Yıl: 2018 Cilt: 7 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 2698 - 2720 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 11-02-2020

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN DEĞERLER EĞİTİMİNE İLİŞKİN TUTUM VE GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Öz:
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin değerler eğitimineilişkin tutumlarını ve okul öncesi eğitiminde değerler eğitimine ilişkingörüşlerini belirlemektir. Karma yöntemin kullanıldığı araştırma, Van iliİpekyolu, Tuşba ve Edremit merkez ilçelerinde görev yapan 110 okul öncesiöğretmeniyle yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak,Yaşaroğlu (2014) tarafından geliştirilen "Değerler Eğitimi Tutum Ölçeği" vearaştırmacı tarafından geliştirilen yarı-yapılandırılmış görüşme formukullanılmıştır. Elde edilen veriler; betimsel istatistikler (ortalama ve standartsapma) ve betimsel analiz tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmanınsonucunda, okul öncesi öğretmenlerinin değerler eğitimine yönelik yüksekdüzeyde olumlu tutum sergiledikleri; öğretmenlerin okul öncesi eğitimdeöncelikli olarak saygı, sevgi, dürüstlük, yardımlaşma/dayanışma, paylaşma,sorumluluk, hoşgörü ve temizlik değerlerinin çocuklara kazandırılmasıgerektiği düşüncesinde oldukları; öğretmenlerin okul öncesi eğitimprogramında değerler eğitimine yer verilmesine rağmen değerler eğitimineyönelik somut etkinliklerin yetersiz olduğu, değerler eğitimine yönelikuygulamaların daha çok öğretmenin inisiyatifine bırakıldığı düşüncesindeoldukları; öğretmenlerin çoğunun çocukların programdaki değerlerikazanmaları için daha çok drama, oyun ve hikâye etkinlikleri yaptıkları;öğretmenlerin çoğunun değerler eğitiminde aile desteğinin olmaması,çocuğun bilişsel/gelişim özellikleri ve okulun fiziksel yetersizliklerindenkaynaklı sorun yaşadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Bu durumda, ailelerin veöğretmenlerin okul öncesi dönemde değerler eğitimi hakkındabilinçlendirilmesi ve değerler eğitimiyle ilgili materyallerin/etkinliklerinartırılması önerilebilir
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel Aile Çalışmaları

INVESTIGATION OF PRESCHOOL EDUCATION TEACHERS' ATTITUDES AND OPINIONS CONCERNING VALUES EDUCATION

Öz:
The aim of this study is to determine the attitudes of preschool teachers towards values education and their opinions about values education in preschool education. This study using mixed method was conducted with 110 preschool teachers working in the districts of İpekyolu, Tuşba and Edremit in Van province. In this study, "Values Education Attitude Scale" developed by Yaşaroğlu (2014) and semi-structured interview form developed by the researcher were used for data collection. The data were analyzed with descriptive statistics (mean and standard deviation) and descriptive analysis. As a result of the study, it was determined that preschool education teachers showed a high level of positive attitude towards values education; teachers are of the opinion that in preschool education, the values of respect, love, honesty, solidarity, sharing, responsibility, tolerance and cleanliness should be gained to children, teachers are of the opinion that although values education is included in preschool education curriculum, concrete activities are insufficient and the activities for values education are mostly left to the initiative of the teachers; the teachers mostly do drama, play and story activities for the children to gain the values in the curriculum; the majority of the teachers have problems in values education due to lack of family support, the child's cognitive/developmental characteristics and the physical inadequacy of the school. In this respect, it may be advisable to raise awareness of families and teachers about values education in preschool period and to increase materials/activities related to values education.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Acat, M. B. ve Aslan, M. (2011). İlköğretim okullarında öğrencilere kazandırılması gereken değerler. 20.Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Akbaş, O. (2009). İlköğretim okullarında görevli branş öğretmenlerinin değer öğretimi yaparken kullandıkları etkinlikler: 2004 ve 2007 yıllarına ilişkin bir karşılaştırma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 403-414.
