TIP FAKÜLTESİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KULAK BURUN BOĞAZ STAJ EĞİTİMİNE BAKIŞLARI
Yıl: 2019 Cilt: 18 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 48 - 57 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 22-05-2020
TIP FAKÜLTESİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KULAK BURUN BOĞAZ STAJ EĞİTİMİNE BAKIŞLARI
Öz: Amaç: Tıp Fakültesi öğrencilerin KBB staj eğitimi ile ilgili düşünce ve beklentilerinin geri bildirim ile araştırılması.Yöntem ve Gereçler: Çalışmaya tıp fakültesi VI. sınıfa devam eden 88 öğrenci alınmıştır. Öğrencilere, KBB eğitimi hakkındaki düşünceve beklentilerini anlamak için hazırlanmış bir anket yüz yüze görüşme tekniği ile uygulanmıştır.Bulgular: Çalışmaya katılan 88 öğrencinin 50'si (%56,8) bayan ve 38'i (%43,2) erkekti. Cinsiyet açısından, öğrencilerin sorularaverdikleri cevaplar arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark saptanmamıştır. Öğrencilerin %87,5'i KBB stajının gerekli ve %85,2'si üçhaftalık sürenin KBB eğitimi için yeterli olduğunu ; %94,3'ü öğretim üyelerinin dersleri iyi veya çok iyi anlattığını ve ders konularınınyeterli olduğunu belirtmişlerdir. Öğrencilerin %56,8'i asistanlar tarafından sabah toplantılarında kendilerine anlatılan konuların, %48,9'umakale saati ile hasta konseylerinin ve %55,7'si de sabah vizitlerinin faydalı olmadığını bildirmişlerdir. Öğrenciler, KBB kliniğinde yeterincepratik uygulama imkânı (%56,8) ve zaman ı (%61,4) olduğunu, ancak ilgisizliklerinden dolayı yeterince pratik yapmadıklarını (%51,1)belirtmişlerdir. Öğrencilerin %76,1'i ön burun tamponu ve %69,3'ü kulak lavaj ı/aspirasyonunu gördüklerini ancak uygulamadıklarını; %50'siise arka burun tamponunu hiç görmediklerini belirtmişlerdir.Öğrenciler staj sonunda yapılan sınavın adil (%60,2) ve öğretici (%55,7) olduğunu; almış oldukları eğitimin mezuniyet sonrası dönemiçin yeterli olacağını düşündüklerini (%51,1) belirtmişlerdir. Öğrencilerin %25'i ileride KBB uzmanı olmayı düşündüğünü belirtmiş, ancakbunların %50'si kliniğimizi tercih edebileceğini bildirmiştir. KBB kliniğinin en iyi yönü olarak eğitimin çok iyi olması (%34,1) bildirilirkenen kötü yönü olarak ta vizitlerin çok gergin olması (%42,1) belirtilmiştir.Sonuç: Stajlarda öğrencilere teorik bilgiler yüklemek yerine mezuniyet sonrası dönemde mutlaka ihtiyaç duyacakları pratikuygulamaları yapabilmeleri sağlanmalı, bunun için öğrenciler özendirilmeli ve öğrenci vizitlerinindeki gergin ortamın ortadan kaldırılmasıiçin çaba gösterilmelidir.
Anahtar Kelime: Konular:
OPINIONS OF THE FINAL GRADE MEDICAL SCHOOL STUDENTS ABOUT EAR NOSE THROAT INTERSHIP EDUCATION
Öz: Objective: To investigate the opinions and expectations of the medical students about E:N:T internship education by feedback. Methods and Materials: 88 fifth grade medical students were included to this study. A questionnaire were applied by face to face interview technique to the students to ascertain their opinions and expectations about E.N.T. internship education. Results: 50 of 88 students was female (56,8%) and 38 students (43,2%) was male. No significant difference was observed for the answers to questions of the students between genders. 87,5% of the students have stated that E.N.T. internship was essential, 85,2% students stated that three weeks internship duration was enough for E.N.T. education, and 94,3% students stated that the instructor lectured the lessons good and/or great and the content of lessons was enough. While 56,8% students declared that the lessons lectured by assistants and 48,9% students declared that article time and patient's council were not beneficial, and 55,7% students stated that morning visits were not instructive. The students have reported that there was enough opportunity (56,8%) and time (61,4%) for pratice, and they have not performed pratice due to their indifference (51,1%). 76,1% students have noticed that they observed anterior nasal packing, and 69,3% students have observed ear lavage but not perform it, and 50% students have declared that they didn't see posterior nasal packing. The students have stated that the exam was fair (60,2%) and instructive (55,7%), and they have also stated that E.N.T. internship education was enough for the postgraudate term (51,1%). 25% of the students have expressed to become an E.N.T. specialist, nevertheless 50% of these students have declared to prefer our clinic. The students have defined that while the best aspect of the E.N.T. clinic was great education (34,1%), the worst aspect of E.N.T. clinic was stretched visits (42,1%). Conclusion: During the internship, the students should be provided to perform the practical applications which necessary in postgraduate term instead of theorical knowledges, they should be encouraged for these, and the tense environment of the students" visits should be taken away.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Olgu Sunumu Erişim Türü: Erişime Açık
- 1. Türkiye'de Sağlık Eğitimi ve Sağlık İnsan Gücü Durum Raporu. Ankara: Başbakanlık Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı 2010: 12-13.
