Yıl: 2008 Cilt: 37 Sayı: 178 Sayfa Aralığı: 65 - 79 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Kimya Öğretmenleri İçin Geliştirilen Bir Hizmet-İçi Eğitim Kursunun Değerlendirilmesi: Trabzon Örneği

Öz:
Hizmet-içi eğitim (HİE), öğretmenlerin mesleki gelişimlerine yönelik değişik olanaklar sağlayan bir eğitim şeklidir. Bu çalışmada, kimya öğretmenlerine çağdaş kavram öğretim yöntemleri hakkında çeşitli bilgi ve beceriler kazanmayı amaçlayan bir hizmet-içi eğitim kursu hazırlanmış ve Trabzon’da uygulanmı ştır. Bu kursa, Trabzon’da görev yapan 25 kimya öğretmeni katılmıştır. Araştırmada özel durum yaklaşımı kullanılmıştır. Çalışma verileri HİE kursu başarı testi, kurs değerlendirme anketi, hatırla-kendini değerlendir anketi ve öğretmen mülakatlarıyla toplanmıştır. Başarı testi bulguları, öğretmenlerin kurs öncesi ve sonrasındaki test puanları arasındaki farkın anlamlı olduğunu göstermiştir. Kurs değerlendirme anketi bulguları, katılımcıların kursu büyük oranda etkili bulduklarını ortaya koymuştur. Mülakat bulguları, kursun öğretmenlere mesleki gelişim açısından önemli katkılar sağladığını göstermiştir. Kursun öğ- retmenler için yararlı olduğu, öğretim yöntem ve teknikleriyle ilgili bilgi ve becerilerini zenginleştirdiği ve çeşitli sosyal yararlar sağladığı tespit edilmiştir. Kursun öğretmen ihtiyaçları çerçevesinde planlanmış olması ve öğretmenlerin kursta gruplar halinde etkinlikler yapması, kursun etkililiğine önemli katkılar sağlamıştır. Öğretmenlerin çeşitli ihtiyaçlarının belirlenerek farklı HİE kursları- nın düzenlenmesi, diğer araştırmacılara önerilebilir.
Anahtar Kelime: kimya eğitimi öğretmen eğitim kursları trabzon eğitim kursları hizmet içi eğitim kimya öğretmenleri kavram öğretimi

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Davranış Bilimleri

Evaluation of an Inservice Teacher Training Course for Chemistry Teachers: The Case of Trabzon

Öz:
In- service education is a training process that is an advantage for teachers’professional development. In this study, a teacher training course was developed for chemistry teachers to be able to learn some comtemporary concept teaching and learning methods, and implemented in Trabzon. 25 chemistry teachers attended this course. A case study research methodology was used in study. Data were collected by the course achievement test, course evaluation questionaire, recall- evaluate test and interviews. The achievement test findings showed that teachers’ pre-test/post-test scores were meaningfully different from each others. The course evaluation questionaire findings showed that participants found course very effective. In interwievs were said that the training course were very useful to learn new teaching methods, learning approach and to gain social benefits. To develop the course according to teachers’ in-service needs and to engage teachers the teaching period by doing some activities were contributed to the effectiveness of the course. It was suggested that by determining science teachers’ in-service needs, different teacher training courses were organized.
Anahtar Kelime: inservice education chemistry teachers concept teaching chemistry education teacher training courses trabzon training courses

