Yıl: 2006 Cilt: 20 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 265 - 289 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Yönetimde Etik ve Yozlaşma

Öz:
Özet: Yönetim ve yöneticilerin iyi işlev görememesi sonucu, buna çözüm olarak girişilen reform çalışmalarında yönetimin hukuksal, siyasal, örgütsel ve mali boyutlarına ağırlık verilerek sorunun etik boyutu ihmal edilmektedir. Etik, en üstün ve kutsal değerler olan ahlak, hukuk ve dini değerleri temel alan belirleyici bir olgu olup, kişinin veya çalışanların davranışlarına temel teşkil eden ahlak ilkelerinin tümü olmaktadır. Yönetsel alanda etik olgusu ise, doğru eylem ve işlemlere ulaşmak için gerekli olan ilke ve standartların ifadesi olmaktadır. Yönetimde denetim mekanizmasının genellikle seyrek ve sonradan işletilmesi, gayri-şahsilik ilkesinin ortaya koyduğu tarafsızlık, sadakat ilkesi ve yasal düzenlemeler kamu görevlilerinin kamu yararına ve çıkarına uygun hareket etmesinde yeterli güce sahip olamamaktadır. Dolayısıyla etkinlik ve verimlilikten uzak olan kamu yönetiminde, yönetsel etik, verimlilik için de gerekli olmaktadır. Kamu yönetiminde etiği gündeme getiren esas unsur ise “Yozlaşma” olgusu olmaktadır. Yozlaşma olgusu ise merkeziyetçilik, yönetimde dışa kapalılık-gizlilik ve tutuculuk, hizmet sunumunda yetersizlik, kurallara aşırı bağlılık(şekilcilik), siyasallaşma, aracı kullanma ve rüşvet gibi nedenlerle ortaya çıkmakta olup, bunları giderici önlemlerin alınması yönetsel etik için öncelikli konulardan birisi olmaktadır.
Anahtar Kelime: yönetim etik yozlaşma

Konular: Etik Kamu Yönetimi Hukuk

-

Öz:
Abstract: Administrative reforms focus generally on legal, political, organizational and financial problems and ignore the question of ethics. Composed of the superior and sacred values of moral, law and religion, ethics is the sum of moral principles which determine the behaviors of individual/employee. Ethics in administration signifies the principles and standards indispensible to realize right acts and actions. Control mechanisms working rarely and a posteriori, principles of impersonnality, neutrality and loyalty as well as legal measures appear to fail in making public agents act in public interest. So, administrative ethics is a condition of efficiency in public administration. Ethics in public administration deserves special interest because of increasing corruption in public administration, which is a result of various problems such as centralization, opacity, conservatism, inefficiency of service, formalism, politization and corruption. It’s a prior goal of administrative ethics to take measures in order to make disappear this kind of anomalies.
Anahtar Kelime: ethics degeneration management

