Çocuklar günlük yaşamlarında onlar tarafında anlaşılması ve başa çıkılması zor olaylarla karşılaşabilirler. Çocukların sorunlarla başa çıkmasında çocuk edebiyatından ve resimli çocuk kitaplarından yararlanılabilir. Bu çalışmada Türkiye'de okul öncesi dönem çocuklarına yönelik özel amaçla yazılmış kitapların tema dağılımlarını incelemek amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemini 1990-2015 yılları arasında basılmış 405 resimli öykü kitabı oluşturmuştur. Araştırmada kolay ulaşılabilirlik yayınevinden elde edilmiştir. Kitapların 292'si (%72.5) Türk yazarlar tarafından yazılmıştır ve 113'ü (%27.5) Türkçe'ye çevrilmiş kitaplardır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan "Kitap inceleme formu" kullanılmıştır. Çalışmada içerik analizi yöntemi kullanılarak kitap temaları: (1) Zor temalar (sorun davranışlar), (2) Değerler/karakter/ahlak eğitimi, (3) Sosyal beceri ve toplumsal yaşama uyum eğitimi, (4) Özel gereksinimli olma temasını işleyen kitaplar (5) Dinsel temalarla karakter/değer/ahlak eğitimi olarak sınıflanmıştır. Araştırmacı kitapları değerlendirme sürecinde belirlediği 5 tema sınıflamasına göre alt temalar oluşturmuştur. Araştırma sonunda kitaplarda en fazla "Zor temalar (sorun davranışlar)" alt temasının işlendiği saptanmıştır. Bu alt temayı sırasıyla "Değerler/karakter/ahlak eğitimi" ve sosyal beceri ve toplumsal yaşama uyum eğitimi, "dinsel temalarla değerler/karakter/ahlak eğitimi" ve "özel gereksinimli olma" temaları izlemektedir. Ülkemizde içerik bakımından özel amaçlar için kullanılabilecek türde çocuk kitaplarının basımına ilginin arttığı, ancak her tür temada sınırlı sayıda kitap bulunduğu görülmüştür. Özel amaçla yazılmış kitapların çocukların gelişimlerine uygun olup olmadıklarının alan uzmanları tarafından incelenmesi ve bu tür kitapların sayıca artması gerektiği düşünülmektedir
|
The purpose of this study was to examine the distribution of topics featured in illustrated storybooks that address preschool children. The sample of the current study included a total of 1,050 illustrated storybooks published in Turkish between 1980 and 2013. Books for pre-school children that incorporated the components of setting, attempt, and consequence were selected using the convenience sampling technique. The trends observed in children's books were examined from an educational perspective. Preschool curriculum reforms in Turkey were utilized in interpreting the trends observed in children's books. The results demonstrated that there had been a general increase in all topics between 1980 and 2013. Over the years, topics targeted in children's books have shifted from general, individual, and social topics to special topics due to educational reforms. Particularly in recent years, societal trends and the concepts and values parents wish their children to learn have resulted in a demand for and an increase in the number of books that target difficult topics and that teach values, character education, social skills training, morals, and religious topics. The number of books treating religious topics, character education, and moral education are estimated to continue to increase
|
Alanyazında sıkça vurgulandığı üzere, yazı kavramına ve alfabetik bilgiye ilişkin erken dönemde edinilen farkındalık, gelecekteki okuma yeterliliğinin güçlü bir yordayıcısıdır. Bu çalışmada, okul öncesi dönemdeki normal gelişim gösteren çocukların yazı farkındalığı becerilerinin yeni bir değerlendirme protokolü kullanılarak, resimli bir çocuk kitabı aracılığıyla değerlendirebilecek geçerli ve güvenilir bir aracın geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada genel tarama modellerinden kesitsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 48-72 ay arası normal gelişim gösteren ve Kırıkkale ve Balıkesir il merkezlerinde bulunan okul öncesi eğitim kurumlarına devam etmekte olan 208 çocuk oluşturmaktadır. Çocukların yazı farkındalığı becerileri, resimli çocuk kitabı kullanılması yoluyla, yeni bir değerlendirme protokolü uygulanarak değerlendirilmiştir. Kontrol listesi demografik bilgiler ve yazı farkındalığına ilişkin maddelerin yer aldığı iki bölümden oluşmaktadır. Başlangıçta 46 maddeden oluşan listede, güvenirlik analizlerinin ardından, yazı farkındalığı becerilerini değerlendirmeye yönelik olarak 5 bölüm ve toplam 33 madde yer almıştır. Kontrol listesinin güvenirliğinin saptanmasında Kuder-Richardson 20 formülü kullanılmıştır. Analiz sonuçları, "kitap ve yazı düzeni" ve "sözcükler" bölümleri açısından kontrol listesinin güvenirlik katsayılarının diğer bölümlerden daha yüksek olduğunu (sırayla; .74 ve.76) göstermiştir. Yapı geçerliğinin belirlenmesinde iki yaş grubunun puanları arasındaki farkı belirlemek amacıyla Bağımsız Örneklemler T Testi kullanılmıştır. Geliştirilen kontrol listesinden elde edilen sonuçlar bazı beceriler açısından yaş grupları arasındaki farkın anlamlı olduğunu göstermiştir (p<.05). Sonuçlar çalışma kapsamında geliştirilen kontrol listesinin okul öncesi dönem kullanılabileceğini göstermektedir. çocuklarının yazı farkındalığını değerlendirmede kullanılabileceğini göstermektedir.
