Yıl: 2007 Cilt: 7 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1263 - 1300 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Okul Öncesi Çocukların Aile İşlevlerinin İncelenmesi: Anne Açısından Aileye Genel Bakış

Öz:
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi eğitimi alan çocukların aile işlevlerinin incelenmesidir. Bu doğrultuda annenin görüşleri ve anneye ilişkin özellikler (annenin öğrenim durumu, yaşı, ailedeki çocuk sayısı, İstanbul'da yaşam süresi, eşi ile ilişkisi, bir işte çalışma durumu, aile ile yaşayan akrabanın olması, algılanan ekonomik düzey gibi) dikkate alınmıştır. Araştırmanın örneklemini, İstanbul'daki 16 resmi okul öncesi kurumlara devam eden 5 yaşındaki (60-72 ay arası) 416 kız ve 481 erkek çocuğun anneleri (n=897) oluşturmuştur. Araştırma bulguları genç annelerin daha ileri yaştaki annelere göre, ilkokul mezunu annelerin daha eğitimli annelere göre; üç çocuğa sahip annelerin daha az çocuğa sahip annelere göre; İstanbul'da yaşama süresi 20-29 yıl arasında olan annelerin İstanbul'da yaşama süresi daha uzun olan annelere göre aile işlevleri açısından daha sağlıksız bir yapıyı işaret ettikleri görülmüştür. Anne eşi ile ilişkisini yeterli gördüğü ölçüde ailenin daha sağlıklı olduğu; ailelerinde birlikte yaşadıkları akraba/lar bulunan annelerin, bulunmayan annelere göre ise aile işlevleri açısından daha sağlıksız bir yapıyı işaret ettiği dikkati çekmektedir. Aile ile birlikte yaşayan akraba sayısının artmasının ise aile işlevlerinde sağlıksız yapıya neden olduğu görülmüştür. Çalışmayan annelerin, çalışan annelere göre; yaptıkları işten memnun ve biraz memnun olarak belirten annelerin, çok memnunum olarak belirten annelere göre aile işlevleri açısından daha sağlıksız bir yapı gösterdikleri görülmektedir.Ekonomik durumun daha iyiye gitmesi ise aile işlevlerinde daha sağlıklı yapıya işaret etmektedir.
Anahtar Kelime: aile işlevleri okul öncesi çocuklar İstanbul anneler

Konular: Sosyal Çalışma Sosyoloji Aile Çalışmaları

An Investigation of Preschool Children's Family Functions: A General Outlook on the Family from the Mother's Perspective

Öz:
This study aims to investigate preschool children's family functions. To fulfill this aim, mothers' viewpoints and characteristics (e.g., educational level, age, number of children, time spent in Istanbul, relations with spouse, employment status, relatives living in the same house, and perceived economic level) have been considered. The study sample consists of the mothers (n = 897) of 416 girls and 481 boys aged 5 years old (60-72 months) attending 16 preschools in Istanbul. The findings show that less healthy family functions are displayed by young mothers than older ones; primary school graduate mothers than more educated ones; mothers with three children than those with fewer children; mothers who have lived in Istanbul for 20-29 years than those who have lived longer; mothers who have other relatives living with them than those who do not; non-working mothers than working ones; and mothers who stated that they were satisfied and moderately satisfied with their jobs than those who stated they were very satisfied. Other noteworthy findings are that the better the mother perceives her relations with her spouse and the better the economic situation, the healthier the family. The results also reveal that as the number of relatives living with the family increases, family functions become less healthy.
Anahtar Kelime: Istanbul mothers family functions preschool children

