33 29

Proje Grubu: SOBAG Sayfa Sayısı: 1 Proje No: 215K001 Proje Bitiş Tarihi: 01.05.2018 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 30-10-2018

Üniversite Öğrencilerinin İnfertiliteye İlişkin Bilgi ve Tutumlarının İncelenmesi ve İnfertiliteyi Önleme Psiko- Eğitim Programı ile Çevrim içi Eğitim Programının Geliştirilerek Etkililiğinin Değerlendirilmesi

Öz:
Bu projenin amacı, üniversite öğrencilerinin infertilite ile ilgili bilgi düzeyi ve tutumları ile bilgi ve tutumlarına etki edebilecek değişkenlerin incelenmesi ve elde edilen bilgiler temelinde infertiliteyi önleme ile ilgili bir psiko-eğitim program geliştirilmesi, değerlendirilmesi ve kitlesel bilgi paylaşımının sağlanabilmesi açısından çevrim içi infertiliteyi önleme eğitim programı geliştirilmesi ve etkililiğinin incelenmesidir. Proje kapsamında İnfertiliteye Yönelik Tutum Ölçeği (İYTÖ) ve İnfertilite Bilgi Testi (İBT) geliştirilerek geçerlik ve güvenirlik çalışması iki aşamada yapılmıştır. İlk aşamada 443 üniversite toplanan verilerle İYTÖ için madde analizi, açımlayıcı faktör analizi, alt ve üst grupların farkına ilişkin t-testi yapılmış, Cronbach alfa güvenirlik katsayısı ile madde toplam puan korelasyonları hesaplanmıştır; İBT için testin ortalama güçlüğü ve KR-20 güvenirlik katsayısı hesaplanmıştır. İkinci aşamada ise 309 üniversite öğrencisinden toplanan verilerle İYTÖ için doğrulayıcı faktör analizi yapılmış ve Cronbach alfa güvenirlik katsayısı hesaplanmıştır. Bu analizler sonrasında her iki ölçme aracının da yeterli geçerlik ve güvenirlik değerlerine sahip olduğu belirlenmiştir. Üniversite öğrencilerinin infertilite ile ilgili bilgi düzeyi ve tutumları ile bilgi düzeyi ve tutumlarına etki edebilecek değişkenlerin incelenmesi için 21 devlet üniversitesinden 9693 lisans öğrencisinden (5002 kadın ve 4691 erkek) veri toplanmıştır. Bulgular üniversite öğrencilerinin infertilite bilgi düzeylerinin az olmasına rağmen infertiliteye ilişkin tutumlarının görece olumlu olduğunu göstermektedir. Ayrıca, üniversite öğrencilerinin infertiliteye ilişkin bilgi düzeyleri ve tutumlarının cinsiyet, cinsel sağlık eğitimi alıp almama, cinsel davranışlarda bulunma durumu, çevresinde infertilite sorunu yaşayan kişilerin olup olmaması, gelecekte çocuk sahibi olma ile ilgili planları, kafein tüketimi, alkol kullanımı ve vücut kitle indeksi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık gösterdiği belirlenmiştir. İnfertiliteyi önleme psiko-eğitim programı, ihtiyaç analizinden elde edilen verilere ve alan yazın taramasına dayalı olarak dokuz oturum olarak hazırlanmış ve 16 denek ile pilot uygulama yapılmıştır. Pilot uygulama, her bir oturum sonrasında uygulanan oturum değerlendirme formları ve program sonrasında yapılan yarı yapılandırılmış görüşme ve odak grup görüşmesi ile değerlendirilmiştir. Yapılan değerlendirilmeler sonrasında infertiliteyi önleme psiko-eğitim programına on oturum olarak son şekli verilmiş ve programın etkililiğini incelemek için Solomon dört grup deseni kullanılmıştır. 2x2 ANOVA sonucunda deney grubunda yer alan deneklerin kontrol gruplarında yer alan deneklere göre İYTÖ ve İBT puan ortalamalarının istatistiksel olarak bir artış gösterdiği belirlenmiştir. Diğer yandan deney grubunda yer alan deneklerin kontrol gruplarında yer alan deneklere göre karar verme ve hayır deme becerilerine ilişkin puan ortalamalarında anlamlı bir artış olmadığı belirlenmiştir. nfertiliteyi önleme psiko-eğitim programının etkililiğini değerlendirmeye yönelik nitel bulgular da katılımcıların infertiliteyi önleme psiko-eğ itim programına ilişkin görüşlerinin oldukça olumlu olduğunu ortaya koymaktadır. Çevrim içi infertiliteyi önleme eğitim programının etkililiğini incelemek ön-test son-test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Dört hafta süren eğitimler sırasında deney grubunda harmanlanmış öğrenme yaklaşımına dayalı olarak hazırlanmış çevrim içi eğitim programı uygulanırken; kontrol grubuna yüz yüze eğitim verilmiştir. Yapılan analizler sonucunda deney grubunda yer alan deneklerin kontrol grubundaki deneklere göre İBT puan ortalamalarının arttığı ancak İYTÖ puan ortalamaları açısından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı belirlenmiştir. Projeden elde edilen bulgular bütüncül bir bakış açısıyla çalışmanın da sınırlılıkları göz önünde bulundurularak tartışılmıştır.
