Yıl: 2005 Cilt: 6 Sayı: 10 Sayfa Aralığı: 103 - 121 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Küreselleşme, Bilgi Teknolojileri ve Üniversite

Öz:
Küreselleşme, son yıllarda üzerinde en çok konuşulan ve tartışılan konulardan birisidir. Küreselleşme; ekonomik olarak büyük bir pazar haline gelmiş olan dünyayı, bilgi ve iletişim teknolojilerini, popüler kültürü ve benzeri gelişmeleri akla getirmekte ve hayatın her alanını etkilemektedir. Küreselleşmenin olumsuz etkisinin en çok az gelişmiş ulus devletler üzerinde olduğu ileri sürülmekte ve bu konu hâlâ tartışılmaktadır. Küreselleşmenin etkilediği önemli alanlardan birisi de eğitim ve eğitim kurumlarıdır. Bunun sebeplerinden birisi modernizm ile birlikte ulus devletlerin eğitim kurumlarını bir araç olarak kullanmasıdır. Ayrıca küreselleşmeye yol açtığı ya da küreselleşmeyi hızlandırdığı düşünülen kavramlar arasında yer alan teknoloji ve bilgi kavramlarının eğitim ile ilişkisi de bunda etkili olmaktadır. Bundan dolayı bir eğitim kurumu olan üniversite, küreselleşmeden en çok etkilenen kurumlar arasında yer almaktadır. Öyle ki küreselleşme, üniversitelere karşı yapılan en büyük meydan okuma olarak görülmektedir. Bu meydan okumada üniversiteleri en çok etkileyen gelişmelerin ise teknolojik gelişmeler olduğu söylenebilir. Bu çalışmanın amacı küreselleşme ve teknolojik gelişmelerin üniversitelere etkilerini tartışmaktır. Bu amaçla küreselleşme kavramı açıklanmış, üniversiteler ile ilişkisi kurulmuş ve teknolojik gelişmelerin üniversiteler üzerindeki olumlu ve olumsuz etkilerine değinilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Globalization, Information Technologies and University

Öz:
Globalization is one of the most talked and argued topics in recent years. Globalization reminds the world that being a big market, popular culture, technological and similar developments and so influence the whole parts of the life. The mostly affected subject from the negative effects of globalization is poor developed nation states and this topic is still being argued. Education and educational institutions are the important fields that are affected by globalization. One of the reasons of this effect is the use of educational institutions as a tool by nation state with the modernism. Besides, the relationship between education and technology & knowledge concepts that causes or accelerates globalization is being effective. For this reason, university which is an educational institution is one of the most affected foundations by globalization. Thus, globalization is the greatest challenge against universities. By this challenge, the developments that mostly affected universities can be said as the technological developments. The aim of this study is to argue the globalization and the effects of technological developments to universities. For this purpose, globalization concept was explained, the relationship with universities was set and the positive and negative effects of technological developments were mentioned.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aggarwal, Anil. (2000). Web-Based Learning and Teaching Technologies: Opportunities and Challenges. Hershey-USA: Idea Group Publishing
  • Akgül, Mustafa ve Gökçol, Orhan. İnternette ve İlgili Konularda Çokça Sorulan Sorular: İNET-TR.css. Sürüm: 02.05.1997, 1997. http://www.bilkent.edu.tr/turkce/css/inet-tr.html. İndirme Tarihi: 21.07.2002.
  • Aksoy, H. Hüseyin. (2003). Eğitim Kurumlarında Teknoloji Kullanımı ve Etkilerine İlişkin Bir Çözümleme. Eğitim Bilim Toplum Dergisi. Cilt: 1, Sayı: 4, Ankara: Eğitim Sen, 4–23,
  • Alkan, Cevat. (1998). Eğitim Teknolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Berger, P. L. (2003). Küreselleşmenin Kültürel Dinamikleri. (Edt. P. L. Berger – S. P. Huntington). Bir Küre Bin Bir Küreselleşme. (Çev: A. Ortaç). İstanbul: Kitap Yayınevi.
  • Boh, Bojana. (1994). Interactive Educational Technologies in Higher Education. ESP Discussion Paper Series. Washington DC: The World Bank Advisory Service
  • Bozkurt, Veysel. (2002). Küreselleşme: Kavram, Gelişim ve Yaklaşımlar. Üniversite ve Toplum. 1. www.universite-toplum.org. İndirme tarihi: 03.05.2005.
  • Broadbent, Brooke. (2002). ABC’s of E-Learning Reaping The Benefits and Avoiding The Pitfalls. San Francisco-USA: Jossey-Bass / Pfeiffer a Wiley Company, 2002.
  • Cebeci, Zeynel. E-Öğrenim Sistemlerinin Özellikleri ve İşlevlerine Genel Bir Bakış, 2003. http://cebeciz.cukurova.edu.tr/documents/word/LMSLCMS- TeknikOzellik.pdf. İndirme tarihi: 03.03.2005.
  • Cem, İpek. (2001). Bilgi Ekonomisi. İş Güç Dergisi. Sayı: 3, 2001, www.işguc.org.tr. İndirme tarihi: 03.05.2005
  • Conrad, Kerri. (2000). Instructional Design for Web-Based Training. Massachusetts USA: HRD Press
  • Doğan, Elife. (2002). Küreselleşme ve Eğitim. Eğitim Araştırmaları. Sayı: 6, Ankara: Anı Yayıncılık, 2002, ss. 87–98.
