Yıl: 2005 Cilt: 2 Sayı: 30 Sayfa Aralığı: 63 - 71 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Üniversite 1. Sınıf Öğrencilerinin Üniversiteye Uyum Düzeylerinin Sosyo-Kültürel Etkinlikler Açısından İncelenmesi

Öz:
Bu araştırmada Ondokuz Mayıs Üniversitesi'ne bağlı çeşitli fakültelerin birinci sınıflarında öğrenim gören öğrencilerin sosyo­kültürel etkinliklere katılım durumuna göre; akademik, sosyal, duygusal, kişisel, karşı cinsle ilişkiler ve üniversite ortamına uyum düzeylerinin değişip değişmediği incelenmiştir. Araştırmanın örneklemi,4 yıllık fakültelerin 1.sınıflarına devam eden ve Oranlı Küme Örnekleme Yöntemi ile belirlenen 416 öğrenciden oluşmaktadır. Öğrencilerin akademik, sosyal, duygusal, kişisel, karşı cinsle ilişkilerde ve üniversite ortamına uyum düzeyleri Aladağ,Kağnıcı,Tuna ve Tezer(2003) tarafından geliştirilen "Üniversite Yaşamı Ölçeği" ile ölçülmüştür. Verilerin analizinde t-testi tekniği kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular; aktif olarak sosyo-kültürel etkinliklere katılan öğrencilerin akademik, sosyal, duygusal, kişisel, karşı cinsle ilişkiler ve üniversite ortamına uyum düzeylerinin, katılmayan öğrencilere göre daha yüksek olduğunu göstermektedir. Elde edilen bulgular literatür ışığında tartışılmıştır.
Anahtar Kelime: sosyal psikoloji yüksek öğretim öğrencileri üniversiteye uyum kişisel uyum sosyal uyum akademik uyum üniversite yaşamı ölçeği karşı cinsle arkadaşlık Türkiye duygusal uyum sosyokültürel etkinlikler

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Din Bilimi Davranış Bilimleri

-

Öz:
An Investigation on Academic, Social and Individual Adjustment to University. In this study the university adjustment levels, academic, social, emotional, individual relations levels and relations with opposite gender level were investigated in terms of participation to socio-cultural activities. The sample consists of 416 university students. Students' academic adjustment, social adjustment, emotional adjustment, individual adjustment, adjustment to relations with opposite gender and university adjustment levels were measured by "University Life Scale." The data were analyzed with t-test technique. Data handled in this research had shown that students' who were participated to socio-cultural activities, academic adjustment, social adjustment, emotional adjustment, individual adjustment, relations adjustment with opposite gender and university adjustment levels were higher than students' who were not actively participated to socio-cultural activities. The findings were discussed in the light of literature.
Anahtar Kelime: social adjustment academic adjustment university life scale opposite-sex friendships Turkey emotional adjustment sociocultural activities social psychology higher education students university adaptation personal adjustment

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Din Bilimi Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akbalık, F. G. (1997). Bilgilendirme ve Grupla Psikolojik Danışmanın Üniversite Birinci Sınıf Öğrencilerinin Üniversiteye Uyumlarına Etkisi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Aladağ, M., Kağnıcı, D.Y., Tuna, M.E., Tezer,E. (2003). Üniversite Yaşam Ölçeği: Ölçek Geliştirme ve Yapı Geçerliği Üzerine Bir Çalışma. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, Ankara, 20, (2), 41.
  • Allison, P.D., Furstenberg, F.F.(1989). How Marital Dissolution Affects Children: Variations by Age and Sex. Developmental Psychology, 25, 540-549.
  • Alpan, A. (1992). Cumhuriyet Üniversitesi ve Erciyes Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Öğrencilerinde Çevreye ve Üniversiteye Uyum Sorunları. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Al-Sharideh, K.., Goe,W.R. (1998). Ethnic Communities Within The University: An Examination of Factors Influencing the Personal Adjustment of International Students. Research in Higher Education, 39(6),699-725.
