Yıl: 2018 Cilt: 2 Sayı: 2: 5.Uluslararası Okul Öncesi Eğitim Kongresi Özel Sayısı Sayfa Aralığı: 309 - 333 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24130/eccd-jecs.196720182263 İndeks Tarihi: 10-02-2020

5-6 yaş çocuklarına sayı kavramını kazandırmada drama çalışmalarının etkisinin incelenmesi

Öz:
Erken çocukluk dönemi, gözle görülür değişimlerin yaşandığı ve çocuğun yaşamının temellerinioluşturan matematiksel kavramları öğrenmeye başladığı dönemdir. 5-6 yaşlarındaki çocuklarmatematiksel beceri ve kavramların gelişiminde aktif öğrenmelerini sağlayan ortamlara vekullanabilecekleri yöntemlere gereksinim duymaktadırlar. Bu yöntemlerden biri olan drama,çocukların matematiksel kavramları yaparak, yaşayarak ve eğlenerek öğrenmelerinikolaylaşmaktadır. Yarı deneysel yöntem kullanılan bu çalışmada, 5-6 yaş çocuklarına sayı kavrambecerilerinin kazandırılmasında drama çalışmalarının etkisi incelenmiştir. Tesadüfi yöntemlebelirlenen iki okul öncesi eğitim kurumundan çalışmaya katılmayı kabul eden toplam 60 çocuğunaileleri ile veli görüşmeleri yapılarak çalışma hakkında bilgi verilmiştir. Ailelere “Kişisel BilgiFormu”, çocuklara ise ‘5-6 Yaş Çocuklar İçin Sayı ve İşlem Kavramları Testi’ uygulanmıştır. Öntest sonucunda yaş grubuna göre ortalamanın altında puan alan çocuklar seçilerek, tesadüfi yöntemleher bir eğitim kurumundan on beş deney, on beş kontrol olmak üzere otuz kişilik deney ve kontrolgrubu oluşturulmuştur. Uzman görüşleri alınarak sayı ve işlem kavramlarının gelişimine yönelikhazırlanan drama planları, 15’er kişilik iki deney grubuna da altı hafta süreyle, haftada iki gün ikisaat olarak uygulanmış, sonrasında deney ve kontrol gruplarına son testler uygulanmıştır.Araştırmanın sonucunda, 5-6 yaşa uygulanan yaratıcı drama eğitiminin çocuklara matematikselbecerileri ve sayı kavramlarını kazandırmada etkili olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Investigating the effect of drama studies on gain the concept of number for 5-6 year old children

Öz:
In the study using the experimental method, the effect of drama studies in the acquisition of number concept skills such as rhythmic counting, addition, subtraction, matching, and missing number symbol for 5-6 year old children was examinedInformation was provided on the content and scope of the study by parents' meetings with a total of 60 children in two pre-primary education institutions determined by random methods. "Personal Information Form" was applied to the families who accepted to participate in the study and "Number and Process Concept Tests for Children 5-6 years old" were applied to the children. At the end of the pre-test, children who score below the average according to the age group were selected, fifteen of them experimental and fifteen of them controls, were created randomly. Experiment was studied in two nursery, sixty children completed the thirty control group. As a result of the research, it was determined that creative drama education applied at 5-6 years is effective in giving mathematical skills and number concepts to children.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adıgüzel, Ö. (2012). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • Akman, Y., Yükselen, A.İ. ve Uyanık, G. (2000). Okul öncesi dönemde matematik etkinlikleri. İstanbul: Epsilon Yayınevi.
  • Akyürek, S. (2004). Din öğretiminde kavram öğretimi. İstanbul: Dem Yayınları.
  • Arı, Meziyet. (2003). Türkiye’de erken çocukluk eğitimi ve kalitenin önemi. İçinde M. Sevinç (Ed.) Gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar (s.35-37). İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Arı, Meziyet. (2007). Okul öncesi dönemde fen-doğa ve matematik uygulamaları. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Bayram, E., Özgül, E., Kaplan, G., Ünal, A., Yapağılı, H., Demir, K., Morgül, M., Uğurlu, N., Tantoğlu, S., Özünel, Ş. ve Ömür, Ü. (1999). İlköğretimde drama I. Ankara: MEB Devlet Kitapları.
