Farklı Kuşaklardaki Hemşirelerin Mesleki Profesyonel Tutumlarının Belirlenmesi
Yıl: 2019 Cilt: 29 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 44 - 53 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 25-06-2020
Farklı Kuşaklardaki Hemşirelerin Mesleki Profesyonel Tutumlarının Belirlenmesi
Öz: AMAÇ: Araştırma, farklı kuşaklardaki hemşirelerin mesleki profesyonel tutumlarının ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.YÖNTEM: Çalışma tanımlayıcı tiptedir. Araştırma kapsamına birvakıf üniversite hastanesine bağlı 6 farklı ildeki sağlık merkezlerindeçalışan 654 hemşire alınmıştır. Araştırmada; Kişisel Bilgi Formu veMeslekte Profesyonel Tutum Envanteri (MPTE) kullanılmıştır. Hemşirelerin MPTE puanları araştırmanın bağımlı değişkenidir. Yaş (X veY kuşağı), cinsiyet, medeni durum, çocuk sahibi olma, eğitim durumu,gelir düzeyi, mesleği kendi isteği ile seçme durumu, meslekte çalışmasüresi, çalıştığı birim/unvan, çalışma şekli, aldığı eğitimi yeterli bulma, hizmet içi, kurum içi ve kurum dışı eğitimlere katılma durumlarıbağımsız değişkenlerdir. Verilerin analizlerinde; tanımlayıcı istatistikler, t testi ve çoklu regresyon analizi (stepwise) kullanılmıştır.BULGULAR: Hemşirelerin mesleki profesyonel tutumlarını belirlemeye yönelik kullanılan envanterden aldıkları puan ortalamasının140±15,4 olduğu (MPTE -En küçük ve en büyük değeri=32-160) olduğu belirlenmiştir. Araştırmaya katılan hemşirelerin %13,9’unun Xkuşağında, %86,1’inin Y kuşağında olduğu; X kuşağı hemşirelerinMPTE puan ortalamalarının (143,9±14,1), Y kuşağı hemşirelerinpuan ortalamalarına (139,4±15,5) göre daha yüksek olduğu saptanmıştır (t= -2,805; p=0,006). Y kuşağı hemşirelerin MPTE puanlarıile cinsiyet (kadın olma), çocuk sahibi olma, mesleği kendi isteği ileseçmiş olma, meslekte 1 yıldan az çalışma, aldığı mesleki eğitimi yeterli bulma, kurum içi bilimsel faaliyetlere ve hizmet içi eğitimlere katılma arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir(R=,393; R2 =,154; Adjusted R2=,144; F=4,805; P˂ ,05).SONUÇ: Hemşirelerin MPTE puan ortalamasının envanter ortalamasının üstünde olduğu belirlenmiştir. X ve Y kuşağındaki hemşirelerinprofesyonel tutumlarının farklılık gösterdiği ve X kuşağındaki hemşirelerin profesyonel tutum puanlarının daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Y kuşağı hemşirelerin MPTE puanları ile özellikle eğitim vebilimsel faaliyetlere katılmanın pozitif yönde anlamlı bir ilişkisi olduğu belirlenmiştir. Bu bulgu doğrultusunda; Y kuşağı hemşirelerineğitimlere ve bilimsel faaliyetlere katılımlarının artırılması, insangücü planlamasında kuşak özelliklerinin dikkate alınması önerilebilir.