Konular: Etik Kamu Yönetimi Hukuk
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akıllıoğlu Tekin, “Yönetimde Açıklık-Gizlilik ve Bilgi Alma Hakkı”, (Ulusal İdare Hukuku Kongresi, II. Kitap, Kamu Yönetimi, 01-04-Mayıs 1990,Ankara).
  • Aksoy Şinasi, Yönetimde Etik Paneli, (21.05.2004 – ODTÜ Ankara).
  • Aktan Coşkun Can, Politik Yozlaşma Ve Kleptokrasi: 1980-1990 Türkiye Deneyimi, (Afa Yayınları,1992,İstanbul).
  • Berkman A. Ümit, Azgelişmiş Ülkelerde Kamu Yönetiminde Yolsuzluk Ve Rüşvet, (Todaie Yayınları, Ankara, 1983).
  • Berkman A. Ümit,“Yolsuzluk ve Rüşvete Karşı Önlemler”,(Boğaziçi Üniversitesi,Ekonomi ve İdari Bilimler Dergisi,Cilt:2,Sayı:1,1998).
  • Bilgin Kamil Ufuk, “ Kamu Yönetiminde Yönetsel Etiğin Yönetim Ölçeğinde Değerlendirilmesi”, (21. Yüzyılda Nasıl Bir Kamu Yönetimi Sempozyumu, 7-9 Mayıs 1997, TODAİE, Ankara).
  • Bilgin Mehmet Hüseyin, “Krizin Gerçek Kaynağı”, (Radikal Gazetesi, 10 Mayıs-2001).
  • Bilgin Mehmet Hüseyin, “Politik Yozlaşmaya Ekonomik Bir Bakış ve Türkiye İçin Alternatif Öneriler” (Siyaset ve Yönetimde Etik Sempozyumu, Sakarya Üniversitesi,1998, Adapazarı).
  • Bilgin Mehmet Hüseyin,“Yozlaşma ve Türk Siyasal Yaşamının Yeniden Yapılanması: Bir Model Önerisi”, (Amme İdaresi Dergisi, Cilt:36, sayı:2,Haziran-2003.).
  • Bowman James S., Ethical İssuesfor The Public Maneger, (Handbook Of Organization Manegement, Ed.William B. Eddy, Marcel Dekker, 1983,Newyork).
  • Büyük Larousse, 1986: 3865 ve Ana Britannica, 1988: 340.
  • Coşgun Şeyda, Yönetimde Etik ve Yozlaşma, (Yayınlanmamış Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, 2003).
  • Çulpan Refik, “Büroktatik Sistemin Yozlaşması”, (Amme İdaresi Dergisi,C.13,S.2,Haziran 1980).
  • Dodel J. Patrick, “ İntegrity in The Public Service”, (Public Administration Review, 50. Year, Mary-June-1990).
  • DPT, Kamu Yönetiminin İyileştirilmesi ve Yeniden Yapılandırılması, (Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı Özel İhtisas Komisyonu Raporu, Dpt Yayını, 2000, Ankara).
  • Eken Musa Ve Şen Lütfi, Siyasal Ve Yönetsel Yozlaşmadan Seffaf Yönetime, Sorunlar-Öneriler, (Yayınlanmamış Çalışma, Milliyet Gazetesi,1993 Örsan Öymen 3.’Lük Ödülü İzmir,1994).
  • Eken Musa, “Kamu Yönetiminde Gizlilik Geleneği Ve Açıklık İhtiyacı” (Amme İdaresi Dergisi, Cilt: 22, Sayı: 2).
  • El Attas Seyyid Hüseyin,Toplumların Çöküşünde Rüşvet,(Çev:Cevdet Cent,Pınar Yayınları,1988,İstanbul).
  • Emre Cahit, Karşılaştırmalı Kamu Yönetimi; (Siyasal Kitapevi, 1997, Ankara).
  • Eryılmaz Bilal, Bürokrasi, (Anadolu Matbaası, İzmir,1993).
  • Eryılmaz Bilal, Kamu Yönetimi, (4. Baskı, 1998, İstanbul).
  • Fox Charles, The Use Of Philosophy İn Administrative Etihics, (Handbook Of Administrative Ethics, Ed. Terry L. Cooper, Marcel Dekker, 1994, Newyork).
  • Gedikli B., Kamu Harcama Yönetiminde Kalite, (Yeminli Mali Müşavirlik Yayınları, 2001).
  • Gökdayı İsmail, “Yozlaşan Kamu Yönetiminde Etik İkilemler, İlkeler ve Etik Kültür” (Siyasette ve Yönetimde Etik sempozyumu, Sakarya Üniversitesi, 1998, Adapazarı).
  • Göktaş M. Emin, “Toplumsal Ve Siyasal Hayatımızda İhmal Edilen Bir Değer: Ahlak, Siyaset Ve Yönetimde Etik “,(Sakarya Üniversitesi İ.İ.B.F.,Adapazarı, 1998).
  • Gözübüyük A. Şeref Ve Akıllıoğlu Tekin, Yönetim Hukuku,(Turhan Kitapevi, Ankara,1993).
  • Hançeroğlu Orhan, Felsefe Sözlüğü, (Remzi Kitapevi, İstanbul, 1989).
  • Heidenheimer Arnold J.,(Ed.), Political Corruption; Reading In Comparative Analysis, (Holt, Renehard And Winston, Newyork,1989).
