Yıl: 2007 Cilt: 5 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 463 - 477 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Dil Edinimi ve Değer Öğretimi Süresince Masalın Önemi ve İşlevi

Öz:
Çocuk Edebiyatı, çocuğu eğlendirme, ona hoş vakit geçirmenin yanında eğitici yönüyle de öne çıkar. Bu edebiyat, çocuğu doğrudan eğitmek amacıyla vücuda getirilmese de, onda olumlu etki ve izlenimler bırakmayı amaçlar. Çocuğun çevreyi algılayış, olayları seziş ve karşılaşabileceği durumlar karşısında olumlu tutum ve davranış sergileme, geliştirme ve kazanmasına olanak sağlar. Çocuk edebiyatı ürünleri arasında yer alan masal, bir yandan çocuğun dil becerilerini geliştirirken bir yandan da çocukta millî ve evrensel kültür değerlerine karşı bir bilinç uyandırır. Çocuğun dil ile ilgili herhangi bir probleminin çözümünde dil edinimi için hazırlanan öğretim materyallerinin etkili ve verimli olması, dil eğitimi üzerine yapılan bilimsel çalışmaların takibine bağlıdır. Günümüzde ulaşılan bilimsel bulguların sürekli olarak çeşitlenmesi, dil edinimi ve kültür aktarımı için hazırlanan öğretim materyallerinin de ona göre yenilenme ve değiştirilmesini gerektirmektedir. Bu çalışmada, “Anonim Halk Edebiyatı” ürünlerinden masalın, eğitsel işlevi ve önemi tartışılmıştır. Çalışmada, çocuk edebiyatı ve masal kavramları tanıtılmış; masalın, dil edinimi sürecinde çocuğun olumlu tutum geliştirmesi ve sosyalleşmesinde oynadığı rol üzerinde durulmuştur. Bunun için ilgili edebiyat kaynakları taranmıştır.
Anahtar Kelime: eğitim materyalleri anadili eğitimi çocuk eğitimi çocuk masalları çocuk edebiyatı

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aça, M. ve Ercan, A. M. (2004). Anonim Halk Edebiyatı, Türk Halk Edebiyatı El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Aksan, D. (2000). Her Yönüyle Dil: Ana Çizgileriyle Dilbilim. (1), TDK Yayınları: Ankara.
  • Aytaç, P. (1996). Eğitim, Gelenek, Çocuk ve Masal. Bilge Dergisi, Sayı: 9. (9-11).
  • Bascom, W. (1963). Four Functions of Folklore. The Journal of American Folklore, Sayı:67. (333-349).
  • Başaran, M. (2003). İlköğretim 4. ve 5. Sınıflarda Öğretmenlerin Türkçe Derslerinde Öğretim Materyalleri Kullanma Durumları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi: Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Başgöz, İ. (1996). Protesto: Folklorun Beşinci işlevi (Fonksiyonu). Folkloristik Prof. Dr. Umay Günay Armağanı (hz. Özkul Çobanoğlu-Metin Özarslan). Ankara: DV Yayınları.
  • Boratav, P. N. (1959). Zaman Zaman İçinde. İstanbul.
  • Boratav, P. N. (1988). 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı. (5. Baskı). İstanbul: Gerçek Yayınevi.
  • Çobanoğlu, Ö. (1999). Halk Bilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Eker, G. Ö. (2004). Gelenekten Geleceğe Halk Edebiyatı. Türk Halk Edebiyatı El Kitabı. (edt. M. Öcal Oğuz). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Ekici, M. (2004a). Araştırma Yöntemleri, Türk Halk Edebiyatı El Kitabı. (Edt. M. Öcal Oğuz). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Ekici, M. (2004b). Halk Bilgisi (Folklor) Derleme ve İnceleme Yöntemleri. Ankara: Geleneksel Yayınları.
  • Elçin, Ş. (1993). Halk Edebiyatına Giriş. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Emre, A. C. (2004). Çocuklara Hikâye Anlatmak Sanatı. (2. Baskı), Milli Eğitim Bakanlığı Yayınevi: İstanbul.
