Yıl: 2008 Cilt: 14 Sayı: 53 Sayfa Aralığı: 123 - 144 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlkokuma Yazma Öğretiminde Çözümleme ve Ses Temelli Cümle Yöntemlerinin Değerlendirilmesi

Öz:
Bu araştırma, öğretmenlerin ilkokuma yazma öğretiminde çözümleme ve ses temelli cümle yöntemleri hakkındaki görüşlerini incelemeyi amaçlamıştır. Tarama modelinde, betimsel bir çalışma olan araştırmanın örneklemini, Hatay İli Antakya İlçesinde görev yapan 157 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak ilkokuma-yazma yöntemlerine ilişkin görüşlerden oluşan 44 maddelik anket kullanılmıştır. Verilerin toplanması amacıyla frekans ve yüzde değerleri ile değişkenler arasındaki ilişkinin anlamlılığı için tek örneklem kay-kare testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; ses temelli cümle yöntemiyle daha kısa sürede okumaya geçildiği, Türkçe’nin ses yapısına daha uygun olduğu, bitişik eğik yazının daha zevkli ve akıcı yazıldığı, çözümleme yöntemiyle ise, daha anlamlı ve hızlı okunduğu, okuma ve yazma sırasında noktalama işaretlerine daha fazla uyulduğu, dik temel harflerle yazılmış yazıların okunmasının daha kolay olduğu anlaşılmaktadır.
Anahtar Kelime: analiz yöntemleri öğretim programı düşünme stilleri ses temelli cümle öğretimi ilk öğretim öğretmenleri sınıf öğretmenleri ilk okuma yazma öğretimi Antakya

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akbayır, S. (2006). “Türkçe Öğretim programı.” Kasım Kıroğlu (Ed.) İlköğretim Programları. Ankara: PegemA.
  • Akyol, H. (2005). Türkçe İlkokuma Yazma Öğretimi. Ankara: PegemA.
  • Aydın, A. (1999). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Buluş, M. (2001). Eğitimde göz ardı edilen bir konu: Düşünme stilleri. Yaşadıkça Eğitim, 72, 2–7.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum (Geliştirilmiş 1.Baskı). Ankara: PegemA Yayınları.
  • Çelenk, S. (1999) İlkokuma Yazma Öğretimi. Artım Yayınları. Ankara.
  • Çelenk, S. (2003). İlkokuma Yazma Programı ve Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çelenk, S. (2005). İlkokuma Yazma Programı ve Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Doğan, E. (2002). Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi. Ankara: Academyplus Yayınevi.
  • Gray, W. S. (1975). Okuma ve Yazma Öğretimi. Çev. Nejat Yüzbaşıoğulları. Ankara: MEB Yayınları.
  • Gündüz, Y. (2006). Çözümleme (cümle) yöntemi ile ses temelli cümle yönteminin karşılaştırılması. Çağdaş Eğitim. 333, 40.
  • Gürkan, T. (1988). Çocuğun Dil Gelişimi ve Eğitiminde Ailenin Rolü. Türk Dilinin Öğretimi Toplantısı, Ankara: A.Ü. Eğt. Bil. Fak. Yay.
  • Hamamcı, Z. ve Büyüköztürk, Ş. (2003). İlişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmalar ölçeği: Ölçeğin geliştirilmesi ve psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Çukurova Ün. Eğt. Fak. Der. 25, 107.
  • Karacabey, R.G. (1988). İlkokuma ve Öğretimi. Çağdaş Eğitim. Sayı:134.
  • Keskinkılıç, K. ve Keskinkılıç, S. B. (2005). Türkçe’nin Temel Becerileri ve Ses Temelli Cümle Yöntemi İle Okuma Yazma Öğretimi. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2005) İlköğretim Okulu Programı. Ankara: MEB. Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (1995) İlköğretim Okulu Programı. Ankara: MEB. Yayınları.
  • Onan, B. (2005). İlköğretim ikinci kademe Türkçe öğretiminde dil yapılarının anlama becerilerini (okuma / dinleme) geliştirmedeki rolü. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü . Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı, Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Onan, B. (2007). 10 Ocak, Hatay.
