Yıl: 2008 Cilt: 18 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 105 - 120 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Tutumlarının Geliştirilmesinde Sosyal Öğrenme Teorisi Etkinliklerinin Kullanılması

Öz:
Sosyal öğrenme teorisine göre insanlar, ne iç güdüleri ile ne de çevresel uyarıcılar tarafından yönlendirilmektedir. Kişinin psikolojik alanında oluşan değişimler, kişisel ve çevresel belirleyicilerin sürekli bir etkileşimi sonucunda gerçekleşmektedir. Sosyal çevreyi insanlar oluşturduğu için; kişiler hem sosyal çevreyi oluşturan, hem de ondan etkilenen öğreniciler olarak kabul edilmektedir (Bandura, 2001). Bu çalışmada, sosyal öğrenme teorisine dayalı olarak gerçekleştirilen etkinliklerin, ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin bilimsel tutumları üzerindeki etkisinin araştırılması amaçlanmaktadır. Araştırma, ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen modeline göre tasarlanmıştır. Bu desende bir denek, deney veya kontrol gruplarının sadece birisinde yer almaktadır. Hazırlanan bilimsel tutum ölçeği deney ve kontrol gruplarındaki öğrencilere ön test, son test ve daha sonra kalıcılık testi olarak uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre, sosyal öğrenme teorisine dayalı olarak öğretimin yapıldığı deney grubunun bilimsel tutum son test ve kalıcılık test puanları, mevcut uygulamadaki fen bilgisi öğretim programının içerdiği öğretim etkinlikleri ile öğretimin yapıldığı kontrol gruplarına göre, daha yüksek bulunmuştur. Bu farklılık deney grubu lehine anlamlı olmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Psikoloji Davranış Bilimleri

Using Social Learning Theory Activities to Improve the Scientific Attitudes of 6th Class Students of Primary Education

