Yıl: 2006 Cilt: 13 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 137 - 150 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Turizm Sektörünün Türkiye'nin Ekonomik Büyümesi Üzerindeki Etkisi: VAR Analizi Yaklaşımı

Öz:
Bir hizmet sektörü olan turizmin, tüm dünya genelinde çok büyük bir hızla gelisme gösterdigi görülmektedir. Bugün, tüm dünya hizmet ticaretinin yaklasık %30’unu turizm sektörü tek basına olusturmaktadır. Turizm bir sektörler kesiti oldugu için, diger bir deyisle bünyesinde irili ufaklı birçok hizmet sektörünü barındırdıgı için, ülke ekonomilerine katkısı tam olarak hesaplanamamaktadır. Bununla birlikte, ulusal ve uluslararası literatürde konuya iliskin olarak yapılan teorik ve ampirik çalısmalardan, turizmin ekonomik büyüme üzerinde olumlu bir etkisi oldugu da anlasılmaktadır. Buradan hareketle, bir turizm ülkesi olan Türkiye’de Heckscher ve Ohlin teorisine de uygun olarak, turizmin özellikle 1980 sonrası hızlı bir sekilde gelistigi ve uluslararası turizm sektöründe rekabetçi bir üstünlük elde edilmeye çalısıldıgı görülmektedir. Bu baglamda çalısmanın amacı, turizm ve ekonomik büyüme arasında uzun dönemli bir iliskinin olup olmadıgını test etmek ve bu sektörün ekonomik büyümeye iliskin olası katkısını ortaya koymaktır. Böylece, 1963–2004 yılları arasındaki turizm gelirleri ile GSMH’dan olusan degiskenlere ait zaman serisi, VAR modeli kullanılarak incelenmistir. Elde edilen ampirik sonuçlar, turizmin ekonomik büyüme üzerinde olumlu bir etki meydana getirdigini ve yapılan es bütünlesme testine göre de, her iki degisken arasında uzun dönemde karsılıklı bir iliskinin bulundugunu göstermektedir.
Anahtar Kelime: VAR analizi turizm sektörü ekonomik büyüme Türkiye ekonomisi hizmet sektörü Türkiye Gayrisafi Milli Hasıla rekabetçi üstünlük

Konular: İş Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm İşletme Coğrafya İktisat İşletme Finans Uluslararası İlişkiler

The Effect of Tourism Sector on the Economic Growth of Turkey: VAR Analysis Approach

Öz:
Tourism, a service sector, has shown a very rapid development throughout the world. Today, tourism sector accounts for the 30% of total world services trade on its own. Net contribution of tourism to the economies of countries cannot be calculated precisely in that tourism is a coalescence of sectors, that is, it embodies a number of large and small service sectors. Nevertheless, theoretical and empirical studies on this subject, in both national and international literature, have revealed that tourism has a positive effect on economic growth. Based on this consideration, it is seen that tourism in Turkey, which is a tourism country, developed rapidly especially after 1980 and tried to gain competitive advantage in international tourism sector, consistently with the Heckscher-Ohlin theory. In this context, the aim of this study is to test whether there is a long term relationship between tourism and economic growth, and to display the likely contribution of the sector to economic growth. Time series regarding the tourism receipts of 1963- 2004 and GNP have been analyzed through VAR model. The empirical findings obtained have shown that tourism has had a positive effect on economic growth, and the cointegration test has proved that there is a mutual relationship between the two variables in the long term.
Anahtar Kelime: service sector Turkey Gross National Product competitive advantage VAR analysis tourism sector economic growth Turkish economy