  • Erçetin, Şule. (2001). Biz Akademisyenler Geleceğin Yükseköğretim Kurumlarını Yaratmaya Hazır Mıyız?. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. Sayı: 25, 75–86.
  • Giddens, Anthony. (2000). Elimizden Kaçıp Giden Dünya. (Çev: O. Akınhay). İstanbul: Alfa Yayınları
  • Güçlü, Nezahat. Küreselleşme ve Eğitim. (2003). G.Ü. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 4( 2), 1–12.
  • Horzum, M. Barış. (2003). Öğretim Elemanlarının İnternet Destekli Eğitime Yönelik Düşünceleri: Sakarya İli Örneği. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya: Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Karlsen, Gustav E. (2002). Eğitim Yönetişimi: Küreselleşme ve Demokrasi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2(1), 93–104.
  • Keyman, Fuat. (1999). Globalleşme Söylemleri ve Kimlik Talepleri: Türban Sorununu Anlamak. Düşünen Siyaset. Sayı: 3, 71–90.
  • Kızılçelik, S. (2004). Zalimler ve Mazlumlar: Küreselleşmenin İnsani Olmayan Doğası. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kurland, Daniel J.; Sharp, Richard M. ve Sharp, Vicki F. (1997). Introduction to the Internet for Education. Belmont, CA: Wadsworth Publishing Company, 1997.
  • McBride, Peter K. (1994). The İnternet Made Simple. Shouthampton: Made Simple Books, 1994.
  • McBurnie, Grant. (2002). Küreselleşme, GATS ve Ulus-Aşırı Eğitim. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2(1), 171–190.
  • Rıza, E. Tahir. (2001). Eğitimde Bilgisayar Teknolojisi. İzmir: Kanyılmaz Matbaacılık
  • Scott, Peter. (2002). Küreselleşme ve Üniversite: 21. Yüzyılın Önündeki Meydan Okumalar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2(1). 191–208.
  • Şimşek, Nurettin. (1999). Öğretim Yazılımları. Ankara: Siyasal Kitabevi
  • Tekeli, İlhan. (2003). Eğitim Üzerine Düşünmek. Ankara: TÜBA Yayınları
  • Timur, Taner. (2000). Toplumsal Değişme ve Üniversiteler. Ankara: İmge Yayınevi
  • Tsai, S. ve Machado, P. E-learning, Online Learning, Web-based Learning, or Distance Learning: Unveiling the Ambiguity in Current Terminology. 2002, http://www.elearnmag.org/Forums. İndirme tarihi: 03.03.2005.
  • Tural, Nejla. (2002). Küreselleşmenin Üniversite Üzerine Etkileri: Çeşitli Ülkelerden Örnekler. Eğitim Araştırmaları. Sayı: 6, 99–120.
  • Tural, Nejla. (2004). Küreselleşme ve Üniversiteler. Ankara: Kök Yayıncılık,
  • Turan, Selahattin. (2002). Teknolojinin Okul Yönetiminde Etkin Kullanımında Eğitim Yöneticisinin Rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. Sayı: 30. 271–281.
  • Üstün, Ahmet ve Demirbağ, Hubuyar. (2003). Sınıfta Demokratik Disiplin Anlayışı. Eğitim Araştırmaları. Sayı: 11, 87–95.
APA YILMAZ K, HORZUM M (2005). Küreselleşme, Bilgi Teknolojileri ve Üniversite. , 103 - 121.
Chicago YILMAZ Kürşad,HORZUM M. Barış Küreselleşme, Bilgi Teknolojileri ve Üniversite. (2005): 103 - 121.
MLA YILMAZ Kürşad,HORZUM M. Barış Küreselleşme, Bilgi Teknolojileri ve Üniversite. , 2005, ss.103 - 121.
AMA YILMAZ K,HORZUM M Küreselleşme, Bilgi Teknolojileri ve Üniversite. . 2005; 103 - 121.
Vancouver YILMAZ K,HORZUM M Küreselleşme, Bilgi Teknolojileri ve Üniversite. . 2005; 103 - 121.
IEEE YILMAZ K,HORZUM M "Küreselleşme, Bilgi Teknolojileri ve Üniversite." , ss.103 - 121, 2005.
ISNAD YILMAZ, Kürşad - HORZUM, M. Barış. "Küreselleşme, Bilgi Teknolojileri ve Üniversite". (2005), 103-121.
APA YILMAZ K, HORZUM M (2005). Küreselleşme, Bilgi Teknolojileri ve Üniversite. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 103 - 121.
Chicago YILMAZ Kürşad,HORZUM M. Barış Küreselleşme, Bilgi Teknolojileri ve Üniversite. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6, no.10 (2005): 103 - 121.
MLA YILMAZ Kürşad,HORZUM M. Barış Küreselleşme, Bilgi Teknolojileri ve Üniversite. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.6, no.10, 2005, ss.103 - 121.
AMA YILMAZ K,HORZUM M Küreselleşme, Bilgi Teknolojileri ve Üniversite. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2005; 6(10): 103 - 121.
Vancouver YILMAZ K,HORZUM M Küreselleşme, Bilgi Teknolojileri ve Üniversite. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2005; 6(10): 103 - 121.
IEEE YILMAZ K,HORZUM M "Küreselleşme, Bilgi Teknolojileri ve Üniversite." İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, ss.103 - 121, 2005.
ISNAD YILMAZ, Kürşad - HORZUM, M. Barış. "Küreselleşme, Bilgi Teknolojileri ve Üniversite". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 6/10 (2005), 103-121.