- 2. Ünalan P. Aile hekimliğinin tanımı ve temel İlkeleri. Aile Doktorları İçin Kurs Notları: 1. Basım, Ankara, TC Sağlık Bakanlığı, Ata Ofset 2004: 11-15.
- 3. Roddie IC. The Edinburgh Declaration. Lancet 1988; 2: 908.
- 4. Özdemir ST. Tıp eğitimi ve yetişkin öğrenmesi. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2003; 29: 25-28.
- 5. Akgül A. Tıbbi Araştırmalarda İstatistiksel Analiz Teknikleri: SPSS Uygulamaları. Yükseköğretim Kurulu Matbaası, 2005:467.
- 6. Fırat Üniversitesi Tıp Fakültesi 2017-2018 Eğitim Rehberi. Fırat Üniversitesi Matbaası Elazığ, 2017: 379-384.
- 7. Özcan A, Şenol M, Karaca Ş, Kalaycı B. Dermatoloji eğitiminin mezuniyet sonrası değerlendirilmesi. Türkiye Klinikleri J Dermatol 2004; 14: 197-201.
- 8. Okkes IM, Polderman GO, Fryer GE, Yamada T, Bujak M, Oskam SK, Green LA, Lamberts H. The role of family practice in different health care systems: a comparison of reasons for encounter, diagnoses, and interventions in primary care populations in the Netherlands, Japan, Poland, and The United States. J Fam Pract 2002; 51: 72-73.
- 9. Şensoy N. Başak O, Gamalmaz A. Umurlu aile hekimliği merkezinde aile hekimliği uygulaması ve hasta profili: Aile hekimliği alan eğitimi gereksinimini ne ölçüde karşılıyor? Kocatepe Tıp Dergisi 2004; 35 (3): 115-21.
- 10. Kocaöz AM, Kocaöz D, Sunay D. Kulak burun boğaz ve baş boyun cerrahisi polikliniğine başvuran hastaların birinci basamakta yönetimi. Türk Aile Hek Derg 2017; 21: 56-65.
- 11. Rasoulynejad SA. Patient views for self-referral to specialist. Iranian J Publ Health 2007; 36: 62-67.
- 12. Forrest CB, Weiner JP, Fowles J, Vogeli C, Frick KD, Lemke KW, Starfield B. Self-referral in point-of-service health plans. JAMA 2001; 285: 2223-2231.
- 13. Atmaca S, Çengel S, Başar F, Güven AG, Tekat A, Koyuncu M, Tanyeri Y, Şeşen T. Ondokuz Mayıs Üniversitesi'nde göreve dayalı öğrenim ile KBB staj ı: İki yıl nasıl yaptık? Türkiye Klinikleri J Med Sci 2009; 29: 991-996.
- 14. Parry KM. The curriculum fort he year 2000. Report of Conference of the Association fort he Study of Medical Education, September 1988. Med Educ 1989; 23: 301-304. https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.1989.tb01549.x
- 15. Ozkan H, Degirmenci B, Musal B, Itil O, Akalin E, Kilinc O, Ozkan S, Alici E. Task-based learning programme for clinical years of medical education. Educ Health (abingdon) 2006; 19: 32-42.
- 16. Grasl MC, Pokieser P, Gleiss A, Brandstaetter J, Sigmund T, Erovic BM, Fischer MR. A new blenden leraning concept for medical students in otolaryngology. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 2012; 138: 358-366.
- 17. Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Ulusal Çekirdek Eğitim Programı ? 2014 http://www.yok.gov.tr/documents/10279/38058561/tip_fakult esi_cep.pdf
- 18. Demirci D, Ekmekçioğlu E, Demir F, Gülmez İ, Tatlışen A, Karacagil M. Tıp fakültesi öğrencileri beklentilerine ulaşabiliyorlar mı? Üroloji stajı alan 249 öğrenciye verilen değerlendirme anketi sonuçları. Türk Üroloji Dergisi 2002; 28: 171-176.
- 19. Göçgeldi E, İstanbulluoğlu H, Uçar M, Yaren H, Ceylan S, Koçak N. Tıp fakültesi 5. Ve 6. Sınıf öğrencilerinin tıp eğitimleri süresince pratik uygulama yapabilme durumunun araştırılması. Gülhane T ıp Derg 2011; 53: 107-113.
- 20. Hamid S, McNeilis B, Saeed N. Knowledge of final - year mdical students about oral and maxillofacial surgery: a twocentre study.Br J Oral maxillofac Surg 2018; 56: 582-585.
