Bu çalışma okul öncesi dönem çocuklarının duygu düzenleme ileproblem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi veçocukların duygu düzenleme becerilerinin problem çözmebecerilerini ne derece yordadığının belirlenmesi amacıylayapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Kahramanmaraş’ta MilliEğitim Bakanlığı’na bağlı resmi okul öncesi eğitim kurumlarınadevam eden 60-71 ay arası 120 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmadaveri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan‘Katılımcı Bilgi Formu’, Batum ve Yağmurlu (2007) tarafındanTürkçe uyarlaması yapılan ‘Duygu Düzenleme Ölçeği’, Oğuz veKöksal-Akyol (2015) tarafından geliştirilen ‘Çocuklar İçin ProblemÇözme Becerisi Ölçeği’ kullanılmıştır. Araştırma sonucundaçocukların duygu düzenleme becerilerinin çocukların cinsiyet, yaşve okul öncesi eğitim alma süresine göre anlamlı bir farklılıkyaratmadığı; ancak ölçeğin duygu düzenleme alt boyutunun tekçocuk olanların lehine anlamlı farklılık yarattığı belirlenmiştir.Çocukların problem çözme becerileri incelendiğinde cinsiyet veyaşın çocukların problem çözme becerileri üzerinde anlamlı farkyaratmadığı; ancak tek çocuk olan ve iki yıl okul öncesi eğitim alançocukların lehine anlamlı farklılık oluşturduğu belirlenmiştir. İkiölçekten elde edilen puanlar arasındaki ilişki incelendiğinde DuyguDüzenleme Ölçeği’nin her iki alt boyu ile problem çözme beceripuanları arasında pozitif yönlü ilişkiler olduğu, bununla birlikteçocukların duygu düzenleme becerilerinin, problem çözmebecerilerindeki toplam varyansın %20’sini, değişkenlik/olumsuzlukdavranışlarının ise problem çözme becerilerindeki toplamvaryansın %6’sını açıkladığı sonucuna ulaşılmıştır.
|
Bu araştırmada, Türkiye’de okul öncesi dönemde matematik eğitimi ile ilgili son yedi yılda yapılan lisansüstü tezler ve bilimsel makalelerin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma betimsel nitelikte olup,nitel araştırma deseninde kurgulanmıştır. Araştırmada nitel araştırma metodolojisi kullanılarak amaçlıörneklem yönteminden yararlanılmıştır. Veri toplamak için doküman inceleme tekniğinden yararlanılmış ve veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından oluşturulan “Araştırma İnceleme Formu”kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler tümevarım içerik analizi yaklaşımı ile çözümlenmiştir.Bulgular, okul öncesi dönemde matematik eğitimi ile ilgili yapılan araştırmaların büyük çoğunluğununmakalelerden oluştuğunu göstermektedir. Bu çalışmalarda özellikle nicel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı, araştırmaların çoğunun örneklem grubunu çocukların oluşturduğu, veri toplama aracı olaraksıklıkla anket ve çocukların matematik gelişimini belirlemeye yönelik ölçeklerin kullanıldığı belirlenmiştir. Bu bağlamda okul öncesi dönemde matematik eğitimine ilişkin çocuğun ailesi, öğretmenleri, eğitimortamı gibi unsurların birlikte veya ayrı ayrı ele alındığı, farklı araştırma yöntemlerinin kullanıldığıçalışmaların planlanması önerilmektedir.
|
Bu araştırmada, okul öncesi eğitim kurumlarında uygulanan fen eğitiminin içeriği konusunda öğretmengörüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bununla birlikte okul öncesi dönemde fen eğitimiuygulamaları konusunda mevcut durum belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunuSivas il merkezinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ilkokulların anasınıfları ve bağımsızanaokulları ile Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı’na bağlı gündüz bakımevlerinde 36-72 aylıkçocuklarla çalışan 150 öğretmen oluşturmuştur. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durumçalışması deseni kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın amacına ulaşabilmek için ‘Okul ÖncesiDönemde Fen Eğitiminin İçeriğine İlişkin Öğretmen Görüşleri Görüşme Formu’ geliştirilmiştir.Toplanan veriler içerik analizi kullanılarak incelenmiştir. Verilere ilişkin betimsel istatistikler yapılmış;maddelerin frekans ve yüzde değerleri hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin %78.9’ufen eğitimi standartlarının olması konusunda olumlu görüşe sahipken %7.5’i standartların olmamasıgerektiğini bildirmiştir. Olumlu görüş belirten öğretmenler eğitim programında ‘fen eğitimi içerikstandartlarının’ yer almasının çocukların yaş ve gelişim özelliklerine uygun etkinliklerin planlanmasınıve fen eğitimin kademeli olarak ilerlemesini sağlayarak çocuklara farklı içeriklerle ilgili öğrenmeyaşantıları oluşturacağını ifade ederken; olumsuz görüşe sahip öğretmenlerin eğitim programı,uygulama, eğitim ortamının düzenlenmesi noktasında standartlarla ilgili kaygıları olduğugörülmektedir.
