Yıl: 2018 Cilt: 6 Sayı: 8 Sayfa Aralığı: 1002 - 1007 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24925/turjaf.v6i8.1002-1007.1835 İndeks Tarihi: 16-02-2020

Tarımsal Değer Zincirinde Değer Yaratan Faaliyetlerin Belirlenmesi

Öz:
Değer zinciri, bir malın üretimiyle başlar, nihai ürünün tüketimiyle sona erer. Çalışmanınamacı, tarımsal değer zincirini açıklayarak, tarımsal değer zincirinde değer yaratanfaaliyetleri ortaya koymaktır. Araştırmada literatür taraması yaklaşımındanyararlanılmıştır. Tarımsal değer zincirinin yedi aşaması söz konusu olup, bunlar sırasıylagirdi tedariki, üretim, üretici örgütleri, tüccarlar, işleyiciler, toptancılar ve perakendecilerşeklindedir. Değer zincirinde ürün kalitesinin yükseltilmesi, üründe farklılaşmasağlanması ya da sistemin etkinliğinin artırılması yoluyla rakiplere karşı avantajsağlanması hedeflenmektedir. Tarımsal ürünlerin üretim maliyetlerine, kullanılan girdimiktarından teknoloji transferine kadar birçok unsur etki etmekte iken, organik tarım veiyi tarım uygulamaları gibi yaklaşımlarla üründe farklılaşma sağlanarak değeryaratılabilmektedir. Tarım sektöründe büyük işletmeler değer zincirini bir bütün olarakele alabilmelerine rağmen, süreçten erken çıkmak zorunda kalan küçük ve orta ölçekliişletmelerin süreçte kalabildikleri sürece değer yaratan faaliyetlere odaklanmalarıgerekmektedir. Değer zinciri analizi yaklaşımıyla tarım sektöründeki bazı temelsorunların çözümüne katkı sağlanması mümkün olabilecektir.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarımsal Ekonomi ve Politika Ziraat Mühendisliği

Determination of Value-Creating Activities in the Agricultural Value Chain

Öz:
A value chain starts with the production of a primary commodity, ends with the consumption of the final product. The aim of this study was to explain the agricultural value chain and to determine of value-creating activities in the agriculture sector. The literature review approach was utilized in the research. The agricultural value chain has seven stages which are input supply, production, producer organizations, traders, processors, wholesalers, and retailers respectively. In the value chain, it is aimed to get advantages against competitors by increasing the quality of crops and products, product differentiation or increasing the efficiency of the system. While the production costs of agricultural crops and products were affected by the input use and technology, product differentiation could be realized by the approaches of organic agriculture and good agricultural practices, etc. Although large enterprises in the agricultural sector could handle the value chain as a whole, small and medium-sized enterprises which had to leave the process early should focus on creating value as long as they remain in the process. With value chain analysis approach, it would be possible to contribute to the solution of certain main problems in the agricultural sector.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarımsal Ekonomi ve Politika Ziraat Mühendisliği
Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • Azak Ş. 2011. Zeytinyağı Sektöründe Değer Zinciri Analizi ve ISO 22000:2005 Uygulamalarında Karşılaşılan Sorunlar. Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Gıda Mühendisliği Ana Bilim Dalı, İzmir.
  • Bellù LG. 2013. Value Chain Analysis for Policy Making: Methodological Guidelines and Country Cases for a Quantitative Approach. FAO, UN. Italy E-ISSN 2219-9497
  • Billings L, Thiessen M, Witwicki N. 2004. Value Chain Guidebook: A Process for Value Chain Development. Second Edition. Agriculture and Food Council of Alberta Value Chain Initiative, Canada.
  • Bülbül C. 2011. Finike Portakalının Sürdürülebilir Rekabetinin Araştırılması: Değer Zinciri Analizi. Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İktisat Ana Bilim Dalı Gıda Ekonomisi ve İşletmeciliği Programı, Antalya.
  • Donovan J, Franzel S, Cunha M, Gyau A, Mithöfer D. 2015. Guides for Value Chain Development: A Comparative Review. Journal of Agribusiness in Developing and Emerging Economies, 5(1): 2-23.
