Yıl: 2005 Cilt: 2005 Sayı: 29 Sayfa Aralığı: 103 - 109 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Çoklu Zeka Alanlarına Dayalı Öğretimin Öğrencilerin Fizik Başarısına Etkisi

Öz:
Bu çalışmanın amacı Çoklu Zeka Kuramına dayalı öğretim ve geleneksel öğretimin dokuzuncu sınıf öğrencilerinin fizik başarılarına etkisinin saptanmasıdır. Bu amaçla ölçme aracı olarak Çoklu Zeka Anketi (ÇZA), ve Coulomb kanunu konusunda Çoktan Seçmeli Fizik Başarı Testi (ÇSFBT) kullanılmıştır. Çalışma Sincan ilçesi normal devlet okullarındaki 268 lise dokuzuncu sınıf öğrencisine uygulanmıştır. ÇZA ve ÇSFBT ön-test olarak deney ve kontrol gruplarına uygulanmıştır. Daha sonra deney gruplarındaki öğrencilerin sınıflarında fizik dersleri Çoklu Zeka Kuramına dayalı öğretimle gerçekleştirilirken kontrol gruplarında da geleneksel öğretimle gerçekleşmiştir. Deney grubundaki öğrenciler en yüksek zeka alanlarına göre, Sözel-Dil zeka, Mantık-Matematik zeka, Görsel-Uzaysal zeka, ve Sosyal zeka alanlarında gruplara ayrılmışlardır. Üç haftalık uygulamadan sonra, ÇSFBT son-test olarak bütün gruplara uygulanmıştır. Bu çalışmanın sonuçlarına göre, Çoklu Zeka Kuramına dayalı öğretimin geleneksel öğretime göre dokuzuncu sınıf öğrencilerinin fizik başarılarına anlamlı bir etkisi vardır.
Anahtar Kelime: fizik eğitimi coulomb kanunu çoklu zeka kuramı çoklu zeka

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

The Effect of Multiple Intelligences Based Instruction on Students' Physics Achievement

Öz:
The purpose of this study is to compare the effects of the multiple-intelligences based instruction versus traditional instruction on ninth grade students' physics achievement. MI Inventory (CZA) and Multiple Choice Physics Achievement test about Coulomb’s law (ÇSFBT) was used as instrument. The study was conducted with 268 ninth grade public high school students in Ankara. ÇZA and ÇSFBT were administered as pretest to both experimental and control groups. Then, students in experimental groups were exposed to the MI based physics lessons whereas students in control groups were exposed to the traditional physics lessons. Students in experimental classes were grouped with respect to the students’ strongest intelligences in Verbal-Linguistic, Logical-Mathematical, Visual-Spatial, Interpersonal intelligence dimensions. After three weeks of treatment, all groups were post-tested with ÇSFBT. According to the results of this study, multiple-intelligences based instruction made significant effect on students’ physics achievement in comparison to traditional method.
Anahtar Kelime: coulomb's law multiple intelligence theory multiple intelligence physics education

