OKUMA ÇEMBERİ YÖNTEMİNİN ÖĞRENCİLERİN ELEŞTİREL OKUMA BECERİLERİNE ETKİSİ

Yıl: 2019 Cilt: 0 Sayı: 78 Sayfa Aralığı: 191 - 204 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 30-03-2020

OKUMA ÇEMBERİ YÖNTEMİNİN ÖĞRENCİLERİN ELEŞTİREL OKUMA BECERİLERİNE ETKİSİ

Öz:
Araştırmada okuma çemberi yönteminin öğrencilerin eleştirel okuma becerilerineetkisini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmada ön-test son-test kontrol gruplu tam deneyseldesen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Erzurum ili Aziziye ilçesindebulunan Zübeyde Hanım Ortaokulu 8. sınıflarında eğitim gören 21 deney, 20 kontrololmak üzere toplam 41 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada kullanılacak romanı belirlemekamacıyla, beş Türkçe öğretmeninden alınan görüşler doğrultusunda 8. sınıföğrencilerinin seviyesine uygun on romandan oluşan bir kitap listesi oluşturulmuş vebu listede yer alan romanlar deney ve kontrol gruplarına tanıtılmıştır. Deney ve kontrolgruplarının ortak kararı ile araştırmanın “Osmancık” romanı ile yapılmasına kararverilmiştir. Araştırma deney ve kontrol gruplarında haftada 1 ders saati olmak üzere 8hafta boyunca yürütülmüştür. Araştırma verileri Söylemez (2015) tarafından geliştirilenlikert tipi Eleştirel Okuma Ölçeği ile toplanmıştır. Ölçeğin bu araştırmada elde edilenAlpha güvenirlik kat sayısı 0,89’dur. Verilerin normal dağılıp dağılmadığını belirlemekiçin Kolmogorov-Smirnov Normallik Testi, Skewness ve Kurtosis değerleri ve histogramgrafikleri incelenmiştir. Elde edilen veriler normal dağıldığından iki ilişkisiz örnekleminortalama puanların karşılaştırılması için bağımsız örneklemlerde t-testi ve tekrarlı ikiölçümün karşılaştırılmasında bağımlı örneklemlerde t-testi yapılmış ve verilerin analizedilmesinde bir istatistik programından yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda okuma çemberi yönteminin öğrencilerin eleştirel okuma becerilerini olumlu yönde etkilediği belirlenmiştir.Bu sonuçlardan hareketle okuma çemberi yönteminin eleştirel okuma becerisiniolumlu yönde etkilediği ve Türkçe derslerinde eleştirel okuma becerisini geliştirmekamacıyla kullanılabileceği söylenebilir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik

The Effect of the Method of Literature Circles on Students' Critical Reading Skills

