Çocuk ve Ergenler İçin Sosyal Destek Değerlendirme Ölçeği Türkçe Formunun Uyarlama Çalışması: Faktör Yapısı, Geçerlik ve Güvenirliği

Yıl: 2007 Cilt: 14 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 90 - 99 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Çocuk ve Ergenler İçin Sosyal Destek Değerlendirme Ölçeği Türkçe Formunun Uyarlama Çalışması: Faktör Yapısı, Geçerlik ve Güvenirliği

Öz:
Amaç: Bu araştırmanın amacı, Çocuklar İçin Sosyal Destek Değerlendirme Ölçeği Türkçe formunun çocuk ve ergenlerde kullanılmak üzere psikometrik özelliklerinin sınanmasıdır. Yöntem: Araştırmanın örneklemi 9-17 yaşları arasındaki 358 çocuk ve ergenden oluşmaktadır. Çeşitli istatistiksel analizler kullanılarak, ölçeğin Türkçe for mu faktör yapısı, ölçüt geçerliği, iç tutarlılığı, test tekrar-test, iki-yarım ve madde-toplam güvenirliği açısından değerlendirilmiştir. Bulgular: Elde edilen sonuçlar, Çocuklar İçin Sosyal Destek Değerlendirme Ölçeğinin, çocuk ve ergenlerde algılanan sosyal desteği ölçmek üzere geçerli ve güvenilir bir araç olduğunu göstermektedir. Tartışma: Bu araştırma, Çocuklar İçin Sosyal Destek Değerlendirme Ölçeğinin güçlü psikometrik özellikler taşıdığını ve çocuk ve ergenlerde algılanan sosyal desteği ölçmek için uygun bir araç olduğunu ortaya koymaktadır. Sosyal desteği değerlendiren geçerli ve güvenilir bir ölçme aracının olması, hem araştırma hem de psikososyal uygulamalar açısından değer taşımaktadır. Bu ölçeğin kullanımıyla, algılanan sosyal desteğin, stres ve uyum arasındaki aracı rolüne ilişkin varsayımların ve ilgili pek çok araştırma sorusunun çocuk ve ergen evreni için sınanması olanaklı olabilecektir.
Anahtar Kelime: Psikolojik testler Ergen Psikolojik teknikler Çocuk Sonuçların tekrarlanabilirliği

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Antle BJ (2004) Factors associated with self-worth in young people with physical disabilities. Health and Social Work 29(3): 167-175.
  • Barrera M, Fleming CF, Khan FS (2004) The role of emotional social support in the psychological adjustment of siblings of children with cancer. Child Care Health Deve 30(2): 103-111.
  • Bowlby J (1971) Attachment. Pelican, London.
  • Cauce A, Felner R, Primavera J (1982) Social support in high-risk adolescents: Structural components and adaptive impact. Am J Community Psychol 10 (4): 417-428.
  • Callaghan P, Morrissey J (1993) Social support and health: A review. J Adv Nurs 18:203-210.
  • Cheung S (1995) Life events, classroom environment, achievement expectation and depression among early adolescents. Social Behavior and Personality: An International Journal 23(1): 83-93.
  • Cobb S (1976) Social support as a moderator of life stress. Psychosom Med 38:300-314.
  • Covell K, MacIntyre PD, Wall J (1999) Implications of social supports for adolescents' education and career aspirations. Can J Behavioural Sciences 31: 63-71.
  • Cowen EL, Pedro-Carroll JL, Albert-Gillis LJ (1990) Relationships between support and adjustment among children of divorce. J Chil Ad Psychiatry 31 (5): 727-735.
  • Demaray MK, Malecki CK (2003) Importance ratings of socially supportive behaviors by children and adolescents. School Psychology Review 32(1): 108-132.
  • Dubow EF, Edwards S, Ippolito MF (1997) Life stressors, neighbourhood disadvantage, and resources: A focus on inner-city children's adjustment. J Clin Child Psychol 26 (2): 130-144.
  • Dubow EF, Tisak J (1989) The relation between stressful life events and adjustment in elementary school children: The role of social support and social problemsolving skills. Child Dev 60: 1412-1423.
  • Dubow EF, Tisak J, Causey D ve ark. (1991) A two-year longitudinal study of stressful life events, social support, and social problem-solving skills: Contributions to children's behavioral and academic adjustment. Child Dev 62: 583-599.
  • Dubow EF, Ullman DG (1989) Assessing social support in elementary school children: The survey of children's social support. J Clin Child Psychol 18(1): 52-64.