  • Baştürk, R. (2012). Deneme modelleri. İçinde A. Tanrıöğen (Ed.) Bilimsel araştırma yöntemleri (s.31-53). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Benhow, C.P. & Stanley, J.C. (1983). Sex differences in mathematical reasoning ability: more facts. Science, 222, 1029-1031.
  • Benhow, C.P. (1988). Sex differences in mathematical reasoning ability in intellectually talented preadolescents: Their nature, effects and possible causes. Behavioral and Brain Science, 11(2), 169-232.
  • Benhow, C.P. and Stanley, J.C. (1980). Sex differences in mathematical ability: Fact or artifact? Science, 120(12); 1262-1264.
  • Bulut Pedük, Ş. (2007). Altı Yaş Grubundaki Çocuklara Çoklu Zeka Kuramına Dayalı Olarak Verilen Matematik Eğitiminin Matematik Yeteneğine Etkisinin İncelenmesi (Yayımlanmış Doktora Tezi) Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Çepoğlu, N.H. (1994). Sayı Kavramları Testinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Dere, H. (2000). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Altı Yaş Çocuklarına Bazı Matematik Kavramlarını Kazandırmada Yapılandırılmış ve Geleneksel Yöntemlerin Karşılaştırılması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Eğitmen, A. (1999). Yaratıcı drama lideri. Çağdaş Drama Derneği Bülteni, 2, 14-15.
  • Frakes, C. and Kline, K. (2000). Teaching young mathematicians : The challenges and rewards. Teaching Children Mathematics, 6 (6), 376 – 381.
  • Geist, E. (2001). Children are born mathematicians: Promoting the construction of early the mathematical concepts in children under five. Young Children, 56 (4), 12-18.
  • Genç, H. (2005). Eğitimde drama ve/ veya dramada eğitim. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (KKEFD). 12, 99-100.
  • George, M. W. (1989). Developing preschool mathematical concepts, The Arithmetic Teacher, 37(4), 36-41.
  • Güven, Y. (1997). Erken Matematik Yeteneği Testi-2’nin Geçerlik, Güvenirlik, Norm Çalışması ve Sosyokültürel Faktörlerin Matematik Yeteneğine Etkisinin İncelenmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi) Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Güven, Y. (2000). Erken çocukluk döneminde sezgisel düşünme ve matematik. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • İrköcü, S. (2006). Okul Öncesi Eğitim Kurumuna Devam Eden Altı Yaşındaki Çocuklara Uygulanan Ev Odaklı Matematiksel Destek Programının Çocukların Matematiksel Kavram Edinimine Etkisinin İncelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Jacobson, L. (2001). Experts say young children need more math. Education Week, 21(4), 3-5.
  • Kandır, A., & Orçan, M. (2010). Okul öncesi dönemde matematik eğitimi. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Kaptan, F. (1998). Fen öğretiminde kavram haritası yönteminin kullanılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 95-99.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karataş, Ş. (1996). Özel ve Resmi Anaokullarına Devam Eden 5-6 yaş Grubundaki Çocukların Bazı Sayı Kavramlarına Ait Becerilerinin İncelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Klausmeier, H.J. (1992). Concept learning and concept teaching. Educational Psychologist, 27(3), 262-286.
  • Kritou, Despo., Eteokleous, Nikleia.,ve Gregoriou, George. (2005). Preschoolers developing mathematical understveing through computer-based activities. Eurocaon, 27, 788-791.
  • Koç, F. (1999). Yaratıcı Dramanın Öğrenmeye Etkisi Sosyal Bilimler Öğretiminde Bir Yöntem Olarak Kullanılması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Kurtuluş, E. (1999). Okul Öncesi Eğitim Kurumuna Devam Eden 5-6 Yaş Grubu Çocuklarına Yaratıcı Etkinlikler Yoluyla Kavram (Zaman Kavramı) Öğretilmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Küçükturan, G., Eyidoğan, F. (2004). Okul öncesi dönemde bitki kavramının oluşumu. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
  • Lovell, K. (1971). The growth of understanding in mathematics: Kindergarten through grade three. USA, Rinehart and Winston.