Öz:
The aim of this study was to determine the effect of the method of literature circles on students' critical reading skills. Experimental design with pretest posttest control group was used. Study sample consisted of 41 (21 experimental group; 20 control group) eighth grade students of Zübeyde Hanım Secondary School in Erzurum. Five Turkish teachers were consulted to determine the novel to be used in the study and a book list consisting of ten novels suitable for eighth grade students' level was created and the novels in this list were introduced to the experimental and control groups. Both groups chose the novel titled “Osmancık” as the reading material. The study was carried out in the experimental and control groups for 1 lesson a week for 8 weeks. Data were collected using the likerttype Critical Reading Scale developed by Söylemez (2015). The reliability coefficient (Cronbach’s alpha) of the scale in this study was 0.89. Kolmogorov–Smirnov test was used to determine normal distribution. The normal distribution of the data was based on skewness and kurtosis values. Since the data were normally distributed, t-test was used to compare mean scores in independent samples and to compare two replicated measurements in dependent samples. Data were analyzed using a statistical program. The method of literature circles improved participants’ critical reading skills, indicating that the method of literature circles improves critical reading skills, and therefore, it should be used in Turkish lessons to help students develop critical reading skills.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akbulut, Y., (2010). Sosyal bilimlerde SPSS uygulamaları, (1. Baskı), İstanbul: İdeal Kültür Yayıncılık.
  • Avcı, S., Baysal, N., Gül, M., Yüksel, A., (2013). Okuma çemberi yönteminin okuduğunu anlama becerisine etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6(4), 535-550.
  • Avcı, S., Yüksel, A. (2011). Okuma çemberi yöntemine göre kitap okumanın öğrencilere bilişsel ve duyuşsal katkıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3(11), 1285-1300.
  • Avcı, S., Yüksel, A. ve Akıncı, T. (2010). Okuma alışkanlığı kazandırmada etkili bir yöntem: Okuma çemberi. MÜ Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 32, 5-24.
  • Balantekin M. (2016). Okuma çemberi yönteminin okuduğunu anlama becerisine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Balantekin, M., Pilav, S. (2017). Okuma çemberi yönteminin okuduğunu anlama becerisine etkisi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2) 149-170.
  • Blum, H. T., Lipsett, L. R., Yocom, D. J. (2002). Literature circles: A tool for self determination in one middle school inclusive classroom. Remedial and Special Education, 23(2), 99-108.
  • Briggs, S. R. (2010). Using literature circles to increase reading comprehension in third grade elementary students. Unpublished master’s thesis, Dominican University of California, San Rafael, California.
  • Buğra, T., (2016). Osmancık. Ankara: Ötüken Neşriyat.
  • Burda, K. (2000). Living and learning: A four-year journey into literature circles. Primary Voices K-6, 9(1), 17-22.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. (8. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Camp, C. S. (2006). The effect of literature circles vs. sustained silent reading (SSR) among eleventh grade English students. Unpublished doktoral dissertation, University of Wyoming.
  • Church, S. M., & Swain, M. (2009). From literature circles to blogs: Activities for engaging professional learning communities. Ontario: Pembroke Publishers Limited.
  • Daniels, H. (2002). Literature circles: Voice and choice in book clubs and reading groups. Portsmouth: Stenhouse Publishers.
  • Day, J. P., & McLellan, J. (2002). Moving forward with literature circles: How to plan, manage, and evaluate literature circles that deepen understanding and foster a love of reading. New York: Scholastic Inc.
  • Doğan, B., Yıldırım, K., Çermik, H. ve Ateş, S. (2018). Okuma çemberleri: Niçin ve nasıl? Örnek bir uygulama. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(3), 747-765.