Konular: Sosyal Çalışma Sosyoloji Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Akgün, E. & Meirieu, P. (2004). îki-dört yaş grubu Türk çocuklarının Fransız anaokullarına uyumunun incelenmesi, (hzl.) G. Haktanır & T. Güler Dünya konsey toplantısı ve konferansı bildin kitabı 3 içinde (s. 152-173). istanbul: Ya-Pa Yayın Pazarlama.
  • Andrews, E.E. (1979). Understanding and working with family units. S. Eisen-berg, L.E. Patterson & Houghton Miffhin (Eds.). Helping clients with special concerns (pp. 170). New York: Brunner & Mazel Publishers.
  • Başal, H.A. (2004). Gelişim ve psikoloji: Nasıl mutlu bir pocuk yeti/tire bilirim? (ikinci basım), istanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Beavers, R. (1981). Healthy families. G. Berenson & H. White (Eds.). Annual review of family therapy, 1,57-59. New York: Human Sciences Press.
  • Binbaşıoğlu, C. (1978). Eğitim psikolojisi. Ankara: Binbaşıoğlu Yayınevi. Bulut, I. (1993). Ruh hastalığının aile işlevlerine etkisi. Ankara: Kadın ve Sosyal Hizmetler Müsteşarlığı.
  • Bulut, Ş. (2000). Altı yaş focuklannda davranış problemleri ile anne ve öğretmenlerin uyum düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ev Ekonomisi ABD, Ankara.
  • Çakıcı, S. (2006). Alt ve üst sosyo-ekonomik düzeydeki ailelerin aile işlevleri-nin,anne-pocuk ilişkilerinin ve aile işlevlerinin anne-çocuk ilişkisine etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demirsar, A. (1985). Çocuk ve anne-baba ilişkileri, İstanbul: Redhouse Yayınevi.
  • Dönmezer, İ. (2003). Ailede iletişim ve etkileşim: Sağlıklı insan, sağlıklı aile (birinci basım), izmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Eisenberg, N., Gershoff, T. E., Fabes, A. R., Shepard, A. S., Cumberland, J. A., Losaya, H. S., et al., (2001). Mother's emotional expressivity and child's behavior problems and social competence: Mediation through children's regulation. Developmental Psychology, 37, 475-490.
  • Epstein, N. B., Bolwin, L. M., & Bishop, D. S. (1983). The McMaster family assesment device. Journal of Marital and Family Therapy, 9, 2.
  • Epstein, N. B., Keitner, G. I., Miller, I. W. & Bishop, D. S. (1993). The memas-tcr model: View of healthy family functioning. In (Ed.) F. Walsh Normal family processes {pp.171-180 ) New York: Guilford Press.
  • Filsinger, E. E., & Wilson, M. R. (1984). Religiosity socioeconomic rewards and family development: predictors of marital adjustment. Journal of Marriage and The Family, 46, 663-670.
  • Fişek, G. & Yıldırım, S. (1993). Çocuk gelişimi, istanbul: MEB Basımevi. Frude, N. (1991). Understanding family problems. Chishester: John Wiley and Sons.
  • Goldenberg, İ., & Goldenberg, H. (1991). Family therapy an overwiew. California: Brooks & Cole Publishing Company.
  • Gutknecht, D. B. & Butler, E. W. (1985). Family, self and society (second edition). New York: University Press of America Inc.
  • Gürakar, L. (1991). İntihar ve aile işlevleri üzerinde karşılaştırmalı bir palışma. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Hizmetler ABD, Ankara.
  • Kasuto, S. A. (2005). Aile etkileşiminin pocuğun sosyal ve bilişsel gelişimi üzerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim ABD, Okul Öncesi Öğretmenliği Bilim Dalı.
  • Kazdın, A. E. (1995). Child, parent, and family dysfunction as predictors of outcome in cognitive-behavioral treatment of antisocial children. Behavioral Research Therapy, 33, 271-281.
  • Kiğılı, Ş. (1994). Anne, baba ve pocuğun kendi aile yapılarına ilişkin değerlendirmelerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Levi, H. (1986). Should all enmeshed families regarded as dysfunctional: A study of the circumplex model of marital and family systems. Unpublished master thesis, Boğaziçi University, Istanbul.