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AVALOS, B. (1998). “School-Based Teacher Development: the Experıence of Teacher Professional Groups in Secondary Schools in Chile”, Teaching and Teacher Education, 14(3), 257-271.
  • AYAS, Alipaşa, ÇEPNİ, Salih, AKDENİZ, Ali Rıza (1993). “Development of The Turkish Secondary Science Curriculum”, Science Education, 77(4), ss.433-440.
  • BEKTAŞ, İsmet (2000). Biyoloji Öğretiminde “Taşşıma ve Dolaşşım Sistemleri” ile İlgili Rehber Materyal Gelişştirilmesi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Trabzon.
  • BERLİNER, David C. (1998). “The Development of Expertise in Pedagogy”, Charles W. Hunt Memorial Lecture Presented at The Annual Meeting of the American Association of Colleges for Teacher Education, New Orleans, LA.
  • BREDESON, P.V. (2000). “Teacher Learning as Work and at Work: Exploring the Content and Contexts of Teacher Professional Development”, Journal of In-Service Education, 26(1), ss.63-72.
  • CLERMONT, Christian P., KRAJCIK, Joseph S., BORKO, Hilda (1993). “The Inşuence of an Intensive In-Service Workshop on Pedagogical Content Knowledge Growth Among Novice Chemical Demostrators”, Journal of Research in Science Teaching, 30(1), ss.21-43.
  • CHENG, D.P.W. (2001). “Difşculties of Hong Kong Teachers’ Understanding and Implementation of ‘Play’ in the Curriculum”, Teaching and Teacher Education, 17, ss.857-869.
  • CHERUBINI,G., ZAMBELLİ, F. ve BOSCOLO, P. (2002). “Student Motivation: An Experience of Inservice Education as a Context for Professional Development of Teachers”, Teaching and Teacher Education, 18(3), ss.273-288.
  • COHEN, L. ve MANION, L. (1998). Research Methods in Education, Fourth Edition, Routledge Publication, New York.
  • COOPER, Myrna (1991). Stretching the Limits of Our Vision, Staff Development and the Transformation of School. Ann Lieberman ve Lynne Miller (Ed.), Staff Development for Education in the 1990’s. Second Teachers College Press, New York.
  • ÇAKIR, İlknur (2004). Fen Bilgisi Öğretmenlerine Ders Destek Materyali Hazırlama ve Kullanma Becerisi Kazandırmaya Yönelik Bir Çalışşma, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Trabzon.
  • ÇEPNİ, Salih (2001). Araşştırma ve Proje Çalışşmalarına Girişş, Erol Ofset Matbaacılık, Trabzon.
  • EKİZ, Durmuş (2003). Eğitimde Araşştırma Yöntem ve Metodlarına Girişş Nitel, Nicel ve Eleşştirel Kuram Metodolojileri, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • FULLAN, Michel G. (1991). The New Meaning of Educational Change, Teachers College Press, Second Ed., New York.
  • HITCHCOCK, G. ve HUGHES, D. (1995). Research and Teacher a Qualitative Introduction to School-Based Reseach, Second Ed., Routhledge, New York.
  • JOYCE, Bruce ve SHOWER, Bob (1995). Student Achievement Through Staff Development: Fundamentals of School Renewal, Longman Pres, New York.
  • Kaya, Ali (2003). Şzik Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçlarına Yönelik Bir Laboratuar Programı Gelişştirme ve Model Önerme, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Trabzon.
  • LAWRENZ, F. (1985). “Impact on a Şve Week Energy Education Program on Teacher Beliefs and Attitudes”, School Science and Mathematics, 85(1), 27-36.
  • MANNING, Renfro C. (1988). The Teacher Evaluation Handbook, Prentice Hall, New Jersey.
  • MARSHALL, C. ve ROSSMAN, G.B. (1999). Designing Qualitative Reseach, 3. Baskı, Sage Publications, London.
  • MEB, (2002). Hizmet İçi Eğitim Planı 2002, Milli Eğitim Basımevi, Ankara.
  • MEB, (2007). Yenilenen İlköğretim Programları Tanıtım Kitabı, Son Erişi Tarihi: 28.05.2007, http://iogm.meb.gov.tr/şles/tanitim_kitabi.pdf.
  • MELLON, E.K. (1988). “A Chemistry (Methods) Course for Prospective and In-Service Teachers”, Journal of Chemical Education, 65(9), ss.786-787.
  • MERRIAM, Sharan B. (1998). Qualitative Research and Case Study Applications in Education, Jossey-Bass Publishers, San Francisco.
  • O’SULLIVAN, M.C. (2001). “The Inset Strategies Model: An Effective Inset Model for Unqualişed and Underqualişed Primary Teachers in Namibia”, International Journal of Educational Development, 21, ss.93-117.
  • ÖZKAN, Recep (2005). “Birey ve Toplum Gelişiminde Öğretmenlik Mesleğinin Önemi”, Milli Eğitim, s.166, ss.33-42.