  • Metin, N. (1992). Okul öncesi dönemdeki çocuklarda matematik kavramların gelişimi. Ya-Pa 8. Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri. İstanbul: Yapa Yayınları.
  • Özsoy, N. (2003). İlköğretim matematik derslerinde yaratıcı drama yönteminin kullanılması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(2), 112-119.
  • Peterson, I. (2004). Drama in numbers. (12.09.2017). http://www.sciencenews.org/20021221/bob8 adresinden alınmıştır.
  • Sağlam, T. (2004). Dramatik eğitim amaç mı araç mı?. Tiyatro Araştırmaları Dergisi, (17), 4- 22.
  • San, İ. (1996). Yaratıcılığı geliştiren bir yöntem ve yaratıcı bireyi yetiştiren bir disiplin; eğitsel yaratıcı drama. Yeni Türkiye Dergisi, 2(7), 148-161.
  • Sezer, T. (2008). Okul Öncesi Eğitimi Alan Beş Yaş Grubu Çocuklara Sayı ve İşlem Kavramlarını Kazandırmada Drama Yönteminin Etkisinin İncelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Sucuoğlu, B., Büyüköztürk, Ş., Ünsal, P. (2008). Türk çocuklarının temel-ilişkisel kavram bilgilerinin değerlendirilmesi. (10.09.2017). İlkögretim online.; 7(1), 203-217. Web: http://ilkogretim-online.org.tr. Adresinden alınmıştır.
  • Şentürk, N. (1996). Eğitimde yaratıcı drama. Çağdaş Eğitim Dergisi, 21(23), 23-25.
  • Şimşek, A. (2006). Kavramların Öğretimi. İçerik Türlerine Dayalı Öğretim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tarım-Gözübatık, K. ve Deretarla Gül, E. (2004). Anasınıfı ve ilköğretim birinci sınıf çocuklarının toplama ve çıkarma becerilerinde kullandıkları stratejilerin incelenmesi. OMEP Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı, Bildiriler Kitabı. 2, 270-283. Kuşadası.
  • Uyanık, Ö., & Kandır, A. (2010). Okul öncesi dönemde erken akademik beceriler. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 3(2), 118-134.
  • Ülgen, G. (2004). Kavram geliştirme kuramlar ve uygulamalar. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Ürkün, M. (1992). Okulöncesi Dönemde 4-5 Yaşındaki Çocuklara Uygulanan Matematiksel Kavramlara Dayalı Destekleyici Eğitim Modelinin Yaş ve Cinsiyete Göre Etkisinin İncelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Üstündağ, T. (1996). Yaratıcı dramanın üç boyutu. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 49, 19-23.
  • Wolfgang, H. C., Stannard, L. L., and Jones, I. (2003). Advanced constructional play with legos among preschoolers as a predictor of later school achievement in mathematics, Early Child Development and Care, 173(5), 467–475.
  • Wortham, C. S. (1998). Early childhood curriculum, developmental bases for learning and teaching. Second Edition. USA, Prentice Hall.
  • Wortham, C. S. (2006). Early childhood curriculum, developmental bases for learning and teaching. New Jersey, Pearson/ Merrill/Prentice Hall.
  • Yıldız, V. (1999). Okulöncesinde matematik eğitimi, işbirlikli öğrenme ve geleneksel öğretimin okulöncesi çocuklarının temel matematik becerilerinin gelişimi üzerine etkisi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 23(11), 42 -50.
  • Young-Loveridge, M.J. (2004). Effects on early numeracy of a program using number books and games. Early Childhood Research Quarterly, 19(1), 82-92.
  • Zhou, Xin., ve Wang, Bin. (2004). Preschool children’s resresentation and understanding of written number symbols. Early Child Development and Care, 174(3), 253–266.
