Yıl: 2006 Cilt: 15 Sayı: 11 Sayfa Aralığı: 184 - 191 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Doktorluk mesleğini çocuklar resimlerine nasıl yansıtıyorlar? 7-12 yaş grubu çocuklar arasında yapılmış bir örnek

Öz:
Amaç: Bu çalışma, 7-12 yaş grubu çocuklarda doktor algısını ve bu algıyı etkileyen bazı etmenleri (yaş, cinsiyet, ailelerinde doktor bulunma durumu) saptamak amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Bu tanımlayıcı araştırmaya katılan 109 ilköğretim öğrencisinden iki ders saati (80 dakika) süresinde "doktor" konulu bir resim yapmaları beklenmiştir. Çalışma sırasında pastel boya ve resim kağıdı kullanılmıştır. Resimlerin değerlendirilmesi; çocuk resimleri ve çocuk psikolojisi hakkında çeşitli veri tabanları, kaynak kitaplar, kaynak kişiler ve ilgili makaleler rehberliğinde yapılmıştır. Araştırmanın verilerinin değerlendirilmesi için SPSS istatistiksel paket programı kullanılmıştır. Bulgular: Öğrencilerin %50.5'u erkek, %49.5'u kızdır. Çocukların büyük bir bölümünün ailesinde doktor bulunmamaktadır (%78.0). Çalışmaya katılan öğrencilerin çoğunluğunun (%70.6) resimlerinde yer verdikleri doktor figürünün kendi cinsiyetleri ile uyumlu olduğu belirlenmiştir. Her beş öğrenciden birisi (%20.2) resimlerinde "doktor-hemşire" ayrımını yapabilmiştir. Grubun yalnızca %22.9'u doktorun koruyucu hizmetler ile ilgili sorumluluklarını tedavi edici sorumluluklarına göre daha öncelikli olarak düşünmüştür. Genel olarak, resimlerde çizilen ayrıntılar yaş arttıkça artmıştır. Sonuç: Çocuklarda sağlık ile ilgili kavramların doğru biçimlenebilmesi için hekimlerin, iletişim araçlarının, öğretmenlerin ve ailelerin büyük sorumlulukları bulunmaktadır. Bu amaç doğrultusunda sağlık eğitimi iyi bir seçenek olabilir. Çocukların doktor algısının daha iyi anlaşılabilmesi için ve davranışsal değişikliklerin doğru yönde olmasını sağlayabilmek için niteliksel çalışmalara gereksinim vardır.
Anahtar Kelime: Hekimler Çocuk Resim Sanat Algılama

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Temel Sağlık Hizmetleri Sağlık Bilimleri ve Hizmetleri Pediatri Davranış Bilimleri

How do children reflect the "Physician" profession to their drawings? An example conducted among children between 7 and 12 years of age

Öz:
Objective: This study was conducted to determine the perception of a physician and the influencing factors (age, sex, having a physician among relatives) among children who were between 7 and 12 years of age. Method: In this descriptive study, one hundred and nine primary school students were expected to complete a drawing on the concept of "physician" during two lecture periods (80 minutes). During the study, pastel crayons and drawing paper were used. Drawings were evaluated in the guidance of various databases about children drawings and children psychology, resource books, expert individuals and related articles. SPSS statistical program was used for data analysis. Results: 50.5% of the students were males and 49.5% were females. The majority of the children did not have a physician among his or her relatives (78.0%). In the drawings, 70.6% of children depicted the physician in their own gender. Almost one in every five children (20.2%) could distinguish between a physician and a nurse. Only 22.9% of the participants considered preventive responsibilities of a physician as a concern with priority, compared to treatment issues. In general, details in the drawings increased with age. Conclusion: Physicians, tools of communication, teachers and families have great responsibilities in shaping the children's understanding of health concepts accurately. In this aim, health education may be a good option. Qualitative studies are recommended to be conducted to understand children's perception of physicians better and to bring forth proper behavioral changes.
Anahtar Kelime: Child Paintings Art Perception Physicians