  • Akın, M. H. ve Aydemir, M. A. (2013). Çizginin değeri: Kültürel çalışmalar ekseninde mizah ve değer ilişkisine yönelik bir çözümleme. Uluslararası Antalya Değerler Eğitimi Sempozyumu, Antalya.
  • Akto, A. ve Akto, S. (2017). Okul öncesi değerler eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikler (Nitel bir araştırma). E-ġarkiyat Ġlmi Araştırmaları Dergisi, 9(2), 1074-1095.
  • Al Mamun, A., Rahman, M., Rahman, A. R. ve Hossaim, A. A. (2012). Students’ attitudes towards English: The case of life science school of Khulna University. International Review of Social Sciences and Humanities, 3(1), 200-209.
  • Aral, N. ve Kadan, G. (2018). 2013 Okul öncesi eğitim programının değerler eğitimi bağlamında incelenmesi. Erken Çocukluk ÇalıĢmaları Dergisi, 2(1), 113-131.
  • Aspin, D. N. (2000). Values, beliefs and attitudes in education: The nature of values and their place and promotion in schools. Education, Culture and Values, 14, 197-218.
  • Aydın, M. Z. ve Akyol Gürler, Ş. (2012). Okulda değerler eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bulach, C. R. ve Butler J.D. (2002). The occurence of behaviors associated with sixteen character values. Journal of Humanistic Counseling, Education and Development, 41(2), 200-214.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (21. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cevherli, K. (2014). Okul öncesinde değerler eğitimi: Boğaziçi eğitim modeli (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya: Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Chaitanya, M. (2017). Value based education and methods, strategies, approaches to impart it in education. International Journal of Research Culture Society, 1(5), 6-10.
  • Cooper, D. (2014). Character education: astudy of an elementary school leadership academy (PhD thesis). Wilmington University, North Carolina.
  • Creswell, J. W. (2008). Educational research planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. International Pearson Merril Prentice Hall.
  • Çelikkaya, T. ve Filoğlu, S. (2014). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin değere ve değer eğitimine ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(4), 1541-1556.
  • Çengelci, T., Hancı, B. ve Karaduman, H. (2013). Okul ortamında değerler eğitimi konusunda öğretmen ve öğrenci görüşleri. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(25), 33-56.
  • Dereli İman, E. (2014). Değerler eğitimi programının 5-6 yaş çocukların sosyal gelişimine etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(1), 249-268.
  • Doğan, İ. (2008). Toplumsal davranış kalıpları. Sosyoloji, kavramlar ve sorunlar. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Doğan Temur, Ö. ve Yuvacı, Z. (2014). Okul öncesi değer eğitimi uygulayan okullardan seçilen değerlerin ve etkinliklerin incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 122-149.
  • Erden, M. (1998). Öğretmenlik mesleğine giriş. İstanbul: Alkım Yayınları.
  • Erkuş, S. (2012). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programındaki değerler eğitimine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Diyarbakır: Dicle Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Fırat, M., Yurdakul, I. K. ve Ersoy, A. (2014). Bir eğitim teknolojisi araştırmasına dayalı olarak karma yöntem araştırması deneyimi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 2(1), 65-86.
  • Halstead, J. M. (1996). Values and values education in schools (p. 3-13). J. M. Halstead ve M. J. Taylor (Edt.). Values in education and education in values. Oxon: RoutledgeFalmer.
  • Hökelekli, H. ve Gündüz, T. (2007). Üstün yetenekli çocukların değer yönelimleri ve eğitimleri. Değerler ve Eğitimi içinde (371-396). İstanbul: Dem Yayınları.
  • Gunnar, M. R. ve Barr, R. G. (1998). Stress, early brain development and behavior. Infants and Young Children, 11(1), 1-14.
  • İlhan, D. ve Karataş, H. (2015). An analysis on motivational beliefs and attitudes of undergraduates regarding learning English. International Journal of Educational Researchers, 6(2), 1-14.
