Kültür ve Spor Bağlamında Cinsiyetin "Dans" a Yönelik Tutuma Etkisi (Beden Eğitim ve Spor Alanında Öğrenim Gören Öğrenciler Üzerinde Yapılan Bir Analiz)

Yıl: 2007 Cilt: 36 Sayı: 176 Sayfa Aralığı: 109 - 118 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Kültür ve Spor Bağlamında Cinsiyetin "Dans" a Yönelik Tutuma Etkisi (Beden Eğitim ve Spor Alanında Öğrenim Gören Öğrenciler Üzerinde Yapılan Bir Analiz)

Öz:
Bu araştırmanın amacı, beden eğitimi ve spor alanında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin "dans" kavramına yönelik tutumlarının cinsiyetleri düşünüldüğünde nasıl değiştiği hakkında bilgiler ortaya koymak ve eğer bir farklılık varsa bunu nelerin etkilediğini tartışmaktır. Araştırma 2006-2007 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Ankara Üniversitesi, Gazi Üniversitesi ve Kırıkkale Üniversitesinin Beden Eğitimi ve Spor alanları son sınıflarında öğrenim gören 241(121 erkek-120 kız) öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Bunun için araştırma süreci içerisinde bir tutum ölçeği geliştirilmeye çalışılmıştır. Geliştirilen ölçekle elde edilen verilere göre; araştırmaya katılan öğrenciler "dans" kavramını, "halk dansları (oyunları)" ve "diğer danslar" olarak boyutlandırmışlardır. Katılımcılar cinsiyet ayrımı olmaksızın dansı bir spor branşı olarak kabul eden bir tutum sergilemişlerdir. Kız öğrencilerin dansa yönelik tutumlarının, her iki boyutta da erkek öğrencilerden daha olumlu olduğu belirlenmiştir. Kız öğrenciler erkek öğrencilere göre dansı daha keyifli ve hoşlanılacak bir alan olarak görmektedirler. Kız öğrenciler dansa katılmaya, erkek öğrencilere göre daha istekli ve hazır denilebilir. Fakat sonuçlara halk dansları özelinde(boyutunda) bakılırsa cinsiyetler arasındaki farkın yok denecek kadar az olduğu anlaşılmaktadır. Bu araştırmadan elde edilen verilere göre erkek öğrenciler halk dansları gösterilerini seyretmekten kız öğrenciler kadar hoşlanmaktadırlar. Hatta bir öğretmenin halk danslarında bilgili olmasının gerekli olduğu konusunda kız öğrencilerle benzer görüştedirler.
Anahtar Kelime: kültür algısı üniversite öğrencileri cinsellik halk dansı dans beden eğitimi ve spor öğretmenleri tutum ölçeği beden eğitimi spor eğitimi

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel Spor Bilimleri Davranış Bilimleri

The Effect of Gender on the Attitute Towards "Dance" in Terms of Culture and Sports (An Analysls on the Students in the Department of Physical Eduation)

Öz:
The aim of this research is to produce information about in what ways the attitudes of the university students in the department of physical education towards the concept of dance change regarding their gender and discuss what affects this if there is a significant difference between the females and males. This research was made with the participation of the 4th grade students in the departments of physical education in Ankara University, Gazi University and K›r›kkale University in spring semester of 2006-2007 Academic Year. There were 241 participants, 121 of whom were males and 120 of whom were females. To utilize in the period of research, an attitude scala was designed. According to the data obtained by this scala, the students who participated in this research classified the concept of dance as folk dances and other dances. Without any gender differences, dance was regarded as a branch of sport by the participants. It has been found out that the female participants’ attitudes towards folk dances and other dances were more positive than the male participants’. The female students perceived dance as a more enjoyable branch of sport than the male students did. It could be said that the female students were more willingness and ready than the male students to participate in dance. However, when looked at the results from the point of view of folk dances, there were almost no differences between the participants cocerning their gender. According to the data obtained by this research, the male participants liked watching folk dances in the same way with the female students. Moreover, the male participants were of the opinion that a physical education teachers should be knowledgeable about folk dances as the female participants were.
Anahtar Kelime: sexuality folk dance dance physical education and sports teachers attitude scale physical education sports education culture perception university students

