ELEKTRONİK BİLİŞİM AĞI (EBA)’INDAKİ SÖZCÜK ÖĞRETİMİNE YÖNELİK İÇERİKLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA
Yıl: 2019 Cilt: 0 Sayı: 79 Sayfa Aralığı: 17 - 42 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 31-03-2020
ELEKTRONİK BİLİŞİM AĞI (EBA)’INDAKİ SÖZCÜK ÖĞRETİMİNE YÖNELİK İÇERİKLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA
Öz: Günümüzde geleneksel sınıf ortamlarının yanında internet tabanlı (e) eğitim ortamlarıda aktif biçimde kullanılmaktadır. E-öğrenme ortamlarında, öğrenciler konuyu öğrenmekiçin farklı özelliklere sahip elektronik materyalleri kullanma fırsatı bulmaktadırlar.Elektronik materyaller, farklı özelliklere sahip öğrencilere eşit öğrenme fırsatları sunabilmekte,öğrencilerin motivasyonlarını artırmakta, aktif ve somut öğrenmelerine yardımcıolmaktadır. Ülkemizde de e-öğrenme materyali olarak Elektronik Bilişim Ağı (EBA)yaygın biçimde kullanılmaktadır. Araştırmada, Elektronik Bilişim Ağı üzerinde kullanılansözcük öğretimine yönelik içeriklerin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda, EBAiçerik modülündeki ortaokul düzeyine yönelik hazırlanmış içerikler tespit edilmiş, tasnifedilmiş ve değerlendirilmiştir. Araştırmada, nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiştir.Çalışmanın örneklemini, EBA içerik modülünde yer alan içerik türleri arasından doğrudansözcük öğretimi ile ilgili olan video, infovideo, görsel, infografik ve doküman türüürünler oluşturmaktadır. Örneklem EBA eğitim platformuna 2012 yılından 2018 yılınakadar yüklenmiş içeriklerle sınırlandırılmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında dokümanincelemesi tekniği kullanılmıştır. Sonuç olarak, Elektronik Bilişim Ağı üzerindensözcük öğretimine yönelik doküman, video, görsel, infovideo ve infografik türlerinde içeriğinkullanılabildiği, ancak bu içeriklerin ortaokul Türkçe dersi ile içeriklerin sadece%8,53’üne denk geldiği tespit edilmiştir. Bununla birlikte sözcük öğretimi ile ilgili en çokdoküman türünde içerik portala yüklenmiştir. Ayrıca, sözcük öğretimi ile ilgili içeriklerarasında izlenmeyen yani kullanılmamış bir içeriğin olmaması da araştırmanın önemlisonuçlarındandır.
Anahtar Kelime: Konular:
A Research on Contents Related to Teaching Vocabulary in the Electronic Informatics Network (EIN)
Öz: Today, apart from classes with traditional course environments, network (web) based education has been seen. In e-learning environments, the students have lived with different electronic materials. Electronic materials; provide equal opportunities, and increase learning motivation, enable active learning and achieve concrete learning. Electronic Informatics Network (EIN) is used as a network (web) based education material in our country. In this research, it is aimed to investigate the contents related to teaching vocabulary in the Electronic Informatics Network (EIN) content module. With this aim in mind, contents related to secondary school Turkish teaching vocabulary have been identified, categorized and evaluated. In the research, is used the qualitative research methods. The sample of the study consists of the contents related to the secondary school Turkish teaching vocabulary (document, video, visual, infovideo and infographic), which has been uploaded to the EIN content module from 2012 to 2018. The contents in the sample were accessed over the internet and classified according to the research purpose. As a result of this research, it has been determined that the content of document, video, visual, infovideo and infographic types can be used for teaching word on the Electronic Informatics Networks, but these contents correspond to only 8,53% of the content with the secondary school Turkish course. However, most document type content of related to teaching vocabulary has been uploaded to the portal. In addition, there is no content that has not been viewed among content related to teaching vocabulary. This is also an important result of the research.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Ağca, H. (1999). Yazılı anlatım. Ankara: Gündüz Yay.
