Yıl: 2019 Cilt: 22 Sayı: 22 Sayfa Aralığı: 113 - 128 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 11-06-2020

Yeni Medya Sanatı Olarak Glitch' İleti Sürecinin Sorgulanması

Öz:
Hızla değişen teknoloji ve kullanım şekilleri toplumun her alanına nüfuz etmektedir. Sanat ve tasarımdan beslenen görseliletişim de yeni iletişim teknolojilerinin yarattığı değişimden ayrı düşünülenemez. Bu araştırmanın amacı, yeni medyasanatı olarak glitch kavramını ‘glitch’leme sürecine dayalı olarak sorgulamak ve bu kavramın sanatsal yansımalarını ortayakoymaktır. Araştırma, yorumlayıcı nitel araştırma deseni ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri, yarı yapılandırılmışgörüşmeler ve doküman analizi olmak üzere iki aşamada elde edilmiştir. Birinci aşamada alan uzmanları tarafından belirlenenölçütleri karşılayan ve glitch sanatına dayalı tasarım ortaya koyan tasarımcılara ulaşılmış; bu kişileringönüllü katılımıyla glitch odaklı uygulama gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın uygulama aşamasından sonra katılımcılarlagerçekleştirdikleri glitch odaklı uygulamalara yönelik derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Bu görüşmelerde katılımcılarınglitch ve ‘glitch’leme kavramları ve deneyimlerine dayalı yorumları alınmıştır. Araştırmanın sonucuna göre, yenimedya sanatı olarak glitch, görsel iletişim açısından kavramsal bağlamda hataya dayalı görselliği ve estetik açısından dayeni estetiği sorgulamaktadır. Bu noktada görselliğe ilişkin temel olguları yeni medya sanatı bağlamında dönüştürdüğüsöylenebilir.
Anahtar Kelime:

Investigation of the ‘Glitch’ Communication Process as New Media Art

Öz:
Rapidly evolving technology and their usage has penetrated into society. There have also been changes in terms of communication technologies and visual communication. These technologies of network society have facilitated interdisciplinary studies and have lifted the boundaries to the point where they are almost invisible. Visual communication nourished by art and design couldn’t avoid has transformed. The main purpose of this study was to examine glitch as new media art and its reflection to visual process. The research design for this study was an interpretive approach that was analyzed through qualitative methods. The data collection process was designed in 2 phases including semi-structured interviews and document analysis. In the first phase, glitch-themed practice was carried out with voluntary participation of these designers. In the second phase semi-structured interviews were held with designers in the sense of glitching. The results were collected within a certain period of time, and the researched conducted in-depth interviews with the designers and interpreted them in the context of glitch and visual process. After collecting all the data from designers, they were resolved through thematic analysis method. According to the results of this research, glitch as new media art has an impact on visual process and has transformed some basic phenomenon of aesthetic and visual representation.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alioğlu, N. (2011). Yeni Medya Sanatı ve Estetiği, İstanbul: Papatya Yayıncılık.
  • Aktulum, K. (2008). Parçalılık/Süreksizlik/Kopukluk. Süleyman Demirel Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi, ART-E, 01, ss. 1-14.
  • Artun, A. (2009). Sanat ve 1968 Baharı/Bir Kronoloji. Sanat Dünyamız. Yapı Kredi Yayınları, 110, 32-47.
  • Baudrillard, J. (2011). Sanat Komplosu. (I. Ergüden vd, Çev.) İstanbul: İletişim.
  • Bedir Erişti, S. D., & Tekin Akbulut, A. S. (2014). Anadolu Üniversitesi endüstriyel sanatlar yüksekokulu moda tasarımı bölümü öğrencileri örneğinde sanatsal tasarım ürünlerine dayalı kültür algısı. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi - Journal of Qualitative Research in Education, 2(1), 9-37.
  • Bedir Erişti, S. D. (2014). Uluslararası Erasmus Programı Çerçevesinde Türkiye’ye Gelen Sanat ve Tasarım Öğrencilerinin Türk Kültürü Algıları. Anadolu Journal of Educational Sciences International. 4(2).
  • Binark, M. (2007). Yeni Medya Çalışmaları. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Blumenkranz, A. (2012). Instrumentalising The Accident: Critical Methodologies In Glitch Art. London: MA Interactive Media Centre for Cultural Studies. Goldsmiths, University of London.
  • Burnett, R. (2012). İmgeler Nasıl Düşünür? İstanbul: Metis.
  • Cannon, K. L.(2013). Oblique Optics: Seeing The Queerness of Ec-Static Images. Georgia State University, College of Arts and Sciences. ProQuest.