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel Spor Bilimleri Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Blume L., B. (2003). Embodied [By] Dance: Adolescent de/ Constructions Of Body, Sex And Gender In Physical Education. Sex Education Sexuality, Society And Learning, Vol. 3, No. 2. 95-103.
  • Gard, M., (2003). Moving and Belonging: dance, sport and sexuality. Sex Education Sexuality, Society And Learning, Vol. 3, No. 2. 105-118.
  • Gürkan, H., Camliyer, H., Saraçoğlu, A. S.(2000). "Beden Eğitimi Öğretmeni Adaylarının Değerler Sistemi" Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, Cilt:V, Sayı:l, 35-52.
  • Kaeppler, A. L. (1997). "Dans", (Çev.: Fatma Kanat Fay). Milli Folklor. Cilt:5, Yıl:9, Sayı:33,102-106.
  • Kağıtcıbaşı, Ç. (1992). İnsan ve İnsanlar. (8.. Baskı). İstanbul. Evrim Basım Yayım Dağıtım.
  • Kısaç, İ. (1999). "Erkeklik Rolü Normları" Gazi Üniversitesi Meslekî Eğitim Fakültesi Geliştirme Derneği. Meslekî Eğitim Dergisi, Gilt-I, Sayı-2. 83-93.
  • Koca, C., Bulgu, N. (2005). "Spor ve Toplumsal Cinsiyet: Genel Bir Bakış" Toplum ve Bilim. Sayı:103. 163-185.
  • Lee, A. M., Fredenburg, K, Belcher, D., Cleveland, N. (1999). "Gender Differences in Children's Conceptions of Competence and Motivation in Physical Education" Sport, Education and Society, 4 (2), 161-174.
  • MacDonald C. J., Stodel E. J., Farres L. G. (2001),"Student teachers' attitudes towards teaching creative dance in elementary school." McGill Journal of Education, 36(3), 219-237.
  • McCormack A. C. ( 2001). Using Reflective Practice in Teaching Dance to Preservice Physical Education Teachers Physical Education & Sport Pedagogy European Journal of Physical Education 6,5-15.
  • Rose E., Blackmore A. M., Embrey L. (2002). "Changes in perceptions of competence and global self-worth in Year 11 and 12 dance and physical education." ACHPER Healthy Lifestyles Journal, 49(1), 7-10.
  • Terr, L. M. D. (2000). Sevgi ve Çalışmanın Ötesinde Oyun Yetişkinler İçin Neden İhtiyaçtır? (Çev: Murat Köseoğlu), Literatür Yayıncılık, İstanbul.
  • Yıldıran, İ., Yetim, A., Şenel, Ö. (1996). "Farklı Cinsiyetteki Lise Öğrencilerinin Beden Eğitimi Dersinden Beklentileri", Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. Cilt:l,Sayı:l, 52-57.
APA YONCALIK O (2007). Kültür ve Spor Bağlamında Cinsiyetin "Dans" a Yönelik Tutuma Etkisi (Beden Eğitim ve Spor Alanında Öğrenim Gören Öğrenciler Üzerinde Yapılan Bir Analiz). , 109 - 118.
Chicago YONCALIK Oğuzhan Kültür ve Spor Bağlamında Cinsiyetin "Dans" a Yönelik Tutuma Etkisi (Beden Eğitim ve Spor Alanında Öğrenim Gören Öğrenciler Üzerinde Yapılan Bir Analiz). (2007): 109 - 118.
