Türkiye’de Uluslararası Öğrenci Hareketliliği: Uluslararası Öğrencilerin Yaşam Doyumları ve Yükseköğrenim için Türkiye'yi Tercih Sebeplerinin Modellemesi

23 14

Proje Grubu: SOBAG Sayfa Sayısı: 1 Proje No: 114K721 Proje Bitiş Tarihi: 15.04.2017 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 02-11-2018

Türkiye’de Uluslararası Öğrenci Hareketliliği: Uluslararası Öğrencilerin Yaşam Doyumları ve Yükseköğrenim için Türkiye'yi Tercih Sebeplerinin Modellemesi

Öz:
Bu çalışmanın iki temel amacı bulunmaktadır. İlk amaç, yurtdışı eğitim için Türkiye’yi tercih eden uluslararası öğrencilerin (UAÖ) Türkiye’yi tercih sebeplerini ve Türkiye’deki yaşam deneyimlerinde duydukları memnuniyeti ortaya çıkarmaktır. Buna bağlı olarak ayrıca UAÖ’lerin geldikleri bölgelere göre Türkiye’yi tercih nedenlerinde ve Türkiye’deki deneyimlerinden duydukları memnuniyette ortaklıklar ve farklılıklar olup olmadığı da incelenmiştir. Projenin ikinci amacı ise UAÖ’lerin Türkiye’yi tercih nedenleri ve Türkiye’deki yaşam doyumları bakımından ortaklıkları ve farklılıkları geldikleri ülkeler bakımından gösterecek web tabanlı çalışan görsel bir araç geliştirilmesidir. Bu amaçlara yönelik olarak proje nicel ve nitel yöntemleri içeren karma yöntem çalışması olarak desenlenmiştir. Nicel yöntem için Türkiye'de öğrenim görmekte olan 3037 UAÖ’den veri toplanmıştır. Bunun akabinde elde edilen nicel bulguları anlamak, açıklamak ve anlamlandırmak için farklı 30 UAÖ ile görüşmeler yapılmıştır. Nicel bulgular UAÖ’lerin Türkiye’yi tercih nedenlerinin farklı kültürel, ekonomik, politik ve akademik nedenlere bağlı olduğunu göstermiştir. Ayrıca bu nedenlerin önem sırasının UAÖ’lerin geldikleri bölgelere değişkenlik gösterdiği anlaşılmıştır. Benzer şekilde UAÖ’lerin Türkiye’deki deneyimlerinde akademik, sosyal, kültürel ve ekonomik faktörlerin rol oynadığını ve bu faktörlerin ağırlığının UAÖ’lerin geldikleri bölgelere göre değişiklik gösterdiği anlaşılmıştır. Nitel çalışmada elde edilen bulgular öğrencilerin ülke tercihinde akademik kaliteyi oturttuğu ancak akademik ve kültürel nedenlerin tercihlerini sağlamlaştıran (veya zayıflatan) bir etki yaptığı sonucuna varılmıştır. Elde edilen sonuçlar, Türkiye’yi tercih nedenlerinin coğrafi bölgelere göre farklılık gösterdiğini, benzer şekilde Türkiye’deki deneyimlerinden memnuniyetlerinin de yine bölgelere göre birbirinden farklılaştığını göstermiştir. Bu bakımdan Türkiye’nin uluslararasılaşma politikasının da bölgelere göre özelleşmiş ve sıklıkla güncellenen bir politika olması gerekmektedir. Türkiye’nin uluslararasılaşma politikası farklı bölgeleri dengeleyebilen katmanlı bir politika olmalıdır. Diğer bir ifade ile Türkiye dünyanın farklı bölgelerinden gelen öğrencilerin farklı beklentilerine cevap verebilen yine bölgelere göre özelleşmiş stratejilere ihtiyaç duymaktadır. Proje kapsamında geliştirilen aracın bu konudaki politikaların bilgi temelli olmasına katkı yapması beklenmektedir.
Anahtar Kelime: Uluslararası Öğrenci Hareketliliği Uluslararasılaşma Yükseköğretim

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Türkiye’de Uluslararası Öğrenci Hareketliliği: Uluslararası Öğrencilerin Yaşam Doyumları ve Yükseköğrenim için Türkiye'yi Tercih Sebeplerinin Modellemesi