  • Anderson, L.E. (1994). A New Look at an Old Construct: Cross-Cultural Adaptation. International Journal of Intercultural Relations, 18,293-328.
  • Aspinwaill, L.G., Taylor, S.E. (1992). Modeling Cognitive Adaptation: A Longitudinal Investigation of the Impact of Individual Differences and Coping on College Adjustment and Performance. Journal of Personality and Social Psychology, 63, 989-1003.
  • Baker, R. W., McNeil, O., Siryk, B. (1985). Expectations and Reality in Freshman Adjustment to College. Journal of Counseling Psychology, 32, 94-103.
  • Baker, R. W., Siryk, B. (1984). Measuring Adjustment to College. Journal of Counseling Psychology, 31, 179-186.
  • Baker, R.W., Siryk, B. (1989). SACQ Student Adaptation to College Questionnaire Manual. Los Angeles, CA: Western Psychological Services.
  • Berry, J.W., Kim, U., Minde, T., Mok, D. (1987). Comparative Studies of Acculturative Stres . International Migration Review, 21,491-511.
  • Borrine, M.L., Handal, P.J., Brown, N.Y., Searight, H.R. (1991). Family Conflict and Adolescent Adjustment in Intact, Divorced and Blended Families. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 59, 753-755.
  • Boulter, L.T. (2002). Self-Concept as a Predictor of College Freshman Academic Adjustment. College Student Journal, 36, 1-15.
  • Brett, J.M. (1982). Jop Transfer and Well-being. Journal of Applied Psychology, 67, 450-463.
  • Cicirelli, V.G. (1996). Sibling Relationship in Middle and Old Age. İn G.H. Brody(Ed.), Sibling Relationships: Their Causes and Consequences,, Norwood, N.J:Ablex. 47-73
  • Crick, N.R., Dodge, K.A. (1994). A Review and Reformulation of Social Information-Processing Mechanisms in Children's Social Adjustment. Psychological Bulletin, 115,74-101.
  • Deater-Deckard,K., Dunn,J., Luisser, G. (2002). Sibling Relationships Social-Emotional Adjustment in Different Family Contexts. Social Development, 11,(4), 571-588.
  • Ertem, F. (2002). Üniversite I. ve 4. Sınıf Öğrencilerinin Kendini Gerçekleştirme Engel Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, Malatya: İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, s. Hi.
  • Gardner,F., ve Arkadaşları, (2004). Behavioral and Emotional Adjustment of Teenagers in Mainstream School Who Were Born Before 29 Weeks' Gestation./W/a/ncv, 114(3),676-682.
  • Gerdes, H., Mallinckrodt, B. (1994). Emotional, Social and Academic Adjustment of College Students: A Longitudinal Study of Retention. Journal of Counseling and Development, 72, 281-286.
  • Hallaraker, E., Arefjord, K., Havik, O.E., Meland, J.G. (2001). Social Support and Emotional Adjustment During and After A Severe Life Event: A Study of Wives of Myocardial Infarction Patients.Psychology and Healt, 16, 343-355.
  • Hetherington, E.M., Stanley-Hogan, M. (1999). Stepfamilies. In M. Lamb (Ed.), Parenting and Child Development in Nontraditional Families, Mahwah, N.J: Erlbaum, 137-159.
  • Hoffman, J.A., Weiss, B. (1987). Family Dinamics and Presenting Problems in College Students. Journal of Counseling Psychology, 34, 157-163.
  • Jackson, T., Weiss, E.K., Lundquist, J.L., Hooper, D. (2001). The Impact of Hope, Procrastination and Social Activity on Academic Performance of Midwestern College Students. Education, 124,(2), pp. 310-320.
  • Juraskova, I., Butow, P. , Robertson, R., Sharpe, L., McLeod, C, Hacker, N. (2003). Post- Treatment Sexual Adjustment Following Cervical and , Endometrial Cancer: A Qualitative Insight.Psycho- Oncology, 12,267-279.