  • Ong, J. W. (1999). Sözlü ve Yazılı Kültür. (Çev: Sema Postacıoğlu Banon), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Armbruster, B. B., Lehr, F. Osborn, J. (2003). Put Reading First: The Resarch Building Blocks for Teaching Children to Read. Kindergarten Through Grade. Center for the Improvement of Early Reading Achievement (CIERA). Second Edition. Illinois.
  • Özmen, R. (2001). Türkçe Ders Kitabının Dört Temel Dil Becerisi Açısından İncelenmesi. Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Papandropoulou, I. & Sinclair, H. (1974). What is a Word? Experimental Study of Childrens Ideas on Grammar. Human Devellopment. 17, 241-258.
  • Şahin, İ.,İnci, S., Turan, H., Apak, Ö. (2006). İlkokuma öğretiminde ses temelli cümle yöntemiyle çözümleme yönteminin karşılaştırılması. Milli Eğitim. 171, 109-129.
  • Tavşancıl E. ve Keser, H. (2002). İnternet kullanımına ilişkin likert tipi bir tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 79-100.
  • Tok, Ş. (2001). İlkokuma yazma öğretiminde kullanılan yöntemlerin değerlendirilmesi. Eğitim Yönetimi. S: 26.
APA TOK Ş, TOK T, MAZI A (2008). İlkokuma Yazma Öğretiminde Çözümleme ve Ses Temelli Cümle Yöntemlerinin Değerlendirilmesi. , 123 - 144.
Chicago TOK Şükran,TOK Türkay N.,MAZI Ayşegül İlkokuma Yazma Öğretiminde Çözümleme ve Ses Temelli Cümle Yöntemlerinin Değerlendirilmesi. (2008): 123 - 144.
MLA TOK Şükran,TOK Türkay N.,MAZI Ayşegül İlkokuma Yazma Öğretiminde Çözümleme ve Ses Temelli Cümle Yöntemlerinin Değerlendirilmesi. , 2008, ss.123 - 144.
AMA TOK Ş,TOK T,MAZI A İlkokuma Yazma Öğretiminde Çözümleme ve Ses Temelli Cümle Yöntemlerinin Değerlendirilmesi. . 2008; 123 - 144.
Vancouver TOK Ş,TOK T,MAZI A İlkokuma Yazma Öğretiminde Çözümleme ve Ses Temelli Cümle Yöntemlerinin Değerlendirilmesi. . 2008; 123 - 144.
IEEE TOK Ş,TOK T,MAZI A "İlkokuma Yazma Öğretiminde Çözümleme ve Ses Temelli Cümle Yöntemlerinin Değerlendirilmesi." , ss.123 - 144, 2008.
ISNAD TOK, Şükran vd. "İlkokuma Yazma Öğretiminde Çözümleme ve Ses Temelli Cümle Yöntemlerinin Değerlendirilmesi". (2008), 123-144.
APA TOK Ş, TOK T, MAZI A (2008). İlkokuma Yazma Öğretiminde Çözümleme ve Ses Temelli Cümle Yöntemlerinin Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 14(53), 123 - 144.
Chicago TOK Şükran,TOK Türkay N.,MAZI Ayşegül İlkokuma Yazma Öğretiminde Çözümleme ve Ses Temelli Cümle Yöntemlerinin Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 14, no.53 (2008): 123 - 144.
MLA TOK Şükran,TOK Türkay N.,MAZI Ayşegül İlkokuma Yazma Öğretiminde Çözümleme ve Ses Temelli Cümle Yöntemlerinin Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, vol.14, no.53, 2008, ss.123 - 144.
AMA TOK Ş,TOK T,MAZI A İlkokuma Yazma Öğretiminde Çözümleme ve Ses Temelli Cümle Yöntemlerinin Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2008; 14(53): 123 - 144.
Vancouver TOK Ş,TOK T,MAZI A İlkokuma Yazma Öğretiminde Çözümleme ve Ses Temelli Cümle Yöntemlerinin Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2008; 14(53): 123 - 144.
IEEE TOK Ş,TOK T,MAZI A "İlkokuma Yazma Öğretiminde Çözümleme ve Ses Temelli Cümle Yöntemlerinin Değerlendirilmesi." Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 14, ss.123 - 144, 2008.
ISNAD TOK, Şükran vd. "İlkokuma Yazma Öğretiminde Çözümleme ve Ses Temelli Cümle Yöntemlerinin Değerlendirilmesi". Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 14/53 (2008), 123-144.