0 0

Proje Grubu: İNTAG Sayfa Sayısı: 67 Proje No: İNTAG-515 Proje Bitiş Tarihi: 01.04.1995 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Tünel kalıpla yapılan yapıların statik ve deprem analiz ve dizayn yöntemlerinin geliştirilmesi

Öz:
Yarı endüstriyel yapı sistemi sayılan tünel kalıplı inşaat tekniği ikinci dünya savaşında yıkılmış olan Avrupa'nın hızlı bir şekilde konut gereksinimini karşılamak üzere geliştirilmiştir. Türkiye'ye 1970'li yıllarda getirilmiş olan bu sistem gün geçtikçe daha çok kabul görmüş olup halen çok katlı toplu konut inşaatlarında yaygın olarak kullanılmaktadır. Türk firmalarının Libya, Rusya gibi ülkelerde yapmakta oldukları konut inşaatlarında da tünel kalıp kullanılmaktadır. Tünel kalıpla inşa edilen yapılarda döşemeler betonarme plaklardan duvarlar ise betonarme perdelerden oluşmaktadır. Ekonomik nedenlerle bütün katlarda aynı kalıp kullanıldığından taşıyıcı sistem boyutları bodrum hariç bütün bina yüksekliğince aynı kalmaktadır. Betonarme perde-çerçeve sistemleri için hesap yöntemleri 1960'li yıllardan beri geliştirilmektedir. Oldukça yerleşmiş olan bu yöntemler tünel kalıpla inşa edilen yapılar için yetersiz kalmaktadır. Bunun en önemli nedenleri tünel kalıpla yapılan sistemlerde perdelerin çok uzun (10-25 m) ve döşeme plaklarının rijitliğinin, perde rijitliğinden az olmasıdır. Perde-döşeme plağı karşılıklı etkileşimindeki davranışın normal perde-çerçeve sistemlerinden çok farklı olacağı düşünülmektedir. Bu nedenle, halen kullanılmakta olan bilgisayar programları (ETABS, TABS80, TABS90, vb.) ve elle uygulanan yaklaşık hesap yöntemleri hakikate yakın çözümler vermemektedir. Bu araştırmada tünel kalıpla yapılan perdeli yapı sistemlerinin statik eşdeğer yüklerle deprem ve rüzgar hesabı özel sonlu elemanlar kullanılarak yapılmıştır. Projeyi destekleyen kuruluşlarca inşa edilmiş değişik yapı modellerinin analizi yapılarak bilinen yaklaşık hesap yöntemlerine ilaveler yapılmış ve hata kaynak ve miktarları saptanmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: İnşaat ve Yapı Teknolojisi

Tünel kalıpla yapılan yapıların statik ve deprem analiz ve dizayn yöntemlerinin geliştirilmesi

Öz:
Tunnel form construction system is considered to be a semi-industrialized | construction system. This technology was used in the reconstruction of the destructed continent of Europe after the Second World War. This was the most feasible way of providing shelter to the homeless in a fast manner. This system was transferred to Turkey around 1970's and now it is a widely used system especially in the construction of multistorey buildings. The Turkish firms building structures in countries like Libya and Russia are commonly making use of the tunnel form construction system. In structures constructed with tunnel form system, the floors are in the form of flat plate and the walls are concrete shear walls. The same tunnel form is used in all the floors due to economic reasons. This means that the dimensions of the load carrying system are the same for the entire height of the building, except basement. The analysis methods for concrete shear wall-frame systems are being improved upon since 1960's. These methods which are now generally well accepted are not sufficient in the analysis of structures to be built with the tunnel form construction system. The most important reasons for this are the facts that the shear walls in the structures built with the tunnel system are much taller (10-25 m) than those of the classical system and that the rigidity of the floor plates is less than that of the shear walls. It is believed that the interaction between the shear walls and the floor plates is very different from the interaction between the shear walls and the frame of the classical system. For this reason, the existing general purpose computer programs (ETABS, TABS80, TABS90, etc) and the generally used hand calculation techniques do not give dependable results. In this research, the analysis of shear-walled structures built with the tunnel form construction system subjected to lateral loads representing static equivalent earthquake and wind loads is made using special finite elements. The real structures of various types to be built by the firms supporting this project analysed using the existing and the new methods. The sources of discrepancy are determined.
Anahtar Kelime:

Konular: İnşaat ve Yapı Teknolojisi
Erişim Türü: Erişime Açık
APA ÇITIPITIOĞLU E, AKKAS N, Yılmaz Ç, ÖZTORUN N (1995). Tünel kalıpla yapılan yapıların statik ve deprem analiz ve dizayn yöntemlerinin geliştirilmesi. , 1 - 67.
Chicago ÇITIPITIOĞLU Ergin,AKKAS NURI,Yılmaz Çetin,ÖZTORUN Namık Kemal Tünel kalıpla yapılan yapıların statik ve deprem analiz ve dizayn yöntemlerinin geliştirilmesi. (1995): 1 - 67.
MLA ÇITIPITIOĞLU Ergin,AKKAS NURI,Yılmaz Çetin,ÖZTORUN Namık Kemal Tünel kalıpla yapılan yapıların statik ve deprem analiz ve dizayn yöntemlerinin geliştirilmesi. , 1995, ss.1 - 67.
AMA ÇITIPITIOĞLU E,AKKAS N,Yılmaz Ç,ÖZTORUN N Tünel kalıpla yapılan yapıların statik ve deprem analiz ve dizayn yöntemlerinin geliştirilmesi. . 1995; 1 - 67.
Vancouver ÇITIPITIOĞLU E,AKKAS N,Yılmaz Ç,ÖZTORUN N Tünel kalıpla yapılan yapıların statik ve deprem analiz ve dizayn yöntemlerinin geliştirilmesi. . 1995; 1 - 67.
IEEE ÇITIPITIOĞLU E,AKKAS N,Yılmaz Ç,ÖZTORUN N "Tünel kalıpla yapılan yapıların statik ve deprem analiz ve dizayn yöntemlerinin geliştirilmesi." , ss.1 - 67, 1995.
ISNAD ÇITIPITIOĞLU, Ergin vd. "Tünel kalıpla yapılan yapıların statik ve deprem analiz ve dizayn yöntemlerinin geliştirilmesi". (1995), 1-67.
APA ÇITIPITIOĞLU E, AKKAS N, Yılmaz Ç, ÖZTORUN N (1995). Tünel kalıpla yapılan yapıların statik ve deprem analiz ve dizayn yöntemlerinin geliştirilmesi. , 1 - 67.
Chicago ÇITIPITIOĞLU Ergin,AKKAS NURI,Yılmaz Çetin,ÖZTORUN Namık Kemal Tünel kalıpla yapılan yapıların statik ve deprem analiz ve dizayn yöntemlerinin geliştirilmesi. (1995): 1 - 67.
MLA ÇITIPITIOĞLU Ergin,AKKAS NURI,Yılmaz Çetin,ÖZTORUN Namık Kemal Tünel kalıpla yapılan yapıların statik ve deprem analiz ve dizayn yöntemlerinin geliştirilmesi. , 1995, ss.1 - 67.
AMA ÇITIPITIOĞLU E,AKKAS N,Yılmaz Ç,ÖZTORUN N Tünel kalıpla yapılan yapıların statik ve deprem analiz ve dizayn yöntemlerinin geliştirilmesi. . 1995; 1 - 67.
Vancouver ÇITIPITIOĞLU E,AKKAS N,Yılmaz Ç,ÖZTORUN N Tünel kalıpla yapılan yapıların statik ve deprem analiz ve dizayn yöntemlerinin geliştirilmesi. . 1995; 1 - 67.
IEEE ÇITIPITIOĞLU E,AKKAS N,Yılmaz Ç,ÖZTORUN N "Tünel kalıpla yapılan yapıların statik ve deprem analiz ve dizayn yöntemlerinin geliştirilmesi." , ss.1 - 67, 1995.
ISNAD ÇITIPITIOĞLU, Ergin vd. "Tünel kalıpla yapılan yapıların statik ve deprem analiz ve dizayn yöntemlerinin geliştirilmesi". (1995), 1-67.