  • Kenny, M.E., Donaldson, G.A. (1991). Contributions of Parental Attachment and Family Structure to the Social and Psychological Functioning of First-year College Students, Journal of Counseling Psychology, 38, 479-486.
  • Lapsley, D.K., Rice, K.G., Fitz Gerald, D.P. (1990). Adolescent Attachment Identity and Adjustment to College: Implications for the Continuity of Adaptation Hypothesis. Journal of Counselling and Development, 68, 561-565.
  • Lopez, F.G., Campbell, V.L., Watkins, C.E. (1988). Family Structure, Psychological Separation and College Adjustment. A Canomical Analysis and Cross-validation. Journal of Counseling Psychology, 35, 402-409.
  • Mallinckrodt, B. (1988). Student Retention, Social Support and Dropout Intention Comparison of Black and White Students. Journal of College Student Development, 29,60-64.
  • Monga,T.N.,Tan,G., Ostermann,HJ., Monga,U.,Grabois, M. (1998). Sexuality and Sexual Adjustment of Patients with Chronic Pmn.Disability and Rehabilitation,20(9),317-319.
  • Neville, H. A., Heppner, P.P., Wang, L. (1997). Relations Among Racial Identity Attitudes, Perceived Stressors and Coping Styles in African American College Students. Journal of Counselling and Development, 75, 303-311.
  • Norford, B.C., Medway, F.J. (2002). Adolescents Mobility Histories and Present Social Adjustment. Psyhology in the Schools, 39(1), 51-61.
  • Phalet, K., Hagendoom L. (1996). Personal Adjustment to Acculturative Transitions:The Turkish Experience. International Journal of Psychology, 31(2), 131-144.
  • Renaud, A.C., Byers, E.S. (2001). Positive and Negative Sexual Cognitions: Subjective Experience and Relationships to Sexual Adjustment. The Journal of Sex Research, 38, (3), 252-262.
  • Rich, A.R., Scovel, M. (1987). Causes of Depression in College Students: A Cross-lagged Panel Correlational Analysis. Psychological Reports, 60, 27-30.
  • Russell, J.A., Carroll, J.M. (1999). On The Bipolarity of Positive and Negative Effect. Psychological Bulletin, 125, pp. 3-30.
  • Schwitzer, A.M., Griffin, O.T., Ancis, J.R., Thomas, C.R. (1999). Social Adjustment Experiences of American College Students. Journal of Counseling and Development, 77, 189-196.
  • Skowron, E. A.(2004). Differentiation of Self, Personal Adjustment, Problem Solving,and Ethnic Group Belonging Among Persons of CoXox.Journal of Counseling and Development,S2,441-456.
  • Ting, S.R. (1997). Estimating Academic Success in the 1st Year of College for Specially Admitted White Students: A Model Combining Cognitive and Psychosocial Predictors. Journal of College Student Development, 38, (4), pp. 401-409.
  • Tinto, V. (1988). Stages of Student Departure: Reflections on the Longitudinal Character of Student Leaving. Journal of Higher Education, 59, 442-455.
  • Watson, D., Clark, L. A. (1992). On Traits and Temperament: General and Specific Factors of Emotional Experience and Their Relation to the Five-Factor Model. Journal of Personality, 60, pp. 441-476.
  • Watson, L.W., Kuh, G.D. (1996). The Influence of Dominant Race Environments on Student Involvement, Perceptions and Educational Gains. A Look at Historically Black and Predominantly White Liberal Arts Institutions. Journal of College Student Development, 37, 415-424.
APA KARAHAN T, SARDOĞAN M, ÖZKAMALI E, Dicle A (2005). Üniversite 1. Sınıf Öğrencilerinin Üniversiteye Uyum Düzeylerinin Sosyo-Kültürel Etkinlikler Açısından İncelenmesi. , 63 - 71.