Anahtar Kelime: The Determination of Occupational Professional Attitude of Nurses in Different Generations
Öz: AIM: The study was conducted to determine the occupational professional attitudes and influencing factors of nurses in different generations. METHODS: The study is descriptive. The study included 654 nurses working in health centers in 6 different provinces connected to a foundation university hospital. In this research, personal information form and Professional Attitude Inventory in the Profession (PAIP) was used. The PAIP scores of the nurses are the dependent variable of the study. Age (X and Y generation), gender, marital status, having a child, education status, income level, choosing profession with its own request working time in the profession, unit / title of work, working style, finding adequate education, in-service, internal and external trainings are independent variables. In the analysis of data; descriptive statistics, t test and multiple regression analysis (stepwise) were used. RESULTS: It’s found that the nurses’ PAIP points were 140±15,4 (PAIP max.-min. values:32- 160) It’s determined that 13,9% of the nurses, who attended research, were X generation, 86,1% of them were Y generation; X generation nurses’ average PAIP points (143.9±14.1) were higher than Y generation nurses’ average PAIP points (139.4±15.5) which is statistically meaningful (t= -2.805; p=.006). A significant positive relationship between Y generation nurses’ MPTE scores and gender (being female), having a child, choosing the profession with their own desire, having less than 1 year in the profession, finding sufficient vocational education, participating in internal scientific activities and in-service training (R =.393; R2 =.154; Adjusted R2 =.144; F = 4,805; P (.05).It is found that Y generation nurses attend more to educational and scientific activities that they believe this improves professional behavior. CONCLUSION: It was determined that the mean score of the occupational professional attitude inventory of nurses was above the inventory average. It was determined that the Professional behaviors of the nurses in the X and Y generation differed and the Professional attitude scores of the nurses in the generation X were higher. It was determined that Y generation of nurses had a positive relationship with MPTE scores, especially participation in education and scientific activities. In accordance with this finding; It can be suggested to increase the participation of Y generation nurses in education and scientific activities, and to take into consideration to generational characteristics in humanpower planning.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- 1- Gökçora İH. “Profesyonelliğe Saygı”, Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi, 2005, 5(3): 1-4.
- 2- Altıok HÖ, Üstün B. “Profesyonellik: Kavram Analizi”, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Elektronik Dergisi, 2014, 7(2): 151-155.
- 3- Tarhan G, Kılıç D, Yıldız E. “Hemşirelerin Mesleğe Yönelik Tutumları İle Mesleki Profesyonellikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Gülhane Tıp Dergisi, 2016, 58: 411- 416.
- 4- Baltaş A. “Başarı İçin Pasaport: Profesyonel Davranış”, Kaynak Dergisi, Nisan-Eylül 2003,14.
- 5- Atalay M, Tel H. “Gelecek Yüzyılda Hemşirelikte Lisans Eğitiminin Vizyonu”, Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 1999, 3(2): 47-54,
- 6- Björkström ME, Athlin EE, Johansson IS. “Nurses Development Of Professional Self – From Being a Nursing Student in a Baccalaureate Programme to an Experienced Nurse”, Journal Of Clinical Nursing, 2008, 17: 1380-1391.
- 7- Reyhanoğlu N. Hemşirelikte Profesyonel Tutum ve Davranışlarının Değerlendirilmesi (Tez). Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Uzmanlık Tezi; 2011.
- 8- Dikmen DY, Yönder M, Yorgun S, Usta YY, Umur S, Aytekin A. “Hemşirelerin Profesyonel Tutumları İle Bunu Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi”, Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 2014, 17(3): 158-164.
- 9- Ghadirian F, Salsali M, Cheraghi MA. “Nursing Professionalism: An Evolutionary Concept Analysis”, Iranian Journal of Nursing And Midwifery Research, 2014, 19(1).
- 10- Gutierrez AP, Candela LL, Carver L. “The Structural Relationships Between Organizational Commitment, Global Job Satisfaction, Developmental Experiences, Work Values, Organizational Support, And Person-Organization Fit Among Nursing Faculty”, Journal of Advanced Nursing, 2012, 68(7): 1601-1614.
- 11- Türk Dil Kurumu Sözlüğü, http://www.tdk.gov.tr, Erişim Tarihi:29 Ekim 2017
- 12- Baydar B. Bazı Demografik Özelliklere Göre Farklı Kuşakların Yaşam Doyumlarının İncelenmesi (Tez). Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hemşirelik Uzmanlık Tezi; 2016.
- 13- Hu J, Herrick C, Hodgin KA. “Managing The Multigeneration Nursing Team”, The Health Care Manager, 2004, 23(4): 334-340.
- 14- Adıgüzel O, Batur HZ, Ekşili N. “Kuşakların Değişen Yüzü ve Y Kuşağı ile Ortaya Çıkan Yeni Çalışma Tarzı: Mobil Yakalılar”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2014, 1(19): 165-182.
