Yıl: 2006 Cilt: 0 Sayı: 23 Sayfa Aralığı: 127 - 136 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İnsan İlişkileri ve İletişim Dersi'nin Öğretmen Adaylarının Çatışma Çözme ve Empatik Beceri Düzeylerine Etkisi

Öz:
Problem Durumu: Bu araştırmada İnsan İlişkileri ve İletişim Dersi’nin öğretmen adaylarının çatışma çözme ve empatik beceri düzeylerine etkisi incelenmiştir. Araştırmanın Amacı: Araştırmada İnsan İlişkileri ve İletişim Dersi’nin öğretmen adaylarının çatışma çözme ve empatik beceri düzeylerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın Yöntemi: Çalışma grubu; 2003–2004 öğretim yılı yaz döneminde Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören 64 öğrenciden oluşturulmuştur. Araştırma deseni olarak kontrol gruplu ön-test son-test model kullanılmış ve 32 öğrenci deney, 32 öğrenci kontrol grubuna alınmıştır. Öğrencilerin çatışma çözme beceri düzeyleri Akbalık (2001) tarafından geliştirilen “Çatışma Çözme Ölçeği (ÇÇÖ)- Üniversite Formu” empatik beceri dü- zeyleri ise Dökmen (1988) tarafından geliştirilen “Empatik Beceri Ölçeği (EBÖ) – B Formu” ile ölçülmüştür. Verilerin analizinde ise t-testi tekniği kullanılmıştır. Bulguları ve Sonuçları: Araştırmada elde edilen bulgular, 12 haftalık İnsan İlişkileri ve İletişim Dersi alan öğretmen adaylarının, çatışma çözme ve empatik beceri düzeylerinin; bu dersi almayan öğretmen adaylarının çatışma çözme ve empatik beceri düzeylerinden daha yüksek olduğunu ortaya koymuştur (p<0.001). Araştırma bulguları; bilgilendirme ve beceri kazandırma odaklı iletişim, insan ilişkileri ve çatışma çözme becerileri öğretiminin, öğretmen adaylarının çatışma çözme ve empatik beceri düzeylerini olumlu yönde etkilediğini göstermektedir. Öneriler: Araştırmada elde edilen bulgular doğrultusunda, eğitim fakültelerinde İnsan İlişkileri ve İletişim Dersi’nin zorunlu ders olarak okutulması önerilebilir.
Anahtar Kelime: empati problem çözme öğretmen adayları problem çözme becerileri insan ilişkileri ve iletişim dersi

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

The effect of Human Relations and Communication Course on the Conflict Resolution and Empathic Skill Levels of Prospective-Teachers'

Öz:
Problem Statement: In this research, the e&#64256;ect of Human Relations and Communication Course on the con&#64258;ict resolution and empathic skill levels of prospective-teachers&#8217; are examined. Purpose of Study: The e&#64256;ect of Human Relations and Communication Course on the con&#64258;ict resolution and empathic skill levels of prospective-teachers&#8217; are examined. Methods: The study was carried out on the 64 students which consist of 32 participants in the control group, 32 participants in the experimental group who are students at Ondokuz Mayıs University. The design of the research was based on an experimental pre-test post-test model. Prospective-teachers&#8217; con&#64258;ict resolution skill levels were measured by means of &#8220;Con&#64258;ict Resolution Scale&#8221; which was developed by Akbalık (2001). Empathic skill levels were measured by means of &#8220;Empathic Skill Scale&#8221; with B-Form which was developed by Dökmen (1988). The data analysis applied t-test technique were applied for statistical analysis. Findings and Results: The research pointed out that con&#64258;ict resolution and empathic skill levels of prospective-teachers&#8217; who attended Human Relations and Communication Course were higher than those of others (p<0.001). In general, results have showed that Human Relations and Communication Course may e&#64256;ect prospective- teachers&#8217; con&#64258;ict resolution and empathic skill levels positively. Conclusions and Recommendations: Human relations and communication course must be taken by prospective teachers.