Chicago KARAHAN T. Fikret,SARDOĞAN Mehmet E.,ÖZKAMALI Eyüp,Dicle Abdullah Nuri Üniversite 1. Sınıf Öğrencilerinin Üniversiteye Uyum Düzeylerinin Sosyo-Kültürel Etkinlikler Açısından İncelenmesi. (2005): 63 - 71.
MLA KARAHAN T. Fikret,SARDOĞAN Mehmet E.,ÖZKAMALI Eyüp,Dicle Abdullah Nuri Üniversite 1. Sınıf Öğrencilerinin Üniversiteye Uyum Düzeylerinin Sosyo-Kültürel Etkinlikler Açısından İncelenmesi. , 2005, ss.63 - 71.
AMA KARAHAN T,SARDOĞAN M,ÖZKAMALI E,Dicle A Üniversite 1. Sınıf Öğrencilerinin Üniversiteye Uyum Düzeylerinin Sosyo-Kültürel Etkinlikler Açısından İncelenmesi. . 2005; 63 - 71.
Vancouver KARAHAN T,SARDOĞAN M,ÖZKAMALI E,Dicle A Üniversite 1. Sınıf Öğrencilerinin Üniversiteye Uyum Düzeylerinin Sosyo-Kültürel Etkinlikler Açısından İncelenmesi. . 2005; 63 - 71.
IEEE KARAHAN T,SARDOĞAN M,ÖZKAMALI E,Dicle A "Üniversite 1. Sınıf Öğrencilerinin Üniversiteye Uyum Düzeylerinin Sosyo-Kültürel Etkinlikler Açısından İncelenmesi." , ss.63 - 71, 2005.
ISNAD KARAHAN, T. Fikret vd. "Üniversite 1. Sınıf Öğrencilerinin Üniversiteye Uyum Düzeylerinin Sosyo-Kültürel Etkinlikler Açısından İncelenmesi". (2005), 63-71.
APA KARAHAN T, SARDOĞAN M, ÖZKAMALI E, Dicle A (2005). Üniversite 1. Sınıf Öğrencilerinin Üniversiteye Uyum Düzeylerinin Sosyo-Kültürel Etkinlikler Açısından İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(30), 63 - 71.
Chicago KARAHAN T. Fikret,SARDOĞAN Mehmet E.,ÖZKAMALI Eyüp,Dicle Abdullah Nuri Üniversite 1. Sınıf Öğrencilerinin Üniversiteye Uyum Düzeylerinin Sosyo-Kültürel Etkinlikler Açısından İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2, no.30 (2005): 63 - 71.
MLA KARAHAN T. Fikret,SARDOĞAN Mehmet E.,ÖZKAMALI Eyüp,Dicle Abdullah Nuri Üniversite 1. Sınıf Öğrencilerinin Üniversiteye Uyum Düzeylerinin Sosyo-Kültürel Etkinlikler Açısından İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.2, no.30, 2005, ss.63 - 71.
AMA KARAHAN T,SARDOĞAN M,ÖZKAMALI E,Dicle A Üniversite 1. Sınıf Öğrencilerinin Üniversiteye Uyum Düzeylerinin Sosyo-Kültürel Etkinlikler Açısından İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2005; 2(30): 63 - 71.
Vancouver KARAHAN T,SARDOĞAN M,ÖZKAMALI E,Dicle A Üniversite 1. Sınıf Öğrencilerinin Üniversiteye Uyum Düzeylerinin Sosyo-Kültürel Etkinlikler Açısından İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2005; 2(30): 63 - 71.
IEEE KARAHAN T,SARDOĞAN M,ÖZKAMALI E,Dicle A "Üniversite 1. Sınıf Öğrencilerinin Üniversiteye Uyum Düzeylerinin Sosyo-Kültürel Etkinlikler Açısından İncelenmesi." Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, ss.63 - 71, 2005.
ISNAD KARAHAN, T. Fikret vd. "Üniversite 1. Sınıf Öğrencilerinin Üniversiteye Uyum Düzeylerinin Sosyo-Kültürel Etkinlikler Açısından İncelenmesi". Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2/30 (2005), 63-71.