  • Huck, S. W., (2008). Reading statistics using SPSS for Windows. (6th ed.), London: Sage Publications.
  • Karatay, H. (2015). Eleştirel düşünme ve okuma alışkanlığı becerilerinin geliştirilmesi için edebiyat halkası: Kitap eleştirisi modeli. Milli Eğitim Dergisi, 45(208), 6- 17.
  • Kaya Tosun, D., (2018). Okuma çemberlerinin okuduğunu anlama, akıcı okuma, okuma motivasyonu ve sosyal beceriler üzerindeki etkisi ve okur tepkilerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Temel Eğitim Anabilim Dalı Sınıf Eğitimi Bilim Dalı, Denizli.
  • Kurtlu, Y. (2018). Reading and a method of reading the socratic seminar technique. Selected studies on social sciences, (219-246) içinde, (ed. Kırkkılıç, A., Başar, E. E., Söylemez, Y.), (1. Baskı). Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.
  • Mizerka, P. M. (1999). The impact of teacher directed literature circles versus studentdirected literature circles on reading comprehension at the sixth-grade level. Unpublished doctoral dissertation, University of Illinois, IL.
  • Morris, B ve Perlenfein, D., (2002). Literature circles: The way to go and how to get there. Western Avenue: Teacher Created Resources.
  • Olsen, A. S. W. (2007). Literature circles and ninth grade students: A student-centered approach to reading. Unpublished master’s thesis, Southwest Minnesota State University, Marshall, MN.
  • Özdamar, K. (2004). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi (çok değişkenli analizler)i. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Pitton, D. E. (2005). Lit circles, collaboration and student interest. Academic Exchange Quartely, 9(4), 84-90.
  • Rogers, W., & Leochko, D. (2002). Literature circles: Tools and techniques to inspire reading groups. Winnipeg: Portage & Main Press.
  • Sarı, T., Kurtuluş, E., Yücel Toy, B. (2017). Okuma çemberi yönteminin ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin okuma- anlama becerilerine etkisinin incelenmesi. Yıldız Journal of Educational Research, 2(2), 1-14.
  • Seyfettin, Ö. (2006). Kaşağı. İstanbul: Timaş Çocuk.
  • Söylemez, Y. (2015). Ortaokul öğrencilerine yönelik eleştirel temel dil becerileri ölçeklerinin geliştirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı, Erzurum.
APA TAN HATUN E, KURTLU Y (2019). OKUMA ÇEMBERİ YÖNTEMİNİN ÖĞRENCİLERİN ELEŞTİREL OKUMA BECERİLERİNE ETKİSİ. , 191 - 204.
Chicago TAN HATUN Esengül,KURTLU Yasemin OKUMA ÇEMBERİ YÖNTEMİNİN ÖĞRENCİLERİN ELEŞTİREL OKUMA BECERİLERİNE ETKİSİ. (2019): 191 - 204.
MLA TAN HATUN Esengül,KURTLU Yasemin OKUMA ÇEMBERİ YÖNTEMİNİN ÖĞRENCİLERİN ELEŞTİREL OKUMA BECERİLERİNE ETKİSİ. , 2019, ss.191 - 204.
AMA TAN HATUN E,KURTLU Y OKUMA ÇEMBERİ YÖNTEMİNİN ÖĞRENCİLERİN ELEŞTİREL OKUMA BECERİLERİNE ETKİSİ. . 2019; 191 - 204.
Vancouver TAN HATUN E,KURTLU Y OKUMA ÇEMBERİ YÖNTEMİNİN ÖĞRENCİLERİN ELEŞTİREL OKUMA BECERİLERİNE ETKİSİ. . 2019; 191 - 204.
IEEE TAN HATUN E,KURTLU Y "OKUMA ÇEMBERİ YÖNTEMİNİN ÖĞRENCİLERİN ELEŞTİREL OKUMA BECERİLERİNE ETKİSİ." , ss.191 - 204, 2019.
ISNAD TAN HATUN, Esengül - KURTLU, Yasemin. "OKUMA ÇEMBERİ YÖNTEMİNİN ÖĞRENCİLERİN ELEŞTİREL OKUMA BECERİLERİNE ETKİSİ". (2019), 191-204.
APA TAN HATUN E, KURTLU Y (2019). OKUMA ÇEMBERİ YÖNTEMİNİN ÖĞRENCİLERİN ELEŞTİREL OKUMA BECERİLERİNE ETKİSİ. EKEV AKADEMİ DERGİSİ, 0(78), 191 - 204.
Chicago TAN HATUN Esengül,KURTLU Yasemin OKUMA ÇEMBERİ YÖNTEMİNİN ÖĞRENCİLERİN ELEŞTİREL OKUMA BECERİLERİNE ETKİSİ. EKEV AKADEMİ DERGİSİ 0, no.78 (2019): 191 - 204.
MLA TAN HATUN Esengül,KURTLU Yasemin OKUMA ÇEMBERİ YÖNTEMİNİN ÖĞRENCİLERİN ELEŞTİREL OKUMA BECERİLERİNE ETKİSİ. EKEV AKADEMİ DERGİSİ, vol.0, no.78, 2019, ss.191 - 204.
AMA TAN HATUN E,KURTLU Y OKUMA ÇEMBERİ YÖNTEMİNİN ÖĞRENCİLERİN ELEŞTİREL OKUMA BECERİLERİNE ETKİSİ. EKEV AKADEMİ DERGİSİ. 2019; 0(78): 191 - 204.
Vancouver TAN HATUN E,KURTLU Y OKUMA ÇEMBERİ YÖNTEMİNİN ÖĞRENCİLERİN ELEŞTİREL OKUMA BECERİLERİNE ETKİSİ. EKEV AKADEMİ DERGİSİ. 2019; 0(78): 191 - 204.
IEEE TAN HATUN E,KURTLU Y "OKUMA ÇEMBERİ YÖNTEMİNİN ÖĞRENCİLERİN ELEŞTİREL OKUMA BECERİLERİNE ETKİSİ." EKEV AKADEMİ DERGİSİ, 0, ss.191 - 204, 2019.
ISNAD TAN HATUN, Esengül - KURTLU, Yasemin. "OKUMA ÇEMBERİ YÖNTEMİNİN ÖĞRENCİLERİN ELEŞTİREL OKUMA BECERİLERİNE ETKİSİ". EKEV AKADEMİ DERGİSİ 78 (2019), 191-204.