  • ÖZPOLAT, Abdülvahap (2005). “Öğretmenlik Mesleğindeki Gelişmelerin Tarihsel Toplumsal Bağlam”, Milli Eğitim, s.166, ss.224-233.
  • ÖZMEN, Haluk (2002). Kimyasal Reaksiyonlar Ünitesindeki Kavramların Öğretimine Yönelik Rehber Materyal Gelişştirilmesi ve Uygulanması, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Trabzon.
  • POSNANSKI, Tracy John (2002). “Professional Development Programs For Elemantary Science Teachers:an Analysis of Teacher Self-Efşcacy Beliefs and a Professional Development Model”, Journal of Science Teacher Education, 13(2), ss.189-220.
  • RICHERT, Anna E. (1991). Using Teacher Cases for Reşection and Enhanced Understanding. Ann Lieberman ve Lynne Miller (Ed.), Staff Development for Education in the 1990’s. Second Teachers College Press, New York.
  • ROBERTS, J. Kyle, HENSON, Robin K., THARP, Barbara Z., MORENO, Nancy P. (2001). “An Examination of Change in Teacher Self-Efşcacy Beliefs in Science Education Based on the Duration of Inservice Activities”, Journal of Science Teacher Education, 12(3), ss.199-213.
  • RUBA, P.A. (1985). “Chemistry Teachers Inservice Needs: Are They Unique?”, Journal of Chemical Education, 58(5), ss.430-431.
  • SUMMERLIN, L.R. (1985). “Chemistry Teacher Enrighment Programs: A Decade of Success”, Journal of Chemical Education, 62(8), ss.698-699.
  • TAYMAZ, A. Haydar (1997). Hizmet İçi Eğitim Kavramlar İlkeler Yöntemler, 3. Baskı, Takav Tapu ve Kadastro Vakfı Matbaası, Ankara.
  • TAYMAZ, A.Haydar, SUNAY, Y. ve AYTAÇ, T. (1997). “Hizmet İçi Eğitimde Koordinasyon Toplantısı”, Milli Eğitim, s.133, ss.12-16.
  • THAIR, Micheal and TREAGUST, David F. (2003). “A Brief History of a Science Teacher Professional Development Initiative in Indonesia and the Implications for Centralised Teacher Development”, International Journal of Educational Development, 23(2), ss.201-213.
  • YALIN, Halil İbrahim, HEDGES, L., ÖZDEMİR, S. (1996). Hizmet İçi Eğitim Program Gelişştirme El Kitabı, Milli Eğitim Basımevi, Ankara.
  • YALIN, Halil İbrahim (1997). “Hizmet İçi Eğitim Var Olan Yada İleride Çözülmesi Gerekecek Bir Problemi Çözmek İçin Yapılır”, Milli Eğitim, s.133, ss.29-30.
APA TEKİN S, AYAS A (2008). Kimya Öğretmenleri İçin Geliştirilen Bir Hizmet-İçi Eğitim Kursunun Değerlendirilmesi: Trabzon Örneği. , 65 - 79.
Chicago TEKİN Seher,AYAS Alipaşa Kimya Öğretmenleri İçin Geliştirilen Bir Hizmet-İçi Eğitim Kursunun Değerlendirilmesi: Trabzon Örneği. (2008): 65 - 79.
MLA TEKİN Seher,AYAS Alipaşa Kimya Öğretmenleri İçin Geliştirilen Bir Hizmet-İçi Eğitim Kursunun Değerlendirilmesi: Trabzon Örneği. , 2008, ss.65 - 79.
AMA TEKİN S,AYAS A Kimya Öğretmenleri İçin Geliştirilen Bir Hizmet-İçi Eğitim Kursunun Değerlendirilmesi: Trabzon Örneği. . 2008; 65 - 79.
Vancouver TEKİN S,AYAS A Kimya Öğretmenleri İçin Geliştirilen Bir Hizmet-İçi Eğitim Kursunun Değerlendirilmesi: Trabzon Örneği. . 2008; 65 - 79.
IEEE TEKİN S,AYAS A "Kimya Öğretmenleri İçin Geliştirilen Bir Hizmet-İçi Eğitim Kursunun Değerlendirilmesi: Trabzon Örneği." , ss.65 - 79, 2008.
ISNAD TEKİN, Seher - AYAS, Alipaşa. "Kimya Öğretmenleri İçin Geliştirilen Bir Hizmet-İçi Eğitim Kursunun Değerlendirilmesi: Trabzon Örneği". (2008), 65-79.
APA TEKİN S, AYAS A (2008). Kimya Öğretmenleri İçin Geliştirilen Bir Hizmet-İçi Eğitim Kursunun Değerlendirilmesi: Trabzon Örneği. Milli Eğitim, 37(178), 65 - 79.
Chicago TEKİN Seher,AYAS Alipaşa Kimya Öğretmenleri İçin Geliştirilen Bir Hizmet-İçi Eğitim Kursunun Değerlendirilmesi: Trabzon Örneği. Milli Eğitim 37, no.178 (2008): 65 - 79.
MLA TEKİN Seher,AYAS Alipaşa Kimya Öğretmenleri İçin Geliştirilen Bir Hizmet-İçi Eğitim Kursunun Değerlendirilmesi: Trabzon Örneği. Milli Eğitim, vol.37, no.178, 2008, ss.65 - 79.
AMA TEKİN S,AYAS A Kimya Öğretmenleri İçin Geliştirilen Bir Hizmet-İçi Eğitim Kursunun Değerlendirilmesi: Trabzon Örneği. Milli Eğitim. 2008; 37(178): 65 - 79.
Vancouver TEKİN S,AYAS A Kimya Öğretmenleri İçin Geliştirilen Bir Hizmet-İçi Eğitim Kursunun Değerlendirilmesi: Trabzon Örneği. Milli Eğitim. 2008; 37(178): 65 - 79.
IEEE TEKİN S,AYAS A "Kimya Öğretmenleri İçin Geliştirilen Bir Hizmet-İçi Eğitim Kursunun Değerlendirilmesi: Trabzon Örneği." Milli Eğitim, 37, ss.65 - 79, 2008.
ISNAD TEKİN, Seher - AYAS, Alipaşa. "Kimya Öğretmenleri İçin Geliştirilen Bir Hizmet-İçi Eğitim Kursunun Değerlendirilmesi: Trabzon Örneği". Milli Eğitim 37/178 (2008), 65-79.