Yıl: 2019 Cilt: 29 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 44 - 53 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 25-06-2020

Farklı Kuşaklardaki Hemşirelerin Mesleki Profesyonel Tutumlarının Belirlenmesi

Öz:
AMAÇ: Araştırma, farklı kuşaklardaki hemşirelerin mesleki profesyonel tutumlarının ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.YÖNTEM: Çalışma tanımlayıcı tiptedir. Araştırma kapsamına birvakıf üniversite hastanesine bağlı 6 farklı ildeki sağlık merkezlerindeçalışan 654 hemşire alınmıştır. Araştırmada; Kişisel Bilgi Formu veMeslekte Profesyonel Tutum Envanteri (MPTE) kullanılmıştır. Hemşirelerin MPTE puanları araştırmanın bağımlı değişkenidir. Yaş (X veY kuşağı), cinsiyet, medeni durum, çocuk sahibi olma, eğitim durumu,gelir düzeyi, mesleği kendi isteği ile seçme durumu, meslekte çalışmasüresi, çalıştığı birim/unvan, çalışma şekli, aldığı eğitimi yeterli bulma, hizmet içi, kurum içi ve kurum dışı eğitimlere katılma durumlarıbağımsız değişkenlerdir. Verilerin analizlerinde; tanımlayıcı istatistikler, t testi ve çoklu regresyon analizi (stepwise) kullanılmıştır.BULGULAR: Hemşirelerin mesleki profesyonel tutumlarını belirlemeye yönelik kullanılan envanterden aldıkları puan ortalamasının140±15,4 olduğu (MPTE -En küçük ve en büyük değeri=32-160) olduğu belirlenmiştir. Araştırmaya katılan hemşirelerin %13,9’unun Xkuşağında, %86,1’inin Y kuşağında olduğu; X kuşağı hemşirelerinMPTE puan ortalamalarının (143,9±14,1), Y kuşağı hemşirelerinpuan ortalamalarına (139,4±15,5) göre daha yüksek olduğu saptanmıştır (t= -2,805; p=0,006). Y kuşağı hemşirelerin MPTE puanlarıile cinsiyet (kadın olma), çocuk sahibi olma, mesleği kendi isteği ileseçmiş olma, meslekte 1 yıldan az çalışma, aldığı mesleki eğitimi yeterli bulma, kurum içi bilimsel faaliyetlere ve hizmet içi eğitimlere katılma arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir(R=,393; R2 =,154; Adjusted R2=,144; F=4,805; P˂ ,05).SONUÇ: Hemşirelerin MPTE puan ortalamasının envanter ortalamasının üstünde olduğu belirlenmiştir. X ve Y kuşağındaki hemşirelerinprofesyonel tutumlarının farklılık gösterdiği ve X kuşağındaki hemşirelerin profesyonel tutum puanlarının daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Y kuşağı hemşirelerin MPTE puanları ile özellikle eğitim vebilimsel faaliyetlere katılmanın pozitif yönde anlamlı bir ilişkisi olduğu belirlenmiştir. Bu bulgu doğrultusunda; Y kuşağı hemşirelerineğitimlere ve bilimsel faaliyetlere katılımlarının artırılması, insangücü planlamasında kuşak özelliklerinin dikkate alınması önerilebilir.
Anahtar Kelime:

The Determination of Occupational Professional Attitude of Nurses in Different Generations