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Temel Sağlık Hizmetleri Sağlık Bilimleri ve Hizmetleri Pediatri Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Executive Board Resolution EB101. R2 on the amendments to the constitution (1998) WHO,Geneva.
  • 2. Özkalp E ve ark. Davranış Bilimlerine Giriş. Anadolu Üniversitesi Yayın No: 173, Açıköğretim Fakültesi Yayın No: 75.Fasikül 2, Ünite 1-20, Eskişehir,1991.
  • 3. Cüceloğlu D. İyi Düşün Doğru Karar Ver. Sistem Yayıncılık, İstanbul, 32. Basım, 2000: 69-88.
  • 4. Cüceloğlu D. İletişim Donanınımları. Remzi Kitabevi Yayınları, İstanbul, 2002: 28-32.
  • 5. Wilson D, Ratekin C. An introduction to using children's drawings as an assessment tool. Nurse Pract 1990; 15(3):23-4, 27, 30-5.
  • 6. Kırışoğlu OT Sanatta Eğitim, görmek öğrenmek yaratmak, Pegem A Yayınları, 2. Baskı, Ankara, 2002: 55.
  • 7. Jalongo MR, Stamp LN. The Arts in Children's Lives. Allyn and Bacon, USA, 1997: 29-53.
  • 8. Yavuzer H. Resimleriyle Çocuk. Remzi Kitabevi, İstanbul, 1992.
  • 9. Thomas GV, Silk AMS. An Introduction to the Pschology of Children's Drawings. Harvester Wheatsheaf, Great Britain, 1990.
  • 10. Koçkar A, Şenol S. Görkem Büyüyor, STED, 1999; 5 Şubat 2006 tarihinde www.ttb.org.tr/STED/sted1199/st119915.html adresinden indirildi.
  • 11.Slusarska B, Krajewska KE, Zarzycka D. Children's perceptions of the nursing profession in Poland. Nurse Educ Today, 2004: 24(7): 521-9.
  • 12.Yörükoğlu A. Çocuk Ruh Sağlığı. Özgür Yayınları, İstanbul, 26. Basım, 2003: 76-92.
  • 13.McDonald H, Rusforh H. Children's views of nursing and medical roles: implications for advanced nursing practice. Paediatr Nurs, 2006; 18(5): 32-36.
  • 14.Eren N, Öztek Z. Sağlık Yönetimi. In: Güler Ç, Bertan M. Halk Sağlığı (Temel Bilgiler Kitabında). Güneş Kitabevi, Ankara, 1997: 369-388.
  • 15.Arvas A. Aşılamada kaçırılmış fırsatlar. Türkiye Klinikleri Pediatri Özel Sayısı (J Ped Sp Iss), 2004; 2: 1048-1050.
  • 16. Kılıçkan H. Resim Bilgisi. Fil Yayınevi, İstanbul, 1999: 132.
  • 17. Kennedy JM. Children drawing people. The American Journal of Psycology, 1996; 109 (1): 150-8.
  • 18. Hale Cara J, Hannum James W. Social support and physical health: importance of belonging. Journal of American College Health, 2005; 53(6): 276-9.
  • 19.Milne LC, Greenway PD. Color in children's drawings: the influence of age and gender. The Arts in Pschotherapy,1999; 26(4): 261-263.
  • 20. Cüceloğlu D. Yeniden İnsan İnsana. Remzi Kitabevi Yayınları, İstanbul, 25. Basım, 2001: 219-236.
  • 21. Vassmer E, Minnaar G, Abdel Aal N ve ark. How do paediatricians communicate with children and parents? Acta Paediatr, 2004; 93 (11): 1501-6.
APA TAŞ Y, ASLAN D, Sayek İ (2006). Doktorluk mesleğini çocuklar resimlerine nasıl yansıtıyorlar? 7-12 yaş grubu çocuklar arasında yapılmış bir örnek. , 184 - 191.
Chicago TAŞ Yasemin,ASLAN DILEK,Sayek İskender Doktorluk mesleğini çocuklar resimlerine nasıl yansıtıyorlar? 7-12 yaş grubu çocuklar arasında yapılmış bir örnek. (2006): 184 - 191.
MLA TAŞ Yasemin,ASLAN DILEK,Sayek İskender Doktorluk mesleğini çocuklar resimlerine nasıl yansıtıyorlar? 7-12 yaş grubu çocuklar arasında yapılmış bir örnek. , 2006, ss.184 - 191.
AMA TAŞ Y,ASLAN D,Sayek İ Doktorluk mesleğini çocuklar resimlerine nasıl yansıtıyorlar? 7-12 yaş grubu çocuklar arasında yapılmış bir örnek. . 2006; 184 - 191.
Vancouver TAŞ Y,ASLAN D,Sayek İ Doktorluk mesleğini çocuklar resimlerine nasıl yansıtıyorlar? 7-12 yaş grubu çocuklar arasında yapılmış bir örnek. . 2006; 184 - 191.
IEEE TAŞ Y,ASLAN D,Sayek İ "Doktorluk mesleğini çocuklar resimlerine nasıl yansıtıyorlar? 7-12 yaş grubu çocuklar arasında yapılmış bir örnek." , ss.184 - 191, 2006.
ISNAD TAŞ, Yasemin vd. "Doktorluk mesleğini çocuklar resimlerine nasıl yansıtıyorlar? 7-12 yaş grubu çocuklar arasında yapılmış bir örnek". (2006), 184-191.
APA TAŞ Y, ASLAN D, Sayek İ (2006). Doktorluk mesleğini çocuklar resimlerine nasıl yansıtıyorlar? 7-12 yaş grubu çocuklar arasında yapılmış bir örnek. STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 15(11), 184 - 191.
Chicago TAŞ Yasemin,ASLAN DILEK,Sayek İskender Doktorluk mesleğini çocuklar resimlerine nasıl yansıtıyorlar? 7-12 yaş grubu çocuklar arasında yapılmış bir örnek. STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi 15, no.11 (2006): 184 - 191.
MLA TAŞ Yasemin,ASLAN DILEK,Sayek İskender Doktorluk mesleğini çocuklar resimlerine nasıl yansıtıyorlar? 7-12 yaş grubu çocuklar arasında yapılmış bir örnek. STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, vol.15, no.11, 2006, ss.184 - 191.
AMA TAŞ Y,ASLAN D,Sayek İ Doktorluk mesleğini çocuklar resimlerine nasıl yansıtıyorlar? 7-12 yaş grubu çocuklar arasında yapılmış bir örnek. STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi. 2006; 15(11): 184 - 191.
Vancouver TAŞ Y,ASLAN D,Sayek İ Doktorluk mesleğini çocuklar resimlerine nasıl yansıtıyorlar? 7-12 yaş grubu çocuklar arasında yapılmış bir örnek. STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi. 2006; 15(11): 184 - 191.
IEEE TAŞ Y,ASLAN D,Sayek İ "Doktorluk mesleğini çocuklar resimlerine nasıl yansıtıyorlar? 7-12 yaş grubu çocuklar arasında yapılmış bir örnek." STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 15, ss.184 - 191, 2006.
ISNAD TAŞ, Yasemin vd. "Doktorluk mesleğini çocuklar resimlerine nasıl yansıtıyorlar? 7-12 yaş grubu çocuklar arasında yapılmış bir örnek". STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi 15/11 (2006), 184-191.