ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN GÖZÜNDEN SEÇMELİ DİN DERSLERİ: KIRIKKALE ÖRNEĞİ

Yıl: 2018 Cilt: 21 Sayı: 53 Sayfa Aralığı: 149 - 168 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 18-02-2020

ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN GÖZÜNDEN SEÇMELİ DİN DERSLERİ: KIRIKKALE ÖRNEĞİ

Öz:
2012-2013 eğitim öğretim yılından itibaren, ortaöğretim seçmeli ders çi-zelgelerinde “din, ahlak ve değerler” grubu içerisinde “Hz. Muhammed’inHayatı, Kur’an-ı Kerim ve Temel Dini Bilgiler (I-II)” dersleri yer almayabaşlamıştır. Bu araştırma, Kırıkkale örnekleminde seçmeli din derslerini alanlise öğrencilerinin, derslerin içerikleri, kitapları ve öğretmen yeterlilikleri gibikonulardaki görüşlerini tespit etmeyi amaçlamaktadır. 2017-2018 eğitim-öğ-retim yılında Kırıkkale İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı beş farklı okul-da eğitim gören 413 öğrenci ile yapılan araştırmada, tarama modeli ve an-ket tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; öğrenciler seçmeli dinderslerinde işlenen konuların, günlük ihtiyaçlarına cevap verebilecek içerikteolduğunu düşünmektedirler. Bununla birlikte ders kitaplarının hazırlanmasınaözen gösterilmediği, ders kitaplarında yeteri kadar etkinliğe yer verilmediğigörüşüne sahiptirler. Ders öğretmenlerini ise, yeterli görmektedirler. Araştır-ma bulguları içerisinde, seçmeli ders tercihinde ailelerin yönlendirmesi dikkatçekmektedir. Ayrıca Kur’an-ı Kerim dersleri için sınıfların kalabalık olduğuda tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel

Elective Religious Courses from the Viewpoint of Students Choosing the Courses: Kırıkkale Case