Öz:
AIM: The study was conducted to determine the occupational professional attitudes and influencing factors of nurses in different generations. METHODS: The study is descriptive. The study included 654 nurses working in health centers in 6 different provinces connected to a foundation university hospital. In this research, personal information form and Professional Attitude Inventory in the Profession (PAIP) was used. The PAIP scores of the nurses are the dependent variable of the study. Age (X and Y generation), gender, marital status, having a child, education status, income level, choosing profession with its own request working time in the profession, unit / title of work, working style, finding adequate education, in-service, internal and external trainings are independent variables. In the analysis of data; descriptive statistics, t test and multiple regression analysis (stepwise) were used. RESULTS: It’s found that the nurses’ PAIP points were 140±15,4 (PAIP max.-min. values:32- 160) It’s determined that 13,9% of the nurses, who attended research, were X generation, 86,1% of them were Y generation; X generation nurses’ average PAIP points (143.9±14.1) were higher than Y generation nurses’ average PAIP points (139.4±15.5) which is statistically meaningful (t= -2.805; p=.006). A significant positive relationship between Y generation nurses’ MPTE scores and gender (being female), having a child, choosing the profession with their own desire, having less than 1 year in the profession, finding sufficient vocational education, participating in internal scientific activities and in-service training (R =.393; R2 =.154; Adjusted R2 =.144; F = 4,805; P (.05).It is found that Y generation nurses attend more to educational and scientific activities that they believe this improves professional behavior. CONCLUSION: It was determined that the mean score of the occupational professional attitude inventory of nurses was above the inventory average. It was determined that the Professional behaviors of the nurses in the X and Y generation differed and the Professional attitude scores of the nurses in the generation X were higher. It was determined that Y generation of nurses had a positive relationship with MPTE scores, especially participation in education and scientific activities. In accordance with this finding; It can be suggested to increase the participation of Y generation nurses in education and scientific activities, and to take into consideration to generational characteristics in humanpower planning.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA ŞENOL F, UĞURLU Z (2019). Farklı Kuşaklardaki Hemşirelerin Mesleki Profesyonel Tutumlarının Belirlenmesi. , 44 - 53.
Chicago ŞENOL FATMA,UĞURLU Ziyafet Farklı Kuşaklardaki Hemşirelerin Mesleki Profesyonel Tutumlarının Belirlenmesi. (2019): 44 - 53.
MLA ŞENOL FATMA,UĞURLU Ziyafet Farklı Kuşaklardaki Hemşirelerin Mesleki Profesyonel Tutumlarının Belirlenmesi. , 2019, ss.44 - 53.
AMA ŞENOL F,UĞURLU Z Farklı Kuşaklardaki Hemşirelerin Mesleki Profesyonel Tutumlarının Belirlenmesi. . 2019; 44 - 53.
Vancouver ŞENOL F,UĞURLU Z Farklı Kuşaklardaki Hemşirelerin Mesleki Profesyonel Tutumlarının Belirlenmesi. . 2019; 44 - 53.
IEEE ŞENOL F,UĞURLU Z "Farklı Kuşaklardaki Hemşirelerin Mesleki Profesyonel Tutumlarının Belirlenmesi." , ss.44 - 53, 2019.
ISNAD ŞENOL, FATMA - UĞURLU, Ziyafet. "Farklı Kuşaklardaki Hemşirelerin Mesleki Profesyonel Tutumlarının Belirlenmesi". (2019), 44-53.
APA ŞENOL F, UĞURLU Z (2019). Farklı Kuşaklardaki Hemşirelerin Mesleki Profesyonel Tutumlarının Belirlenmesi. Sağlık ve Toplum, 29(1), 44 - 53.
Chicago ŞENOL FATMA,UĞURLU Ziyafet Farklı Kuşaklardaki Hemşirelerin Mesleki Profesyonel Tutumlarının Belirlenmesi. Sağlık ve Toplum 29, no.1 (2019): 44 - 53.
MLA ŞENOL FATMA,UĞURLU Ziyafet Farklı Kuşaklardaki Hemşirelerin Mesleki Profesyonel Tutumlarının Belirlenmesi. Sağlık ve Toplum, vol.29, no.1, 2019, ss.44 - 53.
AMA ŞENOL F,UĞURLU Z Farklı Kuşaklardaki Hemşirelerin Mesleki Profesyonel Tutumlarının Belirlenmesi. Sağlık ve Toplum. 2019; 29(1): 44 - 53.
Vancouver ŞENOL F,UĞURLU Z Farklı Kuşaklardaki Hemşirelerin Mesleki Profesyonel Tutumlarının Belirlenmesi. Sağlık ve Toplum. 2019; 29(1): 44 - 53.
IEEE ŞENOL F,UĞURLU Z "Farklı Kuşaklardaki Hemşirelerin Mesleki Profesyonel Tutumlarının Belirlenmesi." Sağlık ve Toplum, 29, ss.44 - 53, 2019.
ISNAD ŞENOL, FATMA - UĞURLU, Ziyafet. "Farklı Kuşaklardaki Hemşirelerin Mesleki Profesyonel Tutumlarının Belirlenmesi". Sağlık ve Toplum 29/1 (2019), 44-53.