Cumhuriyet Dönemi İlköğretim Programlarında Köy Okullarına Yönelik Düzenlemeler

Yıl: 2019 Cilt: 18 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1823 - 1836 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17051/ilkonline.2019.639339 İndeks Tarihi: 09-04-2020

Cumhuriyet Dönemi İlköğretim Programlarında Köy Okullarına Yönelik Düzenlemeler

Öz:
Bu çalışmada, eğitimde fırsat eşitliğinin sağlanması amacıyla Türkiye Cumhuriyeti eğitimuygulamalarında, köy okulları eğitim programlarına verilen önemin vurgulanması amaçlanmıştır. Buçalışmada veriler doküman analizi yönteminden yararlanarak, cumhuriyet döneminde çıkarılanilköğretim programlarının incelenmesiyle elde edilmiştir. Cumhuriyet döneminin, köy okullarınayönelik ilk program düzenlemesi, 1927 Köy Okulları programı ile olmuştur. Bu düzenlemeyi; 1936 KöyOkulları Program Tasarısı, 1937 Eğitmenli Köy Okulları Programı ve 1939 Köy İlkokulları ProgramProjesi olmuştur. 1948 İlkokul Programında Köy okullarına yönelik bazı içerik düzenlemelerine yerverilmiştir. 1962 Program Taslağı ve 1968 ilkokul programlarında durum birleştirilmiş sınıflı köyokullarının bir sorunu olarak ele alınmış ve bu soruna köklü bir çözüm arama çabasına bürünmüştür.2005 yılı ve sonrası programlarında ise, birleştirilmiş sınıflı köy okulu sorunu genel programuygulamaları içinde çözülmeye çalışılmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

Arrangements for Rural Schools in the Primary Education Programs of the Republican Period

