Yıl: 2005 Cilt: 0 Sayı: 19 Sayfa Aralığı: 220 - 237 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Çocuklar İçin Yalnızlık Ölçeğinin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Öz:
Bu çalışmanın amacı, Çocuklar İçin Yalnızlık Ölçeği (Asher ve Wheeler, 1985)'nin Türkçe'ye uyarlanması/geçerlik ve güvenirlik çalışmalarının yapılmasıdır. Bu amaçla; 3-6. sınıf öğrencilerinin yalnızlık düzeylerini ölçmek için geliştirilen ölçek 7. ve 8. sınıflar da dahil edilerek alt, orta ve üst sosyo-ekonomik düzeyden gelen 1683 (863 kız, 820 erkek) öğrenciye uygulanmıştır. Veriler üzerinden temel bileşenler analizi yöntemi ile faktör analizi yapılmıştır. Faktör analizi sonucunda, 3-4.sınıflar için 11, 5-8. sınıflar için 15 maddenin tek boyutlu bir yapı sergilediği anlaşılmıştır. Ölçeğin iç tutarlık katsayısı her iki sınıf düzeyi için de .87, test-tekrar test yöntemi ile hesaplanan güvenirlik katsayısı 3-4 sınıflar için .76, 5-8.sınıflar içi .87 olarak hesaplanmıştır. Ayrıca ölçeğin geçerlik çalışmaları çerçevesinde, popüler ve reddedilen öğrencilerin yalnızlık düzeylerini ayırt edip etmediği incelenmiş ve iki grubun ölçekten almış olduğu puanlar arasındaki fark anlamlı bulunmuştur. Elde edilen sonuçlar tartışılmış ve bazı öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelime: çocuk psikolojisi yalnızlık ölçeği

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

The Validity and Reliability Study of the Turkish Version of the Children's Loneliness Scale

Öz:
The purpose of this study was to adapt the Children's Loneliness Scale (Asher&Wheeler, 1985) to Turkish, and establish the validity and the reliability studies of this scale. For this purpose, the scale, which was developed to measure the loneliness levels of students from third grade to sixth grade, was administered to 1683 (863 girls, 820 boys) students who also involved seventh and eight grade students from low, middle and high socio-economic class. Factor analysis was done via conducting the principal component analysis. It was seen at the end of the factor analysis that 11 items for 3rd-4th grades and 15 items for 5th-8th grades show a single factor structure respectively. Internal consistency coefficent of the scale was found as .87 for both grade levels, and reliability coefficents calculated through test- retest method were found as .76 for 3rd-4th grades and .87 for 5th-8th grades. In addition, it was investigated whether the scale was able to distinguish the popular and the rejected students' level of loneliness, and it was found that there was a significant difference between the scores of these two groups. Results were discussed and some suggestions were presented in accordance with the findings.
Anahtar Kelime: loneliness scale child psychology