Anahtar Kelime: problem solving prospective teachers problem solving skills human relations and communication course empathy

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Adalbjarnardottir, S. (1994). Understanding children and ourselves: teachers’ reflections on social development in the classroom. Teaching and Teacher Education, 10 (4), 409 – 421. Adalbjnardottir, S., & Selman, R.L. (1997). I feel I have received a new vision: An analysis of teachers’ professional development as they work with studens on interpersonal issues. Teaching and Teacher Education, 13 (4), 409 – 428.
  • Akbalık, G.F. (2001). Çatışma çözme ölçeği (üniversite formu) geçerlik güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 16, 7 – 14.
  • Androjna, E., Barr, M.E., & Judkins, J. (2000). Improving the social skills of elementary school children. Dissertation Theses, 36 – 57.
  • Atkinson, D. (2004). Theorising how student teachers form their identities in initial teacher education. British Educatioanal Research Journal, 30 (3), 379 – 381.
  • Baltaş, Z.& Baltaş, A. (1992). Bedenin dili. İstanbul: Remzi Kitabevi, 3.baskı, 157 – 164.
  • Barrio,V.D., Aluja, A., & Garcia, L.F. (2004). Relationship between empathy and the big five personality traits in a sample of spanish adolescents. Social Behavior and Personality, 32 (7), 677 – 682.
  • Colsman, M., & Wulfert, E. (2002). Conflict resolution style as an indicator of adolescents’ substance use and other problem behaviors. Addictive Behaviors, 27 (4), 633 – 648.
  • Cüceloğlu, D. (1995). İnsan insana. İstanbul: Remzi Kitabevi. 9.baskı, 40 – 46.
  • Çağdaş, A. (2002).Anne-baba çocuk iletişimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım,43- 67.
  • Doyle, W., & Carter, K. (1996). Educational psychology and the education of teachers: A reaction. Educational Psychologist, 31 (1), 23 – 28.
  • Dökmen, Ü. (1988). Empatinin yeni bir modele dayanılarak ölçülmesi ve psikodrama ile geliştirilmesi. Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 21 (1),175.
  • Dökmen, Ü. (1995). İletişim çatışmaları ve empati. 2.baskı. İstanbul: Sistem Yayıncılık, 153-156
  • Durant, R.H., Barkın, S., & Krowchuk, P.D. (2001). Evaluation of a peaceful conflict resolution and violence prevention curriculum for sixth–grade students. Journal of Adolescent Healt, 28, 386 – 393.
  • Dysinger, B.J. (1993). Conflict resolution for intermediate children. School Counselor, 40 (4), 301-308
  • Eisikovits, R.A., & Karnieli, M. (1992). Acquiring conflict resolution skills as cultural learning: An israeli example.Higher Education, 23 (2), 183 – 194.
  • Flannery, D.J. (1998). Improving school violence prevention programs trough meaningful evaluation. Eric - Cue Digest, 132, 3 – 7.
  • Garret, D. (1997). Conflict resolution in the african american. Agression and Violent Behaviour, 2 (1), 25 – 31.
  • Gordon, T. (1998). Etkili öğretmenlik eğitimi. İstanbul: Sistem Yayıncılık, 4.basım, 58 – 82.
  • Gordon, T., & Sands, G.J.(1998). Etkili anababa eğitiminde uygulamalar. İstanbul: Sistem Yayıncılık, 3.basım, 26–168.
  • Goyette, R., Dore, R.,& Dion, E. (2000). Pupils’ misbehaviors and the reactions and causal attributions of physical education student teachers: A sequential analysis. Journal of Teaching In Physical Education, 20, 3 – 14.
  • Grafton, L.G. (1987). The mediating influence of efficacy on conflict strategies used in educational organizations. Paper Presented at the Annual Meeting of the Speech Communication Association, Boston, 1 – 30.
  • Graves, M., Nordling, G., Roberts, D., & Taylor, C. (1997). Conflict resolution through literature. Dissertation theses reports. Descriptive, 6 – 48.
  • Hazaleus, S.L., & Deffenbacher, J.L. (1986). Relaxation and cognitive treatments of anger. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 54, 222 – 226.
  • Honigsfeld, A., & Schiering, M. (2004). Diverse approaches to the diversity of learning styles in teacher education. Educational Psychology, 24 (4) , 487 – 493.