Anahtar Kelime: önleme çevrim içi eğitim Solomon dört grup psiko-eğitim tutumlar bilgi düzeyi nfertilite

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Psikoloji

Üniversite Öğrencilerinin İnfertiliteye İlişkin Bilgi ve Tutumlarının İncelenmesi ve İnfertiliteyi Önleme Psiko- Eğitim Programı ile Çevrim içi Eğitim Programının Geliştirilerek Etkililiğinin Değerlendirilmesi

Öz:
The main purpose of this project is to examine the level of knowledge and attitudes of university students about infertility and the variables that can affect the knowledge level and attitudes, and development and evaluation of infertility prevention psycho-education program based on the information obtained, and the development and examine the effectiveness of the online infertility prevention education program in terms of ensuring mass information sharing. The Attitudes toward Infertility Scale (ATIS) and the Infertility Knowledge Test (IKT) were developed in accordance with the purpose of the project. Validity and reliability studies were conducted in two stages. In the first stage, data were collected from 443 university students and item analysis, exploratory factor analysis (EFA) and t-test for the difference between the upper and lower groups were performed, Cronbach alpha reliability coefficient and item-total score correlations were calculated for the ATIS, and the mean difficulty of the test and the KR-20 reliability coefficient were calculated for the IKT. In the second stage, confirmatory factor analysis (CFA) was conducted for the ATIS with data obtained from 309 college students and the Cronbach alpha reliability coefficient was calculated. After these analyzes, it was determined that both measurement instruments had sufficient validity and reliability values. In order to examine the level of knowledge and attitudes of university students about infertility and the variables that can affect their level of knowledge and attitudes; IKT, ATIS, Personal Information form and needs analysis questionnaire were applied to 9693 undergraduate students (5002 females and 4691 males) attending to 21 state universities. Findings show that university students' attitudes towards infertility were relatively positive although the infertility knowledge levels were low. Furthermore, the level of knowledge and attitudes of university students about infertility showed significant differences in terms of gender, taking sexual health education, sexual relationship experience, the existence of an infertile individual in the social network, plans about having a child, caffeine consumption, alcohol use, and body mass index variables. The infertility prevention psycho-education program was prepared as nine sessions based on the data obtained from the needs analysis and literature review. The pilot study was carried out with 16 subjects. The pilot study of the infertility prevention psycho-education program was assessed by session evaluation forms that were applied after each session and by a semistructured interview and focus group interview after the program. After the assessments carried out, it was decided to increase session numbers and finally ten session infertility prevention psycho-education program was applied, and Solomon four-group design was used to examine the effectiveness of the program. As a result of the 2x2 ANOVA, it was determined that the ATIS and IKT mean scores of the subjects in the experimental group increased statistically. However, nosignificant increase was found in terms of decision-making skills and the refusal skills scores. Qualitative findings also suggested that the participants' opinions about the infertility prevention psycho-education program were considerably positive. An experimental design with pre-test post-test control group was conducted to examine the effectiveness of the online infertility prevention education program. During the four-week education sessions while the online education program - based on the blended learning approach - was conducted in the experimental group, face-to-face education was performed to the control group. As a result of the analyzes performed, it was determined that the IKT mean scores of the subjects increased in the experimental group but there was no statistically significant difference in terms of the ATIS mean scores. The findings obtained from the project were discussed with a holistic perspective taking into account the limitations of the study. The findings obtained from the project have been discussed with a holistic perspective taking into account the limitations of the study.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Psikoloji
Erişim Türü: Erişime Açık
APA Siyez D, SİYEZ E, Kaptan B, SEYMENLER S, KAPTANOĞLU Ş, KARAMENDERES A, Kilic E, BARAN B, Öztürk B, KOÇ İ, ÖCAL M, Kağnıcı D (2018). Üniversite Öğrencilerinin İnfertiliteye İlişkin Bilgi ve Tutumlarının İncelenmesi ve İnfertiliteyi Önleme Psiko- Eğitim Programı ile Çevrim içi Eğitim Programının Geliştirilerek Etkililiğinin Değerlendirilmesi. , 0 - 1.
