Vatandaşların Belediye Hizmet Kalitesi Algısı ve Yerel Katılım İlişkisi: Nilüfer Belediyesi Örnek Olay İncelemesi

22 15

Proje Grubu: SOBAG Sayfa Sayısı: 1 Proje No: 215K154 Proje Bitiş Tarihi: 15.10.2017 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 05-11-2018

Vatandaşların Belediye Hizmet Kalitesi Algısı ve Yerel Katılım İlişkisi: Nilüfer Belediyesi Örnek Olay İncelemesi

Öz:
Kamu hizmetlerinde kalite kavramı, günümüzde belediyeler açısından gittikçe önem kazanmaktadır. “Vatandaşın beklediği hizmet düzeyi ile algıladığı hizmet durumu arasındaki fark” olarak tanımlanan hizmet kalitesi, vatandaş memnuniyetini etkileyen başlıca unsurlar arasındadır. Bu doğrultuda, belediye hizmet kalitesini ölçmeye yönelik çalışmaların hem belediyelerce hem de akademisyenlerce daha sıklıkla yapıldığı görülmektedir. Bununla beraber, hizmet kalitesini etkileyen farklı unsurların yeterince incelenmediği anlaşılmaktadır. Özellikle yerel katılımla ilgili algı ve davranışların belediye hizmet kalitesiyle olan ilişkisini araştıran nicel çalışmaların sayısı literatürde azdır. Bu çalışmanın temel amacı, vatandaşların belediye hizmet kalitesi algıları ile yerel katılım davranışları arasındaki ilişkiyi nicel olarak incelemektir. Araştırmada, yerel katılım konusundaki öncü uygulamalarıyla kamuoyunda tanınan Bursa İli Nilüfer İlçe Belediyesi örnek olay olarak incelenmiştir. Araştırma kapsamında, proje yürütücüsü tarafından vatandaşların belediye hizmet kalitesi beklentilerini, memnuniyetlerini ve yerel katılım algı ve davranışlarını değerlendirmek üzere ölçekler geliştirilmiştir. Veri toplama yöntemi olarak yüz yüze anket ve mülakat teknikleri kullanılmıştır. Anket aracı, Nilüfer belediyesine bağlı 64 mahallede ikamet eden, mahalle nüfusunun genel nüfusa orantısı göz önüne alınarak her mahalleden rassal olarak seçilen 18 yaş ve üzeri toplam 500 kişiye, danışmanlık şirketinden hizmet alınarak yüz yüze uygulanmıştır. Ayrıca Nilüfer Belediyesi Kent Konseyi üyeleri, çalışanları ve mahalle komiteleri üyeleri arasından seçilen 23 kişiyle mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Toplanan veriler proje yürütücüsü tarafından SPSS programıyla istatistiksel olarak analiz edilmiştir. Analiz yöntemi olarak betimsel analizler ve regresyon analizi kullanılmıştır. Bulgulara göre, vatandaşların çeşitli belediye karar alma süreçlerine katılım sıklığı arttıkça belediye hizmet kalitesi algıları artmaktadır. Yerel sorunların / ihtiyaçların ve çözümlerin belirlenmesi süreçlerine katılım sıklığı ile belediye hizmet kalitesi algıları doğru orantılıdır. Katılım yöntemiyle ilgili olarak, kent konseyi yoluyla belediye ile iletişimde bulunan bireylerin hizmet kalite algıları, bu yöntemi kullanmayanlara göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksektir. Belediye hizmet kalitesi algıları ile belediyeden genel memnuniyet, belediye başkanının liderlik anlayışı memnuniyeti ve köyden mahalleye dönüşen mahallelerde ikamet etme arasında pozitif ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmaktadır
Anahtar Kelime: Yerel Katılım Vatandaş Memnuniyeti Hizmet Memnuniyeti Belediye Hizmet Kalitesi

Konular: Kamu Yönetimi

Vatandaşların Belediye Hizmet Kalitesi Algısı ve Yerel Katılım İlişkisi: Nilüfer Belediyesi Örnek Olay İncelemesi