Konular: İş Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm İşletme Coğrafya İktisat İşletme Finans Uluslararası İlişkiler
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • BAHAR, O. ve KOZAK, M. (2005) Uluslararası Turizm ve Rekabet Edebilirlik, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • BALAGUER, J. ve JORDA, M.C. (2002) Tourism as a Long-run Economic Growth Factor: the Spanish Case, Applied Economics, 34, 877-884.
  • BALASSA, B. (1988) The Lessons of East Asian Development: an Overview, Economic Development and Cultural Change, 36, 273-290.
  • BRITTON, S.G. (1982) The Political Economy of Tourism in the Third World, Annals of Tourism Research, 9, 331-358.
  • BROHMAN, J. (1996) New Directions in Tourism for Third World Development, Annals of Tourism Research, 23, 48-70.
  • CHO, V. (2003) A Comparison of Three Different Approaches to Tourist Arrival Forecasting, Tourism Management, 24, 323-330.
  • COPELAND, B.R. (1991) Tourism, Welfare and De-industrialization in a Small Open Economy, Economica, 58, November, 515-529.
  • CROES, R.R. (2006) A Paradigm Shift to a New Strategy for Small Island Economies: Embracing Demand Side Economics for Value Enhancement and Long Term Economic Stability,Tourism Management, (Article in Press).
  • CROUCH, G.I. ve RITCHIE, J.R.B. (1999) Tourism, Competitiveness and Societal Prosperity, Journal of Business Reseacrh, 44, 137-152.
  • DIAMOND, J. (1977) Tourism’s Role in Economic Development: the Case Reexamined, Economic Development and Cultural Change, 25 (3), 539-553.
  • DURBARRY, R. (2002) The Economic Contribution of Tourism in Mauritius, Annals of Tourism Research, 29 (3), 862-865.
  • DURBARRY, R. (2004) Tourism and Economic Growth: the Case of Mauritius, Tourism Economics, 10, 389-401.
  • ENGLE, R. ve GRANGER, J. (1987) Cointegration and Error Correction: Representation, Estimation and Testing, Econometrica, 50, 987-1007.
  • GHATAK, S., MILNER, C. ve UTKULU, U. (1997) Exports, Export Composition and Growth: Cointegration and Causality Evidence for Malaysia, Applied Economics, 29, 213-223.
  • GÖKOVALI, U. ve BAHAR, O. (2006) Contribution of Tourism to Economic Growth: A Panel Data Approach, Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research, (Makale Baskıda).
  • GÖYMEN, K. (2000) Tourism and Governance in Turkey, Annals of Tourism Research, 27 (4), 1025-1048.
  • GRANGER, C. W. J. (1969) Investigating Causal Relations by Econometric Models and Cross-Spectral Methods, Econometrica, 37, 553-560.
  • GREENE, W.H. (1993) Econometric Analiysis, Second Edition, Prentice-Hall. HAO, J., VAR, T. ve CHON, J. (2003) A Forecasting Model of Tourist Arrivals From Major Markets to Thailand, Tourism Analysis, 8, 33-45.
  • HAZARI, B.R. ve NG, A. (1993) An Analysis of Tourists’ Consumption of Non-traded Goods and Services on the Welfare of the Domestic Consumers, International Review of Economics and Finance, 2, 3-58.
  • HAZARI, B.R. ve SGRO, P.M. (1995) Tourism and Growth in a Dynamic Model of Trade, The Journal of International Trade and Economic Development, 4 (2), 243-252.
  • ISLAM, M.N. (1998) Export Expansion and Economic Growth: Testing for Cointegration and Causality, Applied Economics, 30, 415-425.
  • KIRBAS-KASMAN, S. ve KASMAN, A. (2004) Turizm Gelirleri ve Ekonomik Büyüme Arasındaki Esbütünlesme ve Nedensellik liskisi, ktisat, sletme ve Finans Dergisi, Sayı 220, 122-131.
  • KULENDRAN, N. ve WILSON, K. (2000) Is There a Relationship Between International Trade and International Travel, Applied Economics, 32, 1001-1009.
  • KUTLAR, A. (2000) Ekonometrik Zaman Serileri, Ankara: Gazi Kitapevi. MARCOULLER, D.W., KM, K.K. ve DELLER, S.C. (2004) Natural Amenities, Tourism and Income Distribution, Annals of Tourism Research, 31(4), 1031-1050
  • MARTIN, J.L., MORALES, N.M. ve SCARPA, R. (2004) Tourism and Economic Growth in Latin American Countries: a Panel Data Approach, http: //www. feem. it/ Feem /Pub /Publications/WPapers/default.htm. 27.04.2005.
  • MCKINNON, T. (1964) Foreign Exchange Constraint in Economic Development and Efficient Aid Allocation, Economic Journal, 74, 388-409.
  • MODESTE, N.C. (1995) The Impact of Growth in the Tourism Sector on Economic Development: the Experience of Selected Caribbean Countries. Economia Internazionale, 48, 375- 385.