  • İnan Kamran, Devlet İdaresi, (Ötüken Yayınevi, İstanbul, 1993).
  • İzveren Adil, Toplumsal Törebilim,(Sosyal Ahlak, Ankara İktisadi Ve Ticari İlimler Akademisi Yayını No: 130, 1980, Ankara).
  • Kazancı Metin, Halkla İlişkiler Açısından Yönetim ve Yönetilenler, (A.Ü.S.B.F. Yayını;1978).
  • Kernaghan Kenneth, Promating Public Service Ethics; The Codification Aption, (Ethics İn Public Service, Ed. Richard A. Chapman, Carleton Universty Pres, Ottawa, 1993).
  • Kıllıoğlu İsmail, Ahlak Maddesi, (Sosyal Bilimler Ansiklopedisi, Cilt: 1,Risale Yayınları, İstanbul,1990).
  • Kazancı Metin, “Yönetsel Örgütlerde Yozlaşma Eğilimi”,(Amme İdaresi Dergisi,C.5,S.3, Eylül,1972).
  • Meter J. Kenneth, Politics And The Bureducracy, (Brooks/Colo Publishing Company,1993, California).
  • Mumcu Ahmet, Osmanlı Devletinde Rüşvet Özellikle Adli Rüşvet,(İnkilap Kitapevi,İstanbul,1985).
  • Onar Sıddık Sami, İdare Hukuku, (Cilt I, İstanbul,1942).
  • Örnek Acar, Kamu Yönetimi, (1991 İstanbul).
  • Pehlivan İnayet, “Yönetimde Etik Sorunun Ve Kamu Yöneticisinin Etik Davranışları”, (21. Yüzyılda Nasıl Bir Kamu Yönetimi Sempozyumu,7-9 Mayıs 1997, Todaie, Ankara).
  • Picki Viktor, “Ombudsman Ve Yönetimde Reform”, (Amme İdaresi Dergisi, Çev: Turgay Ergun, Cilt:19, Sayı:4, Aralık 1986).
  • Savaş Vural Fuat, “Politik Yozlaşma Ortamında Refah Devletten Minimal Devlete”,(Türkiye Günlüğü,Eylül-Ekim,1994).
  • Tekeli İlhan ve Şaylan Gencay, “Rüşvet Kuramı” (Amme İdaresi Dergisi,C.7,S.3 Eylül 1974).
  • Tekeli İlhan Ve Şaylan Gencay, “Rüşvet Kuramı”,(Amme İdaresi Dergisi,C.7,S.3,1997).
  • Tutum Cahit,Kamu Yönetiminde Yeniden Yapılanma,(TESAV Yayınları,1994).
  • Ulug Feyzi, Yönetimde Meslek Etiği, (Yönetimde Etik Paneli, 21.05.2004, ODTÜ, Ankara).
  • Yayla Atilla, “Yolsuzluklar Nereye Kadar”,(Hak-İş Dergisi,Sayı:25,Ekim-1993).
  • Yılgör A.G., “Toplam Kalite Yönetiminin Özel Sektör Ve Kamu Kesimi İçin Ortak Model Oluşturabilme Potansiyeli” (İktisat Dergisi,Sayı: 405,Eylül-2000).
  • Yudin P. ve Rosenthal M., Felsefe Sözlüğü,(Çev: Aziz Çalışlar, Sosyal Yayımları, İstanbul, 1997).
APA ÇEVİKBAŞ R (2006). Yönetimde Etik ve Yozlaşma. , 265 - 289.
Chicago ÇEVİKBAŞ Rafet Yönetimde Etik ve Yozlaşma. (2006): 265 - 289.
MLA ÇEVİKBAŞ Rafet Yönetimde Etik ve Yozlaşma. , 2006, ss.265 - 289.
AMA ÇEVİKBAŞ R Yönetimde Etik ve Yozlaşma. . 2006; 265 - 289.
Vancouver ÇEVİKBAŞ R Yönetimde Etik ve Yozlaşma. . 2006; 265 - 289.
IEEE ÇEVİKBAŞ R "Yönetimde Etik ve Yozlaşma." , ss.265 - 289, 2006.
ISNAD ÇEVİKBAŞ, Rafet. "Yönetimde Etik ve Yozlaşma". (2006), 265-289.
APA ÇEVİKBAŞ R (2006). Yönetimde Etik ve Yozlaşma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(1), 265 - 289.
Chicago ÇEVİKBAŞ Rafet Yönetimde Etik ve Yozlaşma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 20, no.1 (2006): 265 - 289.
MLA ÇEVİKBAŞ Rafet Yönetimde Etik ve Yozlaşma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, vol.20, no.1, 2006, ss.265 - 289.
AMA ÇEVİKBAŞ R Yönetimde Etik ve Yozlaşma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2006; 20(1): 265 - 289.
Vancouver ÇEVİKBAŞ R Yönetimde Etik ve Yozlaşma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2006; 20(1): 265 - 289.
IEEE ÇEVİKBAŞ R "Yönetimde Etik ve Yozlaşma." Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20, ss.265 - 289, 2006.
ISNAD ÇEVİKBAŞ, Rafet. "Yönetimde Etik ve Yozlaşma". Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 20/1 (2006), 265-289.