  • Joireman, J. (2004). Relationships between attributional complexity and empathy. Individual Differences Research, 2(3), 197 – 200.
  • Karip, E. (2000). Çatışma yönetimi. Ankara: Pegem A Yayınevi, 2. baskı, 60– 66.
  • Korkut, F. (2004). Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı Yayıncılık, 29.
  • Korn, J. (1994). Increasing teachers’ and students’ skill levels of conlict resolution and peer mediation strategies through teacher and student training programs. Dissertations Theses Reports, 3 – 78.
  • Kukari, A.J. (2004). Cultural and religious experiences: do they define teaching and learning for pre – service teachers prior to teacher education. Asia–Pacific Journal of Teacher Education, 32 (2), 95–98.
  • Loudin.J.L., Loukas. A., & Robinson. S. (2003). Relational aggression in college students: Examining the roles of social anxiety and empathy. Aggressive Behavior, 29, 430 – 439 .
  • Macaskıll. A., Maltby. J., & Day. L. (2002). Forgivenes of self and others and emotional empathy.The Journal of Social Psychology, 142 (5), 663 – 665.
  • Orpinas, P., Guy, S.P., McAlister, A., & Frankowski, R. (1995). Violence prevention in middle schools: A pilot evaluation. Journal of Adolescent Healt,17 (6), 360 – 371.
  • Ryan, S., Bridges, F.S., & Yerg, B. (2000). The influence of teacher education on teachers’ beliefs about purposes of physical education. Education Winter, 121 (2), 301 – 303. Sapon-Shevin, M., & Zollers, N.J. (1999). Multicultural and disability agendas in teacher education: Preparing teachers for diversity. International Journal of Leadership in Education: Theory and Practice, 2 (3), 165–190.
  • Schroeder, P.A., Basken, A., Engstrom, L., & Heald, L. (2000). Using cooperative learning strategies to ımprove social skills. Dissertation Theses Reports, 4 – 39.
  • Singer, E. (2002). The logic of young children’s (nonverbal) behavior. European Early Childhood Education Research Journal, 10 (1), 55 – 65.
  • Stevahn, L., & Johnson, D.W. (1997). Effect on high school students of conflict resolution training ıntegrated in to english literature. Journal of Social Psychology, 137 (3), 302 – 311.
  • Tepper, N.C. (2004). Supportive practices in teacher education: Finding out what preservice teachers know about teaching, learning, and community, through purposeful and creative assessment. Education, 125 (2), 236 – 242.
  • Thompson, K.L., & Gullone, E. (2003). Promotion of empathy and prosocial behaviour in children through humane education. Australian Psychologist, 38 (3), 175 – 182.
  • Vitaglione, G.D., & Barnett, M.A.(2003). Assessing a new dimension of empathy:empathic anger as a predictor of helping and punishing desires. Motivation and Emotion. 27 (4), 301-305.
  • Voltan – Acar, N. (2002). Grupla psikolojik danışmada alıştırmalar ve deneyler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 8–55.
  • Warden, D., & Mackinnon, S. (2003). Prosocial children, bulles and victims: An investigation of their sociometric status, empathy and social problem-solving strategies. British Journal of Developmental Psychology, 21, 367 – 385.
  • Whirter, J.Mc., & Voltan – Acar, N. (1998). Çocukla iletişim. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi, 128.
APA KARAHAN T, SARDOĞAN M, GÜVEN M, OZKAMALI E, Dicle A (2006). İnsan İlişkileri ve İletişim Dersi'nin Öğretmen Adaylarının Çatışma Çözme ve Empatik Beceri Düzeylerine Etkisi. , 127 - 136.
Chicago KARAHAN T. Fikret,SARDOĞAN Mehmet E.,GÜVEN M. Çağatay,OZKAMALI EYYÜP,Dicle Abdullah Nuri İnsan İlişkileri ve İletişim Dersi'nin Öğretmen Adaylarının Çatışma Çözme ve Empatik Beceri Düzeylerine Etkisi. (2006): 127 - 136.