Öz:
The concept of service quality has gained importance for municipalities in the recent years. Service quality, which is defined as "the difference between the service level that is expected by the citizen and the service satisfaction level that the citizen perceives" is among the main factors affecting citizen satisfaction. Given its importance, there has been an attention in municipalities and in academia to measure municipal service quality. On the other hand, factors affecting service quality perceptions are not well understood. In particular, there are a few quantitative studies that focused on investigating the relationship between municipal service quality perception and local participation behavior and perceptions. The main objective of this study is to quantitatively examine the relationship between citizen perceptions of municipal service quality and local participation behaviors. In this research, given its reputation about being a pioneer in local participation practices Bursa Nilüfer District Municipality of Turkey is chosen as a case. Face-to-face surveys and interview techniques were used as data collection methods. The survey questionnaire developed by the primary investigator was applied by a consultant company to a total of 500 people, aged 18 years and over, who were randomly selected from each district, taking into consideration the proportion of the neighborhood population to the general population living in 64 neighborhoods of Nilüfer municipality. In addition,interviews were held with 23 individuals randomly chosen from the members of Nilufer Municipality City Council, its employees and neighborhood committee members. The collected data were statistically analyzed by SPSS. Descriptive analysis and regression analysis were used as the analysis method. According to the findings, as the frequency of citizen participation in various municipal decision-making processes increases, municipal service quality perceptions also increase. Perception of municipal service quality is also positively and significantly related to the frequency of participation in the identification of local problems / needs and solutions. Regarding the method of participation, perceived service quality of individuals communicating with the municipality via the city council is significantly higher than those who do not use this method. In addition, there is a positive and significant relationship between municipal service quality perceptions and general satisfaction from the municipality, positive perceptions about the leadership understanding of the mayor, and residing in villages that have now transformed into neighborhoods
Anahtar Kelime:

Konular: Kamu Yönetimi
Erişim Türü: Erişime Açık
APA YAVUZ N, TEMEL E (2017). Vatandaşların Belediye Hizmet Kalitesi Algısı ve Yerel Katılım İlişkisi: Nilüfer Belediyesi Örnek Olay İncelemesi. , 1 - 1.
Chicago YAVUZ Nilay,TEMEL Eren Can Vatandaşların Belediye Hizmet Kalitesi Algısı ve Yerel Katılım İlişkisi: Nilüfer Belediyesi Örnek Olay İncelemesi. (2017): 1 - 1.
MLA YAVUZ Nilay,TEMEL Eren Can Vatandaşların Belediye Hizmet Kalitesi Algısı ve Yerel Katılım İlişkisi: Nilüfer Belediyesi Örnek Olay İncelemesi. , 2017, ss.1 - 1.
AMA YAVUZ N,TEMEL E Vatandaşların Belediye Hizmet Kalitesi Algısı ve Yerel Katılım İlişkisi: Nilüfer Belediyesi Örnek Olay İncelemesi. . 2017; 1 - 1.
Vancouver YAVUZ N,TEMEL E Vatandaşların Belediye Hizmet Kalitesi Algısı ve Yerel Katılım İlişkisi: Nilüfer Belediyesi Örnek Olay İncelemesi. . 2017; 1 - 1.
IEEE YAVUZ N,TEMEL E "Vatandaşların Belediye Hizmet Kalitesi Algısı ve Yerel Katılım İlişkisi: Nilüfer Belediyesi Örnek Olay İncelemesi." , ss.1 - 1, 2017.
ISNAD YAVUZ, Nilay - TEMEL, Eren Can. "Vatandaşların Belediye Hizmet Kalitesi Algısı ve Yerel Katılım İlişkisi: Nilüfer Belediyesi Örnek Olay İncelemesi". (2017), 1-1.
APA YAVUZ N, TEMEL E (2017). Vatandaşların Belediye Hizmet Kalitesi Algısı ve Yerel Katılım İlişkisi: Nilüfer Belediyesi Örnek Olay İncelemesi. , 1 - 1.
Chicago YAVUZ Nilay,TEMEL Eren Can Vatandaşların Belediye Hizmet Kalitesi Algısı ve Yerel Katılım İlişkisi: Nilüfer Belediyesi Örnek Olay İncelemesi. (2017): 1 - 1.
MLA YAVUZ Nilay,TEMEL Eren Can Vatandaşların Belediye Hizmet Kalitesi Algısı ve Yerel Katılım İlişkisi: Nilüfer Belediyesi Örnek Olay İncelemesi. , 2017, ss.1 - 1.
AMA YAVUZ N,TEMEL E Vatandaşların Belediye Hizmet Kalitesi Algısı ve Yerel Katılım İlişkisi: Nilüfer Belediyesi Örnek Olay İncelemesi. . 2017; 1 - 1.
Vancouver YAVUZ N,TEMEL E Vatandaşların Belediye Hizmet Kalitesi Algısı ve Yerel Katılım İlişkisi: Nilüfer Belediyesi Örnek Olay İncelemesi. . 2017; 1 - 1.
IEEE YAVUZ N,TEMEL E "Vatandaşların Belediye Hizmet Kalitesi Algısı ve Yerel Katılım İlişkisi: Nilüfer Belediyesi Örnek Olay İncelemesi." , ss.1 - 1, 2017.
ISNAD YAVUZ, Nilay - TEMEL, Eren Can. "Vatandaşların Belediye Hizmet Kalitesi Algısı ve Yerel Katılım İlişkisi: Nilüfer Belediyesi Örnek Olay İncelemesi". (2017), 1-1.