  • Cascone, K. (2000). The Aesthetics of Failure: ‘Post-Digital’ Tendencies in Contemporary Computer Music. Computer Music Journal, 24(4), 12-18.
  • Chen, G. (2012). The Impact of New Media on Intercultural Communication in Global Context. Communication Studies Faculty Publications. China Media Research, 8 (2).
  • Cowen, T. (2002). Creative Distruction. National Post, November 2. https://publicchoice.gmu.edu/tylercowen/ TylerNATIONALPOST.pdf (Erişim Tarihi: 31.12.2016).
  • Çağlayan, S., Korkmaz, M. ve Öktem, G. (2014). Sanatta Görsel Algının Literatür Açısından Değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(1), Makale No: 16, ss. 160-173.
  • Goriunova, O. ve Shulgin, A. (2008). ‘Glitch.’ Software Studies: A Lexicon. Cambridge: The MIT Press.
  • Heijer, den E. (2013). Evolving Glitch Art. İçinde P. Machado, J. McDermott & A. Carballal (Eds.), Evolutionary and Biologically Inspired Music, Sound, Art and Design: Second International Conference, EvoMUSART 2012, Vienna, Austria, Nisan 3-5, 2013. Proceedings (ss. 109-120).
  • Hill, B. M. (2011). Revealing Errors. In M. Nunes, Error: Glitch, Noise and Jam in New Media Cultures (pp. 27-41). New York: The Continuum International Publishing Group.
  • Hoffman, L. D. ve Novak, P. T. (1996). A new marketing paradigm for electronic commerce. Submitter for Special Issue on Electronic Commerce for The Information Society.
  • Jackson, R. (2011). The Glitch Aesthetic. George State University. Master of Arts in the College of Arts and Sciences.
  • Kahraman, B. H. (2005). Sanatsal Gerçeklikler, Olgular ve Öteleri…, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Kozlu, D. ve Benuğur, Ş. (2014). Çağdaş Sanatta Görsel ve Kavramsal Bir İmge Olarak Yazının Kullanımı. Süleyman Demirel Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi, ART-E, 14, s. 233-263.
  • Levy, S. (1994). Hackers: Heroes of the Computer Revolution. New York: Delta Publishing.
  • Lister Martin, D. J. (2009). New Media: A Critical Introduction Second Edition.
  • London and New York: Routledge: Taylor & Francis Group.
  • Lotringer, S. ve Virilio, P. (2003). The Accident of Art. New York: Semiotext(e).
  • Manovich, L. (2001). The Language of New Media. London: The MIT Press, Cambridge, Massachusetts.
  • Menkman, R. (2010). Glitch Studies Manifesto. https:// mastersofmedia.hum.uva.nl/blog/2010/02/03/glitchstudies- manifesto/ (Erişim Tarihi: 13.11.2015).
  • Menkman, R. (2011). Glitch Momentum. Amsterdam: Network Notebooks 04.
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Miyazaki, S. (2015). Going Beyond the Visible: New Aesthetic as an Aesthetic of Blindness? Postdigital Aesthetics: Art, Computation and Design (Ed. David M. Berry ve Michael Dieter). UK: Palgrave Macmillan.
  • Moradi, I. (2004). Glitch Aesthetics. School of Design Technology, Department of Architecture.The University of Huddersfield.
  • Sangild, T. (2004). Glitch The Beauty of Malfunction. Bad Music: The Music We Love to Hate içinde. (ed. Christopher Washburne ve Maiken Derno), ss. 257-74. New York: Routledge.
  • Prior, N. (2008). Putting a Glitch in the Field: Bourdieu, Actor Network Theory and Contemporary Music. Cultural Sociology, 2 ((3)), 301-319.
  • Pulleyblank, G. E. (2008). Language as Digital: A New Theory of the Origin and Nature of Human Speech. Proceedings of the 20th North American Conference on Chinese Linguistics (NACCL-20). Edited by Marjorie K.M. Chan and Hana Kang. Columbus, Ohio: The Ohio State University ss. 1-20.
  • Pullman, C. (2005). Some Things Change / The Education of A Grafic Designer. (S. Heller, Ed.) New York: Allworth Press.
  • Reas, C. ve Fry, B. (2007). Processing: A Programing Handbook for Visual Designers and Artists. MIT Press.
  • Sangild, T. (2004). Glitch The Beauty of Malfunction. Bad Music: The Music We Love to Hate içinde. (ed. Christopher Washburne ve Maiken Derno), ss. 257-74. New York: Routledge.
  • Sotiraki, V. (2014). Glitch Art Narratives: An investigation of the relation between noise and meaning. İsveç: Lund University, Department of Arts and Cultural Sciences.