  • Eraslan H, Helvacıoğlu A, Deniz Bİ. 2008. Değer Zinciri Yöntemi ile Türk Tekstil ve Hazır Giyim Sektörünün Değerlendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 10(2): 4-11.
  • Erol EM. 2015. Küreselleşen Dünyada Tarım Ürünlerinin Arz ve Değer Zincirleri Üzerine Bir Değerlendirme, Uzmanlık Alan Tezi, Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Ankara.
  • Gavcar E, Didin S. 2012. Tüketicilerin “Perakendeci Markalı” Ürünleri Satın Alma Kararlarını Etkileyen Faktörler: Muğla İl Merkezi’nde Bir Araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 3(6), 21-32.
  • Higgins A, Thorburn P, Archer A, Jakku E. 2007. Opportunities for Value Chain Research in Sugar Industries. Agricultural Systems, 94(3), 611-621.
  • Imami D, Vuksani G, Gruda N. 2013. Analysis of the Apple Value Chain in Albania. Gesunde Pflanzen, 65(2), 65-71. DOI 10.1007/s10343-013-0299-0
  • İnan İH. 2016. Tarım Ekonomisi ve İşletmeciliği. Birinci Baskı., İstanbul. İdeal Kültür Yayıncılık. ISBN: 978-605-5729-67- 7.
  • Jespersen KS, Kelling I, Ponte S, Kruijssen F. 2014. What Shapes Food Value Chains? Lessons from Aquaculture in Asia. Food Policy, 49: 228-240. DOI: 10.1016/j.foodpol.2014.08.004
  • Kaplinsky R. 2000. Globalization and Unequalisation: What Can Be Learned from Value Chain Analysis? Journal of Development Studies, 37(2): 117-146.
  • Kaplinsky R, Morris M. 2001. A Handbook for Value Chain Research, Vol. 113, Ottawa, IDRC.
  • Kıvılcım F. 2013. Küreselleşme Kavramı ve Küreselleşme Sürecinin Gelişmekte Olan Ülke Türkiye Açisindan Değerlendirilmesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 5(1), 219-30.
  • Mabuza ML, Ortmann GF, Wale E. 2013. Socio-economic and Institutional Factors Constraining Participation of Swaziland's Mushroom Producers in Mainstream Markets: An Application of the Value Chain Approach. Agrekon, 52(4), 89-112. DOI:10.1080/03031853.2013.847037
  • Miller C, Jones L. 2010. Agricultural Value Chain Finance: Tools and lessons. UK. Food and Agriculture Organization of the United Nations and Practical Action Publication. ISBN 978 1 85339 702 8
  • Nang’ole EM, Mithöfer D, Franzel S. 2011. Review of Guidelines and Manuals for Value Chain Analysis for Agricultural and Forest Products. ICRAF Occasional Paper No. 17. Nairobi: World Agroforestry Centre
  • Özdoğan Y. 2009. Türkiye’de Sofralık Zeytin Sektörü Değer Zinciri Analizi ve ISO 22000:2005 Uygulamalarında Karşılaşılan Sorunlar. Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Porter M. 1985. Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. New York: The Free Press, United States of America.
  • Rainbird M. 2004. A Framework for Operations Management: The Value Chain, International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 34(3/4): 337–345.
  • Rayport, JF, Sviokla JJ. 1995. Exploiting the Virtual Value Chain. Harvard Business Review, 73(6): 75.
