Yıl: 2007 Cilt: 0 Sayı: 26 Sayfa Aralığı: 1 - 12 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Başarı Yönelimleri Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Öz:
Problem Durumu: Öğrencilerin dikkate alınması gereken önemli problemlerinden bi- risi, öğrenme görevleri için belirledikleri amaçların ve motive oldukları değişkenle- rin sıklıkla işlevsiz olmasıdır. Bununla birlikte, başarı yönelimlerini ölçmeye yönelik yapılan çalışmaların sayısı oldukça sınırlıdır. Araştırmanın Amacı: Bu araştırmanın amacı Midgley ve diğerleri (1998) tarafından geliştirilen Başarı Yönelimleri Ölçeği’ni (BYÖ) Türkçeye uyarlamak ve geçerlik ve güvenirlik çalışmalarını yapmaktır. Araştırmanın Yöntemi: Araştırmanın örneklemini Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakül- tesi’nin çeşitli bölümlerinde öğrenim gören 607 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. 298’i kız, 309’u erkek öğrenciden oluşan örneklemin yaş ortalaması 20’dir. Araştır- mada ölçeğin yapı geçerliği, madde analizi ile test-tekrar test ve Cronbach alfa iç tu- tarlılık güvenirlik katsayıları hesaplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 11.5 ve LISREL 8.54 programları kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular ve Sonuçlar: BYÖ’nün dilsel eşdeğerlik puanını belirlemek amacıyla yapılan ça- lışma sonucunda İngilizce ve Türkçe form arasındaki korelasyonlar öğrenme yönelimi (ÖY) için .93, performans-yaklaşma yönelimi (PYAY) için .90 ve performans-kaçınma yönelimi (PKAY) için .96 olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliği için doğrulayıcı faktör analizi (DFA) uygulanmış ve orijinal formda olduğu gibi üç faktörde uyum ver- diği bulunmuştur. BYÖ’nün faktör yüklerinin ÖY alt boyutu için .47 ile .78, PYAY için .67 ile .92 ve PKAY için .48 ile .69 arasında değiştiği görülmüştür. Yapılan madde ana- lizi sonucunda, ölçeğin düzeltilmiş madde-toplam korelasyonlarının ÖY için .42−.58, PYAY için .48−.61 ve PKAY için .48−.60 arasında değiştiği, %27’lik alt ve üst grupların madde puanlarındaki farklara ilişkin t değerlerinin ise 7.41 ile 27.94 arasında sıralandı- ğı bulunmuştur. Ölçeğin Cronbach alfa iç tutarlılık güvenirlik katsayıları ÖY için .77, PYAY için .79 ve PKAY için .78 olarak belirlenmiştir. Ölçeğin test-tekrar test güvenir- likleri ise her bir faktör için sırasıyla .95, .91 ve .94 olarak bulunmuştur. Öneriler: Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda uyarlanan ölçeğin öğ- rencilerin başarı yönelimlerini geçerli ve güvenilir biçimde ölçeceği söylenebilir. Öl- çeğin bu alandaki eksikliğin giderilmesine ve öğrenme, danışma psikolojisi ve eği- tim psikolojisi gibi alanlara katkısı olacağına inanılmaktadır.
Anahtar Kelime: başarı yönelimleri doğrulayıcı faktör analizi öğrenci başarısı geçerlik güvenirlik sakarya üniversitesi başarı etkenleri başarı yönelimleri ölçeği

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Ames, C. (1992). Classrooms: Goals, structures and student motivation. Journal of Educational Psychology, 84(3), 261-271. Ames, C., & Archer, J. (1988). Achievement goals in the classroom: Students’ learning strategies and motivation processes. Journal of Educational Psychology, 80(3), 260-267. Anastasi, A. (1982). Psychological testing. New York: Mac Millan Publishing Co. Inc. Büyüköztürk, Ş. (2004). Veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö., Kahveci, Ö., & Demirel, F. (2004). Güdülenme ve Öğrenme Strateji- leri Ölçeği’nin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eği- tim Bilimleri, 4(2), 207-239. Dweck, C. S. (1986). Motivational processes affecting learning. American Psychologist, 41(10), 1040-1048. Dweck, C. S., & Leggett, E. L. (1988). A social-cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95(2), 256-273. Elliot, A. J., & Harackiewicz, J. M. (1996). Approach and avoidance goals and intrinsic motivation: A mediational analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 461-475. Elliot, A. J., & Church, M. A. (1997). A hierarchical model of approach and avoidance achievement motivation. Journal of Educational Psychology, 72, 218-232. Elliot, A. J. (1999). Approach and avoidance motivation and achievement goals. Educational Psychologist, 34, 169-189. Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structural analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55. Koestner, R., & Zuckerman, M. (1994). Causality orientations, failure and achievement. Journal of Personality, 62, 321-345. Lemyre, P., Roberts, G. C., & Ommundsen, Y. (2002). Achievement goal orientations, perceived ability, and sportspersonship in youth soccer. Journal of Applied Sport Psychology, 14, 120-136. Meece, J. L., Blumfeld, P. C., & Hoyle, R. K. (1988). Students’ goal orientations and cognitive engagement in classroom activities. Journal of Educational Psychology, 80(4), 514-523. Midgley, C., Kaplan, A., Middleton, M., Maehr, M., Urdan, T., Anderman, L., Anderman, E., & Roeser, R. (1998). The development and validation of scales assessing students’ achievement goal orientations. Contemporary Educational Psychology, 23, 113-131. Midgley, C., & Urdan, T. (2001). Academic self-handicapping and achievement goals: A further examination. Contemporary Educational Psychology, 26, 61-75. Midgley, C., Kaplan, A., & Middleton, M. (2001). Performance-approach goals: Good for what, for whom, under what circumstances, and at what cost? Journal of Educational Psychology, 93, 77-86. Nicholls, J. G., Patashnick, M., & Nolen, S. B. (1985). Adolescents’ theories of education. Journal of Educational Psychology, 77, 683-692. Nichols, W. D., Jones, J. P., & Hancock, D. R. (2003). Teachers’ influence on goal orientation: Exploring the relationship between eighth graders’ goal orientation, their emotional development, their perceptions of learning, and their teachers’ instructional strategies. Reading Psychology, 24, 57-85. Pajares, F., & Cheong, Y. F. (2003). Achievement goal orientations in writing: A developmental perspective. International Journal of Educational Research, 39, 437-455. Pintrich, P. R. (2000). Multiple goals, multiple pathways: The role of goal orientation in learning and achievement. Journal of Educational Psychology, 92(3), 544-555. Pintrich, P. R., Conley, A. M., & Kempler, T. M. (2003). Current issues in achievement goal theory and research. International Journal of Educational Research, 39, 319-337. Schunk, D. H. (1989). Self-efficacy and achievement behaviors. Educational Psychology Review, 1, 173-208. Tan, J. A., & Hall, R. J. (2005). The effects of social desirability bias on applied measures of goal orientation. Personality and Individual Differences, 38, 1891-1902. Zweig, D., & Webster, J. (2004). Validation of a multidimensional measure of goal orientation. Canadian Journal of Behavioural Science, 36(3), 232-243.
APA AKIN A, ÇETİN B (2007). Başarı Yönelimleri Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. , 1 - 12.
Chicago AKIN Ahmet,ÇETİN Bayram Başarı Yönelimleri Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. (2007): 1 - 12.
MLA AKIN Ahmet,ÇETİN Bayram Başarı Yönelimleri Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. , 2007, ss.1 - 12.
AMA AKIN A,ÇETİN B Başarı Yönelimleri Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. . 2007; 1 - 12.
Vancouver AKIN A,ÇETİN B Başarı Yönelimleri Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. . 2007; 1 - 12.
IEEE AKIN A,ÇETİN B "Başarı Yönelimleri Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması." , ss.1 - 12, 2007.
ISNAD AKIN, Ahmet - ÇETİN, Bayram. "Başarı Yönelimleri Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". (2007), 1-12.
APA AKIN A, ÇETİN B (2007). Başarı Yönelimleri Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Eurasian Journal of Educational Research, 0(26), 1 - 12.
Chicago AKIN Ahmet,ÇETİN Bayram Başarı Yönelimleri Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Eurasian Journal of Educational Research 0, no.26 (2007): 1 - 12.
MLA AKIN Ahmet,ÇETİN Bayram Başarı Yönelimleri Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Eurasian Journal of Educational Research, vol.0, no.26, 2007, ss.1 - 12.
AMA AKIN A,ÇETİN B Başarı Yönelimleri Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Eurasian Journal of Educational Research. 2007; 0(26): 1 - 12.
Vancouver AKIN A,ÇETİN B Başarı Yönelimleri Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Eurasian Journal of Educational Research. 2007; 0(26): 1 - 12.
IEEE AKIN A,ÇETİN B "Başarı Yönelimleri Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması." Eurasian Journal of Educational Research, 0, ss.1 - 12, 2007.
ISNAD AKIN, Ahmet - ÇETİN, Bayram. "Başarı Yönelimleri Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". Eurasian Journal of Educational Research 26 (2007), 1-12.