Chicago Siyez Diğdem,SİYEZ Ender,Kaptan Burak,SEYMENLER Seçil,KAPTANOĞLU Şirin Nur,KARAMENDERES Ayşegül,Kilic Esra,BARAN Bahar,Öztürk Barışcan,KOÇ İSMET,ÖCAL Murat,Kağnıcı Dilek Yelda Üniversite Öğrencilerinin İnfertiliteye İlişkin Bilgi ve Tutumlarının İncelenmesi ve İnfertiliteyi Önleme Psiko- Eğitim Programı ile Çevrim içi Eğitim Programının Geliştirilerek Etkililiğinin Değerlendirilmesi. (2018): 0 - 1.
MLA Siyez Diğdem,SİYEZ Ender,Kaptan Burak,SEYMENLER Seçil,KAPTANOĞLU Şirin Nur,KARAMENDERES Ayşegül,Kilic Esra,BARAN Bahar,Öztürk Barışcan,KOÇ İSMET,ÖCAL Murat,Kağnıcı Dilek Yelda Üniversite Öğrencilerinin İnfertiliteye İlişkin Bilgi ve Tutumlarının İncelenmesi ve İnfertiliteyi Önleme Psiko- Eğitim Programı ile Çevrim içi Eğitim Programının Geliştirilerek Etkililiğinin Değerlendirilmesi. , 2018, ss.0 - 1.
AMA Siyez D,SİYEZ E,Kaptan B,SEYMENLER S,KAPTANOĞLU Ş,KARAMENDERES A,Kilic E,BARAN B,Öztürk B,KOÇ İ,ÖCAL M,Kağnıcı D Üniversite Öğrencilerinin İnfertiliteye İlişkin Bilgi ve Tutumlarının İncelenmesi ve İnfertiliteyi Önleme Psiko- Eğitim Programı ile Çevrim içi Eğitim Programının Geliştirilerek Etkililiğinin Değerlendirilmesi. . 2018; 0 - 1.
Vancouver Siyez D,SİYEZ E,Kaptan B,SEYMENLER S,KAPTANOĞLU Ş,KARAMENDERES A,Kilic E,BARAN B,Öztürk B,KOÇ İ,ÖCAL M,Kağnıcı D Üniversite Öğrencilerinin İnfertiliteye İlişkin Bilgi ve Tutumlarının İncelenmesi ve İnfertiliteyi Önleme Psiko- Eğitim Programı ile Çevrim içi Eğitim Programının Geliştirilerek Etkililiğinin Değerlendirilmesi. . 2018; 0 - 1.
IEEE Siyez D,SİYEZ E,Kaptan B,SEYMENLER S,KAPTANOĞLU Ş,KARAMENDERES A,Kilic E,BARAN B,Öztürk B,KOÇ İ,ÖCAL M,Kağnıcı D "Üniversite Öğrencilerinin İnfertiliteye İlişkin Bilgi ve Tutumlarının İncelenmesi ve İnfertiliteyi Önleme Psiko- Eğitim Programı ile Çevrim içi Eğitim Programının Geliştirilerek Etkililiğinin Değerlendirilmesi." , ss.0 - 1, 2018.
ISNAD Siyez, Diğdem vd. "Üniversite Öğrencilerinin İnfertiliteye İlişkin Bilgi ve Tutumlarının İncelenmesi ve İnfertiliteyi Önleme Psiko- Eğitim Programı ile Çevrim içi Eğitim Programının Geliştirilerek Etkililiğinin Değerlendirilmesi". (2018), 0-1.
