İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin İletişim Becerilerine İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl: 2004 Cilt: 2 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 443 - 454 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin İletişim Becerilerine İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı, İlköğretim sınıf öğretmenlerinin, iletişim becerisine yönelik algılarının cinsiyet, medeni durum, çalışma süresi, iş hayatındaki verim, çalışma ortamından memnun olup olmama ve öğretmenlik mesleğinin toplum içinde hak ettiği yerde bulunup bulunmamasına ilişkin değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemektir.Araştırmanın örneklemini, İzmir il merkezinde bulunan resmi ilköğretim okullarında görev yapan, 128 (% 60.7) kadın ve 83 (%39.3) erkek olmak üzere toplam 211 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, KişiselBilgi Formu ve Çetinkanat (1997)'ın Öğretmen İletişim Becerileri Ölçeği ileelde edilmiştir. Verilerin çözümlenmesi amacıyla istatistiksel tekniklerden, ortalama, standart sapma, tek yönlü varyans analizi F, "t" ve "Scheffe" test teknikleri uygulanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına genel olarak bakıldığında, kadın öğretmenlerin erkek öğretmenlere göre iletişim becerisi "etkililik" ve "yeterlilik" alt boyutlarında daha yüksek ortalamaya sahip oldukları saptanmıştır. Öğretmenlerin mesleki verimlilik derecelerine ilişkin algılamalarına göre iletişim becerileri toplam puanları ortalamaları arasındave iletişim becerileri alt ölçekleri olan "empati, "eşitlik, "etkililik ve "yeterlilik" puanlarının ortalamaları arasında fark saptanmıştır.
Anahtar Kelime: öğretmen yetkinliği etkin iletişim sınıf öğretmenleri öğretmen nitelikleri ilk öğretim iletişim becerileri öğretmen-öğrenci ilişkileri

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akdemir, S. (1999). Kadına Özgü Yönüyle Kısmi Çalışma. DEÜ. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Akyüz.Y. (1999).Cumhuriyetten Günümüze Öğretmenlik Mesleğine ve Toplumdaki İmajına Bir Bakış ve Tarihten Çıkarılmayan Dersler. Eğitimde Yansımalar: V: 21. Yüzyılın Eşiğinde Türk Eğitim Sistemi, Ulusal Sempozyumu, 25-27 Kasım, Ankara.
  • Balcı, E., (1988). Türk Milli Eğitim Sisteminde Ödül Kavramı ve Yılın Öğretmeni Ödülü. Ankara Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Bolat, S. (1990). Yüksek Öğretimde Öğretim Elemanı-Ögrenci İletişimi. Ankara. H.Ü. Sos. Bil.-Enstitüsü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Brophy, J. E., Alleman, J. (1991). Activities as Instructional Tools: A. Framework for Analysis and Evaluation. Educational Researcher, 20 (4), 9-23.
  • Cüceloğlu, D. (2000). İnsan ve Davranışı. İstanbul, Remzi Kitabevi.
  • Çetinkanat, C. (1996). İnsan İlişkilerinde Etkili İletişim. Çağdaş Eğitim, 21 (223), 18-20.
  • Çilenti, K. (1998). Eğitim Teknolojisi ve Öğretim. Ankara, Kadıoğlu Matbaası.
  • Dökmen, Ü. (1997). İletişim Çatışmaları ve Empati. Sistem Yayıncılık. İstanbul.
  • ERIC, How Do Teachers Communicate? ERIC Digest 2-88., 1988-00-00, ERIC Clearinghouse on Teacher Edu¬cation Washington DC, ED297O02 (İnternetten 18.03.2004'de indirildi).
  • Good, T., Brophy, J. (19"97). Looking in Classrooms. New York:Harper Collins.
  • Gökçe, E. (2003). İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin Yeterlilikleri. Çağdaş Eğitim. Sayı:299, 36-48.
  • Griffin,'E.(2000). Communication Theory. First Education, San Diego State University.
  • Güçlü, N. (1998). Sınıfta Etkili Öğrenci-Öğretmen İletişiminin Kurulması. G.Ö. Eğitim Fakültesi Dergisi.lS (2), 61-64.
  • Güven. A., Akyüz, M. Y. (2001). Öğretmen Adaylarının İletişim ve Problem Çözme Becerilerine İlişkin Görüşleri. Ege Eğitim Dergisi, (1), 1: 13-22.