Öz:
This study has two basic purposes. The first purpose was to reveal drivers behind international students’ choice of Turkey for study abroad and to examine their satisfaction from various experiences in Turkey. Besides, the study aimed at revealing the similarities and differences among international students with regards to the drivers pulling them to Turkey and their satisfaction in Turkey. The second purpose of the study was to develop a web-based visual tool depicting the commonalities and deviations of international students both in the reasons of choice of Turkey and satisfaction with their experiences in Turkey. In order to realize these purposes a mixed method study with quantitate and qualitative parts was designed. For the quantitative part a sample of 3037 international students studying in Turkey was selected. Afterwards, in order to comprehend, explain, and develop insights from the quantitative findings interviews with 30 international students studying at various universities in Turkey were conducted. Quantitative findings suggested that choice of Turkey for study abroad results from various cultural, political, economic and academic reasons operating at individual and social levels. The relative importance of each reason changes according to country region of the students. Similarly, satisfaction of international students in Turkey depends on various academic, social, cultural and economic factors which again change according to the country region of the students. Qualitative findings suggest that there is a hierarchy between the factors pulling students into Turkey, which indicate that academic factors are located at the center and the other factors play a strengthening or weakening role. These results evidenced that international students’ choice of Turkey for study abroad and their satisfaction from their experiences in Turkey deviates according the country region. Therefore, in order to attract more and more international students from different parts of the World, Turkey’s internationalization policy must adapt specific strategies which responds to different needs and expectation of students coming from different country regions. The tool which was developed in this project is expected to provide the data for developing data based internationalization policy.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Erişim Türü: Erişime Açık
APA KONDAKÇI Y, OLDAÇ Y, ERTEM H, ÇAPA AYDIN Y (2017). Türkiye’de Uluslararası Öğrenci Hareketliliği: Uluslararası Öğrencilerin Yaşam Doyumları ve Yükseköğrenim için Türkiye'yi Tercih Sebeplerinin Modellemesi. , 1 - 1.
Chicago KONDAKÇI Yaşar,OLDAÇ Yusuf İkbal,ERTEM Hasan Yücel,ÇAPA AYDIN Yeşim Türkiye’de Uluslararası Öğrenci Hareketliliği: Uluslararası Öğrencilerin Yaşam Doyumları ve Yükseköğrenim için Türkiye'yi Tercih Sebeplerinin Modellemesi. (2017): 1 - 1.
MLA KONDAKÇI Yaşar,OLDAÇ Yusuf İkbal,ERTEM Hasan Yücel,ÇAPA AYDIN Yeşim Türkiye’de Uluslararası Öğrenci Hareketliliği: Uluslararası Öğrencilerin Yaşam Doyumları ve Yükseköğrenim için Türkiye'yi Tercih Sebeplerinin Modellemesi. , 2017, ss.1 - 1.
AMA KONDAKÇI Y,OLDAÇ Y,ERTEM H,ÇAPA AYDIN Y Türkiye’de Uluslararası Öğrenci Hareketliliği: Uluslararası Öğrencilerin Yaşam Doyumları ve Yükseköğrenim için Türkiye'yi Tercih Sebeplerinin Modellemesi. . 2017; 1 - 1.
Vancouver KONDAKÇI Y,OLDAÇ Y,ERTEM H,ÇAPA AYDIN Y Türkiye’de Uluslararası Öğrenci Hareketliliği: Uluslararası Öğrencilerin Yaşam Doyumları ve Yükseköğrenim için Türkiye'yi Tercih Sebeplerinin Modellemesi. . 2017; 1 - 1.
IEEE KONDAKÇI Y,OLDAÇ Y,ERTEM H,ÇAPA AYDIN Y "Türkiye’de Uluslararası Öğrenci Hareketliliği: Uluslararası Öğrencilerin Yaşam Doyumları ve Yükseköğrenim için Türkiye'yi Tercih Sebeplerinin Modellemesi." , ss.1 - 1, 2017.
ISNAD KONDAKÇI, Yaşar vd. "Türkiye’de Uluslararası Öğrenci Hareketliliği: Uluslararası Öğrencilerin Yaşam Doyumları ve Yükseköğrenim için Türkiye'yi Tercih Sebeplerinin Modellemesi". (2017), 1-1.
APA KONDAKÇI Y, OLDAÇ Y, ERTEM H, ÇAPA AYDIN Y (2017). Türkiye’de Uluslararası Öğrenci Hareketliliği: Uluslararası Öğrencilerin Yaşam Doyumları ve Yükseköğrenim için Türkiye'yi Tercih Sebeplerinin Modellemesi. , 1 - 1.
Chicago KONDAKÇI Yaşar,OLDAÇ Yusuf İkbal,ERTEM Hasan Yücel,ÇAPA AYDIN Yeşim Türkiye’de Uluslararası Öğrenci Hareketliliği: Uluslararası Öğrencilerin Yaşam Doyumları ve Yükseköğrenim için Türkiye'yi Tercih Sebeplerinin Modellemesi. (2017): 1 - 1.
MLA KONDAKÇI Yaşar,OLDAÇ Yusuf İkbal,ERTEM Hasan Yücel,ÇAPA AYDIN Yeşim Türkiye’de Uluslararası Öğrenci Hareketliliği: Uluslararası Öğrencilerin Yaşam Doyumları ve Yükseköğrenim için Türkiye'yi Tercih Sebeplerinin Modellemesi. , 2017, ss.1 - 1.
AMA KONDAKÇI Y,OLDAÇ Y,ERTEM H,ÇAPA AYDIN Y Türkiye’de Uluslararası Öğrenci Hareketliliği: Uluslararası Öğrencilerin Yaşam Doyumları ve Yükseköğrenim için Türkiye'yi Tercih Sebeplerinin Modellemesi. . 2017; 1 - 1.
Vancouver KONDAKÇI Y,OLDAÇ Y,ERTEM H,ÇAPA AYDIN Y Türkiye’de Uluslararası Öğrenci Hareketliliği: Uluslararası Öğrencilerin Yaşam Doyumları ve Yükseköğrenim için Türkiye'yi Tercih Sebeplerinin Modellemesi. . 2017; 1 - 1.
IEEE KONDAKÇI Y,OLDAÇ Y,ERTEM H,ÇAPA AYDIN Y "Türkiye’de Uluslararası Öğrenci Hareketliliği: Uluslararası Öğrencilerin Yaşam Doyumları ve Yükseköğrenim için Türkiye'yi Tercih Sebeplerinin Modellemesi." , ss.1 - 1, 2017.
ISNAD KONDAKÇI, Yaşar vd. "Türkiye’de Uluslararası Öğrenci Hareketliliği: Uluslararası Öğrencilerin Yaşam Doyumları ve Yükseköğrenim için Türkiye'yi Tercih Sebeplerinin Modellemesi". (2017), 1-1.