  • Şangüder, M. K. (2014).Yeni Medya Sanatı Ortamında Performans ve Görüntü İlişkisinin Tarihsel Gelişim Süreci. Sanatı Yönetmek: Uluslararası Sanat Sempozyumu (ss. 431-437). İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi.
  • Tunalı Şenova, F. (2012). Interpreting Glitch; The Manifestation of Digital Culture: A Study on the Association Between Contemporary Sound Design and Digital Typography. Ankara: İhsan Doğramacı Bilkent University, Department of Graphic Design.
  • Virilio, P. ve Lotringer, S. (2005). The Accident of Art. New York: Semiotext(e).
  • Williams, R. (2003). Televizyon: Teknoloji ve Kültürel Biçim. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Yavuz, D. E. (2011). Kültür Sosyolojisi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Yarar, C. (2013). Klasik Dramatik Yapıdaki Temsil Problemi: A.Artaud’yu Derrida Üzerinden Okumak. Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 35:1, ss. 37-51
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Gözden geçirilmiş 2. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • White, M. (2001). Flows and Other Close Encounters with Television. Northwestern University Press.
APA GÖÇ S, BEDİR ERİŞTİ S (2019). Yeni Medya Sanatı Olarak Glitch' İleti Sürecinin Sorgulanması. , 113 - 128.
Chicago GÖÇ Selime,BEDİR ERİŞTİ Suzan Duygu Yeni Medya Sanatı Olarak Glitch' İleti Sürecinin Sorgulanması. (2019): 113 - 128.
MLA GÖÇ Selime,BEDİR ERİŞTİ Suzan Duygu Yeni Medya Sanatı Olarak Glitch' İleti Sürecinin Sorgulanması. , 2019, ss.113 - 128.
AMA GÖÇ S,BEDİR ERİŞTİ S Yeni Medya Sanatı Olarak Glitch' İleti Sürecinin Sorgulanması. . 2019; 113 - 128.
Vancouver GÖÇ S,BEDİR ERİŞTİ S Yeni Medya Sanatı Olarak Glitch' İleti Sürecinin Sorgulanması. . 2019; 113 - 128.
IEEE GÖÇ S,BEDİR ERİŞTİ S "Yeni Medya Sanatı Olarak Glitch' İleti Sürecinin Sorgulanması." , ss.113 - 128, 2019.
ISNAD GÖÇ, Selime - BEDİR ERİŞTİ, Suzan Duygu. "Yeni Medya Sanatı Olarak Glitch' İleti Sürecinin Sorgulanması". (2019), 113-128.
APA GÖÇ S, BEDİR ERİŞTİ S (2019). Yeni Medya Sanatı Olarak Glitch' İleti Sürecinin Sorgulanması. YEDİ: SANAT, TASARIM VE BİLİM DERGİSİ, 22(22), 113 - 128.
Chicago GÖÇ Selime,BEDİR ERİŞTİ Suzan Duygu Yeni Medya Sanatı Olarak Glitch' İleti Sürecinin Sorgulanması. YEDİ: SANAT, TASARIM VE BİLİM DERGİSİ 22, no.22 (2019): 113 - 128.
MLA GÖÇ Selime,BEDİR ERİŞTİ Suzan Duygu Yeni Medya Sanatı Olarak Glitch' İleti Sürecinin Sorgulanması. YEDİ: SANAT, TASARIM VE BİLİM DERGİSİ, vol.22, no.22, 2019, ss.113 - 128.
AMA GÖÇ S,BEDİR ERİŞTİ S Yeni Medya Sanatı Olarak Glitch' İleti Sürecinin Sorgulanması. YEDİ: SANAT, TASARIM VE BİLİM DERGİSİ. 2019; 22(22): 113 - 128.
Vancouver GÖÇ S,BEDİR ERİŞTİ S Yeni Medya Sanatı Olarak Glitch' İleti Sürecinin Sorgulanması. YEDİ: SANAT, TASARIM VE BİLİM DERGİSİ. 2019; 22(22): 113 - 128.
IEEE GÖÇ S,BEDİR ERİŞTİ S "Yeni Medya Sanatı Olarak Glitch' İleti Sürecinin Sorgulanması." YEDİ: SANAT, TASARIM VE BİLİM DERGİSİ, 22, ss.113 - 128, 2019.
ISNAD GÖÇ, Selime - BEDİR ERİŞTİ, Suzan Duygu. "Yeni Medya Sanatı Olarak Glitch' İleti Sürecinin Sorgulanması". YEDİ: SANAT, TASARIM VE BİLİM DERGİSİ 22/22 (2019), 113-128.