MLA KARAHAN T. Fikret,SARDOĞAN Mehmet E.,GÜVEN M. Çağatay,OZKAMALI EYYÜP,Dicle Abdullah Nuri İnsan İlişkileri ve İletişim Dersi'nin Öğretmen Adaylarının Çatışma Çözme ve Empatik Beceri Düzeylerine Etkisi. , 2006, ss.127 - 136.
AMA KARAHAN T,SARDOĞAN M,GÜVEN M,OZKAMALI E,Dicle A İnsan İlişkileri ve İletişim Dersi'nin Öğretmen Adaylarının Çatışma Çözme ve Empatik Beceri Düzeylerine Etkisi. . 2006; 127 - 136.
Vancouver KARAHAN T,SARDOĞAN M,GÜVEN M,OZKAMALI E,Dicle A İnsan İlişkileri ve İletişim Dersi'nin Öğretmen Adaylarının Çatışma Çözme ve Empatik Beceri Düzeylerine Etkisi. . 2006; 127 - 136.
IEEE KARAHAN T,SARDOĞAN M,GÜVEN M,OZKAMALI E,Dicle A "İnsan İlişkileri ve İletişim Dersi'nin Öğretmen Adaylarının Çatışma Çözme ve Empatik Beceri Düzeylerine Etkisi." , ss.127 - 136, 2006.
ISNAD KARAHAN, T. Fikret vd. "İnsan İlişkileri ve İletişim Dersi'nin Öğretmen Adaylarının Çatışma Çözme ve Empatik Beceri Düzeylerine Etkisi". (2006), 127-136.
APA KARAHAN T, SARDOĞAN M, GÜVEN M, OZKAMALI E, Dicle A (2006). İnsan İlişkileri ve İletişim Dersi'nin Öğretmen Adaylarının Çatışma Çözme ve Empatik Beceri Düzeylerine Etkisi. Eurasian Journal of Educational Research, 0(23), 127 - 136.
Chicago KARAHAN T. Fikret,SARDOĞAN Mehmet E.,GÜVEN M. Çağatay,OZKAMALI EYYÜP,Dicle Abdullah Nuri İnsan İlişkileri ve İletişim Dersi'nin Öğretmen Adaylarının Çatışma Çözme ve Empatik Beceri Düzeylerine Etkisi. Eurasian Journal of Educational Research 0, no.23 (2006): 127 - 136.
MLA KARAHAN T. Fikret,SARDOĞAN Mehmet E.,GÜVEN M. Çağatay,OZKAMALI EYYÜP,Dicle Abdullah Nuri İnsan İlişkileri ve İletişim Dersi'nin Öğretmen Adaylarının Çatışma Çözme ve Empatik Beceri Düzeylerine Etkisi. Eurasian Journal of Educational Research, vol.0, no.23, 2006, ss.127 - 136.
AMA KARAHAN T,SARDOĞAN M,GÜVEN M,OZKAMALI E,Dicle A İnsan İlişkileri ve İletişim Dersi'nin Öğretmen Adaylarının Çatışma Çözme ve Empatik Beceri Düzeylerine Etkisi. Eurasian Journal of Educational Research. 2006; 0(23): 127 - 136.
Vancouver KARAHAN T,SARDOĞAN M,GÜVEN M,OZKAMALI E,Dicle A İnsan İlişkileri ve İletişim Dersi'nin Öğretmen Adaylarının Çatışma Çözme ve Empatik Beceri Düzeylerine Etkisi. Eurasian Journal of Educational Research. 2006; 0(23): 127 - 136.
IEEE KARAHAN T,SARDOĞAN M,GÜVEN M,OZKAMALI E,Dicle A "İnsan İlişkileri ve İletişim Dersi'nin Öğretmen Adaylarının Çatışma Çözme ve Empatik Beceri Düzeylerine Etkisi." Eurasian Journal of Educational Research, 0, ss.127 - 136, 2006.
ISNAD KARAHAN, T. Fikret vd. "İnsan İlişkileri ve İletişim Dersi'nin Öğretmen Adaylarının Çatışma Çözme ve Empatik Beceri Düzeylerine Etkisi". Eurasian Journal of Educational Research 23 (2006), 127-136.