  • Eker D, Arkar H, Yaldız H (2001) Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği'nin gözden geçirilmiş formunun faktör yapısı, geçerlik ve güvenirliği. Türk Psikiyatri Dergisi 12(1): 17-25.
  • Eskin M (1993) Reliability of Turkish version of the Perceived Social Support from Friends and Family Scales, Scale for Interpersonal Behavior, and Suicide Probability Scale. J Clin Psychol 49: 515-522.
  • Francis M, Piek JP (2003) The effects of perceived social support and self-worth on depressive symptomatology in children with and without developmental coordination disorder. Australian J Psychology 55 (Supp.):180-184.
  • Gillespie NA, Heath AC, Martin NG (2004) Perceived social support in a large community sample: Age and sex differences. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 39(8): 625-636.
  • Greenberg MT, Domitrovich C, Bumbarger B (2001). The prevention of mental disorders in school-aged children: Current state of the field. Prevention and Treatment 4: 27-47.
  • Holt MK, Espelage DL (2005) Social support as a moderator between dating violence victimisation and depression/anxiety among African-American and Caucasian adolescents. School Psychology Review 34(3): 309-328.
  • Hutchison C (1999) Social support: Factors to consider when designing studies that measure social support. J Adv Nurs 29(6): 1520-1526.
  • Hyman SM, Gold SN, Cott MA (2003) Forms of social support that moderate PTSD in childhood sexual abuse survivors. J Family Violence 18 (5) : 295-300.
  • Jackson Y, Warren JS (2000) Appraisal, social support and life events: Predicting outcome behavior in schoolage children. Child Dev 71(5): 1441-1457.
  • Kovacs M (1985) The Children's Depression Inventory (CDI). Psychopharmacol Bull 21:995-998.
  • Lagana MT (2004) Protective factors for inner-city adolescents at risk of school dropout: Family factors and social support. Children & Schools 26 (4): 211-220.
  • Langford CPH, Bowsher J, Maloney JP ve ark. (1997) Social support: A conceptual analysis. J Adv Nurs 25: 95-100.
  • Lara ME, Leader J, Klein DN ve ark. (1998). What is social support? Harvard Mental Health Letter 14(12): 6-8.
  • Lara ME, Leader J, Klein DN (1997) The association between social support and the course of depression: Is it confounded with personality? J Abnorm Psychol 106: 478-482.
  • Levitt MJ (2005) Social relations in childhood and adolescence: The Convoy Model perspective. Human Development 48: 28-47.
  • Malecki CK, Demaray MK (2002) Measuring perceived social support: Development of the child and adolescent social support scale (CASSS). Psychology in the Schools 39(1): 1-18.
  • Mason WA (2004) General and specific predictors of behavioral and emotional problems among adolescents. J Emotional and Behavioral Disorders 12(1): 49-61.
  • Öy B (1991) Çocuklar için Depresyon Ölçeði: Geçerlik ve güvenirlik çalýþmasý. Türk Psikiyatri Dergisi 2(2): 132-136.
  • Rak CF, Patterson LE (1996) Promoting resilience in atrisk children. J Counseling and Development 74: 368-373.
  • Rhodes JE, Woods M (1995) Comfort and conflict in the relationships of the pregnant, minority adolescents: Social support as a moderator of social strain. J Community Psychology 23(1): 74-84.
  • Sheridan SM, Warnes ED, Cowan RJ ve ark. (2004) Family-centered positive psychology: Focusing on strengths to build student success. Psychology in the Schools 41(1): 7-17.
  • Shonkoff JP (1984) Social support and the development of vulnerable children. Am J Public Health 74(4): 310-312.
  • Sroufe LA (2000) Early relationships and the development of children. Infant Mental Heath Journal 21: 67-74.
  • Suominen SB, Valimaa RS, Helenius HY (2005) Factors associated with perceived health among 12-year-old school children: Relevance of physical exercise and sense of coherence. Scandinavian J Public Health 33(1): 35-41.
  • Terzi-Ünsal S, Kapçý EG (2005) Risk factors for suicidal behavior: Psychosocial risk models with Turkish adolescents. Social Behavior and Personality 33(6): 593-607.
  • Uchino B, Cacioppo J, Kiecolt-Glaser J (1996) The relationship between social support and physiological processes: A review with emphasis on underlying mechanisms and implications for health. Psychol Bull 119(3): 488-531.