APA Siyez D, SİYEZ E, Kaptan B, SEYMENLER S, KAPTANOĞLU Ş, KARAMENDERES A, Kilic E, BARAN B, Öztürk B, KOÇ İ, ÖCAL M, Kağnıcı D (2018). Üniversite Öğrencilerinin İnfertiliteye İlişkin Bilgi ve Tutumlarının İncelenmesi ve İnfertiliteyi Önleme Psiko- Eğitim Programı ile Çevrim içi Eğitim Programının Geliştirilerek Etkililiğinin Değerlendirilmesi. , 0 - 1.
Chicago Siyez Diğdem,SİYEZ Ender,Kaptan Burak,SEYMENLER Seçil,KAPTANOĞLU Şirin Nur,KARAMENDERES Ayşegül,Kilic Esra,BARAN Bahar,Öztürk Barışcan,KOÇ İSMET,ÖCAL Murat,Kağnıcı Dilek Yelda Üniversite Öğrencilerinin İnfertiliteye İlişkin Bilgi ve Tutumlarının İncelenmesi ve İnfertiliteyi Önleme Psiko- Eğitim Programı ile Çevrim içi Eğitim Programının Geliştirilerek Etkililiğinin Değerlendirilmesi. (2018): 0 - 1.
MLA Siyez Diğdem,SİYEZ Ender,Kaptan Burak,SEYMENLER Seçil,KAPTANOĞLU Şirin Nur,KARAMENDERES Ayşegül,Kilic Esra,BARAN Bahar,Öztürk Barışcan,KOÇ İSMET,ÖCAL Murat,Kağnıcı Dilek Yelda Üniversite Öğrencilerinin İnfertiliteye İlişkin Bilgi ve Tutumlarının İncelenmesi ve İnfertiliteyi Önleme Psiko- Eğitim Programı ile Çevrim içi Eğitim Programının Geliştirilerek Etkililiğinin Değerlendirilmesi. , 2018, ss.0 - 1.
AMA Siyez D,SİYEZ E,Kaptan B,SEYMENLER S,KAPTANOĞLU Ş,KARAMENDERES A,Kilic E,BARAN B,Öztürk B,KOÇ İ,ÖCAL M,Kağnıcı D Üniversite Öğrencilerinin İnfertiliteye İlişkin Bilgi ve Tutumlarının İncelenmesi ve İnfertiliteyi Önleme Psiko- Eğitim Programı ile Çevrim içi Eğitim Programının Geliştirilerek Etkililiğinin Değerlendirilmesi. . 2018; 0 - 1.
Vancouver Siyez D,SİYEZ E,Kaptan B,SEYMENLER S,KAPTANOĞLU Ş,KARAMENDERES A,Kilic E,BARAN B,Öztürk B,KOÇ İ,ÖCAL M,Kağnıcı D Üniversite Öğrencilerinin İnfertiliteye İlişkin Bilgi ve Tutumlarının İncelenmesi ve İnfertiliteyi Önleme Psiko- Eğitim Programı ile Çevrim içi Eğitim Programının Geliştirilerek Etkililiğinin Değerlendirilmesi. . 2018; 0 - 1.
IEEE Siyez D,SİYEZ E,Kaptan B,SEYMENLER S,KAPTANOĞLU Ş,KARAMENDERES A,Kilic E,BARAN B,Öztürk B,KOÇ İ,ÖCAL M,Kağnıcı D "Üniversite Öğrencilerinin İnfertiliteye İlişkin Bilgi ve Tutumlarının İncelenmesi ve İnfertiliteyi Önleme Psiko- Eğitim Programı ile Çevrim içi Eğitim Programının Geliştirilerek Etkililiğinin Değerlendirilmesi." , ss.0 - 1, 2018.
ISNAD Siyez, Diğdem vd. "Üniversite Öğrencilerinin İnfertiliteye İlişkin Bilgi ve Tutumlarının İncelenmesi ve İnfertiliteyi Önleme Psiko- Eğitim Programı ile Çevrim içi Eğitim Programının Geliştirilerek Etkililiğinin Değerlendirilmesi". (2018), 0-1.