  • Glazer, J. I. (2000). Literature for Young Children. (4th Edition), Pearson Education: USA-New Jersey.
  • Günay, U. (1975). Elazığ Masalları. Erzurum.
  • Günay, U. (1992). Masal, Türk Dünyası El Kitabı 3 (2. Baskı). Ankara: Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları.
  • Gürel, Z. (1998), Çocuk Edebiyatı Kavramı. Kervan Dergisi, Sayı:4. (4-5).
  • Karakuş, İ. (1995). Çocuğun Eğitiminde Tahkiyeli Metinler. Bilge Dergisi, Sayı:7. (10-12).
  • Karatay, H. (2004). İlköğretim II. Kademe Türkçe Ders Kitaplarının Ortak Kelime Kazandırma Yönünden Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi: Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Oğuzkan, F. (2001). Çocuk Edebiyatı. (7. Baskı), Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Russell, D. L. (2004). Literature for Children. (5th Edition), Pearson Education: USA-Boston.
  • Sakaoğlu, S. (2002). Gümüşhane ve Bayburt Masalları. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Tezel, N. (1985). Türk Masalları I-II. Kültür Bakanlığı Yayınları: İstanbul
  • Türkçe Sözlük (1998) Türk Dil Kurumu Yayınları: Ankara.
  • Ülgen, G. ve Fidan, E. (1997). Çocuk Gelişimi. Millî Eğitim Basımevi: İstanbul
  • Yavuz, M. H. (2002). Masallar ve Eğitimsel İşlevleri. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Zanden, J. W. W. (1997). Human Development. (Sixth Edition). The Mc.Graw-Hill Companies: New York.
APA KARATAY H (2007). Dil Edinimi ve Değer Öğretimi Süresince Masalın Önemi ve İşlevi. , 463 - 477.
Chicago KARATAY HALIT Dil Edinimi ve Değer Öğretimi Süresince Masalın Önemi ve İşlevi. (2007): 463 - 477.
MLA KARATAY HALIT Dil Edinimi ve Değer Öğretimi Süresince Masalın Önemi ve İşlevi. , 2007, ss.463 - 477.
AMA KARATAY H Dil Edinimi ve Değer Öğretimi Süresince Masalın Önemi ve İşlevi. . 2007; 463 - 477.
Vancouver KARATAY H Dil Edinimi ve Değer Öğretimi Süresince Masalın Önemi ve İşlevi. . 2007; 463 - 477.
IEEE KARATAY H "Dil Edinimi ve Değer Öğretimi Süresince Masalın Önemi ve İşlevi." , ss.463 - 477, 2007.
ISNAD KARATAY, HALIT. "Dil Edinimi ve Değer Öğretimi Süresince Masalın Önemi ve İşlevi". (2007), 463-477.
APA KARATAY H (2007). Dil Edinimi ve Değer Öğretimi Süresince Masalın Önemi ve İşlevi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 463 - 477.
Chicago KARATAY HALIT Dil Edinimi ve Değer Öğretimi Süresince Masalın Önemi ve İşlevi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 5, no.3 (2007): 463 - 477.
MLA KARATAY HALIT Dil Edinimi ve Değer Öğretimi Süresince Masalın Önemi ve İşlevi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, vol.5, no.3, 2007, ss.463 - 477.
AMA KARATAY H Dil Edinimi ve Değer Öğretimi Süresince Masalın Önemi ve İşlevi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2007; 5(3): 463 - 477.
Vancouver KARATAY H Dil Edinimi ve Değer Öğretimi Süresince Masalın Önemi ve İşlevi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2007; 5(3): 463 - 477.
IEEE KARATAY H "Dil Edinimi ve Değer Öğretimi Süresince Masalın Önemi ve İşlevi." Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5, ss.463 - 477, 2007.
ISNAD KARATAY, HALIT. "Dil Edinimi ve Değer Öğretimi Süresince Masalın Önemi ve İşlevi". Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 5/3 (2007), 463-477.