- Akarsu, B. (1998). Wilhelm Von Humbold’da dil-kültür bağlantısı. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
- Anılan, H. ve Genç Ersoy, B. (2014). Türkçe dersinde gerçekleştirilen sözcük öğretimine ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4(3), 83-104.
- Aslan, A., Maden, S. ve Durukan, E. (2010). Çoklu ortam aktiviteleriyle metin öğretimine bir model (Fabl örneği). The Journal of International Social Research, 3(10), 67-76.
- Ateş, M., Çerçi, A. ve Derman, S. (2015). Eğitim Bilişim Ağında yer alan Türkçe dersi videoları üzerine bir inceleme. Sakarya University Journal of Education, 5(3), 105-117.
- Baturay, M. H., Yıldırım, İ.S. ve Daloğlu, A. (2007). Web-tabanlı kelime öğretimi ve tekrar modeli. Politeknik Dergisi, 10(3), 241-245.
- Budak, Y. (2000). Sözcük öğretimi ve sözcüğün işlevi. Dil Dergisi, 92, 19-26.
- Calp, M. (2010). Özel eğitim alanı olarak Türkçe öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Gürdal, A. ve Arslan, M. (2011). Oyun ve bulmaca etkinlikleriyle yabancılara Türkçe kelime öğretim yöntemi. 1. International Conference on Foreign Language Teaching and Applied Linguistics. Sarajevo, May 5-7 2011.
- Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yay.
- Elektronik Bilişim Ağı (EBA) (2017). EBA hakkında. http://www.eba.gov.tr/hakkimizda adresinden 23.02.2018 tarihinde alınmıştır.
- İskender, H. (2016). Eğitim Bilişim Ağı’nda bulunan 7. sınıf Türkçe dersi videolarının ilköğretim Türkçe dersi (6, 7, 8. sınıflar) öğretim programıyla uyumu. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(24), 1043-1068.
- Kaplan, M. (1996). Kültür ve dil. İstanbul: Dergâh Yayınları.
- Karatay, H. (2007). Kelime öğretimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 141-153.
- Koçkaya, G. Y. (2014). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerine klasik yöntemlerle verilmeye çalışılan kelime öğretimi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Korkmaz, Z. (2010). Gramer terimleri sözlüğü. 4.Baskı. Ankara: TDK Yayınları.
- Lüle Mert, E. (2013). İlköğretim Türkçe programı ile Türkçe çalışma kitaplarındaki kazanım ve etkinliklerin sözcük öğretimi açısından değerlendirilmesi. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 2(5), 13-31.
- Maden, S. ve Önal, A. (2018). Elektronik Bilişim Ağı (EBA)’ndaki ortaokul Türkçe dersi içeriklerinin kullanımı üzerine bir araştırma. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi 4(2); 101-121.
- Mayer, R. E. (2009). Multimedia learning (Second edition). Cambridge, MA: Cambridge University Press.
- Merriam, S. (1998). Qualitative research and case study applications in education. Revised and expanded from case study research in education. USA: JB Printing.
- Millî Eğitim Bakanlığı (2018). Türkçe dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: MEB Yayınları
- Okur, A. ve Dağtaş, A. (2014). Ortaokula yönelik kelime öğretimi çalışmaları. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(4), 66-84.
- Raupers, P. M. (2000). Effects of accommodating learning- style preferences on long-term retention of technology training content. National Forum of Special Education Journal, 13(2), 23-26.
- Tsoua, W., Wang, W., & Tzeng, Y. (2004). Applying a multimedia storytelling website in foreign language learning. Computers & Education, 47(1), 17–28.
- Türk Dil Kurumu (2011). Türkçe sözlük. Ankara: TDK Yayınları.
- Tüysüz, C. ve Çümen, V. (2016). EBA ders web sitesine ilişkin ortaokul öğrencilerinin görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(27), 278-296.
- Yalçın, S. K. ve Özek, F. (2006). Söz varlığının temel dil becerilerinin ve akademik disiplinlerin kazanımına olan etkileri. Millî Eğitim, 171, 130-139.