- 15- Parry E, Urwin P. “Generational Differences in Work Values: A Rewiew of Theory and Evidence”, International Journal of Management Reviews, 2011, 13: 79-96.
- 16- Carver L, Candela L. “Attaining Organizational Commitment Across Different Generations of Nurses”. Journal of Nursing Management, 2008, 16: 984-991.
- 17- Gürsoy D, Qing Chi GC, Karadağ E, “Generational Differences in Work Values and Attitudes Among Frontline and Service Contact Employees”. International Journal Of Hospitality Management, 2013,32: 40-48.
- 18- Morsümbül Ş. Değerlerin Kuşaklar Arası Değişimi: Ankara Örneği (Tez), Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyoloji Anabilim Dalı Doktora Tezi; 2014.
- 19- Aydın GÇ, Başol O. “X ve Y Kuşağı: Çalışmanın Anlamında Bir Değişme Var mı?”, Electonic Journal of Vocational Colleges, 2014, 1-15.
- 20- Kupperschmidt B. “Understanding Generation X Employees”. Journal of Nursing Administration, 1998, 28 (12): 36-43.
- 21- Erbil N, Bakır A. “Meslekte Profesyonel Tutum Envanterinin Geliştirilmesi”, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 2009, 6(1): 290-302.
- 22- Karamanoğlu AY, Özer FG, Tuğcu A. “Denizli İlindeki Hastanelerin Cerrahi Kliniklerinde Çalışan Hemşirelerin Mesleki Profesyonelliklerinin Değerlendirilmesi”, Fırat Tıp Dergisi, 2009, 14(1): 12-17.
- 23- İşci N. Hastanede Çalışan Hemşirelerin Mesleki Profesyonellik Düzeyinin Tıbbi Hata Yapma Eğilimleri Üzerine Etkisi (Tez). Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Uzmanlık Tezi; 2015.
- 24- Toker S. Sivas İl Merkezinde Çalışan Ebelerin Meslekte Profesyonel Tutumlarının Belirlenmesi (Tez). Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ebelik Anabilim Dalı Uzmanlık Tezi; 2016.
- 25- Erol F. Hemşirelerin Bakım Davranışları ve Mesleki Profesyonel Tutumları (Tez). Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalı Uzmanlık Tezi; 2016.
- 26- Göriş S, Kılıç Z, Ceyhan Ö, Şentürk A. “Hemşirelerin Profesyonel Değerleri ve Etkileyen Faktörler”, Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 2014, 5(3): 137-142.
- 27- Sabancıoğulları S, Doğan S. “Bir Üniversite Hastanesinde Çalışan Hemşirelerin Profesyonel Benlik Gelişim Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler”, Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 2014, 17(1): 15-22.
- 28- Karamanoğlu AY, Özer FG, Tuğcu A. “Denizli İlindeki Hastanelerin Cerrahi Kliniklerinde Çalışan Hemşirelerin Mesleki Profesyonelliklerinin Değerlendirilmesi”, Fırat Tıp Dergisi, 2009, 14(1): 12-17.
- 29- Beydağ KD, Arslan H. “Kadın Doğum Kliniklerinde Çalışan Ebe Ve Hemşirelerin Profesyonelliklerini Etkileyen Faktörler”, Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2008, 3(7): 75- 87.
- 30- Öz M. Cerrahi Hemşirelerin Mesleki Profesyonellik ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışları (Tez). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Cerrahi Hemşireliği Anabilim Dalı Uzmanlık Tezi; 2015.
- 31- Asılbay S, Gürsoy B, Dolu S, Yazıcı C, Tanrıverdi S. “X Ve Y Kuşak Hemşirelerin Meslekte Profesyonellik Tutumları”, Kuşaklararası Hemşirelik, 16.Ulusal Hemşirelik Öğrencileri Kongresi Bildiri Özetleri, 2017, 80.
- 32- Shacklock K, Bunetto Y. “The İntention To Continue Nursing: Work Variables Affecting Three Nurse Generations İn Australia”, Journal of Advanced Nursing, 2012; 68, 36- 46.