  • Varni JW, Katz ER (1997) Stress, social support and negative affectivity in children with newly diagnosed cancer: A prospective transactional analysis. Psychooncology 6: 267-278.
  • Vaughn B, Boston AL, Kazura KL ve ark. (2004) Social support networks of African-American children attending Head Start: A longitudinal investigation of structural and supportive network characteristics. Social Development 13(3): 393-412.
  • Wenz-Gross M, Siperstein GN (1997) Importance of social support in the adjustment of children with learning learning problems. Exceptional Children 63 (2): 183-193.
APA GÖKLER I (2007). Çocuk ve Ergenler İçin Sosyal Destek Değerlendirme Ölçeği Türkçe Formunun Uyarlama Çalışması: Faktör Yapısı, Geçerlik ve Güvenirliği. , 90 - 99.
Chicago GÖKLER Ilgın Çocuk ve Ergenler İçin Sosyal Destek Değerlendirme Ölçeği Türkçe Formunun Uyarlama Çalışması: Faktör Yapısı, Geçerlik ve Güvenirliği. (2007): 90 - 99.
MLA GÖKLER Ilgın Çocuk ve Ergenler İçin Sosyal Destek Değerlendirme Ölçeği Türkçe Formunun Uyarlama Çalışması: Faktör Yapısı, Geçerlik ve Güvenirliği. , 2007, ss.90 - 99.
AMA GÖKLER I Çocuk ve Ergenler İçin Sosyal Destek Değerlendirme Ölçeği Türkçe Formunun Uyarlama Çalışması: Faktör Yapısı, Geçerlik ve Güvenirliği. . 2007; 90 - 99.
Vancouver GÖKLER I Çocuk ve Ergenler İçin Sosyal Destek Değerlendirme Ölçeği Türkçe Formunun Uyarlama Çalışması: Faktör Yapısı, Geçerlik ve Güvenirliği. . 2007; 90 - 99.
IEEE GÖKLER I "Çocuk ve Ergenler İçin Sosyal Destek Değerlendirme Ölçeği Türkçe Formunun Uyarlama Çalışması: Faktör Yapısı, Geçerlik ve Güvenirliği." , ss.90 - 99, 2007.
ISNAD GÖKLER, Ilgın. "Çocuk ve Ergenler İçin Sosyal Destek Değerlendirme Ölçeği Türkçe Formunun Uyarlama Çalışması: Faktör Yapısı, Geçerlik ve Güvenirliği". (2007), 90-99.
APA GÖKLER I (2007). Çocuk ve Ergenler İçin Sosyal Destek Değerlendirme Ölçeği Türkçe Formunun Uyarlama Çalışması: Faktör Yapısı, Geçerlik ve Güvenirliği. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 14(2), 90 - 99.
Chicago GÖKLER Ilgın Çocuk ve Ergenler İçin Sosyal Destek Değerlendirme Ölçeği Türkçe Formunun Uyarlama Çalışması: Faktör Yapısı, Geçerlik ve Güvenirliği. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi 14, no.2 (2007): 90 - 99.
MLA GÖKLER Ilgın Çocuk ve Ergenler İçin Sosyal Destek Değerlendirme Ölçeği Türkçe Formunun Uyarlama Çalışması: Faktör Yapısı, Geçerlik ve Güvenirliği. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, vol.14, no.2, 2007, ss.90 - 99.
AMA GÖKLER I Çocuk ve Ergenler İçin Sosyal Destek Değerlendirme Ölçeği Türkçe Formunun Uyarlama Çalışması: Faktör Yapısı, Geçerlik ve Güvenirliği. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi. 2007; 14(2): 90 - 99.
Vancouver GÖKLER I Çocuk ve Ergenler İçin Sosyal Destek Değerlendirme Ölçeği Türkçe Formunun Uyarlama Çalışması: Faktör Yapısı, Geçerlik ve Güvenirliği. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi. 2007; 14(2): 90 - 99.
IEEE GÖKLER I "Çocuk ve Ergenler İçin Sosyal Destek Değerlendirme Ölçeği Türkçe Formunun Uyarlama Çalışması: Faktör Yapısı, Geçerlik ve Güvenirliği." Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 14, ss.90 - 99, 2007.
ISNAD GÖKLER, Ilgın. "Çocuk ve Ergenler İçin Sosyal Destek Değerlendirme Ölçeği Türkçe Formunun Uyarlama Çalışması: Faktör Yapısı, Geçerlik ve Güvenirliği". Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi 14/2 (2007), 90-99.