- Yıldız, C. ve Okur, A. (2010). İlköğretim okullarındaki okuma etkinliklerinde göz ardı edilen bir konu: Sözcük öğretimi. Türklük Bilimi Araştırmaları, 27, 753-773.
APA | MADEN A (2019). ELEKTRONİK BİLİŞİM AĞI (EBA)’INDAKİ SÖZCÜK ÖĞRETİMİNE YÖNELİK İÇERİKLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. , 17 - 42. |
Chicago | MADEN ASLI ELEKTRONİK BİLİŞİM AĞI (EBA)’INDAKİ SÖZCÜK ÖĞRETİMİNE YÖNELİK İÇERİKLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. (2019): 17 - 42. |
MLA | MADEN ASLI ELEKTRONİK BİLİŞİM AĞI (EBA)’INDAKİ SÖZCÜK ÖĞRETİMİNE YÖNELİK İÇERİKLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. , 2019, ss.17 - 42. |
AMA | MADEN A ELEKTRONİK BİLİŞİM AĞI (EBA)’INDAKİ SÖZCÜK ÖĞRETİMİNE YÖNELİK İÇERİKLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. . 2019; 17 - 42. |
Vancouver | MADEN A ELEKTRONİK BİLİŞİM AĞI (EBA)’INDAKİ SÖZCÜK ÖĞRETİMİNE YÖNELİK İÇERİKLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. . 2019; 17 - 42. |
IEEE | MADEN A "ELEKTRONİK BİLİŞİM AĞI (EBA)’INDAKİ SÖZCÜK ÖĞRETİMİNE YÖNELİK İÇERİKLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA." , ss.17 - 42, 2019. |
ISNAD | MADEN, ASLI. "ELEKTRONİK BİLİŞİM AĞI (EBA)’INDAKİ SÖZCÜK ÖĞRETİMİNE YÖNELİK İÇERİKLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA". (2019), 17-42. |
APA | MADEN A (2019). ELEKTRONİK BİLİŞİM AĞI (EBA)’INDAKİ SÖZCÜK ÖĞRETİMİNE YÖNELİK İÇERİKLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. EKEV AKADEMİ DERGİSİ, 0(79), 17 - 42. |
Chicago | MADEN ASLI ELEKTRONİK BİLİŞİM AĞI (EBA)’INDAKİ SÖZCÜK ÖĞRETİMİNE YÖNELİK İÇERİKLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. EKEV AKADEMİ DERGİSİ 0, no.79 (2019): 17 - 42. |
MLA | MADEN ASLI ELEKTRONİK BİLİŞİM AĞI (EBA)’INDAKİ SÖZCÜK ÖĞRETİMİNE YÖNELİK İÇERİKLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. EKEV AKADEMİ DERGİSİ, vol.0, no.79, 2019, ss.17 - 42. |
AMA | MADEN A ELEKTRONİK BİLİŞİM AĞI (EBA)’INDAKİ SÖZCÜK ÖĞRETİMİNE YÖNELİK İÇERİKLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. EKEV AKADEMİ DERGİSİ. 2019; 0(79): 17 - 42. |
Vancouver | MADEN A ELEKTRONİK BİLİŞİM AĞI (EBA)’INDAKİ SÖZCÜK ÖĞRETİMİNE YÖNELİK İÇERİKLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. EKEV AKADEMİ DERGİSİ. 2019; 0(79): 17 - 42. |
IEEE | MADEN A "ELEKTRONİK BİLİŞİM AĞI (EBA)’INDAKİ SÖZCÜK ÖĞRETİMİNE YÖNELİK İÇERİKLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA." EKEV AKADEMİ DERGİSİ, 0, ss.17 - 42, 2019. |
ISNAD | MADEN, ASLI. "ELEKTRONİK BİLİŞİM AĞI (EBA)’INDAKİ SÖZCÜK ÖĞRETİMİNE YÖNELİK İÇERİKLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA". EKEV AKADEMİ DERGİSİ 79 (2019), 17-42. |