MLA YONCALIK Oğuzhan Kültür ve Spor Bağlamında Cinsiyetin "Dans" a Yönelik Tutuma Etkisi (Beden Eğitim ve Spor Alanında Öğrenim Gören Öğrenciler Üzerinde Yapılan Bir Analiz). , 2007, ss.109 - 118.
AMA YONCALIK O Kültür ve Spor Bağlamında Cinsiyetin "Dans" a Yönelik Tutuma Etkisi (Beden Eğitim ve Spor Alanında Öğrenim Gören Öğrenciler Üzerinde Yapılan Bir Analiz). . 2007; 109 - 118.
Vancouver YONCALIK O Kültür ve Spor Bağlamında Cinsiyetin "Dans" a Yönelik Tutuma Etkisi (Beden Eğitim ve Spor Alanında Öğrenim Gören Öğrenciler Üzerinde Yapılan Bir Analiz). . 2007; 109 - 118.
IEEE YONCALIK O "Kültür ve Spor Bağlamında Cinsiyetin "Dans" a Yönelik Tutuma Etkisi (Beden Eğitim ve Spor Alanında Öğrenim Gören Öğrenciler Üzerinde Yapılan Bir Analiz)." , ss.109 - 118, 2007.
ISNAD YONCALIK, Oğuzhan. "Kültür ve Spor Bağlamında Cinsiyetin "Dans" a Yönelik Tutuma Etkisi (Beden Eğitim ve Spor Alanında Öğrenim Gören Öğrenciler Üzerinde Yapılan Bir Analiz)". (2007), 109-118.
APA YONCALIK O (2007). Kültür ve Spor Bağlamında Cinsiyetin "Dans" a Yönelik Tutuma Etkisi (Beden Eğitim ve Spor Alanında Öğrenim Gören Öğrenciler Üzerinde Yapılan Bir Analiz). Milli Eğitim, 36(176), 109 - 118.
Chicago YONCALIK Oğuzhan Kültür ve Spor Bağlamında Cinsiyetin "Dans" a Yönelik Tutuma Etkisi (Beden Eğitim ve Spor Alanında Öğrenim Gören Öğrenciler Üzerinde Yapılan Bir Analiz). Milli Eğitim 36, no.176 (2007): 109 - 118.
MLA YONCALIK Oğuzhan Kültür ve Spor Bağlamında Cinsiyetin "Dans" a Yönelik Tutuma Etkisi (Beden Eğitim ve Spor Alanında Öğrenim Gören Öğrenciler Üzerinde Yapılan Bir Analiz). Milli Eğitim, vol.36, no.176, 2007, ss.109 - 118.
AMA YONCALIK O Kültür ve Spor Bağlamında Cinsiyetin "Dans" a Yönelik Tutuma Etkisi (Beden Eğitim ve Spor Alanında Öğrenim Gören Öğrenciler Üzerinde Yapılan Bir Analiz). Milli Eğitim. 2007; 36(176): 109 - 118.
Vancouver YONCALIK O Kültür ve Spor Bağlamında Cinsiyetin "Dans" a Yönelik Tutuma Etkisi (Beden Eğitim ve Spor Alanında Öğrenim Gören Öğrenciler Üzerinde Yapılan Bir Analiz). Milli Eğitim. 2007; 36(176): 109 - 118.
IEEE YONCALIK O "Kültür ve Spor Bağlamında Cinsiyetin "Dans" a Yönelik Tutuma Etkisi (Beden Eğitim ve Spor Alanında Öğrenim Gören Öğrenciler Üzerinde Yapılan Bir Analiz)." Milli Eğitim, 36, ss.109 - 118, 2007.
ISNAD YONCALIK, Oğuzhan. "Kültür ve Spor Bağlamında Cinsiyetin "Dans" a Yönelik Tutuma Etkisi (Beden Eğitim ve Spor Alanında Öğrenim Gören Öğrenciler Üzerinde Yapılan Bir Analiz)". Milli Eğitim 36/176 (2007), 109-118.