Öz:
According to social learning theory, humanbeings are directed neither by instincts nor by enviromental exciting. Changes in individual’s psychological field are realized a result of the perpetual interaction between individual factor and enviromental factors. Since the social environment consists of humanbeings, individulas are accepted as students both forming social environment and also affected by it (Bandura, 2001). The aim of this study is find out the effect of the activities concerned with social learning theory on the scientific attitudes of 6th class students of primary education. In this study “experimantal pattern with pre-test and post-test control group” is used. In this design, a sample is includied in only one category, experimantal group or control groups. The scientific attitude scale prepared and improved was initially applied as a pre-test post-test and permanence test to the students in the experimental and control groups. According to findings in this study, a notable diffrence was found in favor of experiment group between the scientific attitude post-test and permanence test scores of the experimental group provided with science education based on the social learning theory and that of the control group with traditional science education. This diffrence is meaningful in favor of experimental group.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Psikoloji Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abak, A., Eryılmaz, A.& Fakıoğlu, T., (2003), “Üniversite Öğrencilerinin Fizikle İlgili Seçilmiş Duyuşsal Karakteristikleri İle Fizik Başarılarının İlişkisi”, V. Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Ankara.
  • Akbaş, O., (2004), Türk Milli Eğitim Sisteminin Duyuşsal Amaçlarının İlköğretim II. Kademedeki Gerçekleşme Derecesinin Değerlendirilmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Bacanlı, H., (1999), Duyuşsal Davranış Eğitimi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bandura, A., (1971), Psychological Modeling: Conflicting Theories, Chicago: AldineAtherton Inc.
  • Bandura, A., (1977), Social Learning Theory, Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Bandura, A., (1986), Social Foundations Of Thought And Action: A Social Cognitive Theory, Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Bandura, A., (2001), Social Cognitive Theory: An Agentic Perspective. Annual Review Of Psychology, 52, 1-26.
  • Başaran, İ. E., (1978), Eğitim Psikolojisi, Ankara: Bilim Matbaası.
  • Bilen, M., (2001), “Kurumlarda İnsan İlişkilerinin Başarıya Etkisi”, 2000 Yılında Türk Eğitim Örgütü ve Yönetimi Ulusal Sempozyumu, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., (2001), Deneysel Desenler: Ön Test Son Test Kontrol Gruplu Desen, Ankara: Pegem Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., (2002), Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitab,. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Byrne, M. S.& Johnstone, A. H., (1988), Critical Thinking And Science Education. Studies İn Higher Education, 25(8), 325.
  • Demirbaş, M. & Yağbasan, R., (2004), “Fen Bilgisi Öğretiminde, Duyuşsal Giriş Özelliklerinin Değerlendirilmesinin İşlevi Ve Öğretim Süreci İçinde, Öğretmen Uygulamalarının Analizi Üzerine Bir Araştırma”, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2),177- 193.
  • Demirbaş, M., (2005), Fen Bilgisi Öğretiminde Sosyal Öğrenme Teorisinin Öğrenme Ürünlerine Etkisinin İncelenmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Efe, H., (1992), Duyuşsal Yoğunluklu Amaçların Gerçekleşme Düzeyleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Finson, D. K. & Enochs, G. L., (1987), “Student Attitudes Toward Science-TechnologySociety Resulting From Visitation To A Science Technology Museum”, Journal of Research in Science Teaching, 24(7), 593-609.
  • Flick, L., (1990), “Scientist Residence Program İmproving Children’s İmage Of Science And Scientist”, School Science and Mathematics, 90(3), 204-214.
  • Irwin, L. H., (1997), “Teachers’ Role İn Multicultural Education: Setting The Stage For Preservice Teachers”, Contemporary Education, 68(4), 217-219.
  • İnceoğlu, M., (2000), Tutum, Algı, İletişim, Ankara: İmaj Yayınevi.
  • Kılıç, A., (2002), “Duyuşsal Alan Özellikleri Ve Bireye Kazandırılması”, Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8, 153-164.
  • Koballa, R.T. JR., (1988), “Attitude And Related Concepts in Science Education”, Science Education, 72(2), 115-126.
  • Maoz, N. & Rishpon, M., (1990), “Attitudes Towards School Science: A Comparison Of Participants And Nonparticipants İn Extracurricular Science Activities”, School Science and Mathematics, 90(1), 13-22.
  • Mason, L. C., Kahle, B. J. & Gardner, L. A., (1991), “Draw-A-Scientist Test- Future İmplication”, School Science and Mathematics, 91(5), 193-198.
  • Moore, W. R. & Foy, R. L. H., (1997), “The Scientific Attitude İnventory: A Revision (SAI II)”, Journal of Research in Science Teaching, 34(4), 327-336.
  • O’Neill, K. D. & Polman, J. L., (2004), “Why Educate ‘‘Little Scientists?’’ Examining The Potential Of Practice-Based Scientific Literacy”, Journal of Research in Science Teaching, 41(3), 234-266.
  • Selçuk, Z., (1996), Eğitim Psikolojisi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Selvi, K., (1996), “Tutumların Ölçülmesi Ve Program Değerlendirme”, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 39-53.
  • Senemoğlu, N., (2001), Gelişim Öğrenme Ve Öğretim, Kuramdan Uygulamaya, Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Smith, W. S. & Erb, T. O., (1986), “Effect Of Women Science Career Role Models On Early Adolescents’ Attitudes Toward Scientists And Women İn Science”, Journal of Research In Science Teaching, 23(8), 667-676.
  • Tuckman, B, W., (1991), Educational Psychology, From Theory To Application, Florida: Harcourt Brace Jovanovich, Inc.
  • Yeşilyaprak et al., (2002), Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Zacharia, Z. & Barton, A. C., (2004), “Urban Middle-School Students’ Attitude Toward A Defined Science”, Science Education, 88, 197-222.
APA DEMİRBAŞ M, yağbasan R (2008). İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Tutumlarının Geliştirilmesinde Sosyal Öğrenme Teorisi Etkinliklerinin Kullanılması. , 105 - 120.
Chicago DEMİRBAŞ Murat,yağbasan Rahmi İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Tutumlarının Geliştirilmesinde Sosyal Öğrenme Teorisi Etkinliklerinin Kullanılması. (2008): 105 - 120.
MLA DEMİRBAŞ Murat,yağbasan Rahmi İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Tutumlarının Geliştirilmesinde Sosyal Öğrenme Teorisi Etkinliklerinin Kullanılması. , 2008, ss.105 - 120.
AMA DEMİRBAŞ M,yağbasan R İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Tutumlarının Geliştirilmesinde Sosyal Öğrenme Teorisi Etkinliklerinin Kullanılması. . 2008; 105 - 120.
Vancouver DEMİRBAŞ M,yağbasan R İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Tutumlarının Geliştirilmesinde Sosyal Öğrenme Teorisi Etkinliklerinin Kullanılması. . 2008; 105 - 120.
IEEE DEMİRBAŞ M,yağbasan R "İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Tutumlarının Geliştirilmesinde Sosyal Öğrenme Teorisi Etkinliklerinin Kullanılması." , ss.105 - 120, 2008.
ISNAD DEMİRBAŞ, Murat - yağbasan, Rahmi. "İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Tutumlarının Geliştirilmesinde Sosyal Öğrenme Teorisi Etkinliklerinin Kullanılması". (2008), 105-120.
APA DEMİRBAŞ M, yağbasan R (2008). İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Tutumlarının Geliştirilmesinde Sosyal Öğrenme Teorisi Etkinliklerinin Kullanılması. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 105 - 120.
Chicago DEMİRBAŞ Murat,yağbasan Rahmi İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Tutumlarının Geliştirilmesinde Sosyal Öğrenme Teorisi Etkinliklerinin Kullanılması. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 18, no.1 (2008): 105 - 120.
MLA DEMİRBAŞ Murat,yağbasan Rahmi İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Tutumlarının Geliştirilmesinde Sosyal Öğrenme Teorisi Etkinliklerinin Kullanılması. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.18, no.1, 2008, ss.105 - 120.
AMA DEMİRBAŞ M,yağbasan R İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Tutumlarının Geliştirilmesinde Sosyal Öğrenme Teorisi Etkinliklerinin Kullanılması. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2008; 18(1): 105 - 120.
Vancouver DEMİRBAŞ M,yağbasan R İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Tutumlarının Geliştirilmesinde Sosyal Öğrenme Teorisi Etkinliklerinin Kullanılması. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2008; 18(1): 105 - 120.
IEEE DEMİRBAŞ M,yağbasan R "İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Tutumlarının Geliştirilmesinde Sosyal Öğrenme Teorisi Etkinliklerinin Kullanılması." Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, ss.105 - 120, 2008.
ISNAD DEMİRBAŞ, Murat - yağbasan, Rahmi. "İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Tutumlarının Geliştirilmesinde Sosyal Öğrenme Teorisi Etkinliklerinin Kullanılması". Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 18/1 (2008), 105-120.