Öz:
Since 2012-2013 academic years, elective courses have been added to the weekly course schedules. Within the religion, morality/ ethic and values group in the elective courses, Hz. Muhammad's Life, Koran and Basic Religious Knowledge (I-II) courses are also included. This research was conducted on 413 students in five different schools affiliated to Kırıkkale Provincial Directorate of National Education in the academic year of 2017-2018 that is aiming to determine students' evaluations on subjects in the context of the course contents, textbooks and teacher competences of elective religious courses. In this study, survey model and questionnaire technique were used in the study. According to the results of the research; Students who choose elective religion courses learn accurate information about religion. The sub subjects/ contents in elective religion course are given daily necessities of the students. There isn’t the effect of the friends on students’ choice of these classes. Also, there isn’t the effect of the headmaster and guidance teachers on students’ choice of these classes. But, there is also the effect of the parents on students’ choice of these classes. Elective religious lesson books are not prepared well. The textbook in elective courses doesn’t include enough activities / exercises. But the textbooks in elective religion courses have got enough pictures, photographs and tables. Training materials are not used in the courses. The teachers of these courses are adequate that is thought by the students. But on the other hand, it has been determined that the classes are crowded in the Qur'an courses so that there is not enough time left for the students.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arı, Oğuz, (1977), Kamuoyu ve Ölçülmesi. Sosyoloji Konferansları Dergisi, C.15: 39-48.
  • Bahçekapılı, Mehmet (2013). Yeni Eğitim Sisteminde Seçmeli Din Dersleri, İmkânlar, Fırsatlar, Aktörler, Sorunlar ve Çözüm Önerileri, İstanbul: İlke Yayınları. Erişim tarihi. 09.04.2018.
  • Balcı, Ali (2006). Sosyal Bilimlerde Araştırma (Yöntem, Teknik ve İlkeler), Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Şener (2005) “Anket Geliştirme”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, C.3, S.2: 133- 151.
  • Büyüköztürk, Şener (2009). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Aka- demi.
  • Çarkoğlu, Ali & Toprak, Binnaz, (2006), Değişen Türkiye’de Din, Toplum ve Siyaset. İstanbul: Tesev Yayınları.
  • Gündoğdu, Yusuf Bahri (2015) “Seçmeli Derslerini Tercih Eden Öğrencilerin Tercihlerini Et- kileyen Faktörler: Ordu Örneği”, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, C.15, S.2: 121-155.
  • Karasar, Niyazi, (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kaymakcan, Recep, İbrahim Aşlamacı, Mustafa Yılmaz, Adnan Telli (2013). Seçmeli Din Der- sleri İnceleme ve Değerlendirme Raporu. İstanbul: Çınar Basım Yayın.
  • Kırıkkale Valiliğinin 02/03/2018 tarihli ve 12774561-44-E.4462069 sayılı oluru.
  • MEB (2007) “Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Okul ve Kurumlarda Yapılacak Araştırma ve Araştırma Desteğine Yönelik İzin ve Uygulama Yönergesi”, Tebliğler Dergisi.
  • MEB, (2012) Talim ve Terbiye Kurulunun 14.08.2012 tarihli ve 124 sayılı kararı.
  • Meydan, Hasan (2013) “Din, Ahlak ve Değerler Alanı Seçmeli Derslerinin Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi”, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, C.40: 219-250.
  • Meydan, Hasan (2015) “Din, Ahlak ve Değerler Alanı Seçmeli Derslerinde Karşılaşılan Prob- lemler (Öğretmen Görüşlerine Dayalı Nitel Bir Araştırma)”, Turkish Studies, C.10, S.3: 673-694.
  • Şencan, Hüner (2006). Sosyal ve Davranışsal Bilimlerde Bilimsel Araştırma Sürecinin Temel Öğeleri. İstanbul: Bilge Matbaacılık.
  • Şişman, Mehmet (2016). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Pegem Akademi.
APA YAZIBAŞI M (2018). ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN GÖZÜNDEN SEÇMELİ DİN DERSLERİ: KIRIKKALE ÖRNEĞİ. , 149 - 168.
Chicago YAZIBAŞI Muhammet Ali ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN GÖZÜNDEN SEÇMELİ DİN DERSLERİ: KIRIKKALE ÖRNEĞİ. (2018): 149 - 168.
MLA YAZIBAŞI Muhammet Ali ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN GÖZÜNDEN SEÇMELİ DİN DERSLERİ: KIRIKKALE ÖRNEĞİ. , 2018, ss.149 - 168.
AMA YAZIBAŞI M ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN GÖZÜNDEN SEÇMELİ DİN DERSLERİ: KIRIKKALE ÖRNEĞİ. . 2018; 149 - 168.
Vancouver YAZIBAŞI M ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN GÖZÜNDEN SEÇMELİ DİN DERSLERİ: KIRIKKALE ÖRNEĞİ. . 2018; 149 - 168.
IEEE YAZIBAŞI M "ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN GÖZÜNDEN SEÇMELİ DİN DERSLERİ: KIRIKKALE ÖRNEĞİ." , ss.149 - 168, 2018.
ISNAD YAZIBAŞI, Muhammet Ali. "ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN GÖZÜNDEN SEÇMELİ DİN DERSLERİ: KIRIKKALE ÖRNEĞİ". (2018), 149-168.
APA YAZIBAŞI M (2018). ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN GÖZÜNDEN SEÇMELİ DİN DERSLERİ: KIRIKKALE ÖRNEĞİ. DİNİ ARAŞTIRMALAR, 21(53), 149 - 168.
Chicago YAZIBAŞI Muhammet Ali ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN GÖZÜNDEN SEÇMELİ DİN DERSLERİ: KIRIKKALE ÖRNEĞİ. DİNİ ARAŞTIRMALAR 21, no.53 (2018): 149 - 168.
MLA YAZIBAŞI Muhammet Ali ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN GÖZÜNDEN SEÇMELİ DİN DERSLERİ: KIRIKKALE ÖRNEĞİ. DİNİ ARAŞTIRMALAR, vol.21, no.53, 2018, ss.149 - 168.
AMA YAZIBAŞI M ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN GÖZÜNDEN SEÇMELİ DİN DERSLERİ: KIRIKKALE ÖRNEĞİ. DİNİ ARAŞTIRMALAR. 2018; 21(53): 149 - 168.
Vancouver YAZIBAŞI M ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN GÖZÜNDEN SEÇMELİ DİN DERSLERİ: KIRIKKALE ÖRNEĞİ. DİNİ ARAŞTIRMALAR. 2018; 21(53): 149 - 168.
IEEE YAZIBAŞI M "ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN GÖZÜNDEN SEÇMELİ DİN DERSLERİ: KIRIKKALE ÖRNEĞİ." DİNİ ARAŞTIRMALAR, 21, ss.149 - 168, 2018.
ISNAD YAZIBAŞI, Muhammet Ali. "ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN GÖZÜNDEN SEÇMELİ DİN DERSLERİ: KIRIKKALE ÖRNEĞİ". DİNİ ARAŞTIRMALAR 21/53 (2018), 149-168.