  • Topuz BK, Bozoğlu M, Başer U. 2017. Güncel Gelişmeler Kapsamında Türkiye’deki Çiftçi Örgütlerine Yönelik Mevzuatın Değerlendirilmesi, Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi, 52 Özel Sayı
  • Walters D, Lancaster G. 1999. Value-based marketing and its usefulness to customers, Management Decision, 37(9), 697 – 708 DOI:10.1108/00251749910299066
APA BAŞER U, Bozoglu M (2018). Tarımsal Değer Zincirinde Değer Yaratan Faaliyetlerin Belirlenmesi. , 1002 - 1007. 10.24925/turjaf.v6i8.1002-1007.1835
Chicago BAŞER Uğur,Bozoglu Mehmet Tarımsal Değer Zincirinde Değer Yaratan Faaliyetlerin Belirlenmesi. (2018): 1002 - 1007. 10.24925/turjaf.v6i8.1002-1007.1835
MLA BAŞER Uğur,Bozoglu Mehmet Tarımsal Değer Zincirinde Değer Yaratan Faaliyetlerin Belirlenmesi. , 2018, ss.1002 - 1007. 10.24925/turjaf.v6i8.1002-1007.1835
AMA BAŞER U,Bozoglu M Tarımsal Değer Zincirinde Değer Yaratan Faaliyetlerin Belirlenmesi. . 2018; 1002 - 1007. 10.24925/turjaf.v6i8.1002-1007.1835
Vancouver BAŞER U,Bozoglu M Tarımsal Değer Zincirinde Değer Yaratan Faaliyetlerin Belirlenmesi. . 2018; 1002 - 1007. 10.24925/turjaf.v6i8.1002-1007.1835
IEEE BAŞER U,Bozoglu M "Tarımsal Değer Zincirinde Değer Yaratan Faaliyetlerin Belirlenmesi." , ss.1002 - 1007, 2018. 10.24925/turjaf.v6i8.1002-1007.1835
ISNAD BAŞER, Uğur - Bozoglu, Mehmet. "Tarımsal Değer Zincirinde Değer Yaratan Faaliyetlerin Belirlenmesi". (2018), 1002-1007. https://doi.org/10.24925/turjaf.v6i8.1002-1007.1835
APA BAŞER U, Bozoglu M (2018). Tarımsal Değer Zincirinde Değer Yaratan Faaliyetlerin Belirlenmesi. Türk Tarım - Gıda Bilim ve Teknoloji dergisi, 6(8), 1002 - 1007. 10.24925/turjaf.v6i8.1002-1007.1835
Chicago BAŞER Uğur,Bozoglu Mehmet Tarımsal Değer Zincirinde Değer Yaratan Faaliyetlerin Belirlenmesi. Türk Tarım - Gıda Bilim ve Teknoloji dergisi 6, no.8 (2018): 1002 - 1007. 10.24925/turjaf.v6i8.1002-1007.1835
MLA BAŞER Uğur,Bozoglu Mehmet Tarımsal Değer Zincirinde Değer Yaratan Faaliyetlerin Belirlenmesi. Türk Tarım - Gıda Bilim ve Teknoloji dergisi, vol.6, no.8, 2018, ss.1002 - 1007. 10.24925/turjaf.v6i8.1002-1007.1835
AMA BAŞER U,Bozoglu M Tarımsal Değer Zincirinde Değer Yaratan Faaliyetlerin Belirlenmesi. Türk Tarım - Gıda Bilim ve Teknoloji dergisi. 2018; 6(8): 1002 - 1007. 10.24925/turjaf.v6i8.1002-1007.1835
Vancouver BAŞER U,Bozoglu M Tarımsal Değer Zincirinde Değer Yaratan Faaliyetlerin Belirlenmesi. Türk Tarım - Gıda Bilim ve Teknoloji dergisi. 2018; 6(8): 1002 - 1007. 10.24925/turjaf.v6i8.1002-1007.1835
IEEE BAŞER U,Bozoglu M "Tarımsal Değer Zincirinde Değer Yaratan Faaliyetlerin Belirlenmesi." Türk Tarım - Gıda Bilim ve Teknoloji dergisi, 6, ss.1002 - 1007, 2018. 10.24925/turjaf.v6i8.1002-1007.1835
ISNAD BAŞER, Uğur - Bozoglu, Mehmet. "Tarımsal Değer Zincirinde Değer Yaratan Faaliyetlerin Belirlenmesi". Türk Tarım - Gıda Bilim ve Teknoloji dergisi 6/8 (2018), 1002-1007. https://doi.org/10.24925/turjaf.v6i8.1002-1007.1835