  • Kayıkçı, K. (1997). Genel Liselerde Yönetici Öğretmen İletişim Engellerine İlişkin Yönetici-Öğretmenlerin Algı ve Beklentileri. Yüksek Lisans Tezi, DEÜ. Sos. Bil. Enstitüsü, İzmir.
  • Kılbaş, Ş. (2000). 2000'li Yıllarda Etkili Öğretmen Nasıl Olmalıdır. Ç.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 2, 19,34-42.
  • Kısaç, İ. (2002). Öğretmen Öğrenci İletişimi (Ed. Emin Karip). Sınıf Yönetimi. Pegem Yayıncılık. S. 103-118.
  • Klonsky, M, (2002). Small Schools and Teacher Professional Development. ERIC Clearinghouse on Rural Education and Small Schools Charleston WV. ED470949
  • Küçükahmet, L. (1983). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara. A.Ü.E.B.F.Yayınları.
  • Mc.Whirter, j., Acar,. N.V. (2000). Ergen ve Çocukla İletişim: Öğretme, Destekleme ve Çocuk Yetiştirme Sanatı. US-A Yayıncılık, Ankara.
  • Özdemir, M. ve Sönmez, S. (1997). Sınıf Öğretmeni Adaylarına Öğretmen El Kitabı. Pegem Yayınları, Ankara.
  • Özer, K. (1993). İletişimsizlik Becerisi. Varlık Yayınları İstanbul.
  • Saracaloğlu, A.S., Silkü, A., Özkütük, N. (2001). Öğretmen adaylarının iletişim becerileri. X. Eğitim Bilimleri kongresinde sözlü bildiri olarak sunulmuştur.
  • Seifert, K. L. (1991). Educational Psychology. Houghton Mifflin Com.
  • Serin, O. (2001). "Lisans ve lisansüstü düzeydeki fen grubu öğrencilerinin problem çözme becerileri, fen ve bilgisayara yönelik tutumları ile başarıları arasındaki ilişki" DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü Doktora tezi,İzmir.
  • Şahin, F. Y. (1998). Grupla İletişim Becerileri Eğitiminin Üniversite Öğrencilerinin İletişim Beceri Düzeylerine Etkisi. Eğitim ve Bilim, 22 (110), 12-19.
  • TEACHER, Communication Skills (site J), 2003-Pleasant Valley Adult School_____/B_____ td> (İnternetten 18.03.2004'de indirildi).
  • Yüksel, G. (1999). Öğretmen Adayı Öğrencilerin Sosyal Beceri Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. G.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi,19 (2 )97-109.
APA BULUT BOZKURT N (2004). İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin İletişim Becerilerine İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. , 443 - 454.
Chicago BULUT BOZKURT Nergüz İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin İletişim Becerilerine İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. (2004): 443 - 454.
MLA BULUT BOZKURT Nergüz İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin İletişim Becerilerine İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. , 2004, ss.443 - 454.
AMA BULUT BOZKURT N İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin İletişim Becerilerine İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. . 2004; 443 - 454.
Vancouver BULUT BOZKURT N İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin İletişim Becerilerine İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. . 2004; 443 - 454.
IEEE BULUT BOZKURT N "İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin İletişim Becerilerine İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi." , ss.443 - 454, 2004.
ISNAD BULUT BOZKURT, Nergüz. "İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin İletişim Becerilerine İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi". (2004), 443-454.
APA BULUT BOZKURT N (2004). İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin İletişim Becerilerine İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 443 - 454.
Chicago BULUT BOZKURT Nergüz İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin İletişim Becerilerine İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 2, no.4 (2004): 443 - 454.
MLA BULUT BOZKURT Nergüz İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin İletişim Becerilerine İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, vol.2, no.4, 2004, ss.443 - 454.
AMA BULUT BOZKURT N İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin İletişim Becerilerine İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2004; 2(4): 443 - 454.
Vancouver BULUT BOZKURT N İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin İletişim Becerilerine İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2004; 2(4): 443 - 454.
IEEE BULUT BOZKURT N "İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin İletişim Becerilerine İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi." Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2, ss.443 - 454, 2004.
ISNAD BULUT BOZKURT, Nergüz. "İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin İletişim Becerilerine İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi". Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 2/4 (2004), 443-454.