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Armstrong, T. (1993). 7 Kinds of smart. Identifying and developing your many intelligences. New York: Penguin Group.
  • Armstrong, T. (1994). Multiple intelligences in the classroom. Virginia: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Bellanca, J. (1997). Active learning handbook for the multiple intelligences classroom. USA: IRI/SkyLight Training and Publishing.
  • Bellanca, J., Chapman, C. ve Swartz, E. (1997). Multiple assessments for multiple intelligences. USA: IRI/SkyLight Training and Publishing.
  • Bilgin, N. (1992). Fizik soru bankası: Lise 1-2-3. Ankara: Tekışık Matbaası.
  • Bolat, M. (2002). İlkelerle ÖSS fizik. Konu anlatımlı soru bankası - Cilt 2. Ankara: Tümay Yayınları.
  • Campbell, B. (1992). Multiple intelligences in action. Childhood Education, 68(4), 197-200.
  • Campbell, B. (1994). The multiple ıntelligences handbook: Lesson plans and more. Stanwood, WA: Campbell & Associates.
  • Campbell, L. ve Campbell, B. (1999). Multiple intelligences and student achievement: Success stories from six schools. Virginia, USA. Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Campbell, L., Campbell, B. ve Dickinson, D. (1996). Teaching and learning through multiple intelligences. Massachusetts USA: A Simon and Schuster Company.
  • Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. New York: Basic Books.
  • Green, S., Salkind, N. ve Akey T. (2000). Using SPSS for windows. Analyzing and understanding data. New Jersey: PrenticeHall
  • Goodnough, K. C. (2000). Exploring multiple intelligences theory in the context of science education: An action research approach. Dissertation Abstracts International, 61(05), 2164A. (University Microfilms No. AAT NQ49853).
  • Gürçay, D. (2003). The effect of multiple intelligences based instruction on students’ physics achievement. Middle East Technical University, Ankara, unpublished doctoral thesis.
  • Kaptan, F. (1998). Fen bilgisi öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Kezar, A. (2001). Theory of multiple intelligences: Implications for higher education. Innovative Higher Education, 26(2) 141-154.
  • McKenzie, W. (1999). Multiple Intelligences Survey. 26.02.2001 tarihinde http://surfaquarium.com/MI/inventory.htm adresinden alınmıştır.
  • Özdemir, M. ve Aras, E. (2002). Lise 1 fizik. Ankara: Esen Basın Yayın Dağıtım.
  • Öztürk, E. (2000). Lise fizik 1 ders kitabı. Ankara: Küre Yayıncılık.
  • Redish, E. (1994). The implications of cognitive studies for teaching physics, American Journal of Physics, 62(6), 796-803.
  • Revisedteele, (2002). Multiple intelligences inventory. 08.02.2002 tarihinde http://www.angelfire.com/va/gkerns/ revisedteele.html adresinden alınmıştır.
  • Rodgers, K. (2001). The Rodgers indicator of multiple intelligences. 30.01.2001 tarihinde http://www.clat.psu.edu/homes/bxb11/mi/MIQues.htm adresinden alınmıştır.
APA Gurcay D, ERYILMAZ A (2005). Çoklu Zeka Alanlarına Dayalı Öğretimin Öğrencilerin Fizik Başarısına Etkisi. , 103 - 109.
Chicago Gurcay Deniz,ERYILMAZ Ali Çoklu Zeka Alanlarına Dayalı Öğretimin Öğrencilerin Fizik Başarısına Etkisi. (2005): 103 - 109.
MLA Gurcay Deniz,ERYILMAZ Ali Çoklu Zeka Alanlarına Dayalı Öğretimin Öğrencilerin Fizik Başarısına Etkisi. , 2005, ss.103 - 109.
AMA Gurcay D,ERYILMAZ A Çoklu Zeka Alanlarına Dayalı Öğretimin Öğrencilerin Fizik Başarısına Etkisi. . 2005; 103 - 109.
Vancouver Gurcay D,ERYILMAZ A Çoklu Zeka Alanlarına Dayalı Öğretimin Öğrencilerin Fizik Başarısına Etkisi. . 2005; 103 - 109.
IEEE Gurcay D,ERYILMAZ A "Çoklu Zeka Alanlarına Dayalı Öğretimin Öğrencilerin Fizik Başarısına Etkisi." , ss.103 - 109, 2005.
ISNAD Gurcay, Deniz - ERYILMAZ, Ali. "Çoklu Zeka Alanlarına Dayalı Öğretimin Öğrencilerin Fizik Başarısına Etkisi". (2005), 103-109.
APA Gurcay D, ERYILMAZ A (2005). Çoklu Zeka Alanlarına Dayalı Öğretimin Öğrencilerin Fizik Başarısına Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2005(29), 103 - 109.
Chicago Gurcay Deniz,ERYILMAZ Ali Çoklu Zeka Alanlarına Dayalı Öğretimin Öğrencilerin Fizik Başarısına Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2005, no.29 (2005): 103 - 109.
MLA Gurcay Deniz,ERYILMAZ Ali Çoklu Zeka Alanlarına Dayalı Öğretimin Öğrencilerin Fizik Başarısına Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.2005, no.29, 2005, ss.103 - 109.
AMA Gurcay D,ERYILMAZ A Çoklu Zeka Alanlarına Dayalı Öğretimin Öğrencilerin Fizik Başarısına Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2005; 2005(29): 103 - 109.
Vancouver Gurcay D,ERYILMAZ A Çoklu Zeka Alanlarına Dayalı Öğretimin Öğrencilerin Fizik Başarısına Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2005; 2005(29): 103 - 109.
IEEE Gurcay D,ERYILMAZ A "Çoklu Zeka Alanlarına Dayalı Öğretimin Öğrencilerin Fizik Başarısına Etkisi." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2005, ss.103 - 109, 2005.
ISNAD Gurcay, Deniz - ERYILMAZ, Ali. "Çoklu Zeka Alanlarına Dayalı Öğretimin Öğrencilerin Fizik Başarısına Etkisi". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2005/29 (2005), 103-109.