  • Navran, L. (1967). Communication and adjustment in marriage. Family Process, 6, 173-184.
  • Oktay, A. (2000).Yasamın sihirli yılları: Okul öncesi dönem (ikinci basım). İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Öner, N. (1997). Türkiye'de kullanılan psikolojik testler (üçüncü basım). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Özgüven, İ. E. (2001). Ailede iletişim ve yaşam. Ankara: PDREM Yayınları.
  • Renne, K. S. (1970). Correlates of dissatisfaction in marriage. Journal of Marriage and The Family, 32, 54-67.
  • Riley, S. (1990). A strategic family systems approach to art therapy with individuals. The American Journal of Art Therapy, 28, 22-34.
  • Sertelin, Ç. (2003). Ebeveyn tutumlarının sosyo-kültürel yapı ve aile fonksiyonlarıyla ilişkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri ABD, İstanbul.
  • Soner, O. (1995). Aile uyumu, öğrenci özgüveni ve akademik başarı arasındaki ilişkiler. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Şener, A. & Terzioğlu, G. (2002). TC. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı: Ailede eşler arası uyuma etki eden faktörlerin araştırılması. Ankara: Kardelen Ofset.
  • Yavuzer, H. (1993). Çocuk psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yavuzer, H. (1996). Ana-baba ve pocuk (dokuzuncu basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
APA IŞIK B, GÜVEN Y (2007). Okul Öncesi Çocukların Aile İşlevlerinin İncelenmesi: Anne Açısından Aileye Genel Bakış. , 1263 - 1300.
Chicago IŞIK Baran,GÜVEN YILDIZ Okul Öncesi Çocukların Aile İşlevlerinin İncelenmesi: Anne Açısından Aileye Genel Bakış. (2007): 1263 - 1300.
MLA IŞIK Baran,GÜVEN YILDIZ Okul Öncesi Çocukların Aile İşlevlerinin İncelenmesi: Anne Açısından Aileye Genel Bakış. , 2007, ss.1263 - 1300.
AMA IŞIK B,GÜVEN Y Okul Öncesi Çocukların Aile İşlevlerinin İncelenmesi: Anne Açısından Aileye Genel Bakış. . 2007; 1263 - 1300.
Vancouver IŞIK B,GÜVEN Y Okul Öncesi Çocukların Aile İşlevlerinin İncelenmesi: Anne Açısından Aileye Genel Bakış. . 2007; 1263 - 1300.
IEEE IŞIK B,GÜVEN Y "Okul Öncesi Çocukların Aile İşlevlerinin İncelenmesi: Anne Açısından Aileye Genel Bakış." , ss.1263 - 1300, 2007.
ISNAD IŞIK, Baran - GÜVEN, YILDIZ. "Okul Öncesi Çocukların Aile İşlevlerinin İncelenmesi: Anne Açısından Aileye Genel Bakış". (2007), 1263-1300.
APA IŞIK B, GÜVEN Y (2007). Okul Öncesi Çocukların Aile İşlevlerinin İncelenmesi: Anne Açısından Aileye Genel Bakış. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7(3), 1263 - 1300.
Chicago IŞIK Baran,GÜVEN YILDIZ Okul Öncesi Çocukların Aile İşlevlerinin İncelenmesi: Anne Açısından Aileye Genel Bakış. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 7, no.3 (2007): 1263 - 1300.
MLA IŞIK Baran,GÜVEN YILDIZ Okul Öncesi Çocukların Aile İşlevlerinin İncelenmesi: Anne Açısından Aileye Genel Bakış. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.7, no.3, 2007, ss.1263 - 1300.
AMA IŞIK B,GÜVEN Y Okul Öncesi Çocukların Aile İşlevlerinin İncelenmesi: Anne Açısından Aileye Genel Bakış. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2007; 7(3): 1263 - 1300.
Vancouver IŞIK B,GÜVEN Y Okul Öncesi Çocukların Aile İşlevlerinin İncelenmesi: Anne Açısından Aileye Genel Bakış. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2007; 7(3): 1263 - 1300.
IEEE IŞIK B,GÜVEN Y "Okul Öncesi Çocukların Aile İşlevlerinin İncelenmesi: Anne Açısından Aileye Genel Bakış." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7, ss.1263 - 1300, 2007.
ISNAD IŞIK, Baran - GÜVEN, YILDIZ. "Okul Öncesi Çocukların Aile İşlevlerinin İncelenmesi: Anne Açısından Aileye Genel Bakış". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 7/3 (2007), 1263-1300.