  • NOWAK, J., SAHLI, M. ve SGRO, P.M. (2004) Tourism, Trade and Domestic Welfare, http: //www. feem.it/Feem/Pub/Publications/WPapers/default.htm. 27.04.2005.
  • OH, C. (2005) The Contribution of Tourism Development to Economic Growth in the Korean Economy, Tourism Management, 26, 39-44.
  • ÖZGEN, F.B. ve GÜLOGLU, B. (2004) Türkiye’de ç Borçların ktisadî Etkilerinin VAR Teknigiyle Analizi, METU Studies in Development, 31 (Haziran), 93-114.
  • PAPATHEODOROU, A. (1999) The Demand for International Tourism in the Mediterranean Region, Applied Economics, 31, 619-630.
  • PIZAM, A. (1999) Life and Tourism in the Year 2050, International Journal of Hospitality Management, 18, 331-343.
  • SECKELMANN, A. (2002) Domestic Tourism- a Chance for Regional Development in Turkey?, Tourism Management, 23, 85-92.
  • SHAN, J. ve SUN, F. (1998) On the Export-led Growth Hypothesis: the Econometric Evidence from China, Applied Economics, 30, 1055-1065.
  • SHAN, J. ve WILSON, K. (2001) Causality between Trade and Tourism: Empirical Evidence from China, Applied Economics Letters, 8, 279-283.
  • SHARPLEY, R. (2002) The Challenges of Economic Diversification Through Tourism: the Case of Abu Dhabi, The International Journal of Tourism Research, 4 (3), May/June, 221-235.
  • THEOBALD, W. F. (2001) Global Tourism, Oxford: Butterworth&Heinemann, Second Edition.
  • TOSUN, C. (1999) An Analysis of the Economic Contribution of Inbound International Tourism in Turkey, Tourism Economics, 5 (3), 217-250.
  • TOSUN, C. (2001) Challenges of Sustainable Tourism Development in the Developing World: The Case of Turkey, Tourism Management, 22, 289-303.
  • TOSUN, C., TIMOTHY, D.J. ve ÖZTÜRK, Y. (2003) Tourism Growth, National Development and Regional Inequality in Turkey, Journal of Sustainable Tourism, 11, 133-161.
  • VANEGAS, M. ve CROES, R.R. (2003) Growth, Development and Tourism in a Small Economy: Evidence from Aruba, The International Journal of Tourism Research, 5 (5), September/October, 315-330.
  • YILDIRIM, J. ve ÖCAL, N. (2004) Tourism and Economic Growth in Turkey, Ekonomik Yaklasım, 15 (52-53), 131-141.
  • WTO (2004), Tourism Highlights, World Tourism Organization, Madrid. www.turizm.gov.tr www.tcmb.gov.tr
APA BAHAR O (2006). Turizm Sektörünün Türkiye'nin Ekonomik Büyümesi Üzerindeki Etkisi: VAR Analizi Yaklaşımı. , 137 - 150.
Chicago BAHAR OZAN Turizm Sektörünün Türkiye'nin Ekonomik Büyümesi Üzerindeki Etkisi: VAR Analizi Yaklaşımı. (2006): 137 - 150.
MLA BAHAR OZAN Turizm Sektörünün Türkiye'nin Ekonomik Büyümesi Üzerindeki Etkisi: VAR Analizi Yaklaşımı. , 2006, ss.137 - 150.
AMA BAHAR O Turizm Sektörünün Türkiye'nin Ekonomik Büyümesi Üzerindeki Etkisi: VAR Analizi Yaklaşımı. . 2006; 137 - 150.
Vancouver BAHAR O Turizm Sektörünün Türkiye'nin Ekonomik Büyümesi Üzerindeki Etkisi: VAR Analizi Yaklaşımı. . 2006; 137 - 150.
IEEE BAHAR O "Turizm Sektörünün Türkiye'nin Ekonomik Büyümesi Üzerindeki Etkisi: VAR Analizi Yaklaşımı." , ss.137 - 150, 2006.
ISNAD BAHAR, OZAN. "Turizm Sektörünün Türkiye'nin Ekonomik Büyümesi Üzerindeki Etkisi: VAR Analizi Yaklaşımı". (2006), 137-150.
APA BAHAR O (2006). Turizm Sektörünün Türkiye'nin Ekonomik Büyümesi Üzerindeki Etkisi: VAR Analizi Yaklaşımı. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(2), 137 - 150.
Chicago BAHAR OZAN Turizm Sektörünün Türkiye'nin Ekonomik Büyümesi Üzerindeki Etkisi: VAR Analizi Yaklaşımı. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 13, no.2 (2006): 137 - 150.
MLA BAHAR OZAN Turizm Sektörünün Türkiye'nin Ekonomik Büyümesi Üzerindeki Etkisi: VAR Analizi Yaklaşımı. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol.13, no.2, 2006, ss.137 - 150.
AMA BAHAR O Turizm Sektörünün Türkiye'nin Ekonomik Büyümesi Üzerindeki Etkisi: VAR Analizi Yaklaşımı. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2006; 13(2): 137 - 150.
Vancouver BAHAR O Turizm Sektörünün Türkiye'nin Ekonomik Büyümesi Üzerindeki Etkisi: VAR Analizi Yaklaşımı. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2006; 13(2): 137 - 150.
IEEE BAHAR O "Turizm Sektörünün Türkiye'nin Ekonomik Büyümesi Üzerindeki Etkisi: VAR Analizi Yaklaşımı." Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13, ss.137 - 150, 2006.
ISNAD BAHAR, OZAN. "Turizm Sektörünün Türkiye'nin Ekonomik Büyümesi Üzerindeki Etkisi: VAR Analizi Yaklaşımı". Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 13/2 (2006), 137-150.