- 33- Leone C, Bruyneel L, Anderson JE, Murrells T, Dussault G, De Jesus ÉH ve Rafferty AM. “Work Environment İssues and İntention-to-Leave in Portuguese Nurses: A CrossSectional Study”, Health Policy, 2015, 119: 1584-1592.
- 34- Keleş HN. “Y Kuşağı Çalışanlarının Motivasyon Profillerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2011, 3(2):129- 139.
- 35- Wong M, Gardiner E, Lang W, Coulon L. “Generational Differences İn Personality And Motivation”. Journal of Managerial Psychology, 2008, 23 (8): 878-890.
- 36- Çelik S. Hemşirelerin Profesyonellik Davranışlarının İş Doyumuna Etkisi (Tez). Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalı Tezi; 2010.
APA | ŞENOL F, UĞURLU Z (2019). Farklı Kuşaklardaki Hemşirelerin Mesleki Profesyonel Tutumlarının Belirlenmesi. , 44 - 53. |
Chicago | ŞENOL FATMA,UĞURLU Ziyafet Farklı Kuşaklardaki Hemşirelerin Mesleki Profesyonel Tutumlarının Belirlenmesi. (2019): 44 - 53. |
MLA | ŞENOL FATMA,UĞURLU Ziyafet Farklı Kuşaklardaki Hemşirelerin Mesleki Profesyonel Tutumlarının Belirlenmesi. , 2019, ss.44 - 53. |
AMA | ŞENOL F,UĞURLU Z Farklı Kuşaklardaki Hemşirelerin Mesleki Profesyonel Tutumlarının Belirlenmesi. . 2019; 44 - 53. |
Vancouver | ŞENOL F,UĞURLU Z Farklı Kuşaklardaki Hemşirelerin Mesleki Profesyonel Tutumlarının Belirlenmesi. . 2019; 44 - 53. |
IEEE | ŞENOL F,UĞURLU Z "Farklı Kuşaklardaki Hemşirelerin Mesleki Profesyonel Tutumlarının Belirlenmesi." , ss.44 - 53, 2019. |
ISNAD | ŞENOL, FATMA - UĞURLU, Ziyafet. "Farklı Kuşaklardaki Hemşirelerin Mesleki Profesyonel Tutumlarının Belirlenmesi". (2019), 44-53. |
APA | ŞENOL F, UĞURLU Z (2019). Farklı Kuşaklardaki Hemşirelerin Mesleki Profesyonel Tutumlarının Belirlenmesi. Sağlık ve Toplum, 29(1), 44 - 53. |
Chicago | ŞENOL FATMA,UĞURLU Ziyafet Farklı Kuşaklardaki Hemşirelerin Mesleki Profesyonel Tutumlarının Belirlenmesi. Sağlık ve Toplum 29, no.1 (2019): 44 - 53. |
MLA | ŞENOL FATMA,UĞURLU Ziyafet Farklı Kuşaklardaki Hemşirelerin Mesleki Profesyonel Tutumlarının Belirlenmesi. Sağlık ve Toplum, vol.29, no.1, 2019, ss.44 - 53. |
AMA | ŞENOL F,UĞURLU Z Farklı Kuşaklardaki Hemşirelerin Mesleki Profesyonel Tutumlarının Belirlenmesi. Sağlık ve Toplum. 2019; 29(1): 44 - 53. |
Vancouver | ŞENOL F,UĞURLU Z Farklı Kuşaklardaki Hemşirelerin Mesleki Profesyonel Tutumlarının Belirlenmesi. Sağlık ve Toplum. 2019; 29(1): 44 - 53. |
IEEE | ŞENOL F,UĞURLU Z "Farklı Kuşaklardaki Hemşirelerin Mesleki Profesyonel Tutumlarının Belirlenmesi." Sağlık ve Toplum, 29, ss.44 - 53, 2019. |
ISNAD | ŞENOL, FATMA - UĞURLU, Ziyafet. "Farklı Kuşaklardaki Hemşirelerin Mesleki Profesyonel Tutumlarının Belirlenmesi". Sağlık ve Toplum 29/1 (2019), 44-53. |