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Asher, S.R., Hymel, S. ve Renshaw, P. (1984). Loneliness in children. Child Development, 55, 1456-1464.
  • Asher, S.R. ve Paquette, J.A. (2003). Loneliness and peer relations in childhood. Current Directions Psychological Science, 12(3), 75-78.
  • Asher, S.R. ve Wheeler, V.A. (1985). Children's loneliness: A comparison of rejected and neglected peer status. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 53,500-505.
  • Asher, S.R ve Parker J.G. (1989). The significiance of peer relationship problems in childhood. In B.H.Schneider, G.Attili, J.Nedel ve R.P.Weissberg (Eds.), Social competence in developmental perspective (pp.5-23). Amsterdam: Kluwer.
  • Baykul, Y. (2000). Eğitimde Ve Psikolojide Ölçme: Klasik Test Teorisi Ve Uygulaması. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Boivin, M., Hymel, S. ve Bukowski, W.M. (1995). The role of the social withdrawal peer rejection end victimization by peers in predicting loneliness and depressed mood in cliildren. Development and Psychopathology, 7, 765-785.
  • Brendt, T.J. ve Ladd, G.W. (1989).(Eds). Peer relationship in child development. New York: Wiley
  • Cassidy, J. ve Asher, S.R. (1992). Loneliness and peer relationship in young children. Child Development, 63, 350-365.
  • Coie, J.D., Dodge, K.A. ve Coppotelli, H. (1982). Dimensions and types of social status: A crossage perspective. Developmental Psychology, 18(4), 557-570.
  • Demir, A. (1989). U.C.L.A Yalnızlık Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirliği. Psikoloji Dergisi, 7 (23), 14-18.
  • Demir, A. ve Tarhan, N. (2001). Loneliness and social dissatisfaction in Turkish adolescents. The Journal of Psychology, 235(1), 113-123.
  • Doğan, N. (2002).KIasik test teorisi ve örtük özellikler kuramının örneklettiler bağlamında karşılaştırılması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • French, D.C. ve Waas, G.A (1985). Behavior problems of peer-neglected and peer-rejected elementary-age children: Parent and teadier perspectives. Child Development, 56, 246-252.
  • Hansson, R.O., Jones, W.H., Carpenter, B.N. ve Remondet, J. (1986). Loneliness and adjustment to old age. International Journal of Aging and Human Development, 24, 41-53
  • Hartup, W.W.(1989). Social relationship and their developmental significiance. American Psychologist, 44(2), 120-126.
  • Jones, W.H., Rose, J. ve Russell, D. (1990). Loneliness and social anxiety. In H.Leitenberg (Ed.) Handbook of social and evaluation anxiety (pp. 247-266). New York: Plenium
  • Medora, N., Woodward, J. ve Larson, J. (1987). Adolescent loneliness: A cross-cultural comparison of Americans and Asian Indians. International Journal of Comparative Sociology, 28, 204-210.
  • Pallant, J. (2001). SPSS-Survival Manual: A step-By-Step Guide to Data Analysis Using SPSS for Windoios. Philadelphia, PA: Open University Pres.
  • Parkhurst, J.T. ve Asher, S.R. (1992). Peer rejection and middle school: Subgroup differences in behavior, loneliness and interpersonel concerns. Developmental Psychology, 28(2), 231-241.
  • Renshaw, P.D. ve Brown, P.J. (1993). Loneliness in middle childhood: Concurrent and longitudinal predictors. Child Development, 64, 1271-1284.
  • Rotenberg, K.J. (1999). Childhood and adolescent loneliness: An introduction. In K.J.Rotenberg and Hymell (Eds.), Loneliness in childhood and adolescent (pp.3-8). New York: Cambridge University Press.
  • Tani, F. ve Schneider, B. (1997). Self-report symptomatology of socially rejected and neglected Italian elementary-school school children. Child Study Journal, 27(4), 301-317
  • Tarhan, N. (1996). The relationship of sociometric status, sex, academic achievement, school type, and grade level with loneliness levels of secondary school students. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
APA KAYA A (2005). Çocuklar İçin Yalnızlık Ölçeğinin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. , 220 - 237.
Chicago KAYA Alim Çocuklar İçin Yalnızlık Ölçeğinin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. (2005): 220 - 237.
MLA KAYA Alim Çocuklar İçin Yalnızlık Ölçeğinin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. , 2005, ss.220 - 237.
AMA KAYA A Çocuklar İçin Yalnızlık Ölçeğinin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. . 2005; 220 - 237.
Vancouver KAYA A Çocuklar İçin Yalnızlık Ölçeğinin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. . 2005; 220 - 237.
IEEE KAYA A "Çocuklar İçin Yalnızlık Ölçeğinin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması." , ss.220 - 237, 2005.
ISNAD KAYA, Alim. "Çocuklar İçin Yalnızlık Ölçeğinin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". (2005), 220-237.
APA KAYA A (2005). Çocuklar İçin Yalnızlık Ölçeğinin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Eurasian Journal of Educational Research, 0(19), 220 - 237.
Chicago KAYA Alim Çocuklar İçin Yalnızlık Ölçeğinin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Eurasian Journal of Educational Research 0, no.19 (2005): 220 - 237.
MLA KAYA Alim Çocuklar İçin Yalnızlık Ölçeğinin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Eurasian Journal of Educational Research, vol.0, no.19, 2005, ss.220 - 237.
AMA KAYA A Çocuklar İçin Yalnızlık Ölçeğinin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Eurasian Journal of Educational Research. 2005; 0(19): 220 - 237.
Vancouver KAYA A Çocuklar İçin Yalnızlık Ölçeğinin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Eurasian Journal of Educational Research. 2005; 0(19): 220 - 237.
IEEE KAYA A "Çocuklar İçin Yalnızlık Ölçeğinin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması." Eurasian Journal of Educational Research, 0, ss.220 - 237, 2005.
ISNAD KAYA, Alim. "Çocuklar İçin Yalnızlık Ölçeğinin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". Eurasian Journal of Educational Research 19 (2005), 220-237.