Öz:
The purpose of this study is to emphasize the importance given to the education programs for the rural schools among the educational practices of the Turkish Republic, which were aimed at providing equal opportunity. The data provided in this study is gathered based on the review of primary education programs that were introduced during the republican period, using the document analysis method. The first arrangement for rural schools was made with 1927 Rural Schools program in the republican period. This was followed by 1936 Draft Rural Schools Program, 1937 Program for Rural Schools with Instructors and 1939 Rural Schools Program Project. In 1948 Primary Education Program, some content arrangements were included. Joined classes were targeted as an issue of the rural schools in 1962 Draft Program and 1948 Primary Education Program, which aimed to resolve that problem permanently. On the other hand, the problem of joined classes were referred in the scope of the general program implementation in the programs of 2005 and beyond.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akyüz, Y. (2015). Türk eğitim tarihi. Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • Binbaşıoğlu, C. (1995). Türkiye’de eğitim bilimleri tarihi. Ankara: MEB Yayınları.
  • Cicioğlu, H. , (1985). Türkiye Cumhuriyeti’nde ilk ve orta öğretim. Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları.
  • Çelenk, S. , N. Tertemiz ve N. Kalaycı, (2000). İlköğretim programları ve gelişmeler. A, Tazebay (Ed.). Ankara: Nobel Yayın ve Dağıtım.
  • Çelenk, S. (2016). Eğitimde program tasarlama ve geliştirme süreci. S. Çelenk (Ed.) Öğretim ilke ve yöntemleri. (1-33). Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • Ertürk, S. (1972). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayınları.
  • Kapluhan, E. (2012), Atatürk döneminde eğitim seferberliği ve Köy Enstitüleri. Marmara Coğrafya Dergisi, 26, 172-194.
  • Kaya, Y. (1984). İnsan yetiştirme düzenimiz. Ankara: H.Ü. Döner Sermaye Basımevi.
  • Köy Enstitüleri Kanunu (17.04.1940). T.C. Resmi Gazete( Sayı: 4441). Erişim Adresi: http://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/4491.pdf.
  • Maarif Vekâleti, 1915. Mekâtib-i iptidaiye-i umumiye talimatnamesi. İstanbul: Maarif Vekaleti Yayınevi.
  • Maarif Vekaleti (1913). Mekâtib-i İptidaiye ders müfredatı. Maarif Vekâleti Yayınevi.
  • TC Maarif Vekâleti (1924). İlk mekteplerin müfredat programı.İstanbul:Devlet Matbaası.
  • TC Maarif Vekâleti (1926). İlk mektep müfredat programı. İstanbul:Devlet Matbaası.
  • T.C. Maarif Vekaleti (1929). İlk mektepler talimatnamesi. İstanbul: Devlet Matbaası.
  • T.C. Maarif Vekâleti (1930). İlk mektep müfredat programı., İstanbul: Devlet Matbaası.
  • MEB (1927). Köy mektepleri müfredat programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB (1968). İlkokul programı. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB (1938). Eğitmen kılavuzları, Tarım ve Kültür Bakanlıkları köy eğitmenleri yetiştirme neşriyatı. Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB (1936). İlkokul programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB (1939). Köy ilkokul program projesi. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB, (1937). Köy Eğitmenleri Kanunu (Sayı:3238). Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB, (1965). İlkokul programı taslağı. Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB, (1952). Köy okullarında birleştirilmiş sınıflar için program taslağı. Ankara: MEB Yayınevi.
  • MEB (1948). 1948 ilkokul programı. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB (1962). İlkokul program taslağı. Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB (1968). İlkokul programı. Ankara: MEB Yayınları.
  • MEB (2005). İlköğretim okulları programı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • T.C. Kültür Bakanlığı (1936). Köy okulları müfredat programı taslağı. İstanbul: Devlet Matbaası.
  • T.C. MEB (1946). Köy ve bölge meslek kursları. Ankara: MEB Basımevi.
  • Sarı, M ve Uz, E. (2017). Cumhuriyet döneminde köy eğitmen kursları. Turkish History Education Journal, 6 (1), 29-55.
  • Sözalan, S. (1963). İlköğretimde deneme okulları. Ankara: Eğitim Araştırmaları ve Değerlendirme Merkezi.
  • Varış, F. (1978). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
APA ÇELENK S (2019). Cumhuriyet Dönemi İlköğretim Programlarında Köy Okullarına Yönelik Düzenlemeler. , 1823 - 1836. 10.17051/ilkonline.2019.639339
Chicago ÇELENK Süleyman Cumhuriyet Dönemi İlköğretim Programlarında Köy Okullarına Yönelik Düzenlemeler. (2019): 1823 - 1836. 10.17051/ilkonline.2019.639339
MLA ÇELENK Süleyman Cumhuriyet Dönemi İlköğretim Programlarında Köy Okullarına Yönelik Düzenlemeler. , 2019, ss.1823 - 1836. 10.17051/ilkonline.2019.639339
AMA ÇELENK S Cumhuriyet Dönemi İlköğretim Programlarında Köy Okullarına Yönelik Düzenlemeler. . 2019; 1823 - 1836. 10.17051/ilkonline.2019.639339
Vancouver ÇELENK S Cumhuriyet Dönemi İlköğretim Programlarında Köy Okullarına Yönelik Düzenlemeler. . 2019; 1823 - 1836. 10.17051/ilkonline.2019.639339
IEEE ÇELENK S "Cumhuriyet Dönemi İlköğretim Programlarında Köy Okullarına Yönelik Düzenlemeler." , ss.1823 - 1836, 2019. 10.17051/ilkonline.2019.639339
ISNAD ÇELENK, Süleyman. "Cumhuriyet Dönemi İlköğretim Programlarında Köy Okullarına Yönelik Düzenlemeler". (2019), 1823-1836. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.639339
APA ÇELENK S (2019). Cumhuriyet Dönemi İlköğretim Programlarında Köy Okullarına Yönelik Düzenlemeler. İlköğretim Online (elektronik), 18(4), 1823 - 1836. 10.17051/ilkonline.2019.639339
Chicago ÇELENK Süleyman Cumhuriyet Dönemi İlköğretim Programlarında Köy Okullarına Yönelik Düzenlemeler. İlköğretim Online (elektronik) 18, no.4 (2019): 1823 - 1836. 10.17051/ilkonline.2019.639339
MLA ÇELENK Süleyman Cumhuriyet Dönemi İlköğretim Programlarında Köy Okullarına Yönelik Düzenlemeler. İlköğretim Online (elektronik), vol.18, no.4, 2019, ss.1823 - 1836. 10.17051/ilkonline.2019.639339
AMA ÇELENK S Cumhuriyet Dönemi İlköğretim Programlarında Köy Okullarına Yönelik Düzenlemeler. İlköğretim Online (elektronik). 2019; 18(4): 1823 - 1836. 10.17051/ilkonline.2019.639339
Vancouver ÇELENK S Cumhuriyet Dönemi İlköğretim Programlarında Köy Okullarına Yönelik Düzenlemeler. İlköğretim Online (elektronik). 2019; 18(4): 1823 - 1836. 10.17051/ilkonline.2019.639339
IEEE ÇELENK S "Cumhuriyet Dönemi İlköğretim Programlarında Köy Okullarına Yönelik Düzenlemeler." İlköğretim Online (elektronik), 18, ss.1823 - 1836, 2019. 10.17051/ilkonline.2019.639339
ISNAD ÇELENK, Süleyman. "Cumhuriyet Dönemi İlköğretim Programlarında Köy Okullarına Yönelik Düzenlemeler". İlköğretim Online (elektronik) 18/4 (2019), 1823-1836. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.639339