|
This study aimed to investigate the level of mathematics-related pedagogical knowledge of educators working in preschool institutions. This descriptive study included 153 participants working as educators at preschool institutions affiliated to the Turkish Ministry of National Education or operated independently (private), or at kindergartens affiliated to the Turkish Ministry of Family, Labor and Social Services (MFLSS). The educators’ knowledge levels were examined using the “Pedagogical Content Knowledge in Early Childhood Mathematics Education” scale, which was developed by Smith (1998) and adapted to the Turkish context by Aksu and Kul (2017). The scale consists of 15 items with 6 dimensions focused on numbers, patterns, sorting, shapes, spatial perception, and comparison. SPSS version 23statistical software was used to analyze the data. The results of the study suggested that the pedagogical levels of the educators were low. Educators working at kindergartens operated by the MFLSS had significantly lower levels of pedagogical knowledge than educators working at other institutions, and the education level of those working at state preschools were higher than those working at otherkindergartens.
|
Bu çalışma, 3-6 yaş grubu çocuklarına yönelik olarak yerli ve yabancı yazarlar tarafından yazılmış olan resimli öykü kitaplarının resim ve metin kısımlarında, temel matematik becerilerine ne oranda yer verildiğini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. İncelenen kitaplar, 2005-2017 yılları arasında yayımlanmış, 3-6 yaş çocuklarına yönelik, kitapların metin ve/veya resim kısmında temel matematik becerilerine yer verilen toplam 147 kitaptan oluşmuştur. Elde edilen veriler, betimsel analiz yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir. Matematik becerileri açısından bakıldığında öykü kitaplarının metin kısımlarının %18,88’inde, resim kısımlarının ise %34,22’sinde bu becerilere yer verildiği bulunmuştur. Resimli öykü kitaplarının metin kısımlarında geçen temel becerilerinin dağılımlarına bakıldığında en çok sayma, karşılaştırma ve sıralama becerilerine rastlanırken en az birebir eşleme ve gruplama becerilerine yer verildiği belirlenmiştir. Resimli öykü kitaplarının resim kısımlarında geçen temel matematik becerilerinin dağılımlarına bakıldığında ise en fazla sayma, karşılaştırma ve sıralama becerilerine rastlanırken en az birebir eşleme ve gruplama becerilerine yer verildiği belirlenmiştir. İncelenen dokuz kitapta çocukların gelişimsel özelliklerine uygun olmayan şiddet içerikli metin ve resimlere rastlanmıştır. Bu sonuç, çocukların yüksek yararı düşünüldüğünde onların gelişimini olumsuz etkileyecek herhangi bir durumla karşılaşmamaları konusunda oldukça hassas davranılması ve bu bağlamada sorumluluğu olan bütün paydaşların bilinçli olması gerektiğini ortaya koymaktadır.
|
The aim is to develop a scale to demonstrate the instructional approaches thatteachers apply in inclusive preschool classrooms, where typically developed andtalented/gifted children are educated together. A total of 156 teachers working ininclusive preschools in Ankara formed the study group. The scale consists of 22 fivepoint, Likert-type items. Both exploratory and confirmatory factor analyses wereperformed. As a result of the exploratory factor analysis, a structure consisting of threefactors and 18 items was obtained. The first factor termed as ‘Differentiation’ consistsof seven items, while the second factor, ‘Detection and Development of Potential’consists of eight items, and the third factor of the scale, ‘Motivation’ consists of threeitems. The scale accounts for 44.61% of the total variance. As a result of theconfirmatory factor analysis, it determined that the scale was in good agreement withthe model in general. The Cronbach alpha internal consistency coefficient of the scaleis defined as .88 and the reliability of the subscales is determined between .76 and .83.In addition, the correlation coefficients of the items in each factor are higher than .30.In general, it is found that the three-factor structure of the scale is valid and reliable.
|
The aim of this research is to develop a scale that determines the participation level of families within inclusive preschool and primary school education environments, in which talented and gifted children receive education alongside typically developing children. In this context, the study group of the research was comprised of 1,007 families who had children studying within various preschool education institutions and primary schools that provide inclusive education in the Ankara province, Turkey. The scale explains 42.58% of total variance. Cronbach’s alpha internal consistency coefficient was calculated to determine the reliability of the scale, and the value of .89 was obtained. Also, item-test correlations of the items were calculated, with all results showing values above .30. Consequently, it was determined that the scale, which comprises 11 items in a single-factor structure, is reliable.
|