177 - 188, 2018.
ISNAD NALÇACI İKİZ, AYLİN - YEŞİLTAŞ, Mehmet. "Yerli Turistlerin Satın Alma Davranışlarının Beş Faktör Kişilik Özelliklerine Göre Karşılaştırılması". Turizm Akademik Dergisi 5/1 (2018), 177-188.