  • Karakaş, H. (2015). Değerler eğitimi etkinliklerinin okul öncesi öğretmenlerine göre değerlendirilmesi: Nitel bir çalışma. Dünden Bugüne Türkiye'de Beceri, Ahlak ve Değerler Eğitimi Uluslararası Sempozyumu, Cilt I, 623.
  • Karatekin, K., Gençtürk, E. ve Kılıçoğlu, G. (2013). Öğrenci, sosyal bilgiler öğretmen adayı ve öğretmenlerin değer hiyerarşisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(14), 411-459.
  • Kurtdede Fidan, N. (2013). Sosyal bilgiler dersinde değerler eğitimi: Nitel bir araştırma. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(3), 361-388.
  • Kurtulmuş, M., Tösten, R. ve Gündaş, A. (2014). İlköğretim 1. kademe öğretmenlerinin değerler eğitimi sürecinde karşılaştıkları sorunlar. Değerler Eğitimi Dergisi, 12(27), 281- 305.
  • MacNaughton, G. ve Hughes, P. (2007). Teaching respect for cultural diversity in Australian early childhood programs: A challenge for professional learning. Journal of Early Childhood Research, 5(2), 189–204.
  • MEB (2013). Okul öncesi eğitim programı. Temel Eğitim Genel Müdürlüğü, Ankara: M.E.B. Yayınları.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd edition). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Ogelman, H. G. ve Sarıkaya, H. E. (2015). Okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin değerler eğitimi konusundaki görüşleri: Denizli ili örneği. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 81-100.
  • Oktay, A. (1999). Yaşamın sihirli yılları: Okul öncesi dönem. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Ömeroğlu, E. ve Sapsağlam, Ö. (2016). Okul öncesi dönemde karakter ve değerler eğitimi: Teoriden uygulamaya. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Öztürk Samur, A. (2011). Değerler eğitimi programının 6 yaş çocuklarının sosyal ve duygusal gelişimlerine etkisi Yayımlanmamış Doktora Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods. USA: Sage Publications, Inc.
  • Pekdoğan, S. ve Korkmaz, H. İ. (2017). Okul öncesi eğitime devam eden 5-6 yaş çocuklarına verilen değerler eğitimine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(37), 59-72.
  • Sağlam, İ. (2001). Okul öncesi eğitimde sözlü öğretim etkinlikleri ve din eğitimi. Uludağ Üniversitesi ilahiyat Fakültesi Dergisi, 10(1), 195-208
  • Sapsağlam, Ö. ve Ömeroğlu, E. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin eğitim programlarında değerler eğitimine yer verme düzeylerinin belirlenmesi. International Journal of Eurasia Social Sciences, 6(21), 244-264.
  • Schaefer, M. P. (2012). Determining methods for teaching character education in elementary schools (Unpublished PhD thesis). Northcentral University, Arizona.
  • Singh, A. (2011). Evaluating the impacts of value education: Some case studies. International Journal of Educational Planning & Administration. 1(1), 1-8.
  • Şen, Ü. (2007). Millî Eğitim Bakanlığının 2005 yılında tavsiye ettiği 100 temel eser yoluyla Türkçe eğitimde değerler öğretimi üzerine bir araştırma. YayınlanmamışYüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tarkoçin, S., Berktaş, D. ve Uyanık-Balat, G. (2013). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf içi etkinliklerde çocuklarla olan iletişimlerinde kullandıkları değerlerin incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(2), 37-49.
  • Thompson, M. (2011). Developing moral values in children: observations from a preschool. Ife PsychologIa, 19(2), 394-411.
  • Thornberg, R. ve Oğuz, E. (2013). Teachers' views on values education: a qualitative study in Sweden and Turkey. International Journal of Educational Research, 59(1), 49-56.
  • Tokdemir, M. A. (2007). Tarih öğretmenlerinin değerler ve değer eğitimi hakkındaki görüşleri Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Trout, N. J. (2008). Building character education in the preschool (PhD thesis). CapellaUniversity.