|
Anlatı becerileri, çocukların akademik becerileri (okuma-yazma, dil) açısından önemlidir. Bu araştırma, ilkokul 1.,2. ve 3. sınıfa devam eden, tipik gelişim gösteren çocukların öykü anlatma becerilerini değerlendirmek ve sınıf ve cinsiyetler arasında karşılaştırma yapmak amacıyla planlanmıştır. Çalışmaya Ankara il merkezinde ilkokul 1.,2. ve 3. sınıfa devam eden 120 öğrenci katılmıştır. Çalışmada Frog where are you? adlı yazısız resimli kitap kullanılmıştır. Çocukların anlattıkları öyküleri değerlendirmek için Öykü Anlatma Değerlendirme Formu kullanılmıştır. Araştırmanın analizi için SPSS 16,01 istatistik programı kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre yaşla birlikte öykü anlatma becerilerinin geliştiği, öyküyü kavrama konusunda çocukların yaşa ve cinsiyete göre genellikle benzer oranlarda başarılı oldukları saptanmıştır. Öykü anlatma yönteminin çocukların dil ve akademik özelliklerini değerlendirmede faydalı bir yöntem olduğu belirtilmiştir.
|
Bu çalışma,4-6 yaş okul öncesi dönem çocuklarının en çok hangi çizgi filmleri izlediklerini ve bu çizgi filmlerin içeriklerinin belirtilen yaş dönemindeki çocukların gelişimleri açısından uygun olup olmadığının belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araş- tırmada, içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmada veri toplamak için görüşme formu ve kontrol listesi uygulanmıştır. Verilerin analizi için SPSS 12.0 programında (Statistical Package for Social Sciences) yapılmıştır. Yapılan görüşmelere göre çocuklar tarafından en çok izlenen çizgi filmler Caillou ve Sünger Bob olarak tespit edilmiştir. Yapılan araş- tırma sonucun da; incelenen çizgi filmlerin içerik analizi doğrultusunda Caillou çizgi filminin Sünger Bob göre çocukların yaşantısına daha uygun olduğu ve gelişimlerine daha fazla katkı sağladığı saptanmıştır.
|
Günümüzde, Caillou adlı çizgi film serisi birçok ülkede ilgi odağı olmuştur. Aynı çizgi film ülkemizde de okul öncesi dönem çocukları tarafından büyük ilgi görmektedir. Bu araştırma, Türkiye'de basılmış okul öncesi dönem çocuklarına hitap eden çizgi film karakteri Caillou ile ilgili resimli öykü kitaplarını, içerik özellikleri, resimlendirilme ve fiziksel özellikler bakımından analiz etmek amacıyla planlanmıştır. Çalışmada betimsel tarama yöntemi kullanılarak Caillou ile ilgili basılmış 40 kitaba ulaşılmıştır. Verilerin analizinde frekans ve yüzde dağılımları kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre Caillou serisinin konu ve resimlendirme özelliklerinin uygun olduğu ancak fiziksel, dil ve anlatım özelliklerinin yetersiz olduğu bulunmuştur
|
Bu araştırma; çocukların küçük kas motor gelişim (vurma-çakma-çevirme, kesme-yırtma-katlama, yazma-çizme-boyama, yoğurma-yuvariama-birleştirme, fırlatma-yakalama) ve büyük kas motor gelişim (yürüme-koşma, atlama-sıçrama, denge ve merdiven inme-çıkma) alanlarında beceri düzeylerini değerlendirebilmek ve ailelerin çocuklarına bu becerileri kazandırabilmek için verdikleri fırsatları belirleyebilmek amacıyla planlanmıştır. Araştırmanın örneklemini Ankara İl merkezinde bulunan iki Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Merkezi'ne kayıtlı okulöncesi eğitimi almayan ve normal gelişim gösteren 3-6 yaş grubu 187 kız, 202 erkek olmak üzere toplam 389 çocuk oluşturmuştur. Çocukların küçük ve büyük kas motor gelişim düzeylerini belirleyebilmek amacıyla Portage Erken Çocukluk Dönemi Eğitim Programı Motor Gelişim Kontrol Listesi kullanılmıştır. Yaş gruplarına göre örneklemi oluşturan çocuklarda gözlenebilen beceri sayılarının tepe değerleri incelen¬diğinde; 3-4 yaş grubundaki çocukların kendi yaş grubunda yapması beklenen 16 beceriden 13'ünü, 4-5 yaş grubundaki çocukların ken¬di yaş grubunda yapması beklenen 16 beceriden 16'sını, 5-6 yaş grubundaki çocukların ise kendi yaş grubunda yapması beklenen 29 beceriden 25'ini yapabildikleri bulunmuştur. Araştırma sonuçları; çocukların yaşı ve gelişim düzeyi dikkate alındığında kendilerinden beklenen motor becerilerin birçoğunu kazandıklarını göstermektedir. Araştırmaya alınan çocukların büyük kas motor gelişim açısından başarı oranlarına göre becerilere bakıldığında; en yüksek başarı oranının yürüme-koşma" becerisinde elde edildiği, bunu "merdiven inme-çıkma", "atlama-sıçrama" ve "denge" becerilerinin izlediği saptanmıştır. Sonuçlara küçük kas motor gelişim açısından bakıldığında ise; en yüksek başarı oranının "vurma-çakma-çevirme" becerisinde elde edildiği; bunu "yoğurma-yuvarlama-birleştirme", "kesme-yırtma-katlama" ve "yazma-çizme-boyama" becerilerinin izlediği bulunmuştur. Çocukların genel olarak büyük ve küçük kas motor gelişim becerilerinde başarılı olduğu, ancak küçük kas motor gelişime yönelik becerilerde, çocuklara daha çok fırsat verilmesi ve ailelerin bu konuda bilinçlendirilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.
|