APA KUZU DEMİR E, Dere Çiftçi H (2018). 5-6 yaş çocuklarına sayı kavramını kazandırmada drama çalışmalarının etkisinin incelenmesi. , 309 - 333. 10.24130/eccd-jecs.196720182263
Chicago KUZU DEMİR ELİF BUĞRA,Dere Çiftçi Hale 5-6 yaş çocuklarına sayı kavramını kazandırmada drama çalışmalarının etkisinin incelenmesi. (2018): 309 - 333. 10.24130/eccd-jecs.196720182263
MLA KUZU DEMİR ELİF BUĞRA,Dere Çiftçi Hale 5-6 yaş çocuklarına sayı kavramını kazandırmada drama çalışmalarının etkisinin incelenmesi. , 2018, ss.309 - 333. 10.24130/eccd-jecs.196720182263
AMA KUZU DEMİR E,Dere Çiftçi H 5-6 yaş çocuklarına sayı kavramını kazandırmada drama çalışmalarının etkisinin incelenmesi. . 2018; 309 - 333. 10.24130/eccd-jecs.196720182263
Vancouver KUZU DEMİR E,Dere Çiftçi H 5-6 yaş çocuklarına sayı kavramını kazandırmada drama çalışmalarının etkisinin incelenmesi. . 2018; 309 - 333. 10.24130/eccd-jecs.196720182263
IEEE KUZU DEMİR E,Dere Çiftçi H "5-6 yaş çocuklarına sayı kavramını kazandırmada drama çalışmalarının etkisinin incelenmesi." , ss.309 - 333, 2018. 10.24130/eccd-jecs.196720182263
ISNAD KUZU DEMİR, ELİF BUĞRA - Dere Çiftçi, Hale. "5-6 yaş çocuklarına sayı kavramını kazandırmada drama çalışmalarının etkisinin incelenmesi". (2018), 309-333. https://doi.org/10.24130/eccd-jecs.196720182263
APA KUZU DEMİR E, Dere Çiftçi H (2018). 5-6 yaş çocuklarına sayı kavramını kazandırmada drama çalışmalarının etkisinin incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 2(2: 5.Uluslararası Okul Öncesi Eğitim Kongresi Özel Sayısı), 309 - 333. 10.24130/eccd-jecs.196720182263
Chicago KUZU DEMİR ELİF BUĞRA,Dere Çiftçi Hale 5-6 yaş çocuklarına sayı kavramını kazandırmada drama çalışmalarının etkisinin incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi 2, no.2: 5.Uluslararası Okul Öncesi Eğitim Kongresi Özel Sayısı (2018): 309 - 333. 10.24130/eccd-jecs.196720182263
MLA KUZU DEMİR ELİF BUĞRA,Dere Çiftçi Hale 5-6 yaş çocuklarına sayı kavramını kazandırmada drama çalışmalarının etkisinin incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, vol.2, no.2: 5.Uluslararası Okul Öncesi Eğitim Kongresi Özel Sayısı, 2018, ss.309 - 333. 10.24130/eccd-jecs.196720182263
AMA KUZU DEMİR E,Dere Çiftçi H 5-6 yaş çocuklarına sayı kavramını kazandırmada drama çalışmalarının etkisinin incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi. 2018; 2(2: 5.Uluslararası Okul Öncesi Eğitim Kongresi Özel Sayısı): 309 - 333. 10.24130/eccd-jecs.196720182263
Vancouver KUZU DEMİR E,Dere Çiftçi H 5-6 yaş çocuklarına sayı kavramını kazandırmada drama çalışmalarının etkisinin incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi. 2018; 2(2: 5.Uluslararası Okul Öncesi Eğitim Kongresi Özel Sayısı): 309 - 333. 10.24130/eccd-jecs.196720182263
IEEE KUZU DEMİR E,Dere Çiftçi H "5-6 yaş çocuklarına sayı kavramını kazandırmada drama çalışmalarının etkisinin incelenmesi." Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 2, ss.309 - 333, 2018. 10.24130/eccd-jecs.196720182263
ISNAD KUZU DEMİR, ELİF BUĞRA - Dere Çiftçi, Hale. "5-6 yaş çocuklarına sayı kavramını kazandırmada drama çalışmalarının etkisinin incelenmesi". Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi 2/2: 5.Uluslararası Okul Öncesi Eğitim Kongresi Özel Sayısı (2018), 309-333. https://doi.org/10.24130/eccd-jecs.196720182263