  • Türk, İ. (2009). Değerler eğitiminde saygı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • Uyanık Balat, G. U. ve Dağal, A. B. (2006). Okul öncesi dönemde değerler eğitimi etkinlikleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Uzun, M. ve Köse, A. (2017). Okul öncesi eğitimde değerler eğitiminin uygulanmasına yönelik öğretmen görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 305-338.
  • Üner, E. (2011). Okul öncesi eğitim programındaki 36-72 aylık çocuklara farklılıklara saygı eğitimi kazandırmanın öğretmen görüĢleri doğrultusunda değerlendirilmesi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kayseri: Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Weist, L. R. (1998). Using immersion to shake up pre-service teachers' views about cultural differences. Journal of Teacher Education, 49(5), 358-365.
  • Yang, Y. & Green, S. B. (2011). Coefficient alpha: A reliability coefficient for the 21st century? Journal of Psychoeducational Assessment, 29(4), 377-392. DOI:10.1177/07342 82911406668.
  • Yaşaroğlu, C. (2014). Sınıf öğretmenlerinin değerler eğitimine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 27, 503-515.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araĢtırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yiğittir, S. (2010). İlköğretim öğrenci velilerinin okulda kazandırılmasını arzuladığı değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 8(9), 207-223.
  • Yiğittir, S. ve Keleş, H. (2011). Sosyal bilgiler dersinde değer eğitimine ilişkin öğretmen görüşleri. Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 40(189), 144-155.
  • Yuvacı, Z., Şafak, M. ve Şirin, N. (2013). Okul öncesi çocuklarına değerler eğitimi verirken davranış geliştirme merkezli öğrenme yöntemi uygulayan öğretmenlerin görüşleri. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 5, 122-135.
APA Kozikoğlu İ (2018). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN DEĞERLER EĞİTİMİNE İLİŞKİN TUTUM VE GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. , 2698 - 2720.
Chicago Kozikoğlu İshak OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN DEĞERLER EĞİTİMİNE İLİŞKİN TUTUM VE GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. (2018): 2698 - 2720.
MLA Kozikoğlu İshak OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN DEĞERLER EĞİTİMİNE İLİŞKİN TUTUM VE GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. , 2018, ss.2698 - 2720.
AMA Kozikoğlu İ OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN DEĞERLER EĞİTİMİNE İLİŞKİN TUTUM VE GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. . 2018; 2698 - 2720.
Vancouver Kozikoğlu İ OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN DEĞERLER EĞİTİMİNE İLİŞKİN TUTUM VE GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. . 2018; 2698 - 2720.
IEEE Kozikoğlu İ "OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN DEĞERLER EĞİTİMİNE İLİŞKİN TUTUM VE GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ." , ss.2698 - 2720, 2018.
ISNAD Kozikoğlu, İshak. "OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN DEĞERLER EĞİTİMİNE İLİŞKİN TUTUM VE GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ". (2018), 2698-2720.
APA Kozikoğlu İ (2018). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN DEĞERLER EĞİTİMİNE İLİŞKİN TUTUM VE GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2698 - 2720.
Chicago Kozikoğlu İshak OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN DEĞERLER EĞİTİMİNE İLİŞKİN TUTUM VE GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi 7, no.4 (2018): 2698 - 2720.
MLA Kozikoğlu İshak OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN DEĞERLER EĞİTİMİNE İLİŞKİN TUTUM VE GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, vol.7, no.4, 2018, ss.2698 - 2720.
AMA Kozikoğlu İ OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN DEĞERLER EĞİTİMİNE İLİŞKİN TUTUM VE GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi. 2018; 7(4): 2698 - 2720.
Vancouver Kozikoğlu İ OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN DEĞERLER EĞİTİMİNE İLİŞKİN TUTUM VE GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi. 2018; 7(4): 2698 - 2720.
IEEE Kozikoğlu İ "OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN DEĞERLER EĞİTİMİNE İLİŞKİN TUTUM VE GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ." Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7, ss.2698 - 2720, 2018.
ISNAD Kozikoğlu, İshak. "OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN DEĞERLER EĞİTİMİNE İLİŞKİN TUTUM VE GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ". Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi 7/4 (2018), 2698-2720.