- 21. Sabanc ıogulları V, Çimen K, Dogruyol G, Taştemur Y, Otag İ, Sönmez M, Çimen M. Recommendations of 5th-grade Medical faculty students about clinical anatomy course. Cumhuriyet Med J 2017; 39: 671-674.
- 22. Şahiner M, Yeğen B. Fizyoloji eğitiminde öğrenci uygulamalarının mevcut durumunun irdelenmesi ve iyileştirme önerileri. Tıp Eğitimi Dünyası 2018; 51: 47-59. 23. Özvarış ŞB, Sayek İ. Tıp eğitiminde değişim. Hacettepe Tıp Dergisi 2005; 36: 65-74.
- 24. Medina MS, Castleberry AN, Persky AM. Strategies for improving learner metacognition in health professional education. Am J Pharm Educ 2017; 81: 78.
APA | ÖZTÜRK KAYGUSUZ T, KAYGUSUZ İ (2019). TIP FAKÜLTESİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KULAK BURUN BOĞAZ STAJ EĞİTİMİNE BAKIŞLARI. , 48 - 57. |
Chicago | ÖZTÜRK KAYGUSUZ TÜRKKAN,KAYGUSUZ İrfan TIP FAKÜLTESİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KULAK BURUN BOĞAZ STAJ EĞİTİMİNE BAKIŞLARI. (2019): 48 - 57. |
MLA | ÖZTÜRK KAYGUSUZ TÜRKKAN,KAYGUSUZ İrfan TIP FAKÜLTESİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KULAK BURUN BOĞAZ STAJ EĞİTİMİNE BAKIŞLARI. , 2019, ss.48 - 57. |
AMA | ÖZTÜRK KAYGUSUZ T,KAYGUSUZ İ TIP FAKÜLTESİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KULAK BURUN BOĞAZ STAJ EĞİTİMİNE BAKIŞLARI. . 2019; 48 - 57. |
Vancouver | ÖZTÜRK KAYGUSUZ T,KAYGUSUZ İ TIP FAKÜLTESİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KULAK BURUN BOĞAZ STAJ EĞİTİMİNE BAKIŞLARI. . 2019; 48 - 57. |
IEEE | ÖZTÜRK KAYGUSUZ T,KAYGUSUZ İ "TIP FAKÜLTESİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KULAK BURUN BOĞAZ STAJ EĞİTİMİNE BAKIŞLARI." , ss.48 - 57, 2019. |
ISNAD | ÖZTÜRK KAYGUSUZ, TÜRKKAN - KAYGUSUZ, İrfan. "TIP FAKÜLTESİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KULAK BURUN BOĞAZ STAJ EĞİTİMİNE BAKIŞLARI". (2019), 48-57. |
APA | ÖZTÜRK KAYGUSUZ T, KAYGUSUZ İ (2019). TIP FAKÜLTESİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KULAK BURUN BOĞAZ STAJ EĞİTİMİNE BAKIŞLARI. KBB-Forum, 18(1), 48 - 57. |
Chicago | ÖZTÜRK KAYGUSUZ TÜRKKAN,KAYGUSUZ İrfan TIP FAKÜLTESİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KULAK BURUN BOĞAZ STAJ EĞİTİMİNE BAKIŞLARI. KBB-Forum 18, no.1 (2019): 48 - 57. |
MLA | ÖZTÜRK KAYGUSUZ TÜRKKAN,KAYGUSUZ İrfan TIP FAKÜLTESİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KULAK BURUN BOĞAZ STAJ EĞİTİMİNE BAKIŞLARI. KBB-Forum, vol.18, no.1, 2019, ss.48 - 57. |
AMA | ÖZTÜRK KAYGUSUZ T,KAYGUSUZ İ TIP FAKÜLTESİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KULAK BURUN BOĞAZ STAJ EĞİTİMİNE BAKIŞLARI. KBB-Forum. 2019; 18(1): 48 - 57. |
Vancouver | ÖZTÜRK KAYGUSUZ T,KAYGUSUZ İ TIP FAKÜLTESİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KULAK BURUN BOĞAZ STAJ EĞİTİMİNE BAKIŞLARI. KBB-Forum. 2019; 18(1): 48 - 57. |
IEEE | ÖZTÜRK KAYGUSUZ T,KAYGUSUZ İ "TIP FAKÜLTESİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KULAK BURUN BOĞAZ STAJ EĞİTİMİNE BAKIŞLARI." KBB-Forum, 18, ss.48 - 57, 2019. |
ISNAD | ÖZTÜRK KAYGUSUZ, TÜRKKAN - KAYGUSUZ, İrfan. "TIP FAKÜLTESİ SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KULAK BURUN BOĞAZ STAJ EĞİTİMİNE BAKIŞLARI". KBB-Forum 18/1 (2019), 48-57. |